Regnskap

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Regnskap

Post by Birnando »

liverglimt wrote:
GolfMickey wrote:den banen er et monster. vanskelig å skrive seg ned på baner man besøker.
Javel? Jeg har selv spilt ned hcp på mer enn 10 forskjellige baner. Hvorfor skal det være vanskeligere å spille bedre på andre enn hjemmebanen?
Uten at jeg er opphavsmann til sitatet du besvarer, så tror jeg at det er relativt logiske grunner til det.
Hvorfor tror du ellers spillere på touren bruker både caddy og seg selv til å måle banen på kryss og tvers i timesvis før turneringsstart?
Det å kjenne banen intimt er selvfølgelig en fordel med tanke på lengdekontroll, breaks. semi-roughs, roughs og hindre.
Eksempelvis vet jeg hvilke deler av roughen på min hjemmebane som er ekstra opportunt å styre unna og hvilke deler jeg både kan finne ballen og faktisk ha et slag ut av.
Det vil helt åpenbart styre hvordan jeg spiller hullet, og følgelig også kunne påvirke score.
Jo bedre kjent hullet foran deg er, med alle dets små og store nyanser, jo større sjanse for å lykkes er min påstand, basert på enkel logikk.

Ikke dermed sagt at jeg aldri har senket på andre baner enn hjemmebanen, selvfølgelig har jeg det.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Regnskap

Post by GolfMickey »

liverglimt wrote:
GolfMickey wrote:den banen er et monster. vanskelig å skrive seg ned på baner man besøker.
Javel? Jeg har selv spilt ned hcp på mer enn 10 forskjellige baner. Hvorfor skal det være vanskeligere å spille bedre på andre enn hjemmebanen?
Hjemmebanen kjenner man jo ut og inn, nå tenker jeg mer på baner man har besøkt 2-3 ganger. Har du besøkt en bane 30 ganger kjenner du den jo meget godt, Finnes såklart unntakk men tror det fleste er av samme oppfattning.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Regnskap

Post by Gundersen »

Nå var det aldri meningen at denne tråden skulle ende opp i å diskutere mine evner som golfspiller, jeg var egentlig bare nysgjerrig på regnskapsføringen:-)
Når det er sagt, jeg registrerer alle hcp-tellende runder. Hadde et mål om å se 14 tallet denne sesongen, men nå etter 5 uker med prolaps, så kan det hende at dette må utsettes.
Den som lever for se:-)
Når jeg tenker meg om, så skal jeg ikke legge skylda på prolapsen.
Jeg er nok en hobbygolfer som passer til mitt hcp-nivå
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Regnskap

Post by liverglimt »

Gundersen, er det ikke interessant at andre diskuterer ditt HCP?? :)

HCP er jo på en måte regnskap det også. Den notoriske registrer alle runder gir meg liten mening. Jeg trener ofte alene på banen. Da blir rundene registrert i Golfshot men ikke i golfbox. Når jeg er i Spania så er vanlig å bare registrere runder i Turnering. Det gjøres av banen man spiller på.

Når det gjelder det økonomiske regnskapet så tok jeg aldri med klær når jeg regnet på det. Bare reiser, greenfee, hotell, køller og vanlige forbruksartikler for golf.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Regnskap

Post by Birnando »

liverglimt wrote:Gundersen, er det ikke interessant at andre diskuterer ditt HCP?? :)

HCP er jo på en måte regnskap det også. Den notoriske registrer alle runder gir meg liten mening. Jeg trener ofte alene på banen. Da blir rundene registrert i Golfshot men ikke i golfbox. Når jeg er i Spania så er vanlig å bare registrere runder i Turnering. Det gjøres av banen man spiller på.

Når det gjelder det økonomiske regnskapet så tok jeg aldri med klær når jeg regnet på det. Bare reiser, greenfee, hotell, køller og vanlige forbruksartikler for golf.
*OFF-Topic
Jeg har, med noen undring, notert meg de forskjellige synspunkter rundt hva som registreres som hcp-tellende og hva som ikke bør føres.
Det med alene-runder er jo gitt, da det blir vanskelig med markør på den måten, og det er i direkte konflikt med gjeldende regler.
Alle andre, og da mener jeg alle andre runder, registreres av meg.
Dette mener jeg er med på å gi det beste bildet av hvor jeg står golfmessig til enhver tid.
I utgangspunktet dr****r jeg i hva mitt hcp er, og i alle fall hva andre har eller ikke, men for meg oppleves det som det sanneste bildet for min golf til enhver tid.
*
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Regnskap

Post by liverglimt »

I Norge så spiller jeg de fleste rundene på 9-hulls baner. Ofte så spilles 18-hullsrunder med f.eks best ball eller match format. Ikke registrerbar. Jeg skjønner jo hvorfor scorene er så avsindige i Norge. Når man får full klaff i turnering så blir det 40+++ poeng og nedskriving som det brukes kort tid på å skrive opp. Hcp er eneste måten å konkurrere rettferdig på. Derfor er det interessant.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Regnskap

Post by Birnando »

liverglimt wrote:I Norge så spiller jeg de fleste rundene på 9-hulls baner. Ofte så spilles 18-hullsrunder med f.eks best ball eller match format. Ikke registrerbar. Jeg skjønner jo hvorfor scorene er så avsindige i Norge. Når man får full klaff i turnering så blir det 40+++ poeng og nedskriving som det brukes kort tid på å skrive opp. Hcp er eneste måten å konkurrere rettferdig på. Derfor er det interessant.
Hæ??
At man på et nivå som f.eks du og jeg er på ikke kan endre hcp på 9-hulls runder er jo helt rett.
Likeså best-ball, match og andre ikke-hcp tellende saker.
(Noe jeg tydeligvis gjør altfor sjelden, match er egentlig veldig gøy)

Grunnen til alle 40+++ turneringsrunder er IKKE grunnet overregistrering i golfbox, snarere tvert i mot etter min oppfatning.
Har ikke tall på de gangene jeg har tilbydt meg å være markør for spillere som etter eget sigende har spillt langt under sitt hcp.
Nesten uten unntak avslår de, vil jo ikke ha for lavt hcp heller.
Hvordan skal det da gå i tirsdagsturneringer og annet fjas?

Å unnlate å føre hcp-tellende selskapsrunder er sandbagging, en måte å holde hcp-nivået kunstig høyt for og nettopp oppnå gode resultater i alskens duste-turneringer.
Juksemakeri for en pakke golfballer...
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Regnskap

Post by liverglimt »

Hva er en hcp-tellende selskapsrunde?

EGA turneringshcp er det eneste som teller for min del. :)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Regnskap

Post by Birnando »

liverglimt wrote:Hva er en hcp-tellende selskapsrunde?

EGA turneringshcp er det eneste som teller for min del. :)
Det er lett å svare på.
På golfforbundets sider står bl. a. følgende om dette temaet:

Handicaptellende runde (Qualifying Round)
Alle handicaptellende selskaps- og turneringsrunder inklusive no return.

Handicaptellende selskapsrunde (Extra Day Score (EDS))
En Handicaptellende selskapsrunde er en handicaptellende runde som oppfyller kriteriene
under handicaptellende forhold og som ikke er en turneringsrunde.

Edit:
Legger også ved definisjone på en handicaptellende runde, så det blir overmåte klart akkurat hva en handicaptellende selskaps- og turnerings-runde er:

Handicaptellende forhold (Handicap Conditions)
Følgende forhold må være til stede for at en runde kan være handicaptellende:
 Banen er målt og godkjent til offisiell lengde på minimum 2 750 m over 18 hull og minimum 1 375 m over 9 hull.
 Banen er godkjent i henhold til USGA Course Rating System (slopet).
 Lengden på banen avviker ikke mer enn 100 meter fra offisiell lengde på 18-
hullsrunder, og avviker ikke mer enn 50 meter fra offisiell lengde på 9-
hullsrunder.
 Utslagsstedets merker er balansert plassert slik at banens lengde er omtrent som
offisiell lengde.
 Runden er spilt i henhold til Golfreglene og gjeldende lokale regler.
 Spilleformen er slagspill, inkludert underformer for slagspill slik som bogey-, par-
og Stableford-konkurranser. Bogey-, par- og Stableford-konkurranser må spilles
med fullt spillehandicap.
 Runden bekreftes av en markør.
 Ved spill i utlandet kan baner som er SSS-godkjent også være handicaptellende.
 Maksimalt én provisorisk green pr. ni hull
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Regnskap

Post by JonasB »

Den tråden her sporet jo ikke av noe særlig :D

Når det kommer til regnskap på golf og golfrelaterte ting ila et år har jeg valgt å ikke regne så hardt på det :D Men solgte en del utstyr i fjor så måtte inn med nytt jernsett i år samt en ny driver (som aldri er med ut på banen... :roll: ), og bare der er man vel oppe i 7-8k, men totalt for et år vil jeg ikke regne på, tenk om fornuftigheten seirer :shock:
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Regnskap

Post by Bogey »

Jeg er ganske sikker på at det allerede finnes en tråd der man kan diskutere sandbagging, jålehcp osv :)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Regnskap

Post by GolfMickey »

spille slagspill så slipper man å tenke på det
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Regnskap

Post by dirtyzecret »

liverglimt wrote:
GolfMickey wrote:den banen er et monster. vanskelig å skrive seg ned på baner man besøker.
Javel? Jeg har selv spilt ned hcp på mer enn 10 forskjellige baner. Hvorfor skal det være vanskeligere å spille bedre på andre enn hjemmebanen?
Er som regel lettere å spille bra når du kjenner hver krik og krok!
Ikke minst putting, der de fleste slagene ligger..
På min hjemmebane kjenner jeg alle breaks og hastigheter, vet alltid hva som skjer!
På andre baner og nye baner får man seg ofte noen overaskelser. En stor del av det å score lavt i golf er course management og redusere risiko..
norhawk
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 164
Joined: 24 Apr 2013, 21:51
Hcp: jepp

Re: Regnskap

Post by norhawk »

Da tar jeg denne tråden tilbake på rett spor :)

Mitt regnskap for denne sesongen så langt, snakker om ett sted mellom 12-15000.
Det inkluderer medlemskap med fritt spill, klær, reiser, baller og andre forbruksvarer, greenfee.

Så kommer det nok på noen kroner i mat, drikke og drivstoff, men de regner jeg ikke inn i golf regnskapet.

Nickent 3DX hybrid 20*
TM RBZ Stage 2 hybrid #4
TM Burner 2.0 6 - PW
Vokey SM5 50, 54 og 58*
Bobby Grace Amazing Grace putter / Cleveland HB 6
Bushnell Tour V2
Paraply, håndkler +++
Inn og ut av bagen; Driver!
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Regnskap

Post by Birnando »

Som et bidrag i reiktig retning for denne tråden satte jeg meg ned og så litt på tallene selv og.
(Men det burde jeg ikke gjort:) )
Jern og wedger 14000
Driver 5000
Sko 4000
Baller 3000 (18 dusin)
Greenfees ca 6000
Swingcaddy 1400
Golfradar 5000 (hater at dollaren er blitt så høy)

Mat, reise og sådant er ikke rare greiene så det tar jeg ikke med her.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Regnskap

Post by Gundersen »

Og medlemsskapet ?
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Regnskap

Post by GolfMickey »

blir fort 100 laken da
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Regnskap

Post by Birnando »

Gundersen wrote:Og medlemsskapet ?
ugh, der var det jaggu 8500 til.
Og hvis vi skal pirke enda litt, så er det jo barna i tillegg, med kurs, utstyr og medlemskap..

Nei, som nevnt langt tidligere i denne tråden, dette er best ikke å bruke tid på ;)
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Post Reply