Anders Engell legger opp!!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Anders Engell legger opp!!

Post by kevin »

http://norskgolf.no/node/6332

ps! Freud bør tippe lotto denne uka :)
Last edited by kevin on 30 Aug 2014, 11:46, edited 1 time in total.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by sumo »

synd, men sant.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by Freud »

Dette har ligget i kortene en god stund nå. Det er en sum av dårlige resultater, ingen deltagelse på Nordic League, intet ET-kval, stopp i bloggen og litt kjennskap til norske golfspilleres svake stayerevne. Disse signalene har vært ganske tydelige, og kunne egentlig bare føre til nederlag.

Det er vel flere enn meg som tipper at også Aronsen og Kaensche legger opp i høst?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by kevin »

Er ikke helt enig. Engell hadde ganske bra resultater på både CT og NL i starten av sesongen. Men det har gått tråere utover sommeren, det er riktig. Men spilte bra de to første rundene og Miklagard(CT) for 3 uker siden og holdt bra nivå da. Falt litt gjennom i helgen. Grunnen til at han ikke ligger høyere på NL listen, er at han har spilt så få turneringer.

Som Mikkelsen, kunne Engell definitivt spilt flere turneringer. F.eks på NL, det er billig å delta, reise etc. Samt at premiepottene er faktisk ganske bra.

Men han har nok ikke spilt inn mer enn ca.28 000,- på NL og ca.40 000,- på CT. Det er litt lite om man skal leve av golfen. Har vel fått noe støtte av NGF gjennom Team Norway, og kanskje noen sponsorer.

Det er skikkelig krise i norsk herregolf, ingen tvil om det. Bildet er nok sammensatt, men jeg tør påstå at beslutningen om å droppe CT i Norge har vært negativ. Både for JM og AE. Jeg tror ikke de har kunne sett for seg av å starte på NL, og jobbe seg opp derfra. Vet at spillerne sier noe annet selv, men føler meg ganske sikker på at det hadde litt å si.

Vi har det bra i Norge. Lykkes man ikke som idrettsutøver, kan man alltids trekke seg tilbake og få seg en bra betalt jobb her hjemme. Det gjør det nok lettere å gi opp når resultatene uteblir.

Mange har sagt lenge at Aronsen og Kaensche kom til å legge opp. Men foreløpig har det ikke skjedd. Tiden vil vise. Men de er ikke en del av Team Norway satsingen heller. Den består av to herrer nå, langtidsskadede Kofstad og Bertheussen.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by TomShanks »

Satsing på golf i Norge fremstår for meg som et tve-egget sverd: Enten viser du at du er dedikert og satser på golf fullt ut, og får kanskje støtte av NGF. Men med bare golf som levebrød blir det fort for tøft, og man legger opp i ung alder.

På den andre siden har du de som Aronsen og Kaensche. De jobber ved siden av, noe som gjør at de får det til å gå rundt. Samtidig gjør det at de har en jobb ved siden av at ikke satsingen deres seriøs nok til at den kan ta dem noen vei.

Blir spennende å følge utviklingen i norsk herregolf. Ja, det er krisetilstand, men er også vanskelig å sammenligne med perioder der vi har hatt både en og to og tre spillere på ET. Nivået nå er latterlig mye høyere enn for bare åtte år siden.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by kevin »

Men for meg virker det som om man har vel høye forventninger. Forventninger om å kunne etablere seg på høyt nivå i Europa, allerede etter ett par år. De færreste klarer det, spesielt uten å ha spilt bra på lavere nivå en periode først.

Det må være et tankekors at økonomien spiller såpass mye inn. Har vi virkelig ikke råd til å sponse en håndfull spillere? Til de har etablert seg og klarer seg på egenhånd.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by furu »

Mange ledige plasser på Team Rio. Jeg har sendt inn søknad. Har tid til overs og gir meg ikke lett.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by kevin »

Nå mangler vel bare beskjeden om at Kofstad legger opp pga ryggproblemene, så er sesongen komplett.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by Golffreak »

Paradokset nå er at NGF nå har kuttet ut CT i Norge og dermed alle wildcards som spillerne har fått. De skal også smøre støtten tynnere ut på flere spillere, som skal satse på NL hvor nåløyet blir trangere for å komme opp på et nivå hvor du faktisk kan leve av golf.. Jeg er usikker på om dette vil stoppe flukten fra proffgolf for norske spillere. De som nå har lagt opp har satset, hatt noe støtte fra NGF men det blir likevel for tøft økonomisk når resultatene uteblir. Ergo så ser de ikke at de har råd til mer enn et par års satsning, det kommer jo til et punkt hvor sparepenger, lån, foreldre eller evt sponsorer stopper opp. Er det så mye billigere å spille på NL egentlig? Du må likevel bo på hotell og spise, og Norden kan neppe kalles billig. Fly til København er ikke nødvendigvis billigere enn til Spania. Sikkert rimeligere avgifter på NL men den største kostnaden er likevel vanlige levekostnader. Skal du bo i f.eks. Oslo og spise her, så sliter du uten større sponsorer.

Selv om det er tøft mentalt når resultatene uteblir, så tror jeg økonomien er en den største faktoren. Er det verdt det å sette seg i stor gjeld (hvis man får lån?), for å satse på noe så risikofylt som å lykkes i proffgolf? Jeg forstår godt at mange lurer på hva de egentlig driver med når de reiser rundt, klasker ball og stort sett bare går i minus..

Har skrevet det før, men forstår ikke hvorfor de ikke har gått sammen og leid en bolig med flere soverom i Spania og hatt det som base? For 500 Euro mnd kan du få 4 soverom, de kan trene sammen, dele på bil, spise mye billigere, være nærmere turneringene og ikke minst få trent året rundt på skikkelig forhold! Sannsynligvis bedre sosialt også. NGF burde jo egentlig leid denne boligen, for de som sliter på CT eller i bunn på ET. Når du har klart kortet på ET så kan du betale for deg evt, uansett ikke den største kostnaden vi snakker om for NGF eller noen som tjener penger. Tjener du ekstremt lite så betyr det derimot desto mer...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by furu »

Kofstad ja. Den er skummel den der. Liker det ikke. Hva føler han midt i dette? Påvirker det ham?

Kunne Golf-Norge tatt en "Ødegaard" i denne situasjonen? Gi penger til unge lovende spillere og si drit i college. Her er penger til å satse knallhardt på golf i minst 5 år. Og når de 5 årene er over og du har gjort det ok - ikke topp, men ok holder - så får du mer penger. Ta noen 18-åringer eller rundt der. Hovland. Lars MS.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by Snowman »

Verken Mikkelsen eller Engell ville blitt internasjonale toppspillere selv om de hadde fortsatt. De hadde ikke lenger troen på det selv heller, det var derfor de la opp. Det er ikke forbundet sin skyld at disse spillerne ikke har lykkes. De hadde bare ikke i seg det som skulle til for å ta skrittene mot toppen, det er det som er den eneste nærliggende tolkningen av karriereutviklingen deres. De ga det et forsøk, og det gjorde de rett i, men så gikk det ikke, og derfor legger de opp. Greit nok!

Sånn er det jo massevis av, i alle type idretter, dvs folk som setter seg høye mål, satser en stund på å nå dem, innser at det ikke kommer til å gå, og så legger de opp eller reduserer målsettingene og satsingen. Det er den naturligste ting i verden. Men så får man håpe at de etter en stund tross alt tenker tilbake på det med glede, og tenker "jaja, det var gøy så lenge det varte"!

Jeg tror på å spre pengene på flere unge lovende spillere, så jeg tror på dette med at spillerne selv må gå gradene fra NL og oppover. Men det jeg er kritisk til, det er at det er så få som snakker høyt om det grunnleggende problemet, og det er at så få golfklubber rekrutterer inn barn og unge til å velge golf som konkurranseidrett. Det blir aldri noen bred topp i elitealder hvis man ikke har en bred bredde i junioralder!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by Gundersen »

Jeg følger altfor dårlig med til å blande meg inn i denne diskusjonen, men lurer egentlig bare på hva Ventura driver med, var ikke han et kjemptalent for noen år siden? Spiller han fortsatt golf?
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by TomShanks »

Ventura begynte nettopp å studere ved Oklahoma State University, så da er han vekk i fire år.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by kevin »

Golffreak
Er det så mye billigere å spille på NL egentlig? Du må likevel bo på hotell og spise, og Norden kan neppe kalles billig. Fly til København er ikke nødvendigvis billigere enn til Spania. Sikkert rimeligere avgifter på NL men den største kostnaden er likevel vanlige levekostnader. Skal du bo i f.eks. Oslo og spise her, så sliter du uten større sponsorer.
Svenskene som spiller på Nordea tour reiser rundt med bil. Noen av de reiser rundt sammen og dermed deler på kostnadene både til reisen og bosted. Det er et liv på lavbudsjett ja, men nå reiste vel Kevin Streelman rundt i bil og spilte mini-tourer i USA. Heldigvis gjør han ikke det lengre.

Mange av turneringene i Sverige kan nåes på 5t fra Oslo. Mens turneringer rundt Stockholm og Visby må man kanskje fly til, med mindre man er på den siden av landet. Skal man reise mer til Danmark, må man kanskje belage seg på å bli borte i lengre perioder. Dvs ikke reise hjem i mellomtiden, men dra fra turnering til turnering. Det finnes så mange brukbare overnattingsmuligheter til en rimelig penge i disse landene, kontra i Norge. Jeg husker for noen år siden da jeg snakket med Aronsen på Landskrona når han spilte der. Da hadde han og Christer Friis reist fra Stockholmsregionen og ned til Skåne, rett etter at Aronsen vant SM match. Da var det flere dager til turneringen på Landskrona, men de bodde på anlegget der. Små hus til utleie, kun få meter fra 2 golfbaner og meget bra treningsfasiliteter. Det er jo et supert opplegg, og det finnes sikkert muligheter til å gjøre lignende.

En annen mulighet er jo å spille mini-tour turneringer i Sverige også, når det er spillefri på Nordea/Ecco tour. På Nordea Future series touren er det flere turneringer som har mer enn 100 000,- i premiepotten. En av Nordea tour spillerne vant nylig en sånn turnering, der var det 75k i potten. Han fikk nesten 16k for 1.plassen.

Som jeg nevnte i tråden om finansiering, har det blitt dyrere å reise rundt på Challenge tour iogmed at det er flere turneringer i midt-østen, østblokk-land etc. Dermed må man kanskje holde seg til turneringene i Europa om det blir for dyrt. Å leve og bo i Sverige/Danmark i perioder, kan være langt billigere.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by TomShanks »

kevin wrote:Golffreak

Som jeg nevnte i tråden om finansiering, har det blitt dyrere å reise rundt på Challenge tour iogmed at det er flere turneringer i midt-østen, østblokk-land etc. Dermed må man kanskje holde seg til turneringene i Europa om det blir for dyrt. Å leve og bo i Sverige/Danmark i perioder, kan være langt billigere.

Hjelper attpåtil ikke at CT ikke har klart å legge opp touren som en rundreise. De flyr i kryss og tvers.
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by goffy »

furu wrote:Kunne Golf-Norge tatt en "Ødegaard" i denne situasjonen? Gi penger til unge lovende spillere og si drit i college. Her er penger til å satse knallhardt på golf i minst 5 år. Og når de 5 årene er over og du har gjort det ok - ikke topp, men ok holder - så får du mer penger. Ta noen 18-åringer eller rundt der. Hovland. Lars MS.
Ja, utdanning er noe dritt!! Toppidrett og studier er fullt mulig, det er det vel mange som har bevist før.
Men støtter forslaget ditt om å gi de mer penger, men det bør være noen kriterier for at du skal bli satset på.

Jeg tror helt sikkert at NGF gjerne skulle gitt mer penger til flere spillere, men når de har begrensede midler så stopper det seg selv.
Golf i Norge trenger en eller flere store sponsorer slik som de andre store idrettene i Norge har.
Klubbene må legge opp til rekruttering, noe som er den vanskeligste jobben. Kanskje en felles intensiv kampanje fra NGF hadde vært noe?
Reklame på TV når ut til mange potensielle nye spillere, unge som gamle.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by furu »

Har jeg sagt at utdanning er noe dritt? Herlighet :lol:

Kan fint ta utdannelse etter å ha prøvd 110% golfkarriere i noen år.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by eivaan »

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg gidder å bry meg...gutta gir seg fordi de har skjønt at de ligger milevis bak nivået som kreves!!!!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by kevin »

bla bla
Last edited by kevin on 12 Sep 2014, 08:29, edited 1 time in total.
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Anders Engell legger opp!!!

Post by PlayerG »

bla bla Kevin, bla bla
Last edited by PlayerG on 12 Sep 2014, 08:55, edited 1 time in total.
Post Reply