Skaft Wedge

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Skaft Wedge

Post by Rotten »

Lurer på å anskaffe meg nye wedger. Har nå Cleveland 588 som begynner å trekke på årene. Lurer litt på dette med skaft. Er fullt klar over at dette er individuelt (tempo, overgang, aggressivitet osv), men lurer likevel på om noen har tenkt på dette?
Har nå KBS tour S i jernene, som jeg trives godt med. Wedgene nå har True Temper. Hva med KBS til wedgene? Ex. KBS tour Hi Rev?
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Skaft Wedge

Post by Franz »

Du må i det minste si noe om svingen din. Tendenser/typiske feilslag. Problemslag. Favorittslag. Et eller annet. Sånn det står nå kunne du like godt spurt om tips til spesielt gode skostørrelser.

:)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Skaft Wedge

Post by Rotten »

Noen tips til gode skostørrelser, Franz?:)
Helt enig, dårlig formulert spørsmål. Det jeg egentlig lurte på er hvor mye dere tenker på dette når dere kjøper wedge? Alle snakker om skaft til de lange køllene. Ev noen erfaringer? Og er det ett poeng å ha mest mulig likt skaft i wedgene som jernene?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Skaft Wedge

Post by Franz »

Hvis man slår samme type slag med wedgene som med jernene syns jeg det høres fornuftig ut med samme skaft.

Jeg har samme skaft i jernsettet og 52-graderen. Et annet i 58-graderen.
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Skaft Wedge

Post by JonasB »

Spørsmålet er vel og om man vil ha samme ballbane på jern og wedger? Er vel en del skaftegenskaper som er forskjellige når det kommer til det. Eller er jeg helt på jordet?
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Skaft Wedge

Post by dirtyzecret »

De aller fleste gode spillere vil velge samme skaft i wedgene som i resten av køllene. Dette for å få lik følelse og ofte den samme svingvekten som gode er opptatt av. At svingvekten skal være eksakt mellom hele settet...
Spillere som spiller med xtra stiff i jernene velger mange ganger det samme i wedgene, selvom noen også går ned en hel eller halv flex.
Når dette er sagt er det mest spilte wedge skaftet på PGA touren DG tour issue s400.
Mange synes dette er det perfekte wedge skaftet med tanke på vekt og flex. Også fordi bedre spillere liker tyngre køller, da dette skaftet veier 134 gram...
En ordinær spiller ref typisk norsk, 10 hcp og oppover, treffer ballen greit nok, vil lenge klare seg med skaftet wedgen kommer med i wedge flex.. Såfremt han ikke bruker ekstra tunge eller lette skaft i de andre køllene!
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Skaft Wedge

Post by liverglimt »

Svingvekten varierer på alle wedger. Type Skaft og tilpasning av lengder gjøres etter spillerens behov, følelse, baneforhold osv.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Skaft Wedge

Post by dirtyzecret »

liverglimt wrote:Svingvekten varierer på alle wedger. Type Skaft og tilpasning av lengder gjøres etter spillerens behov, følelse, baneforhold osv.
Ikke bare på wedger men til og med i jernsett, derfor det er gøy med ordentlige komponenter som er veid og hånsplukket...
Spørsmålet er vel hvor mye dette har å si for en mid hcp'er som ikke klarer å produsere samme svingen flere ganger på rad.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Skaft Wedge

Post by liverglimt »

Veldig mye. Med gode køller spiller alle bedre, uansett hcp
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Skaft Wedge

Post by dirtyzecret »

liverglimt wrote:Veldig mye. Med gode køller spiller alle bedre, uansett hcp
Ja, men har det noe å si når man ikke klarer å produsere samme svingen flere ganger på rad?
De aller fleste i Norge ligger jo rimelig høyt på hcp skalaen, er også begrenset hvor mye de faktisk trener, de er vel weekend-warriors :)
Usikker på hvor mye utslag en svingvekt fra eller til vil gjøre for disse.
Dyrt er det også med ordentlig utstyr.
Selv har jeg samme svingvekten gjennom hele settet utenom drivern, køllene mine er ikke akkurat billig selvom jeg ikke betaler fullpris. Ikke er det lett å få tak i heller. Men for meg ble det etterhvert viktig, når man trener å spiller hver eneste dag.
Post Reply