Livet på touren - kostnader

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by hemmi »

Kan hende Freud mener at EK skal oppgi hvor mye han får av hver sponsor. Det har vi ikke noe med, for det er en avtale mellom han og sponsoren.
Heller ikke Bjørgen, Johaug, Northug eller andre idrettstopper i Norge går ut med det, selv om vi kan se hvilke personlige sponsorer de har. Det kan en jo også se på EK hvis man følger med på utstyret hans.
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Mange takk, jeg visste ikke at det var så enkelt. Han har disse sponsorene:

NGF
Cerebellum, et regnskapsfirma, antagelig i familien
Nitschke, regnskap og revisjon
Titleist
O.B. Wiik, bygg og anlegg
Abacus, sportsklær
Smart Elektro
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by hemmi »

Google er en fin oppfinnelse Freud. Utrolig hva man kan finne der hvis man vil ;)
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Lawinth »

Da trenger vi bare en sjel som vil fordype seg i regnskapet til disse selskapene. Så får vi tallenes tale og ingen trenger lenger å lure på hva , hvem og hvor mye. :o
Så mye :shock:
Oi, hadde aldri trodd det kunne være så lite :lol:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by kevin »

Visste jeg hadde lest et intervju med en av de svenske spillerne for noen år siden, ang kostnader under "The open uka". Man kan alltids stille spørsmål til tallene, om de er for høye eller lave. Men jeg klistrer inn sånn det stod. Det er 5 år siden
Boende: 57 500 kronor. (Hyrt hus som ändå är billigare än spelarhotellet)
Resa: 4 500 kronor.
Resa för tränaren från USA: 10 000 kronor.
Mat: 3 000 kronor.
Lön caddie: 10 000 kronor.
Hyrbil: 4 500 kronor.
Utgifter, totalt: 89 500 kronor.

Potentiella inkomster
Seger: 9 588 000 kronor. Minus 7 procent i bonus till caddie: 671 000 kronor. Minus 45 procent skatt i Skottland: 4 314 000 kronor (Jämkas senare med skatten som hans företag betalar i Sverige). Han betalar dessutom en viss procent till sina tränare. Kvar vid seger: 4 603 000 – 89 500 = 4 513 500 kronor
Missad kvalgräns: 38 000 kronor. Vid The Open får all spelare en grundsumma men så är det inte vid en vanlig Europatourtävling då man inte får något vid missad kvalgräns. Skatt: 30 procent a 38 000 kronor: 11 400 kronor. Caddie: 2 700 kronor. Förlust vid missad kvalgräns: 38 000 – 11 400 – 2 700 – 89 500 = 65 600 kronor.
30:e plats: 358 000 kronor. Skatt: 161 000 kronor. Caddie: 25 000 kronor. Kvar vid 30:e plats: 358 000 – 161 000 – 25 000 – 89 500 = 82 500 kronor.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by GunnarBull »

God business med andre ord :-)

Tror mulligens (!) regnestykket er litt feil da man normalt drar fra alle kostnader før skatten blir trukket, men er usikker på hvordan dette fungerer når man tar enkeltjobber i utlandet. Blir uansett litt av et regnskap og byråkrati man skal gjennom når man jobber i mange forskjellige land, vil jeg tro.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Dette eksempelet er så a-typisk som det går an.
Vi etterspør hvordan de samlede utgifter er for et helt år for en "vanlig" ET-spiller. Ikke hva det koster å delta i The Open.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by kevin »

Og det har du jo fått flere eksempler på. Poenget med dette eksemplet var at det i noen tilfeller kan være mye dyrere enn en normal uke.

I den andre enden kan man si at turneringene i Malmö og på Himmerland blir billigere for Kofstad. Mens turneringene i Sør-Afrika, Asia og midt-østen blir mye dyrere.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by sirandrew214 »

:roll:
Last edited by sirandrew214 on 08 Feb 2015, 15:02, edited 1 time in total.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by GunnarBull »

Freud vil vel helst ha et eksempel som passer inn i hans regnestykke. Det er jo forståelig.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by norrbaggen »

I denne artikelen finnes kanskje en del svar til Freud? Budget for unge Halvorsen 20-25.000 per turnering.

http://www.op.no/Andreas_Halvorsen_hopp ... 10769.html
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: Livet på touren - kostnader

Post by jos026 »

Takk norrbaggen, skulle akkurat til å vise til artikkelen.

Antar med dette at det er på sin plass at Freud "gledelig innrømmer" at han har tatt feil, ref innlegget nedenfor. Med mindre han krever revisors innberetning også for Andreas sine utgifter ved fullført 2015 sesong. En sier gjerne det at bevisverdien styrkes når opplysningene bekreftes fra flere hold. Det er tilfellet her.

For mitt vedkommende takker jeg så mye for svar på mitt spørsmål, og legger til grunn at det koster ca. 1 mill og at kostnadene per turnering varierer fra turnering til turnering. Akkurat som Kevin skrev i første innlegg.
Freud wrote:Kan ikke noen spørre ham, eller andre som har vært på ET, f.eks. ETJ?
Kofstad ble nr. 135 på ET i 2013 og tjente 155 000 euro = NOK ca. 1,2 mill.(gammel kurs). Han gikk altså med overskudd. Lenger ned på listen var det mange som gikk med betydelig underskudd, inkl. ETJ i tre år. Hvordan finansierer disse "middelhavsfarerne" dette underskuddet?

Inntil noen kan fremlegge et "regnskap" fra en vanlig ET-spiller (ikke de 100 beste, for de tjener altfor mye til å være representative), så blir dette bare synsing. Inkl. min egen. Jeg innrømmer gladelig at jeg har tatt feil i dette, når noen kan finne ut hva som er faktiske tall.
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Til tross for spredt synsing og eksempler som ikke er relevante, må jeg konstatere at det ennå ikke er dokumentert hva et år på ET koster. Det er den touren vi snakker om i realiteten, så da faller Halvorsens budsjett utenfor.
Med "dokumentasjon" mener jeg faktisk et slags resymè av regnskap med hovedposter for utgiftene for en gjennomsnittlig ET-spiller. Alt som har vært fremlagt hittil er basert på hva man tror, igjen basert på enkeltstående tall.
Jeg har ingen agenda for at det skal være billig å delta på ET, eller at tallet 1 million er for høyt. Jeg er bare trøtt av all synsingen, og savner dokumentasjon. Den bøyer jeg meg naturligvis for.
Jeg sier at jeg har vanskelig for å tro at tallet er så høyt, og det må jeg få lov til å mene, når ingen kan dokumentere noe annet. Når man i alle andre sammenhenger i livet snakker om utgifter og inntekter, så holder det ikke med hva man tror. Vi vet i detalj hva ET-spillere tjener i premiepenger, så hvorfor skal vi ikke få vite utgiftene? Ikke noe krav, altså, bare en henstilling.

Ganske pussig at etter så mange år med golf, så har ennå ingen av ET-spillerne lagt frem konkrete tall for utgiftene over tour-året. Og da mener jeg hovedposter, ikke detaljer. Det er stor forskjell på 5-6 dager i Asia der man klarer cuten, og 3-4 dager i Danmark der man misser cuten. De er selvstendig næringsdrivende og har ingen forpliktelse annet enn overfor skattemyndighetene. Men vi spør jo ikke om inntektene fra sponsorer og andre. Det synes til og med jeg er unødvendig.
Hvem sponsorene er , synes jeg dog er interessant.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by kevin »

Du mener at Kofstad,Børsheim og Zane Scotland må dokumentere her inne? Eller så tror du ikke på det de sier?
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by hemmi »

Freud, søk dokumentasjonen selv eller spør Espen Kofstad eller noen andre spillere på ET selv på deres twitterkonto i stedenfor å be noen her inne gjøre det for deg?
Når/hvis du får svar kan du jo poste det korrekte svaret her inne siden alle som har forsøkt å svare deg, ikke svarer korrekt nok.
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Jeg krever ingenting, aller minst at ET-spillere skal skrive her.
Det eneste konkrete jeg har funnet som dokumentasjon er det intervjuet med Børsheim som Kevin viser til. Der står det at han i 2012 spilte inn 670 00 og hadde 1 million i sponsorinntekter, tilsammen ca. 1,6 mill. i inntekter. Og det sies der at han gikk i null. Med 40 % skatt og 1 million i utgifter, så stemmer dette.
Jeg må naturligvis bøye meg for "fakta", men er ikke overbevist.

KB spilte i alt 25 turneringer i 2012, 21 på ET og 4 på CT. Han klarte cuten i 12 av dem. Likevel har han utgifter på 1 million! Jeg har vanskelig for å tro dette. Ingen andre som er skeptiske?
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Pepper »

Nivået på litt under eller rundt 1 mill. er vel der de aller fleste indikasjonene ligger for et kostnadsnivå på touren. Hvis det ikke er godt nok dokumentert for deg får du enten fortsette med å ikke være overbevist eller søke spillerne på egen hånd for mer informasjon.

Jeg ser fortsatt ingen grunn til at spillerne skal oppgi deler av sin orivate økonomi til almenheten bare fordi noen av oss er nysgjerrige.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Børsheim har jo gjort akkurat det. Å oppgi deler av sin private økonomi offentlig.
Av de 25 spilte turneringene til Børsheim i 2012 var bare 5 utenfor Europa. Reiseutgiftene og anstrengelsene ved lange reiser har altså vært små, året sett under ett. Dersom vi regner at det går med 1 uke til hver turnering, så har han altså hatt 27 uker til å være "hjemme". Med 13 MC er nok antallet dager utenfor konkurranse atskillig høyere enn det.
Men, jeg må jo bare godta det han sier.

Et spørsmål til slutt: skal mottager oppgi sponsorgaver som skattepliktig inntekt? Dersom ikke, så blir regnestykket merkelig......
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by hemmi »

Freud, jeg sa ikke at de skulle skrive her, men at du skulle ta kontakt med dem for å få opplysningene og så skal du poste disse her.
Eller leste du ikke alt jeg skrev?
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Livet på touren - kostnader

Post by furu »

What I learned losing $63,700 playing professional golf
At the time, a membership on the Hooters Tour cost around $2,000 and the entry fee for each event was around $1,100. That was only to gain entry into the one event and compete against 155 other players for a $200,000 purse, with around $34,000 going to the winner. A typical week would cost me about $1,800. If there was host-housing for the week, it was cheaper — about $1,300. Host-housing is when a family offers its home to a golfer for the week and lets you stay in an extra room. I’ve met a lot of great people through hosting, many of whom I still stay in touch with and call friends to this day.
Instagram @christianfuru
Post Reply