Stenmark og Borg kontra Tutta

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Stenmark og Borg kontra Tutta

Post by Snowman »

Jeg er født i 1960, og jeg husker godt to utøvere født 1956 som vårt naboland fikk maks ut av når det gjaldt å skape interesse for sine sporter.

Det var ikke sånn at Sverige i utgangspunktet var så interessert i alpint. Men da Stenmark ble god, da skjedde det noe. Hele folket levde med når han konkurrerte, alle brydde seg om hvordan det gikk i renn for renn. De var høyt oppe og langt nede ut fra om han vant eller mislyktes. Og alpininteressen ble skapt hos barn og unge, så det kom fram nye gode utøvere både i Sverige og i Norge, hvor mange så Stenmark på svensk TV.

Omtrent det samme med Borg i tennis. Det gikk fra å være en ganske uinteressant idrett til at alle fulgte med. Det var høye seertall på TV og topp engasjement match for match. Og det kom etterpå en hel bølge av svenske verdensstjerner.

Med dette som referanse er det helt uforståelig for meg at ikke Golfforbundet gjør maks ut av hver eneste golfturnering Tutta spiller. Hvorfor bygger de ikke opp engasjement med forhåndsstoff og maks pushing av journalistiske poeng underveis? Hvorfor inviteres ikke folk flest mye mer inn i det som skjer, slik at hennes oppturer og nedturer bryr folk fortløpende, slik det skjedde med eksemplene Stenmark og Borg, de som skapte hver sin store nye interessebølge?

For meg ser det ut til at Golfforbundets strategi rundt Tutta er at ingen trenger å bry seg eller følge med underveis når hun spiller, men at det er nok å trekke henne fram for å hylles i ettertid de gangene det går bra.

Heldigvis vinner hun jo tirneringer av og til, så noe får de ut av det, inklusive kåringer. Men det er småting sammenlignet med det å skape interesse for å følge henne gjennom spilledagene og leve med hull for hull og slag for slag uke etter uke.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Stenmark og Borg kontra Tutta

Post by ShooterMacgavin »

Golf er ikke for alle, og mange ser ikke på dette som en sport… #careface

En annen ting er herrer > damer i mange sammenhenger når det gjelder sport(idrett eller hva du vill kalle det..).
Et eksempel er Magnus Karlsen. Folk gikk jo helt bananas når det gjelder sjakk, etter han ble verdens beste. Jeg tviler på at det samme skjer når Tutta blir nr1. (jepp, jeg skrev NÅR).
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Stenmark og Borg kontra Tutta

Post by Freud »

Godt skrevet, Snowman. Hovedgrunnen til manglende oppfølging fra NGF og tilsvarende mangel på entusiasme fra folket er nok at Tutta i all hovedsak spiller i USA. Og bor der også. Hun blir bare en fjern figur som eventuelt forbilde. Stenmark og Borg konkurrerte i all hovedsak i Europa, og bodde vel i Sverige, selv om de ble skatteflyktninger til Monaco etter hvert. Vi kan aldri få noe nært forhold til Tutta når hun så sjelden spiller i Europa (to ganger i året, British Open og Evian), og aldri i Norge. Da regner jeg ikke med Suzann Junior Challenge, og en skarve foursome med noen venninner fra LPGA.
Tutta gir heller aldri av seg selv på banen, innbitt og alvorlig som hun alltid er. Hun mangler sjarm. Det hadde heller ikke Borg og Stenmark, men i våre dager stiller vi andre krav til eksponering av internasjonale topputøvere.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Stenmark og Borg kontra Tutta

Post by Snowman »

For øvrig syns jeg kommentarfeltene under artikler om Tutta på norskgolf.no oftest er irriterende polariserte. Det er stort sett to ytterligheter der. Den ene gruppen virker som fullstendig automatiserte beundrere, som trykker liker til alt og tror Tutta i praksis er verdensener allerede. Den andre gruppen, stort sett anonyme, nedvurderer Tutta og skriver som om hun nærmest er ute og sjanseløs i tiden fremover.

Jeg skulle ønske det var litt flere der på norskgolf.no - og i og for seg også her i dette forumet - som så mer nyansert på det, dvs to tanker i hodet samtidig. For Tutta ER veldig god, ingen tvil om det, så hun bør selvsagt omtales som en spiller i den ytterste verdenseliten. Men der er likevel ingen grunn til å overdrive, dvs skrive som om hun er bedre enn alle andre, for det er noen flere spillere enn henne som også er helt der oppe.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Stenmark og Borg kontra Tutta

Post by TomShanks »

Tidsforskjell ifht. Norge, veldig dårlig tilbud på TV + at hun er dame er vel de tre viktigste årsakene til at det norske folk aldri kommer til å bli heltent. Trenger en mann der oppe. Det kokte jo mye mer da Henrik kjempet om å klare cuten på PGA-touren enn når Tutta kjemper i toppen i vanlige LPGA-turneringer.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Stenmark og Borg kontra Tutta

Post by Golfspilleren »

Tutta er en dame. Vil aldri,aldri ha sjanse dessverre.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Sv: Stenmark og Borg kontra Tutta

Post by Rotten »

Golfspilleren wrote:Tutta er en dame. Vil aldri,aldri ha sjanse dessverre.
Nåja, litt usikker til tider. Stiller vel i samme kategori som Martin Bjørgen... :)

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Post Reply