Nike Vapor

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nike Vapor

Post by furu »

Rory spilte med Vapor på dagens treningsrunde.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nike Vapor

Post by kevin »

Rory sier at han kommer til å bruke driveren. Visstnok fordi den er bedre enn hans "gamle". Litt merkelig å bytte rett før en så stor turnering, men han har vel så mye selvtillit at det betyr ingenting
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nike Vapor

Post by furu »

Det ligger også en mulighet for noe helt annet der. At dette ikke er i nærheten av å være en av de tre Vapordriverne, men en svært spesiell modell laget for Rory. Vapor utenpå - gammel og velkjent på innsiden.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nike Vapor

Post by Franz »

Det er også en mulighet for at dette er en av de minst viktige turneringene for disse gutta.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nike Vapor

Post by liverglimt »

Ingen av køllene til de fleste tourspillerne er i nærheten av det som kommer på markedet.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nike Vapor

Post by ShooterMacgavin »

Hva mener du?
Selvfølgelig er køllene spesialt tilpasset spilleren, lie, loft, lengde, pussing på bounce osv..
De bruker da ikke standard skaft, men det er da ingen problem for meg å bestille...!
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nike Vapor

Post by furu »

liverglimt wrote:Ingen av køllene til de fleste tourspillerne er i nærheten av det som kommer på markedet.
Jo. Veldig mange av dem er det. Overraskende mange faktisk.

Drivere i tidlig fase av utviklingen er ofte prototyper.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nike Vapor

Post by Franz »

liverglimt wrote:Ingen av køllene til de fleste tourspillerne er i nærheten av det som kommer på markedet.
Kan ikke ikke i hvert fall du, som driver og lager køller, holde deg for god til sånt sprøyt? Dette er en myte, og det burde du vite.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nike Vapor

Post by liverglimt »

Dere får leve i den troen at det er akkurat samme.

Køllene som tourspillere bruker er tilpasset hve enkelt. Der gjør dem unike. Eks putteren til Els den er så tung i hodet at den går utover skalaen på svingvekta. Det gjør at hodet må modifiseres, mye vekt inn som gjør det til en stor endring, Phils wedger, søk opp videoer på YouTube hvor han forklarer hva og hvorfor.

Hvor mange av dere vet hvilke vinkler dere har på alle køllene? Faceangels på hybrider og wooder? Når all produksjon har aksept på +/- 2 grader så blir det relativt store forskjeller. Ett køllehode til en tourspiller håndplukkes og tilpasses for å ha de rette vinkler. Det files og tweakes, lakkeres osv. Men det er vel noe alle golfsnakks brukere får gjort på alt sitt utstyr?
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Nike Vapor

Post by halvorsen84 »

liverglimt wrote:Dere får leve i den troen at det er akkurat samme.

Køllene som tourspillere bruker er tilpasset hve enkelt. Der gjør dem unike. Eks putteren til Els den er så tung i hodet at den går utover skalaen på svingvekta. Det gjør at hodet må modifiseres, mye vekt inn som gjør det til en stor endring, Phils wedger, søk opp videoer på YouTube hvor han forklarer hva og hvorfor.

Hvor mange av dere vet hvilke vinkler dere har på alle køllene? Faceangels på hybrider og wooder? Når all produksjon har aksept på +/- 2 grader så blir det relativt store forskjeller. Ett køllehode til en tourspiller håndplukkes og tilpasses for å ha de rette vinkler. Det files og tweakes, lakkeres osv. Men det er vel noe alle golfsnakks brukere får gjort på alt sitt utstyr?
At køllene til tourspillerne modifiseres og tilpasses "litt ekstra" er noe alle vet. Men utgangspunktet er jo det samme :?:
Ligger ganske mange WITB-videoer på Youtube, og flere spillere sier selv at det ikke er så mye hokus pokus med de køllene de har i bagen! De gjennomgår rett og slett bare en ekstra grundig "custom fitting". Noe som er oppnåelig for alle som er villig til å betale det det koster! Forskjellen er bare at tourspillerne får det "gratis".

Bilen min har bulk etter en golfball på høyre baksjerm, ser tom. rester av dimplemønsteret. Den er custom. INGEN andre har sånn bil i hele verden! :lol:
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nike Vapor

Post by Franz »

La oss opprette en egen tråd på dette. Jeg finner det meget interessant, og håper jeg ikke var for krass til å begynne med. Ny tråd følger...
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nike Vapor

Post by liverglimt »

halvorsen84 wrote:
At køllene til tourspillerne modifiseres og tilpasses "litt ekstra" er noe alle vet. Men utgangspunktet er jo det samme :?:
Ligger ganske mange WITB-videoer på Youtube, og flere spillere sier selv at det ikke er så mye hokus pokus med de køllene de har i bagen! De gjennomgår rett og slett bare en ekstra grundig "custom fitting". Noe som er oppnåelig for alle som er villig til å betale det det koster! Forskjellen er bare at tourspillerne får det "gratis".

Bilen min har bulk etter en golfball på høyre baksjerm, ser tom. rester av dimplemønsteret. Den er custom. INGEN andre har sånn bil i hele verden! :lol:
Hey, nå snakker vi customfitted bil! :lol:

Alle kan få alt i verden bare de betaler for det, helt enig og helt korrekt.

Når de sier at det ikke er så mye hokus pokus så må vi huske på at de er selgere, de får millioner i året for å spille med akkurat de køllene. Mersalg gir fetere pengebok. ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nike Vapor

Post by furu »

Da har jeg vært på tur og svingt alle nyhetene i Vapor-serien. Hvis noen lurer på noe kan de bare spørre her.

Vi fikk ikke spille med dem på banen. Det ble heller ikke voldsomt mye tid med køllene, men noen gode inntrykk har jeg. Og jeg har snakket med de andre som jeg stoler på og respekterer, som Derek Murray fra foregolf.ie.

Nei - det er ikke meg dere ser her :) Jeg filmet litt på Archerfield.

Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nike Vapor

Post by Golffreak »

Hva var inntrykket? Er Vapor Pro et skikkelig "players Iron"? Lengde? Følelse? Stabilitet? Balltreff? Jevne slag?

Vurderer nye jern neste år:)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nike Vapor

Post by furu »

Vapor Pro er som forventet veldig pene, moderne blades. MM Proto var den tidlige utgaven. MM = Modern Muscle. De baserer seg spesielt på feedback fra Tiger. Fikk litt artig info. Han har spilt i 12 år med Nikejern med tungstenvekt. Den har blitt justert og flyttet på, men aldri vært synlig for oss. Kun Tiger og noen få utviklere visste om det. Den flyttingen av vekt har etter hvert resultert i dette produktet.

De er knallpene. Jeg hadde egentlig forventet at de var mer tilgivende. Syns TM TP MB og Cobra AMP Pro er langt enklere å svinge med, men jeg skal ikke felle noen dom over det før jeg får brukt dem mer. De har fin tyngde nede i bunn i balltreffet. Følelsen virker veldig bra.

Noen av oss ble skuffet og overrasket over at de holder fast på TT DG skaft som standard. De mener det passer best, og ikke minst innrømmer det at Tigerpåvirkningen gjør at de velger det.
Instagram @christianfuru
User avatar
Braaten
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 20 Aug 2014, 17:45
Hcp: 21,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Fornebu

Re: Nike Vapor

Post by Braaten »

Er det Vapor Speed som er de mest tilgivende i serien? Hvordan opplevde du disse?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nike Vapor

Post by furu »

Braaten wrote:Er det Vapor Speed som er de mest tilgivende i serien? Hvordan opplevde du disse?
Jepp. Speed er mest tilgivende.

Basert på tallene de presenterte er det veldig små forbedringer på driver, fw og hybrid i forhold til Covert 2.0. Det opplevde også vi som prøvde dem.

Jernsettet er veldig spesielt. Vi fikk se modeller av hodet før det ble sveiset sammen. Hodet er hult. Slagflaten festes på fronten. Dette er fairwaywoodteknologi i jernkøller. Vi trodde de skulle føles hule og høres merkelig ut, men Nike har fått det til å funke. Veldig artige jern. Førsteinntrykket er at de ikke er voldsomt lange i forhold til Pro Combo, som imponerte oss mest. Men - dette er basert på en gjeng med ganske høy hastighet. Jeg ser gang etter gang at økt lengde med typen jern som Speed er først og fremst kommer til syne hos golfere med normal svinghastighet.

Jeg har troen på at Speed vil være et veldig tilgivende jern som gir gode resultat over veldig store deler av slagflaten.

Ok skaft i jernsettet med Dynalite.
Instagram @christianfuru
Post Reply