VTG

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

VTG

Post by Pepto »

Utsagn: Veien til golf bremser rekrutteringen!

Jeg vil mene at VTG er med på å bremse rekruteringen av nye medlemmer til våre golfklubber. Riktignok så har opplegget blitt lagt opp anderledes enn det var når jeg lurte meg til ett grønt kort. Jeg må påpeke at man får god pris på kurs og medlemskap innenfor denne ordningen.

Greit nok at voksne/juniorer skal kunne ta VTG. Når det kommer til barn derimot så mener jeg at dette er fullstendig ødeleggende.
Skal jeg sende min 5 og 6 åring på et 10-timers obligatorisk kurs for å kunne bevege seg på en golfbane ?
Det er mange som kimser over det at de tvinges til å måtte gjøre noe for at de skal kunne utøve noe de kanskje liker. Er jo strengt tatt ikke noe annet en sunt bondevett som kreves for å spille golf.
Få det inn det som trengs med lek og moro, ikke med gammalgubbe taktikk.

Hvorfor er golf så spesielt med tanke på at man må læres opp før man i det hele tatt får lov til å prøve?
(stå på range kvalifiserer ikke til å prøve golf)

Hadde vært moro om du måtte ta kurs i hvordan smøre ski og røpe løype på rett vis for å kunne begynne å gå på ski.

VTG burde være et tilbud, ikke obligatorisk.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: VTG

Post by furu »

Penger. Bare penger.
Instagram @christianfuru
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: VTG

Post by Pepto »

Er større sjangs for at det genererer flere penger av at folk får lov til å spille/prøve, enn at de blir sendt på kurs.
Tjener ikke bøtter ved å gjøre inngangsporten smalere enn det den alerede er.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: VTG

Post by Pepto »

Fyr opp grillen, sleng på ei høne og inviter folk til å slå litt. Siden alt er på dugnad lell så koster det dem ingenting. Gjør det morsomt å ville prøve, gjør det sosialt og gjør det slik at man får lyst til å fortsette.
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: VTG

Post by Fossi »

Jeg har gjort meg samme tanken. Samboeren min holder på med VTG nå. Hele opplegget bærer preg av å være rigid og vanskelig. Det er en haug med kvelder og dersom man går glipp av noe så må dette tas opp igjen osv. Hos klubbene er det samme opplegget. Hva, har du ikke kurs og er ikke medlem sier du? Nei da får du gå og drive med en annen hobby. Hvis man hadde fått lov til å bli med et medlem for å prøve noen runder så tror jeg rekrutteringen hadde økt drastisk. Klubbene kunne og hatt åpne dager der alle som ønsket kunne komme på banen og gå en runde sammen med en spiller. Egne dager for ungdommer og damer. Så kunne man selv velge om man ville ta et kurs som fokuserte på spillet og ferdigheter. Slik det er nå så vet jeg om flere som ønsker å spille golf, men som ikke føler de kan bruke tiden og pengene det koster på noe de ikke vet om de syns er moro.
En annen ting jeg ikke forstår hvorfor ikke golfklubbene inviterer skoleklasser på besøk. Arranger det hele som en gymtime. La elevene slå litt på rangen for så å la de spille 4-5 hull. Alt ledsaget av et par medlemmer. Hvis man da tilbyr skoleungdommer VELDIG billige medlemskap så knytter man til seg unge medlemmer som senere blir betalende medlemmer. De drar gjerne med seg søsken og foreldre og. Dette hadde kostet klubbene svært lite og jeg tror de hadde fått mye igjen på sikt.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: VTG

Post by Lawinth »

Barn har ikke same inngang som oppegående eldre unge og voksne har. De slår heller ikke like langt eller utgjør samme fare som en voksen uten forståelse for sikkerhet og det ansvar alle utøvere av golf må ha.
Barn har en veldig enkel teoretisk del og en praktisk del som samlet skal gi en forståelse av golf. Så snart de opptrer og viser en viss forståelse for golf og etiketten vil de bli godkjent. Ingen barn starter med VTG, men er med på aktiviteter og trening/undervisning i grupper med andre barn eller voksne, eller har lært av mor eller bestemor før de spiller noen hull med klubbens pro. Ofte bare et hull eller to.
Antagelig noe ulik praksis fra klubb til klubb, men spilleforståelse og ferdighet er summen av godkjenning.
Dine på 5 og 6 år har antagelig lært nokså mye av deg og om de synes det er gøy vil jeg tro de har en kort vei til godkjenning, men de må ha en vis ferdighet før den er på plass.
Vil tro at om de kan spille 9 hull på 100 - 120 slag er de klare, men neppe for spill når det er trøkk på banen :)
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: VTG

Post by Pepto »

I min klubb fikk jeg beskjed om at det er det samme for voksen og barn. Blir det mange nok barn så kunne de sikkert ordne noe annet opplegg. Sweet

Vil jo si at det ikke skjer, siden mange ikke vil dukke opp pga at de må kurses først.

Jeg vil si at det er bortkastet tid, unødvendig og interessedrepende.
Barn på denne alderen er med foreldre mye så jeg mener at disse burde sluppet vtg.


At man må godkjennes mener jeg er håpløst.

Så hvis jeg hadde blitt funnet uskikket til golf pga at jeg feks har forståelsesproblemer og på generelt grunnlag er tilbakestående (noe noen sikkert mener) så skal jeg bli nektet noe jeg allikevel syntes var moro

Golf er en sport, men ikke for alle kanskje. Men det bør være opp til hver enkelt, ikke en sentral godkjenning.

Satt litt på spissen
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: VTG

Post by Lawinth »

Det høres helt sprøtt ut. Regner med at du er medlem i en klubb hvor det er så stort trykk for medlemskap at de ikke ønsker å rekruttere fra den yngre garde.
Det høres rett og slett trist ut. Ungene skal inn og motiveres til hapy golfing og ikke gjennom et trist og uforståelig kurs. De vil uansett ikke få gå ut på banen og spille alene før de viser og forstå golf.
De som er tidligst ute i så måte er i beste fall fra 9 - 11 år når de går ut og spiller med jevngamle.
Snakk med daglig leder i klubben din og spør om det faktisk er som du forteller her en gang til. Utrolig :(
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: VTG

Post by Pepto »

For å si det slik så er jeg stort sett alene på golfbanen mandag-fredag. Medlemsmassen er horribel og det gjøres null innsats (hvertfall synlig) for å rekruttere. Null fokus på juniorer/barn.

Har det svart på hvitt at de kjører vtg som felles for 5 åringer, sågar 40 åringer.

Jeg liker banen veldig bra, jeg er ikke negativ til klubben. Bare vanvittig irritert over måten det hele drives på i forhold til stabilisering og evt vekst.

Nå skal ikke jeg si at jeg ville gjort det bedre selv, men jeg ville helt klart gjort mye anderledes. Å drifte en klubb er ikke lett, spesielt ikke når folk flest i ei bygd på under 7000 innbygere ikke er klar over at golfbanen faktisk er i drift. Nevner jeg det for folk, så er det litt "jøss, har vi golfbane"

Ganske skremmende faktisk, og jeg tuller ikke heller. Jeg fryktet for klubbens fremtid, det er helt sikkert.
Satse på åpenhet og faktisk synliggjøring av anlegget. Send med alle elever på skolen en infolapp hvor barn inviteres opp for å leke på range, korthull etc. Ikke den typiske "betal 2500 bols, ta ett obligatorisk kurs på 10 timer over flere uker... Og kanskje da finner vi deg verdig til å bli med oss å spille"

Fy faen jeg er ei sur type. Golf er fett da :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: VTG

Post by Snowman »

Jeg tror man bør holde to ting fra hverandre, og det er rekruttering av hhv. barn og voksne.

BARN: Her bør det selvsagt ikke være noe VTG-kurs for å melde seg på i en jr.-aktivitetsgruppe, og det praktiseres vel ikke heller? Og det er den type grupper som er nøkkelen til god rekruttering, der barn har det gøy og leker idrett med jevnaldrende, med noen voksne ledere/trenere, akkurat som i andre idretter. Når det gjelder barn som følger med voksne ut, der her jeg gode erfaringer med klubber der jeg spurte før mine gutter fikk seg kort, dvs jeg fikk ta dem med ut ved at jeg selv tok ansvaret for sikkerhet og banevedlikehold.

VOKSNE: Der syns jeg det er bra det opplegget de har på Holtsmark, og sikkert en del andre steder. Kurset er da unnagjort på en helg, og det er mange helger å velge i. Kostnaden for kurset er dessuten den samme som for ett års medlemskap, og medlemskapet første året følger gratis med kursavgiften. Det er sånn sett en smakssak hva man kaller gratis. Man kan jo da like gjerne snu på det ved å si at VTG-kurset er gratis for nye medlemmer. Medlemskapet er den typen hvor man deretter betaler halv greenfee.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: VTG

Post by CharlieB »

Dønn enig med Snowman, det er det eneste fornuftige.

Jeg tror de fleste klubber, ( i alle fall min hjemmeklubb Fana og alle andre klubber jeg kjenner til), gjør omtrent det Snowman skisserer opp. Nå er jeg i og for seg enig med OP, siden VTG ER en hindring folk må over for å kunne spille golf. Jeg skulle gjerne sett flere baner / klubber som lot folk prøve uten kurs. Jeg er likevel ikke sikker på at ett fullstendig løsslipp ville løst noe, da ville kanskje mange forsøkt, men flere gitt opp siden de ikke fikk det til? Med kursing så har i alle fall folk et minimum av kunnskap før det kommer utpå der.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: VTG

Post by Lawinth »

Min klubb TYGK har et samarbeid med IL Holeværingen som for tre år siden etablert landets første golfgruppe i et idrettslag. "Holeværingen Golf".
Denne tar for seg alle barn fra 4-5 år og opp til 12. Etter 12 år må de som ønsker fortsette melde seg inn i klubben. De som ønsker å spille blir da juniormedlemmer i klubben.
Barna som blir med på denne golfrelaterte aktivitet som i hovedsak aktiveres av 2 av klubbens juniorspillere, under hovedansvar av klubbens Pro, må ha medlemskap i IL Holeværingen, ca. 250,- i året eller som del av et familiemedlemskap. oppå dette kommer en særkontingent for golfen som jeg tror er 500,- vår og 500,- høstsesong. Disse er da ikke medlemmer av klubben med spillerett på banen, men er også der som del av gruppetrening. De som utøver visse ferdigheter og forståelse kan melde seg inn i klubben og får da fulle rettigheter på lik linjer med de voksne (teoretisk) med eget medlemskap og tilgang til å booke via Golfbox. Klubbmedlemskap opp til 11 år var i fjor 800,- tror jeg. Etter dette er medlemskapet opp til 18 år (+) 2.200- og gir samme rettigheter som voksne fullverdige medlemmer.
Dette var kort fortalt, men gir nye medlemmer til klubben, både junior og voksne (foreldre).
Det er helt klart at klubbene må bidra og rekrutteres bland de unge om ikke golfnorge skal forgubbes. Snittalderen på medlemmer i TYGK er nå 51,3 år.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: VTG

Post by Kaffekannen »

Jeg er mer og mer overbevist om at VTG er et idiotisk konsept. Flere venner og familie som utrykker ønske om å teste litt, gå noen baner etc. vegrer seg fordi det ikke bare er "noe de kan gjøre". Det mentale hinderet om at du må gjennom kurs(tidligere eksamen) er en stor blokk for mange. Disse kravene eksisterer jo ikke på verdens store markeder(asia, USA, UK), men i stedet har de store banene handicapkrav eller lignende. Fjern kravet om VTG og fokuser heller de kreftene som er satt av der mot opplæring og oppfølging av spillere som akkurat har kommet i gang.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: VTG

Post by Sharky »

Mentale hinderet?

Er jo ikke verre enn at de må gjennomføre noen kvelder med litt teori og praktisk utførelse av spillet før de får slå seg løst. Flesteparten får sikkert mer igjen for dette en dersom de hadde bare startet å spille på egenhånd.
Var noe helt annet nå vi måtte gjennom med teoriprøve og praktisk eksamen, noe jeg måtte gjøre i en alder av 14. så skjønner ikke hva folk syter etter.

Hvor mange av dere som klager på VTG, klager på kø og tregt spill? det å sende "uvitende" og helt ferske spillere ut på banen er noe tull spør du meg. Dersom de mener at VTG er et hinder så burde de vel strengt tatt ikke spille i det hele tatt?
Barn er noe helt annet og jeg ser ikke noe problem med at de burde få spille i lag med en voksen som har litt erfaring på banen. Såklart med hensyn til kø og andre rundt seg

Litt skarpe meninger og ikke noe vondt ment, er derfor vi har dette diskusjonsforumet :)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: VTG

Post by furu »

Ingen blir bedre golfspillere av å ta VTG i forhold til alternativet om å bare starte. Det er jeg ikke i tvil om. Det skal nok bli vanskelig å bevise at VTG fører til mindre kø og raskere spill ;)

Jeg er enig i at det er en mental hindring. Det kan handle om å skulle beherske noe eller drite seg ut i voksen alder. Det kan handle om tid. Det kan handle om en impulsiv lyst til å spille golf så raskt som mulig.

Alle klubber burde tillate en som ikke spiller golf å spille banen så lenge han/hun er i følge med en som har etablert handicap.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: VTG

Post by Kaffekannen »

Sharky wrote:Mentale hinderet?

Er jo ikke verre enn at de må gjennomføre noen kvelder med litt teori og praktisk utførelse av spillet før de får slå seg løst. Flesteparten får sikkert mer igjen for dette en dersom de hadde bare startet å spille på egenhånd.
Var noe helt annet nå vi måtte gjennom med teoriprøve og praktisk eksamen, noe jeg måtte gjøre i en alder av 14. så skjønner ikke hva folk syter etter.

Hvor mange av dere som klager på VTG, klager på kø og tregt spill? det å sende "uvitende" og helt ferske spillere ut på banen er noe tull spør du meg. Dersom de mener at VTG er et hinder så burde de vel strengt tatt ikke spille i det hele tatt?
Barn er noe helt annet og jeg ser ikke noe problem med at de burde få spille i lag med en voksen som har litt erfaring på banen. Såklart med hensyn til kø og andre rundt seg

Litt skarpe meninger og ikke noe vondt ment, er derfor vi har dette diskusjonsforumet :)
Er akkurat derfor jeg sier mentalt hinder. I praksis er det ikke mye styr, men for folk i en travel hverdag så er det uendelig mye enklere å spille litt squash, tennis, gå på ski, ta en sykkeltur osv.som ikke krever noe kursing. Dette med at uvitende og helt ferske spillere er såmye tregere er ett konstruert poeng. Jeg har spilt en del i USA og der er det null krav for å spille på de aller fleste banene uten at det er noe stort problem. I vinter tok jeg med meg søster, kone og en venn på en liten bane(typ Sotra). Ingen av dem hadde spilt mer enn noen bøtter på range tidligere. Vi spilte fra knøttetee, droppet ball som havnet i hindre o.l. Alle tre har nå begynt å spille golf og de to som bor i USA har begynt å trene litt og spiller på bane en gang ukentlig. Min kone har vært en del på range med meg i Norge, men har ikke funnet tid til VTG enda og får dermed ikke gått på bane. Har planer om å gjøre det, men det var dette med tid og prioritering da...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: VTG

Post by raysv »

Kan ikke helt se hva folk har i mot VTG selv, hvertfall ikke i dagens form som stortsett er 5 minutter teori og et par timer løpet av en helg med litt generell praktisk læring.

Å bruke tiden som unnskyldning for dette høres jo faktisk litt urimlig ut, da har man vel heller aldri tid til å spille golf? er jo snakk om totalt 8 timer timer, og 99% av det er jo praktisk læring som jeg vil si at alle nybegynnere har veldig godt av. Er jo mer morro og gå ut på tee for første gang og ha sånn nogelunde anelse om hvilken ende man skal holde køllen i. :)
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: VTG

Post by furu »

Bruke tiden på kurs - vanskelig å prioritere.
Bruke tiden på banen - lettere å prioritere.

Det må vi vel kunne være enig om?
Instagram @christianfuru
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: VTG

Post by raysv »

Hehe selvfølgelig kan vi være enige om at det er mest morro på banen :) men jeg syntes ikke av den grunn at VTG er en uting, men at det faktisk er en ganske så nyttig ting. De jeg kjenner som har tatt VTG mener jo faktisk at de fikk en del ut av det også. På den andre siden er det sikkert forskjeller i hvordan VTG gjennomføres på de forskjellig klubbene, så mulig det er triste og kjiper greier andre steder.

Jeg har fint lite tro på at VTG er noe stort hinder for rekrutering til golf, finnes nok av play & pray baner der ute man kan spille på hvis man vil prøve først
Last edited by raysv on 02 Apr 2014, 18:04, edited 2 times in total.
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: VTG

Post by kevin »

Kanskje det burde være flere "pay & pray baner"? ;)
Post Reply