Flex i wedger, kontra jern.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Braaten
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 20 Aug 2014, 17:45
Hcp: 21,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Fornebu

Flex i wedger, kontra jern.

Post by Braaten »

Hei,
Er det vanlig å ha samme flex i wedgene som man har i jern?
Fant nettopp ut at wedgene som jeg har spilt med (54,60) har x- stiff flex, KBS Tour 130g forøvrig. Wedgene ble kjøpt brukt på Finn, og jeg trodde de var regular. Jeg har jo ikke merket noe til det, så da har det kanskje ikke så mye å si? Har 20 i hcp.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Flex i wedger, kontra jern.

Post by furu »

De aller fleste kjører standardskaft i wedgene. Og standard i wedger heter "wedge flex". Dette mystiske skaftet tilsvarer et S200. Det er noen få gram tyngre enn R300, og litt flere gram lettere enn S300. En grei middelvei.

De færreste tar seg tid til å ta custom fitting med wedger. Jeg er sikker på at 99 av 100 kjøper standard. Om ikke 9999 av 10000 faktisk. Sikkert en drøy påstand, men spør gjerne alle i klubben din om de har tatt wedge fitting.

XS i wedgene er ikke så vanlig. Kommer de fra en amatør i toppklassen? Eller proff? Det er vanligere å gå til litt mykere flex i wedgene, eller et dedikert wedgeskaft som DG Spinner.

liverglimt har sikkert noen råd her. Antar at han har prøvd litt forskjellige wedgeskaft og hatt noen til custom fitting på det.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Flex i wedger, kontra jern.

Post by liverglimt »

Med XS i wedgene så vil du mest sannsynlig oppleve bedre kontroll på lengder og lavere ballbane enn tilsvarende wedger med mykere skaft.

Grovt sett gjør jeg følgende:
1. Spillere som sliter med å få ballen opp i lufta, mykere skaft og samme lengde på 9, Pw og nedover.
2. Spillere som trenger lengdekontroll får stivere skaft og lengde som passer spilleren.

Mitt råd er at du beholder wedgene om de ikke er utslitte. Neste gang du kjøper wedge så får du en fitting eller bestiller noe tilsvarende om du er fornøyd med kontrollen på de du har. :)
User avatar
Braaten
Rookie
Rookie
Posts: 48
Joined: 20 Aug 2014, 17:45
Hcp: 21,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Fornebu

Re: Flex i wedger, kontra jern.

Post by Braaten »

furu wrote:XS i wedgene er ikke så vanlig. Kommer de fra en amatør i toppklassen? Eller proff? Det er vanligere å gå til litt mykere flex i wedgene, eller et dedikert wedgeskaft som DG Spinner.
Kjøpte de av en kar i Drammen, aner ingenting om hvilket nivå han er på.
liverglimt wrote:Mitt råd er at du beholder wedgene om de ikke er utslitte. Neste gang du kjøper wedge så får du en fitting eller bestiller noe tilsvarende om du er fornøyd med kontrollen på de du har. :)
Wedgene er nesten helt nye, Callaway MD2. Eneste som er dumt er at 54 gradereren går nesten like lang som gap wedgen i jernsettet. Mulig jeg prøver noe nytt når sesongen nærmer seg.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Flex i wedger, kontra jern.

Post by liverglimt »

Kanskje gapen er problemet og ikke 54 graderen
Post Reply