gap i gradene på jern

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

liverglimt wrote:Hva er godt tilpassede wooder og hybrider Franz? Dette må du utdype siden du sier at jeg snakker bare tull. :)
Jeg trenger ikke svare på hva godt tilpassede wood'er er. Poenget her var at det på helt generelt grunnlag kan være lurt å tenke færre køller i "den lange enden av bagen", og fler i den korte. Folk aksepterer gjerne veldig store gap mellom f eks pitching wedge og sand wedge, men kjøper hybrider og wood'er om hverandre og ender opp med tre-fire køller som går like langt.

Selvfølgelig skal man tilpasse, og selvfølgelig blir problemet mindre med godt tilpassede køller. Og SELVFØLGELIG treffer en hobbygolfer ballen bedre med en kortere kølle. Jeg vil tilogmed tro hobbygolferen treffer bedre med en off-the-rack pitching wedge enn en perfekt tilpasset hybrid.

Grunnen til at jeg var spydig var kun at dette ALLTID kommer fra folk som selger køller. Her var det snakk om hvorfor man får tettere progresjon i de lange køllene når man kjøper off-the-rack, og at man etter alle solemerker ville vært tjent med det motsatte. Du er jo en ok golfer selv; hvor kutter du først køller hvis du skal spille med færre enn 14 stk? Selv dropper jeg både ett og to lange jern og kanskje driver eller spoon, før jeg begynner å droppe scoring-køller.

*edit typo
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Det kommer fra folk med viten og kunnskap om temaet.

Jeg lever ikke av å selge køller. Jeg tjener mye mer på tilpasning av feilkjøp, referert som standard køller. Hadde flere kjøpt køller av kyndige selgere så ville jeg hatt færre tilpasninger av standardkøller.

Jeg er sikkert bare en OK-golfer, men det betyr svært lite i denne sammenhengen. Det som er viktig er å vite hva som er viktig, ikke bare synse.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

Helt enig. Dette er ikke synsing, men statistikk og erfaring.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Du har bare repetert det jeg har skrevet tidligere i tråden om wooder og hybrider. Det gjør deg til en copy cat ;-)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

liverglimt wrote:Hvis man har passelig lengde på hybrider og wooder så er det ingen problem. Utfordringen for de fleste er at de leker med alt for lange køller.
Javel. Jeg svarte bare på dette ^
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Franz du har ikke brakt noe som helst nytt til denne debatten. Kom med noe nytt så skal vi diskutere.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

Neida, ikke noe nytt - jeg bare ryddet opp i kaoset. Værsågod.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: gap i gradene på jern

Post by veggiss »

Jeg slår ikke bra nok med 3 wood til å forsvare å ha den i baggen, derfor blir det et stort gap fra driver til 5-wood. Er uansett sjelden jeg savner en kølle jeg kan slå 230 meter i luften fra fairway, hadde vel aldri truffet green fra den lengden allikevel. Har mer bruk for 64 graderen.

Jeg har tre grader mellom de lavere jerna, og fire (fem mellom 9-jern og PW) på resten. Synes det gir greie gap mellom hver kølle, sånn ca 10 meter.

4-Iron 24.00°
5-Iron 27.00°
7-Iron 33.00°
8-Iron 37.00°
9-Iron 41.00°
PW 46.00°
UW 50.00°
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

Jepp, du har hastighet nok til å få matematikken til å funke i praksis.
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: gap i gradene på jern

Post by jos026 »

Franz wrote:Jepp, du har hastighet nok til å få matematikken til å funke i praksis.
Interessant Franz. Selv har jeg SS på ca. 105 mph med driveren. Jeg vet det er vanskelig å svare på uten nærmere analyse osv., men hva tenker du; burde hastigheten være tilstrekkelig for å få matematikken ut i livet?
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: gap i gradene på jern

Post by veggiss »

Jeg ligger på 110-115mph med driver, så "matten" burde kunne fungere for deg også :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

jos026 wrote:
Franz wrote:Jepp, du har hastighet nok til å få matematikken til å funke i praksis.
Interessant Franz. Selv har jeg SS på ca. 105 mph med driveren. Jeg vet det er vanskelig å svare på uten nærmere analyse osv., men hva tenker du; burde hastigheten være tilstrekkelig for å få matematikken ut i livet?
Som veggis sier. Ja. Med forbehold om at du ikke delofter veldig, eller lignende, men det er vel opplagt :)

Så er jo selvfølgelig forskjellen på teori og praksis at det er vanskeligere å treffe ballen med lenger skaft. Det var her jeg var liverglimts copycat (trodde han :lol: ), men poenget mitt var altså at man KAN velge å tenke at jo dårligere man treffer kula, dess større gap i (teoretiske) lengder kan man tillate seg. F eks kan jeg gjerne spille med treer- og femmerjern, uten firerjernet, men jeg vil helst ikke spille uten en kølle fra syveren og kortere. Rett og slett fordi jeg såpass mye sikrere på å treffe lengdene mine med et åtterjern enn med et firerjern.

Bare mine tanker, og ikke vitenskapelige fakta. Men - igjen - loftprogresjon baserer seg på vitenskap. Det gjelder bare å treffe like godt med alle køller.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Franz, dra ikke meg inn i dine diskusjoner om lengder på køller. Her har du enda til gode med å presentere noe som holder vann. :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

liverglimt wrote:Franz, dra ikke meg inn i dine diskusjoner om lengder på køller. Her har du enda til gode med å presentere noe som holder vann. :)
Hva er det som ikke holder vann? Jeg har ikke sagt noe uriktig, så du er hjertelig velkommen til å spikke flis. Jeg kommenterte at vi ikke var helt enig ang skaftlengde, fordi du insinuerte at du kan custom fit'e så perfekt at en hobbygolfer slår hybriden sin like godt som han slår wedgen sin.

Jeg sier bare som jeg pleier: Det er ufarlig å prøve seg frem.

I mitt hode holder det vann som bare faen :) Jeg har opplevd nok fjas fra profesjonelle, så jeg har gått over til å stole på ballen - hvis den går langt og rett er alt ok.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Det er dyrere å prøve seg fram alene enn å få hjelp. :)

Jeg har ikke insuniert, du har tolket det dit hen... Bra tilpassede køller er bedre enn for lange køller. Det eneste som er bedre enn for lange køller er for korte køller. :)

Jeg venter fremdeles på en god forklaring om hvorfor man ikke skal tilpasse Wooder og Hybrider. Fakta er at du skriver en hel masse basert på din synsing og erfaring. Den holder sikkert i ditt hodet og i ditt spill. Det bare holder ikke i lengden å komme med utsagn uten å fylle det med litt fakta.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

liverglimt wrote:Det er dyrere å prøve seg fram alene enn å få hjelp. :)

Jeg har ikke insuniert, du har tolket det dit hen... Bra tilpassede køller er bedre enn for lange køller. Det eneste som er bedre enn for lange køller er for korte køller. :)

Jeg venter fremdeles på en god forklaring om hvorfor man ikke skal tilpasse Wooder og Hybrider. Fakta er at du skriver en hel masse basert på din synsing og erfaring. Den holder sikkert i ditt hodet og i ditt spill. Det bare holder ikke i lengden å komme med utsagn uten å fylle det med litt fakta.
Det er ikke dyrt å prøve seg frem på lengder på stålskaft. Det koster ikke mange kronene for plugger, og det er alt du trenger. Ok, også en tapetkniv e.l. Dessuten er det lærerikt, og ikke alle har mulighet til å kjøre hele veien til Ilstad for å gjøre en tilpassing.

Man skal absolutt tilpasse alt man spiller med. Allikevel er det lettere å slå sine korte (tilpassede) køller enn sine lange (tilpassede) køller.

Jeg skriver en hel masse basert på fakta, og endel basert på synsing og overbevisning. Jeg prøver å si fra hver gang jeg skriver noe jeg ikke har godt grunnlag for. Beklager hvis jeg har vært utydelig. Hvis du finner faktafeil i det jeg skriver kan du gjerne tilbakevise disse. Du må nok lete litt, men du er hjertelig velkommen.

Jeg anbefaler sterkt å lese første side i denne tråden om igjen. Les nøye hva spørsmålet til trådstarter er, og les liverglimts svar. Videre er furu med på å trekke tråden ut på viddene, men konteksten er altså at jeg ønsker at et spørsmål på dette forumet først skal få et riktig svar, og at vi deretter kan diskutere dette. At liverglimt får ømme tær og begynner å skrive nedsettende til meg blir for meg komisk når jeg går tilbake og leser første siden om igjen.

*edit typo - fuckings autokorrekt
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: gap i gradene på jern

Post by jos026 »

Som jeg har skrevet i en annen tråd, har jeg aldri fått profesjonell tilpasning av køller så dette blir bare tanker jeg har rundt tilpasning:

Er det ikke slik at en hobbygolfer har en sving tilsvarende dagsformen. Svingen (både svingspor, sving speed osv) kan forandre seg fra dag til dag. Får en da tilpasset køllene til en sving og denne ikke er stabil, vil ikke da tilpasningen være Waste of time and Money?

Samtidig ble jeg overrasket over betydningen av skaft og lie i en av videoene til Mark Crossfield hvor han tester Ping G driveren og jerna for den saks skyld. Køllene var tilpasset MC. Han og Pickard tester samme kølle. Pickard slår vanligvis driven ca 290, mens MC slår den 250-260, men med G driveren får MC litt mer lengde, mens Pickard ikke får den over ca. 260. (alt i yds). Dette er imidlertid to bedre spillere med stabil sving osv.

Fitting er et must for noen, men har det virkelig så mye å si for vanlige dødelige, spesielt de med høye hcp?
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

Helt grunnleggende tilpassing vil alle få utbytte av. Det blir som å skaffe seg olabukse med riktig livvidde.

En grundigere custom fit fordrer at man repeterer sånn ca de samme bevegelsene. Det kan sikkert være noe å bygge på i de fleste tilfeller, men en seriøs køllemaker sender deg hjem for å trene mer, så han har noe å jobbe med. (Dette er selvfølgelig bare en betraktning, og ikke et faktum. Jeg har ingen formening om hvilket nivå man bør være på.)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Franz wrote:
liverglimt wrote:Det er dyrere å prøve seg fram alene enn å få hjelp. :)

Jeg har ikke insuniert, du har tolket det dit hen... Bra tilpassede køller er bedre enn for lange køller. Det eneste som er bedre enn for lange køller er for korte køller. :)

Jeg venter fremdeles på en god forklaring om hvorfor man ikke skal tilpasse Wooder og Hybrider. Fakta er at du skriver en hel masse basert på din synsing og erfaring. Den holder sikkert i ditt hodet og i ditt spill. Det bare holder ikke i lengden å komme med utsagn uten å fylle det med litt fakta.
Det er ikke dyrt å prøve seg frem på lengder på stålskaft. Det koster ikke mange kronene for plugger, og det er alt du trenger. Ok, også en tapetkniv e.l. Dessuten er det lærerikt, og ikke alle har mulighet til å kjøre hele veien til Ilstad for å gjøre en tilpassing.

Man skal absolutt tilpasse alt man spiller med. Allikevel er det lettere å slå sine korte (tilpassede) køller enn sine lange (tilpassede) køller.

Jeg skriver en hel masse basert på fakta, og endel basert på synsing og overbevisning. Jeg prøver å si fra hver gang jeg skriver noe jeg ikke har godt grunnlag for. Beklager hvis jeg har vært utydelig. Hvis du finner faktafeil i det jeg skriver kan du gjerne tilbakevise disse. Du må nok lete litt, men du er hjertelig velkommen.

Jeg anbefaler sterkt å lese første side i denne tråden om igjen. Les nøye hva spørsmålet til trådstarter er, og les liverglimts svar. Videre er furu med på å trekke tråden ut på viddene, men konteksten er altså at jeg ønsker at et spørsmål på dette forumet først skal få et riktig svar, og at vi deretter kan diskutere dette. At liverglimt får ømme tær og begynner å skrive nedsettende til meg blir for meg komisk når jeg går tilbake og leser første siden om igjen.

*edit typo - fuckings autokorrekt
Jeg savner en underbygging av at man ikke trenger å tilpasse wooder og hybrider.


Mine føtter er som alltid fine, har tross alt gode sko.

Du nevner meg som referanse samtidig som du mener mine utsagn ikke holder vann. Er vi på land eller?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

Jeg mener man burde tilpasse alt. Aldri ment noe annet. Prøv å lese tråden på nytt.
Post Reply