Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by Snowman »

Ferie og regnvær, da kan man ta seg tid. Så jeg sjekket en påstand jeg mente å høre fra landslagssjef Rojahn siste uke, for jeg mener han sa at gjennomsnittlig alder for sportslig gjennombrudd i golf er 32 år. (Sa han ikke det da?) Jeg skulle likt å se det regnestykket, for jeg får det ikke til å stemme når jeg ettergår det.

Jeg gjorde dette: Det er 32 europeere som er på OWGR topp-100. Jeg sjekket når disse vant sin første ET- eller PGA-turnering.

Dette var alderen deres da de vant første gang:

17 år: Manassero
19 år: McIlroy, Garcia
21 år: Rose
22 år: Lowry, Olesen
23 år: Kaymer, McDowell, Dubuisson, Westwood, F.Molinari, Levy
24 år: Donald, Poulter, Fdez-Castano, Casey, Willet
25 år: Stenson, Bjørn, Luiten, Larrazabal, Cabrera-Bello, Warren, Wood
26 år: Wiesberger
27 år: Ilonen
28 år: Jimenez, Blixt, Jacobson
29 år: E.Molinari
30 år: Gallacher
36 år: Donaldson

Trenden er helt tydelig, og det er at de som blir topp-100-spillere vanligvis vinner på ET første gang midt i 20-årene. Snittet for første seier ligger på 25 år. Blant disse 32 stk topp-100-spillere var det hele 27 som vant første gang mens de var i 20-årene, 3 som vant første gang som tenåringer, og bare 2 som vant første gang etter fylte 30 år.

Jeg kan ha gjort en og annen slurvefeil her, for det gikk fort unna via rask hoderegning og Wikipedia. Men uansett konkluderer jeg med at landslagssjefen ikke kan mene de beste når han snakker om når spillerne har sine gjennombrudd. For er vi faktabasert, så gjelder altså følgende:

Spillere som når topp-100 i verden, vinner vanligvis sin første ET-turnering midt i 20-årene!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by Freud »

Flott research, Snowman!
La oss håpe at Hovland, Johannessen og Halvorsen følger eksemplet til de første på listen.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by TomShanks »

Snowman wrote:Ferie og regnvær, da kan man ta seg tid. Så jeg sjekket en påstand jeg mente å høre fra landslagssjef Rojahn siste uke, for jeg mener han sa at gjennomsnittlig alder for sportslig gjennombrudd i golf er 32 år. (Sa han ikke det da?) Jeg skulle likt å se det regnestykket, for jeg får det ikke til å stemme når jeg ettergår det.

Jeg gjorde dette: Det er 32 europeere som er på OWGR topp-100. Jeg sjekket når disse vant sin første ET- eller PGA-turnering.

Dette var alderen deres da de vant første gang:

17 år: Manassero
19 år: McIlroy, Garcia
21 år: Rose
22 år: Lowry, Olesen
23 år: Kaymer, McDowell, Dubuisson, Westwood, F.Molinari, Levy
24 år: Donald, Poulter, Fdez-Castano, Casey, Willet
25 år: Stenson, Bjørn, Luiten, Larrazabal, Cabrera-Bello, Warren, Wood
26 år: Wiesberger
27 år: Ilonen
28 år: Jimenez, Blixt, Jacobson
29 år: E.Molinari
30 år: Gallacher
36 år: Donaldson

Trenden er helt tydelig, og det er at de som blir topp-100-spillere vanligvis vinner på ET første gang midt i 20-årene. Snittet for første seier ligger på 25 år. Blant disse 32 stk topp-100-spillere var det hele 27 som vant første gang mens de var i 20-årene, 3 som vant første gang som tenåringer, og bare 2 som vant første gang etter fylte 30 år.

Jeg kan ha gjort en og annen slurvefeil her, for det gikk fort unna via rask hoderegning og Wikipedia. Men uansett konkluderer jeg med at landslagssjefen ikke kan mene de beste når han snakker om når spillerne har sine gjennombrudd. For er vi faktabasert, så gjelder altså følgende:

Spillere som når topp-100 i verden, vinner vanligvis sin første ET-turnering midt i 20-årene!
Veldig bra research! Når det er sagt - er seier det som defineres som sportslig gjennombrudd? Eller bruker NGF andre parametere? Og er et utvalg fra topp-100 i verden representativt for et gjennomsnittstall?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by furu »

Mange er trolig på topp i karrieren i midten av 30-årene. Ikke alle vinner på toppnivå, mange spiller inn millioner år etter år uten en eneste seier.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by Snowman »

furu wrote:Mange er trolig på topp i karrieren i midten av 30-årene. Ikke alle vinner på toppnivå, mange spiller inn millioner år etter år uten en eneste seier.
Men, Furu, vi vil da vel ikke bare ha en som år etter år spiller inn penger under radaren, en sånn som bare golf-Norge følger med på? Vi vil da vel ha en norsk herrespiller som blir en topp-100-spiller, en sånn som idrettsinteresserte også utenfor golfkretsen blir interessert i? En skikkelig PR-figur og barrierebryter!

Det er dette perspektivet jeg syns vi bør ta, dvs se på hva som kjennetegner europeiske topp-100-spillere. Og de som blir det, vinner altså vanligvis sin første ET-seier midt i 20-årene. Det var for øvrig 31 av 32 som hadde vunnet på ET, og han eneste som manglet ET-seier (Blixt) hadde til gjengjeld vunnet på PGA. Så samtlige europeiske topp-100-spillere har altså vunnet på enten ET, PGA eller begge deler.

Hvis vi skal tro på at noen blir en sånn spiller, da bør jo Team Norway-gutta begynne å røre på seg hvis det skal bli en av dem. Eller hva? De er vel nå 23, 24, 24 og 26 år, dvs at de nærmer seg alderen vi snakker om her.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by furu »

Vi kan gjerne få en Mark Wilson. En Baird. Compton.

Analysen din er bra den, men jeg tror ikke det er mulig å finne ut hva som er fellestrekkene for vinnere og så klone dem.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by Snowman »

furu wrote:Vi kan gjerne få en Mark Wilson. En Baird. Compton.

Analysen din er bra den, men jeg tror ikke det er mulig å finne ut hva som er fellestrekkene for vinnere og så klone dem.
Helt enig med deg i det, furu, for ulikhetene er sikkert like mange som fellestrekkene.

Men det jeg ville sjekke, det var først og fremst om det var dekning for påstanden om at toppgolfere får sitt gjennombrudd med snittalder 32 år, og det tror jeg ikke på før jeg har sett forutsetningene og regnestykket bak påstanden.

Selv har jeg her vist kortene bak en alternativ påstand, og den er altså at toppgolfere, i betydningen topp-100-golfere, får sitt gjennombrudd, i betydningen sin første ET-seier, med snittalder 25 år.

Rojahns 32 år er altså 7 år høyere enn de 25 år jeg fant da jeg sjekket. Skulle likt å vite hva han bygger på og hvordan han regner. Men jeg syns faktisk mitt regnestykke er helt relevant å se også de beste norske spilleres utviklingskurve opp mot.

Kan det være at Rojahn egentlig ikke mener alderen for gjennombrudd, men alderen for midtpunktet eller evt høydepunktet av karrieren?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by CharlieB »

Enig med furu her. Vet ikke hva Rohjan baserer alderen på men antar at det muligens kan være snittalderen på *alle* førstegangsvinnere. Uten at det er så veldig relevant.

Skulle det dukke opp en mannlig tutta så tror jeg det er golfklubbene som gjør den viktigste jobben i begynnelsen. Mye av det tutta er skyldes henne selv og få andre, vilje, talent, intelligens til å ta de riktige karrierevalgene på riktig tidspunkt og så videre
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by Snowman »

CharlieB wrote:Enig med furu her. Vet ikke hva Rohjan baserer alderen på men antar at det muligens kan være snittalderen på *alle* førstegangsvinnere. Uten at det er så veldig relevant.

Skulle det dukke opp en mannlig tutta så tror jeg det er golfklubbene som gjør den viktigste jobben i begynnelsen. Mye av det tutta er skyldes henne selv og få andre, vilje, talent, intelligens til å ta de riktige karrierevalgene på riktig tidspunkt og så videre
Tutta var for øvrig 20 år første gang hun vant på LET.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by Freud »

Mulig at Rojahn har uttrykt seg uklart, men jeg tror ikke det. Han siktet nok til alderen for gjennombruddet internasjonalt, og det kan greit defineres som seier på enten ET eller PGA. Ingen tvil om at i hvert fall vi nordmenn ville kalle det et "internasjonalt gjennombrudd" dersom en nordmann skulle vinne på ET eller PGA (hvilket forøvrig ALDRI kommer til å skje).
Det faktum at en golfspiller er best rundt 30års-alder er velkjent, og jeg tror ikke at det er det Rojahn sikter til.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by kevin »

Statistikk kan være så mangt, og man kan tolke Rojahn sine uttalelser på forskjellige måter. Hadde vært interessant å se litt flere spillere i det utvalget. De spillerne som er helt i verdenstoppen nå er vel så gode og har slått gjennom tidlig. De har kanskje vært veldig gode som amatører også og sånn sett vært tidlig modne som vinnere. Titter man på de som ligger litt lengre bak vil jeg tro at snittet går litt opp.
Gjennomsnittsalderen for gjennombrudd i internasjonal golf er 32 år.
Var det han sa iflg golferen.no. Det finnes flere spillere som har etablert seg, og sånn sett hatt sitt gjennombrudd, men som ikke har vunnet ennå.

Noen gjør det veldig bra med en gang de kommer ut, for så å falle helt gjennom i noen år. Og så kommer de kanskje tilbake og etablerer seg igjen på et senere tidspunkt.

Alder er heller ingen eksakt vitenskap. Man kan bli pro og spille sin første turnering som 20 åring, og kanskje vinne som 25 åring. Men kommer du ut allerede som 16-17 åring, kan det hende du vinner allerede som 22 åring, eller tidligere.

Kristoffer Broberg ble pro som 24 åring. Dominerte NL i 2011, vant 4 ganger på CT i 2012, ble nr.103 på ET i 2013 og i år er han nr.19 på ET. Har ingen seire, men har definitivt etablert seg og hatt sitt gjennombrudd. Hadde en 2.plass i fjor og har en 2.plass i år også, samt flere topp-10. Han er altså 28 år nå, men relativt fersk som pro. Er nr.142 på owgr

Tom Lewis ble pro i 2011, 20 år gammel. Vant sin første turnering allerede samme år. Er nr.344 på owgr

Mikael Lundberg ble pro i 1997, 24 år gammel. Vant sin første turnering på ET i 2005, 32 år gammel. Hadde da vært pro i 8 år. Det var vel hans gjennombrudd. Så slet han til 2008 hvor han vant i Moskva. Så ny periode med magre resultater, inntil han vant igjen i år, 41 år gammel. Han er nr.299 på owgr
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by Snowman »

Ja, Kevin, det er mange ulike utvalg og mange mulige premisser, så jeg var åpen på min utregning med de svakheter den sikkert har. Men med aktuelt utvalg og premisser, da var det en forbausende sterk opphopning på sånn 23, 24, 25 år. Det får meg til å tro at om det kommer fram en norsk herrespiller med topp-100-potensial, da vil vi se det tidlig og han vil utvikle seg raskere enn de som er våre beste nå.

Furu, du som er journalist i Norsk Golf, kan ikke du rett og slett spørre ham hva som er premissene bak det med 32 år? Det hadde jo vært interessant, siden det er så mange mulige måter å regne på.

Ellers kan det jo hende landslagstreneren har noen pedagogiske motiver også, dvs lære bort tålmodighet. Flere av de beste norske har jo gitt seg tidlig, så det er fullt forståelig hvis han velger tall og statistikk litt taktisk ut fra ønsket om at folk skal holde ut selv om fremgangen ikke kommer så bratt og raskt som de drømmer om.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by furu »

Jeg er ikke uenig i at du viser at påstanden er feil. Bare så det er sagt.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by Snowman »

furu wrote:Jeg er ikke uenig i at du viser at påstanden er feil. Bare så det er sagt.
Jeg mente ikke at du var uenig med meg, absolutt ikke, jeg bare tenkte du muligens kan finne ut noe som vi andre ikke vet hvor vi skal spørre om. Hvis du snakker med ham, hvilket vi andre ikke gjør, det var bare det jeg mente.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by kevin »

Ellers kan det jo hende landslagstreneren har noen pedagogiske motiver også, dvs lære bort tålmodighet. Flere av de beste norske har jo gitt seg tidlig, så det er fullt forståelig hvis han velger tall og statistikk litt taktisk ut fra ønsket om at folk skal holde ut selv om fremgangen ikke kommer så bratt og raskt som de drømmer om.
Jeg tror også det er noe i det.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by Snowman »

kevin wrote:
Ellers kan det jo hende landslagstreneren har noen pedagogiske motiver også, dvs lære bort tålmodighet. Flere av de beste norske har jo gitt seg tidlig, så det er fullt forståelig hvis han velger tall og statistikk litt taktisk ut fra ønsket om at folk skal holde ut selv om fremgangen ikke kommer så bratt og raskt som de drømmer om.
Jeg tror også det er noe i det.
... og det er et aktverdig motiv, så i hans posisjon hadde vel vi andre også regnet litt høyt :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by CharlieB »

En av de tingene som er interessant med regnestykket til Snowman er hvor ekstremt tett det er i toppen. Mange av de som er topp 100 har slått gjennom veldig unge og må vel betegnes som ekstreme på en eller annen måte.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Jeg sjekket påstanden til Rojahn, og den holdt ikke

Post by Snowman »

Snowman wrote:Ellers kan det jo hende landslagstreneren har noen pedagogiske motiver også, dvs lære bort tålmodighet. Flere av de beste norske har jo gitt seg tidlig, så det er fullt forståelig hvis han velger tall og statistikk litt taktisk ut fra ønsket om at folk skal holde ut selv om fremgangen ikke kommer så bratt og raskt som de drømmer om.
... men det virket i så fall ikke på Mikkelsen :(
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply