Ny driver, igjen.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Ny driver, igjen.

Post by Fossi »

I fjor tok jeg en tur på XXL for å kjøpe noen golfballer. Jeg kom hjem med ny bag, driver, 3w og en hybrid. Hybriden er en Callaway X hot som jeg er superfornøyd med. Jeg endte opp med å kjøpe både 3h og 4h. Driveren er en Nike VRS(?), 8,5 grader. Denne får jeg ikke til å spille med i det hele tatt. Jeg vet at det er svingen min som er hovedproblemet, men jeg lurer på om det kan være flere ting som spiller inn. Jeg slår like langt med 7i som med driveren, men 7i går litt mer der den skal. Jeg lurer derfor på om jeg skal kjøpe meg en driver med loft på 11-12 grader i et håp om at dette hjelper noe. Så tenkte jeg at siden jeg er skrekkelig fornøyd med X Hot hybridene så vil X Hot driveren og passe meg bra. Er det noe fornuft i dette resonnementet i det hele tatt? Vil det være noe automatikk i at driveren passer meg siden hybridene passer? Jeg har selvsagt ordnet meg med noen protimer og en svinganalyse og skal ta en prat med de om denne driveren.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Ny driver, igjen.

Post by Thkarlson »

8,5' er lavt, jeg har nettopp begynt og spille med driver på 9,5' men ifølge fittingen passet 10,25 meg perfekt så jeg skal justere den opp
Jeg har nettopp puttet en Xhot 4wood i baggen og den er helt perfekt, skjønner godt at du får til de Xhot køllene du har for noe mer lettspillt har jeg aldri vært borti

Jeg vill gått for en 10,5 grader det passer de fleste og kjøper du Xhot vil du finne meget gode priser på disse nå, jeg gav 1190,- for min wood hos Golfshopen, de har en hel vegg med Xhot drivere, wooder og hybrider på kampanje
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Ny driver, igjen.

Post by Fossi »

Jeg fikk prøve en X hot på 11,5 grader nede på golfsenteret. Uten tilpasninger eller andre dikkedarier. Sammenlignet med driveren jeg har så slo jeg lengre og langt mer presist med X hot. Testen ble gjort på simulator på range-instilling. Nike driver hadde snittlengde på 170 meter (Stort gap mellom lengst og kortest), 90% av slagene endte til høyre for midten, de aller fleste langt ut til høyre. X hot driver hadde snittlengde på 200 meter. Det er fortsatt spredning både mellom lengste og korteste så vel som retningen. Men jeg hadde like mange på venstre siden som på høyre siden av midten. Ingen slag med ekstrem slice. Jeg vet at jeg har veldig mye å jobbe med når det kommer til driven min. Dette er et slag jeg så godt som aldri har brukt tidligere da jeg har slått like langt og mer presist med 5w. Men det er vel liten tvil om at det blir en X hot driver i baggen i år. Kjøpe seg til topps sier du? Ohh yeah!
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Ny driver, igjen.

Post by Owee87 »

Jeg drister meg til å komme med et spørsmål her selv. Jeg siklet på RAZR FIT XTREME i fjor. Ser nå at den er til å bli kjøpt for 1999 på golfshopen.no. Er dette en god pris, eller er det noe revolusjonerende på utviklingen i år som taler for at jeg burde kjøpe en av årets modeller?:) Jeg prøver altså å frigjøre meg fra tankesettet om at man alltid må kjøpe årets nyheter når det gjerne er mye å spare på å kjøpe utstyr fra forrige sesong til en mye billigere penge.
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny driver, igjen.

Post by furu »

Du kan stå over RFX.
Instagram @christianfuru
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Ny driver, igjen.

Post by Gundersen »

furu wrote:Du kan stå over RFX.
Basert på hva?


Sendt fra min Commodore 64
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny driver, igjen.

Post by furu »

For det første får man RFX billigere enn 1999,-.

For det andre syns jeg det finnes langt bedre og mer tilgivende drivere for en med 28 i hcp. 11.5 og en high launch er 460cc. De andre er 440cc. Den har ikke verdens mest tilgivende tyngdepunkt heller.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny driver, igjen.

Post by GunnarBull »

Du Furu, som kan "alt" om drivere. Jeg har en PING G10 10,5 grader driver med Proforce V2 stiff high launch skaft. Har hatt den i fire-fem år og har alltid vært veldig fornøyd med den.

Men i vinter har jeg endret ganske mye på teknikken, slik at jeg slår høyere og litt kraftigere enn før (speed på køllehodet er 47 m/sek eller 170 km/t). Var i Spania for en uke siden og oppdaget at ballbanen ble alt for høy og trolig for mye spinn. Også tendens til å push-slice. På rangen prøvde jeg proen min sin driver, som er en Titleist D2 8,5 grader med et blått Diamana stiff skaft. Skaftet var 1 tomme kortere enn min driver, men likevel slo jeg lavere, lengre og rettere med Titleisten.

Med min nye sving er den gamle driveren fullstendig ubrukelig i motvind. Likevel er jeg usikker på om Titleist er det rette valget for meg. Også usikker på om 8,5 grader muligens er litt lite. Har du noen gode råd slik at jeg slipper å teste alle merkene som finnes på markedet?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny driver, igjen.

Post by furu »

GunnarBull wrote:Du Furu, som kan "alt" om drivere. Jeg har en PING G10 10,5 grader driver med Proforce V2 stiff high launch skaft. Har hatt den i fire-fem år og har alltid vært veldig fornøyd med den.

Men i vinter har jeg endret ganske mye på teknikken, slik at jeg slår høyere og litt kraftigere enn før (speed på køllehodet er 47 m/sek eller 170 km/t). Var i Spania for en uke siden og oppdaget at ballbanen ble alt for høy og trolig for mye spinn. Også tendens til å push-slice. På rangen prøvde jeg proen min sin driver, som er en Titleist D2 8,5 grader med et blått Diamana stiff skaft. Skaftet var 1 tomme kortere enn min driver, men likevel slo jeg lavere, lengre og rettere med Titleisten.

Med min nye sving er den gamle driveren fullstendig ubrukelig i motvind. Likevel er jeg usikker på om Titleist er det rette valget for meg. Også usikker på om 8,5 grader muligens er litt lite. Har du noen gode råd slik at jeg slipper å teste alle merkene som finnes på markedet?
105 mph og kraftfull sving. Da trenger du nok å prøve litt forskjellige skaft ja. V2 er high launch (som jo navnet sier) og Diamanaskaftet er mid launch. Det skal være forskjell på dem. Du bør trolig finne et skaft som har litt tyngde (60-65 gram) og middels høyt kickpoint. Det blir selvsagt litt gjetting, men ut i fra det du sier vil det gi deg de egenskapene du trenger.

8.5 grader er lavt men på noen drivere går det fint. Tyngdepunkt og spinn er utrolig viktig her. Nå er det stor variasjon på dette området. Se på SLDR, proffene spiller med 12 grader, blant andre Senden som nylig vant. Justerbare drivere er fine på dette området, du får jo mange køller i en.

Hvis jeg skal trekke fram noen av de nye som høres ut som de passer deg - Callaway Big Bertha, Callaway Big Bertha Alpha, Cobra BiO Cell+ og faktisk SLDR. BiO Cell+ har et Matrix 6Q3 Red Tie skaft som standard. Det er utrolig stabilt og nesten litt for stivt for mange som spiller med stiff. Men med 105mph, kraftfull sving og problem med høyde kan det være en god løsning for deg. BiO Cell har også en haug med innstillinger på loft.

Det er tid for demodager og der må jo du bare slå deg løs :)
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny driver, igjen.

Post by GunnarBull »

Ok. Tusen takk for info. Skal prøve alle du nevnte. Irriterende å vente, begynner å hate min gamle driver :-/

Har egentlig ikke skjønt poenget med å kunne justere gradene på driveren før nå.

Bedre sent enn aldri ;-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Ny driver, igjen.

Post by kevin »

du har blitt for god for den gamle driveren GB ;)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny driver, igjen.

Post by Yorkie »

Gunnar Bull, nå med lave smygere
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny driver, igjen.

Post by GunnarBull »

furu wrote:Hvis jeg skal trekke fram noen av de nye som høres ut som de passer deg - Callaway Big Bertha, Callaway Big Bertha Alpha, Cobra BiO Cell+ og faktisk SLDR. BiO Cell+ har et Matrix 6Q3 Red Tie skaft som standard. Det er utrolig stabilt og nesten litt for stivt for mange som spiller med stiff. Men med 105mph, kraftfull sving og problem med høyde kan det være en god løsning for deg. BiO Cell har også en haug med innstillinger på loft.
Har allerede fått prøvd Cobra BioCell og BioCell+, begge med stiff skaft. Var forbausende stor forskjell på de to. BioCell spredte jeg enda mer enn med Pingen jeg har i dag, mens BioCell+ opplevde jeg som veldig tilgivende. Men skaftet på sistnevnte virket stivere enn på standardmodellen, og var nok litt for stivt for meg. Funket best på 9,5 grader, var retningsstabilt men litt dødt. Fikk ikke prøvd regularskaft, men er redd det vil gå ut over stabiliteten.

Akkurat nå tror jeg mest på Titleist eller G25. Men skal få prøvd Callaway også. SLDR har jeg ingen tro på etter å ha lest en artikkel om den i Norsk Golf i dag ;-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny driver, igjen.

Post by furu »

Standard i Bio+ er et Matrix 6Q3 som er stivere enn normalt. Noen liker følelsen og syns det gir mer kontroll. For en vanlig stiffspiller er det litt slemt.

SLDR er og blir en litt spesiell sak i mine øyne. Den er god når du tyner ut kreftene i den, men det krever sin golfer. Den er årets mest grundige test. Utrolig mange slag med den for å sjekke innstillingene og bli klok på den.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ny driver, igjen.

Post by Franz »

furu wrote:...skaft som har litt tyngde (60-65 gram)
Er 60-65 gram "litt tyngde"?
Det er i mine øyne superlettvekt.
Noen som har prøvd for mange Cleveland drivere i vinter? :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny driver, igjen.

Post by furu »

"Litt" Franz. Vekt - bokstavelig talt - på "litt". 48-50 gram er veldig vanlig. 60-65 vil være 25% tyngre og det er ganske stor forskjell. Det tyngste standardskaftet til TaylorMade SLDR TP veier 66 gram.

Cleveland 588 Custom er en supergod driver. Adapteren er samme som i fjor. Har et skaft stående, skal se om jeg får tak i noen andre billig og så kjøpe et 588 hode :)

588 Altitude knakk skaftet i første svingen. Den fikk vi aldri svingt med.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny driver, igjen.

Post by GunnarBull »

I dag fikk jeg prøvd en Ping i20 9,5 grader med Project X 6.0 skaft. Den kjentes utrolig digg ut. Tipper jeg havner på noe slikt :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Ny driver, igjen.

Post by kevin »

Vet om en som gjerne vil anbefale SLDR driver, med 12gr loft.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny driver, igjen.

Post by GunnarBull »

12 grader er for pingler, uansett hvordan du snur og vender på det ;-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny driver, igjen.

Post by GunnarBull »

Da har jeg bestemt meg. Sto mellom Ping I og G25, Cobra og Titleist D3. Det ble Titleist D3 9,5 grader med sort Diamana stiff-skaft. 44,5 tommer. Deilig følelse i balltreffet, gleder meg til den kommer!
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Post Reply