Som Europasupporter - heller Rory enn Tiger!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Som Europasupporter - heller Rory enn Tiger!

Post by Snowman »

Jeg har aldri vært noen Tiger-supporter. Men det har ikke handlet om noen motstand mot han som person. Det har derimot handlet om at han er fra «det andre laget», de som var rivalene helt fra jeg begynte å følge med på golf. I Ryder Cup og i majors har jeg alltid holdt med europeerne. Og jeg så ikke noen grunn til å bytte lag selv om Tiger dukket opp.

Er man Real Madrid-fan, så heier man ikke på Messi. Er man Philadelphia Flyers-fan, så heier man ikke på Crosby. Er man svenske, så heier man ikke på Northug. Er man spanjol, så heiet man aldri på Federer. Og så videre! For min del har jeg alltid hatt noe av det samme med amerikanere i golf, riktignok light-versjonen, men dog.

Tiger vant sin første major i Masters 1997 og sin siste i U.S. Open 2008. I den perioden ble det spilt 46 majors, og han alene vant jo 14 av dem, dvs hele 30%. Men det var andre amerikanere også, som stakk av med ytterligere 18 majors. Så i den perioden vant altså USA hele 32 av 46 majors, hele 70%. Europa vant bare noen få; Olazabal og Lawrie i 1999, og Harrington i 2007, bare 3 av 46! Peanøtter!! Tunge tider!

Tiger var imponerende og irriterende god! For meg ble det litt som da Gunde Svan dominerte langrenn; imponerende og irriterende god, og attpåtil med sterke landsmenn som var der når han ikke vant selv. Ydmykende for oss med andre sympatier!

Jeg hadde hatt bedre tider. Første major jeg så, det var Masters 1988. Fra da og fram til Tigers første, ble det spilt 36 majors. Europa vant da 10 mens USA vant 17. Jada, USA vant jo flest da også, men det var mye jevnere, mye mer uvisst, og mye morsommere. Særlig var det jo gøy med Masters, som europeerne eide! Europa vant 7 av 9 Masters fra jeg begynte å se på og til Tiger kom.

Nå etter Tiger-perioden, da har det fra The Open 2008, blitt spilt 27 majors. Av disse har Europa vunnet 11 og USA 10. Veldig jevnt, men nå har Europa så vidt vært best. Veldig morsomt for en Europasupporter.

Rory med sine 4 alene har vært den viktigste enkeltspilleren. Hvis vi skal starte å telle en Rory-periode fra han vant sin første major, så har han nå vunnet 4 av 16, som er en seiersandel på 25%. Veldig imponerende! Og vinner han 2 av de 3 neste, da er han på 30% i sin periode, dvs. det samme som Tiger var på i sin.

Go Rory!! Nå er det din tid og din æra!
Go Europe! Vis amerikanerne hvem som er best – igjen og igjen og igjen!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Som Europasupporter - heller Rory enn Tiger!

Post by TomShanks »

Må innrømme jeg gir beng i hvilken verdensdel en spiller kommer fra med unntak av når det er Ryder C. Norsk og til en viss grad svensk er det eneste som vekker nasjonslojalitet når det kommer til golf.

Jeg har alltid likt å følge med på de beste "on top of their game", og jeg blåser i om det er en likanes person eller ikke. Synes det er mest gøy når de beste er best. Derfor var det veldig morsomt da Jordan dominerte i basket, Tiger på starten av 2000-tallet og Armstrong i sykling. LeBron James i dag. Selv om alle er/var drittsekker er det også de det er gøyest å se på.

At Rory tilfeldigvis også har en super personlighet har ikke noe med hvorfor jeg digger å følge ham :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Som Europasupporter - heller Rory enn Tiger!

Post by Snowman »

Det med at Europa hadde så dårlige resultater under det jeg ovenfor kalte for Tiger-perioden, det lar seg ikke forklare med at Tiger selv vant så mye. For selv om Tiger vant 14, vant andre spillere 32 majors i samme periode.

Det europeiske kullet som alltid har sviktet i majors, det er særlig spillere født midt på 70-tallet. Lee Westwood (1973), Henrik Stenson (1976), Luke Donald (1977) og Paul Casey (1977) har alle vært topp-3 på verdensrankingen uten å bli majorvinnere. Tiger er født 1975, så dette er hans jevnaldrende europeere.

Ingen europeere født mellom 1971 (Paddy) og 1979 (G-Mac) har vunnet majors.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Som Europasupporter - heller Rory enn Tiger!

Post by GolfMickey »

Liker Tiger og håper han kommer tilbake på gammelt nivå, skjønner ikke alt hatet mot han.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Som Europasupporter - heller Rory enn Tiger!

Post by Snowman »

Jeg hater ikke Tiger, selvsagt ikke, og det tror jeg ikke noen andre gjør heller, her i Norge.

Men det ER en god del hat mot Tiger, det har du rett i, og "haters" i hans tilfelle, det er stort sett amerikanske høyreorienterte republikanere, med sine såkalte moralske og kristne familieverdier. De har hatet Tiger siden det med Elin, og noen rasister blant dem kanskje bestandig. Den type folk synes godt i kommentarfelt på amerikanske nettsteder, men heldigvis ikke på norske.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Som Europasupporter - heller Rory enn Tiger!

Post by GolfMickey »

Snowman wrote:Jeg hater ikke Tiger, selvsagt ikke, og det tror jeg ikke noen andre gjør heller, her i Norge.

Men det ER en god del hat mot Tiger, det har du rett i, og "haters" i hans tilfelle, det er stort sett amerikanske høyreorienterte republikanere, med sine såkalte moralske og kristne familieverdier. De har hatet Tiger siden det med Elin, og noen rasister blant dem kanskje bestandig. Den type folk synes godt i kommentarfelt på amerikanske nettsteder, men heldigvis ikke på norske.
kanksje ikke så mye i Norge, men har merket veldig mye negativt mot han spesielt på dette forumet
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Som Europasupporter - heller Rory enn Tiger!

Post by Snowman »

Hvis du leter og søker her i forumet, så tror jeg det vil være vanskelig for deg å finne noe særlig som kan kalles hat mot Tiger. For jeg kan faktisk ikke huske å ha lest noe sånt her inne.

Det å mene at Tiger får for mye TV-tid og medieoppmerksomhet når han spiller dårlig, på bekostning av de som for tiden spiller bra, det er ikke Tiger-hat, det er mediekritikk.

Det å holde med andre spillere enn Tiger og håpe at de slår ham, det er heller ikke Tiger-hat. Det er en helt normal ting i sport at ikke alle publikummere holder med de samme utøverne. Men det er heldigvis sjelden at noen hater dem de ikke holder med.

For min egen del som golfinteressert, det er ikke en eneste golfspiller noe sted som jeg er i nærheten av å hate, ikke Tiger og heller ikke noen andre. Men jeg holder mye mer med Rory enn Tiger, og jeg holder mye mer med europeerne enn amerikanerne. Det må da være greit?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Som Europasupporter - heller Rory enn Tiger!

Post by GolfMickey »

Snowman wrote:Hvis du leter og søker her i forumet, så tror jeg det vil være vanskelig for deg å finne noe særlig som kan kalles hat mot Tiger. For jeg kan faktisk ikke huske å ha lest noe sånt her inne.

Det å mene at Tiger får for mye TV-tid og medieoppmerksomhet når han spiller dårlig, på bekostning av de som for tiden spiller bra, det er ikke Tiger-hat, det er mediekritikk.

Det å holde med andre spillere enn Tiger og håpe at de slår ham, det er heller ikke Tiger-hat. Det er en helt normal ting i sport at ikke alle publikummere holder med de samme utøverne. Men det er heldigvis sjelden at noen hater dem de ikke holder med.

For min egen del som golfinteressert, det er ikke en eneste golfspiller noe sted som jeg er i nærheten av å hate, ikke Tiger og heller ikke noen andre. Men jeg holder mye mer med Rory enn Tiger, og jeg holder mye mer med europeerne enn amerikanerne. Det må da være greit?
reagerte bare på det negative fokuset det var i den tråden jeg lagde, men var kanskje rettet mest mot media, og ikke bare mot Tiger selv. også klart er det jo greit at du holder med Rory, liker Rory selv jeg.
Post Reply