Hva går det av folk?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

De som ikke tåler å spille med fremmede, får sørge for å være 4 venner som booker sammen. Men jeg skjønner jo at det er selvmotsigende. For de som er så sære at de ikke tåler å spille med fremmede, har antakelig heller ikke 3 venner.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva går det av folk?

Post by furu »

"Ikke tåler å spille med fremmede" - Den norske golfsjelen er så drepende egoistisk. Det er ren og skjær egoisme som skal til for å skrive noe slikt. Komplett og total mangel på følelser for andre mennesker. Golf er i en ekstremt spesiell situasjon med slike holdninger. Jeg tror ikke vi finner noen andre idrettsgrener/fritidsaktiviteter der man ser så vanvittig ned på nye deltakere.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

furu wrote:"Ikke tåler å spille med fremmede" - Den norske golfsjelen er så drepende egoistisk. Det er ren og skjær egoisme som skal til for å skrive noe slikt. Komplett og total mangel på følelser for andre mennesker. Golf er i en ekstremt spesiell situasjon med slike holdninger. Jeg tror ikke vi finner noen andre idrettsgrener/fritidsaktiviteter der man ser så vanvittig ned på nye deltakere.
Jeg skjønner rett og slett ikke hva du mener. Og jeg er helt uenig i at det er så spesielt med golf. Dilemmaer om bare å være sammen med folk man kjenner eller ikke, de fins på mange arenaer i livet, både i sport og andre steder.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by Gundersen »

Åpenbart mye særinger innen amatørgolfen. Se på proffene, de må stadig vekk spille med spillere de ikke kjenner.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hva går det av folk?

Post by halvorsen84 »

Gundersen wrote:Åpenbart mye særinger innen amatørgolfen. Se på proffene, de må stadig vekk spille med spillere de ikke kjenner.
Antar at denne kommentaren var ment humoristisk, eventuelt satt litt på spissen! :D :?:

Realiteten er jo at proffene er på "jobb", og da opptrer man forhåpentligvis litt mer profesjonelt. Dog finnes det nok av historier om proffgolferne og hvem som går, og ikke går så godt overens!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva går det av folk?

Post by kevin »

Temaet fenger iallefall :D
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sv: Hva går det av folk?

Post by raysv »

furu wrote:"Ikke tåler å spille med fremmede" - Den norske golfsjelen er så drepende egoistisk. Det er ren og skjær egoisme som skal til for å skrive noe slikt. Komplett og total mangel på følelser for andre mennesker. Golf er i en ekstremt spesiell situasjon med slike holdninger. Jeg tror ikke vi finner noen andre idrettsgrener/fritidsaktiviteter der man ser så vanvittig ned på nye deltakere.
Hadde faktisk regnet med du hadde litt mer innsikt, men dette kan da umulig ha tenkt nøye over før du skrev? Hadde hvertfall vært interessant å vite hvorfor du har konkludert på måten du har gjort, kan umulig være av erfaring?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

Jeg har ingenting imot at andre fyller opp tider jeg har vært med å starte, og jeg tar det som like naturlig å fylle opp der andre har ledig. Men det er litt ulik følelse av hvem som er vertskap og gjester. Hvis jeg og en makker har satt oss opp først, og så kommer det to vi ikke kjenner og fyller opp, da har jeg liksom en følelse av at tiden var mest vår, en slags 60/40-følelse. Og omvendt, en slags 40/60-følelse, hvis de hadde satt seg opp først og vi etterpå.

Har dette noen praktisk betydning? Ja, litt, særlig hvis de andre to er en del bedre enn oss. Hvis de hadde satt seg opp først, ville jeg nok da føle press om å spille bra for å matche dem. Men hvis de hadde satt seg opp etter oss, ville jeg lettere tenke at de får tåle at vi spiller dårligere enn dem, siden de jo selv valgte å sette seg opp med litt svakere spillere. Just a feeling, men den er der.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Krosjnak
Rookie
Rookie
Posts: 19
Joined: 17 Sep 2011, 08:21
Hcp: 3.1
Hjemmeklubb: Mjøsen gk
Location: Norway

Re: Hva går det av folk?

Post by Krosjnak »

Heve. Jeg har aldri tenkt over det før, men jeg er faktisk som snowman her. Hvis jeg booker først føler jeg meg litt som "eier" av starttiden. For meg har det liten til ingen praktisk betydning, men det er nå slik læll.

Selv booker jeg meg lett inn i andres starttider hvis jeg føler for det. Det er kjekt med litt selskap på golfbanen. Man forventer ikke å få en ny bff, men utgangspunktet for en god tone er jo der da man har en felles interesse for golf :-) På bortebane ser jeg det som helt naturlig å booke seg sammen med noen hvis man er alene. Man får jo et mye bedre helhetsbilde av banen når man leter litt etter baller her og der!
Golf er gøy, iblant.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by mciljoy »

furu wrote:"Ikke tåler å spille med fremmede" - Den norske golfsjelen er så drepende egoistisk. Det er ren og skjær egoisme som skal til for å skrive noe slikt. Komplett og total mangel på følelser for andre mennesker. Golf er i en ekstremt spesiell situasjon med slike holdninger. Jeg tror ikke vi finner noen andre idrettsgrener/fritidsaktiviteter der man ser så vanvittig ned på nye deltakere.
Hvis jeg har forstått furu rett her så er jeg enig. Tror det er en festbrems med tanke på rekruttering at alle må spille med alle og generelt oppføre seg som alle andre. Mye av det golfere ser på som en del av golfsporten virker fjollete på folk flest. Spesielt de under 60. F.eks det med å hilse på alle du ser innenfor en mils omkrets av golfbanen, presentere deg før runden og snakke om jobben din. Huske å si godt slag, rope fore, ikke stå i linja til noen, være helt stille, sette golfbaggen på rett plass mens du putter, ikke bruke for lang tid osv osv..

Golfbanen hadde vært en morsommere plass hvis folk hadde vært mer opptatt av å ha det gøy med venner og mindre opptatt av kotyme, etiketter og regler
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

mciljoy wrote:Golfbanen hadde vært en morsommere plass hvis folk hadde vært mer opptatt av å ha det gøy med venner og mindre opptatt av kotyme, etiketter og regler
Her er vel diskusjonen HVA som skal betraktes som henholdsvis god eller dårlig kotyme og etikette. Hvem bryter normer hvis to stk har satt seg opp og helst vil spille alene, hvor to andre ikke har skjønt dette og derfor fyller opp flighten, og så får merke at de ikke er velkomne når de dukker opp? Er det da de to som absolutt vil spille alene eller de to som fylte opp, som gjør noe "feil"?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by mciljoy »

Det siste der var mer ment som en generell betraktning rundt alt som foregår rundt golfen som folk må forholde seg til

Men i forhold til "hva er god kotyme" i denne saken. Jeg ser verken god eller dårlig kotyme. De to kompisene foran spiller sammen og de to kompisen bak spiller sammen. Hvis dette fører til at flighten bak der igjen ikke får gått ut på tiden sin er det jo dumt. Hvor travelt det var på banen den dagen sier vel ikke historien noe om
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva går det av folk?

Post by GunnarBull »

mciljoy wrote:Golfbanen hadde vært en morsommere plass hvis folk hadde vært mer opptatt av å ha det gøy med venner og mindre opptatt av kotyme, etiketter og regler
Tja, jeg synes du drar det litt langt. Det Furu reagerte på (min tolkning) var vel heller den kategoriske holdningen enkelte har, uten forståelse for at noen har mindre sosiale ferdigheter enn andre. Vi må huske på at en stor del av de som spille golf ikke har så mange venner å spille med, jeg synes det er viktig å ta vare på så mange som mulig.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by mciljoy »

Mente ikke å tillegge Furu de meningene der... Det var mine egne vurderinger ;-)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva går det av folk?

Post by Golffreak »

furu wrote:Sammenligningene er helt banale og urimelige. Det er veldig lite vi gjør sammen med andre mennesker som kan sammenlignes med golf.

En golfer som ikke klarer å forstå at en annen golfer er ukomfortabel med å spille med ukjente - kanskje man er usikker, sjenert og redd for å dumme seg ut - lider av fullstendig mangel på empati. Men så er jo det også en folkesykdom i dag. Vi klarer ikke å se eller langt mindre forstå andre menneskers situasjon og følelser fordi vi er så sykelig opptatt av vår egen verden.
Hva i all verden mener du her?
Jeg kan forstå at en golfer er ukomfortabel med å spille med andre, han/hun kan f.eks. ha en psykiatrisk lidelse/sosial angst hvor det ville være det beste for alle at vedkommende kun spiller med kompisen. Full forståelse for det, men dette kommer jo ikke frem i golfbox for å si det slik.... Alle golfklubber har et bookingsystem med inntil 4 spillere per ball med 10 min intervall. Kødder du med dette, spesielt i prime time, så ødelegger du alt som har med spilleflyt for alle å gjøre samt at du ødelegger økonomien for klubbene. Det blir anarki hvis mange nok "hopper på" flighten foran og så venter på fairway, ergo skviser inn en ekstra flight. Hvis du får beskjed på 1.tee av de andre ikke vil ha deg med, og det er fullt bakover, hva skal du gjøre da? Dra hjem fordi de andre ikke ønsket å spille med deg? Hvem sitt problem er det, hvem visste om problemet og hvem kunne på forhånd gjort noe med dette? Jo, det er de som vet at de vil spille alene! Ikke han stakkaren som blir hivi ut! Og har sjenerte mer rett på spilletiden? Naturligvis ikke, alle 4 har like rett på spilletiden helt uavhengig av hvem som booket først. Har du spesielle behov så er det DIN plikt å opplyse om dette på forhånd til klubben, og ikke la dine problemer gå utover uskyldig tredjepart som har booket seg inn som vanlig...

Det er å snu det totalt på hodet at andre skal ta hensyn og akseptere å bli kastet ut fordi noen ikke ønsker å spille sammen med noen. Sorry, men hvis du ikke vil spille sammen med andre så kan du booke på tid/bane det er lite folk så går det stort sett greit. Har du legeerklæring på at du har f.eks. sosial angst så tror jeg mange klubber vil forsøke å tilrettelegge for at du kan reservere en flight hvis du spør, men du kan ikke forvente dette. Dette på samme måte som klubbene ikke kan legge til rette for folk med andre handicap.

Er det prime-time eller relativt mye booket så må du forvente at det er andre med i flighten.

Og jeg forstår ikke hva dere inne her skriver ang at "det må være lov til å oppføre seg annerledes"... Du kan oppføre deg som du vil, men du kan naturligvis ikke nekte folk som har like mye rett på spilletiden som deg. Festbrems fordi ordningen er slik? Som nevnt, vil du være mer sikker på å få spille alene så kan du booke på tider/baner det er lite folk. Dere må forklare mer hva dere mener er "annerledes" som vi evt må ha større aksept for... Hvorvidt du hilser eller sier "godt slag" er opp til deg selv, har vel mer med vanlig høflighet å gjøre. Hvor har man det fra at man må snakke om jobb?? Det gjør iallefall jeg veldig sjelden, på golfbanen er jeg for å ikke tenke på jobb...

Det er mye sære innlegg og meninger her.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Hva går det av folk?

Post by Pepto »

Tåler å spille med fremmede. Aller helst så spiller jeg alene eller med en nær venn. Ta tiden til hjelp slå flere baller eller prate skit.

Skjer nok på hjemmefronten og på jobb, dette medfører at golf er min alenetid.

Men skvise ut noen bør jo ikke skje.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva går det av folk?

Post by kevin »

Kan være interessant å høre hva folk tenker om å sette seg opp sammen med andre når det er ballrenne/pegrenne. Er det påtrengende å spørre de foran seg om man kan få bli med? Enten man er alene og det er plass, eller om man er 2 og det er 2 ledige plasser.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Hva går det av folk?

Post by eivaan »

Mye bedre etter min mening å spørre direkte en å sette seg opp i golfbox, ikke at det er noe galt med det heller...men blir litt mere direkte og greit ved ballrenne synes jeg :) Jeg begynte å spille i 98 og da var det kun ballrenner, fungerte kjempefint :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

kevin wrote:Kan være interessant å høre hva folk tenker om å sette seg opp sammen med andre når det er ballrenne/pegrenne. Er det påtrengende å spørre de foran seg om man kan få bli med? Enten man er alene og det er plass, eller om man er 2 og det er 2 ledige plasser.
Min erfaring med ballrenne har oftest vært den siste halvtimen før bookede starttider tidlig lørdager på Asker. Der har stilen vært at vi fyller opp i et sånt tilfelle som du beskriver, selvsagt gjør vi det, for å utnytte kapasiteten som er i forkant av de bookede timene. For ellers kan det lettere skje at noen av oss som har tenkt å gå ut i ballrennetiden, ikke kommer oss ut.

Men mitt eksempel er da fra en populær bane, hvor man må gå ut før de bookede timene hvis man bestemmer seg sent for å spille. Da spiller vi jo i ballrennetiden fordi alt er fullt av bookede timer. Jeg spilte mange sånne tidlige lørdagsrunder der for 2-3 år siden, hvor vi var to som hadde avtalt på forhånd å spille sammen, som da ofte havnet sammen med en eller to andre.

... men det kan jo hende det er annerledes på steder og tider der det er ballrenne fordi det er få spillere?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Shankern
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 08 Oct 2014, 10:15

Re: Hva går det av folk?

Post by Shankern »

Enkel løsning på problemet:

De som vil kan huke av i golfbox for å få sin gule/røde(kjønn), firkant/sirkel(medlem/greenfeespiller), halvt markert i sort. Som forklaring på dette valget kan det stå at denne spilleren/hackern foretrekker å IKKE spille med fremmede. Så om man ser en sånn, og ikke kjennern, eller vet at han ikke liker deg, evt. er usikker på om han liker å spille med deg, så setter man seg ikke opp med denne/disse.

Om man er folkesky, sjenert, ugjestmild, mannevond, har behov for alenetid, har prestasjonsangst, eller bare er en selskapsgolfer som f. eks. aldri spiller turneringer fordi man ikke vil spille med fremmede, behøver ikke å presiseres :D
Post Reply