TaylorMade M2

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

Furu og alle andre som bryr dere om køller. Bruk 20 minutter på å høre fra en av de beste i bransjen om hva som kjennetegner moderne jernkøller. Fyren har mistet jobben sin to ganger fordi han ikke er kommersiell nok. Han gir også Karstein Solheim kred for å være først ut med spilleforbedringskøller.


https://www.youtube.com/watch?v=qvYbVPRjTu0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

Franz wrote:Det sjukeste av alt er at de kjører fem og seks grader mellom de korteste køllene, og to og en halv (!!!) mellom femmer- og firerjern.

Bortforklar DEN du @furu :)
Siden man har bunnløs tillit til Wishon og liverglimt, blir dette aktuelt ved lanseringen av single length. Der bruker Wishon teknologi for å differensiere køllene. Ikke bare loft. Med teknologi kan man kontrollere lengde og gap.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

furu wrote:
Franz wrote:Det sjukeste av alt er at de kjører fem og seks grader mellom de korteste køllene, og to og en halv (!!!) mellom femmer- og firerjern.

Bortforklar DEN du @furu :)
Siden man har bunnløs tillit til Wishon og liverglimt, blir dette aktuelt ved lanseringen av single length. Der bruker Wishon teknologi for å differensiere køllene. Ikke bare loft. Med teknologi kan man kontrollere lengde og gap.
Helt streit argument, men jeg har ikke bunnløs tillit til noen av dem.

Kan godt være TM klarer å forsvare noe av galskapen, men motivasjonen er den samme - få folk til å tro de slår lenge. Ta den vanlige Cobra Amp Cell, f eks. Ikke pro. En helt vanlig jernkølle, med lite ekstra teknologi (bortsett fra et plastdeksel i cavity'en). Tynne såler, og ikke noe multimaterial-opplegg for å flytte vekt. Og så er hele settet nøyaktig én kølle sterkere enn Titleist-/Mizuno-"standard". Hvorfor? 21 grader firerjern til 44 grader PW. Hvorfor?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

Hvorfor må en PW være 45+ grader? Er ikke det viktige hvor langt du slår køllen? Prøvde M2 inne. Slår ikke spesielt mye lenger enn med Srixon Z945. Faktisk nesten helt likt når jeg bruker samme loft og ikke samme køllenummer. Ballbanen på M2 er snillere.

På drivere handler loft om ballbane, launch og spinn. Slik har det også blitt med jern nå grunnet all teknologien og effekten man får av flytende slagflater. Ballbane og spinn må kontrolleres med loft. Høyere loft i M2 hadde gitt for høy ballbane.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

Hva er flytende slagflater?
Hva er en snillere ballbane?
Hva er forskjellen på loft og loft? Når du slår med tilnærmet samme loft så blir det nesten helt likt?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

Flytende slagflate er et begrep man kan bruke om f.eks. Wilson C200, som knapt har kontakt mellom selve slagflaten og resten av køllehodet. Begrepet brukes for å beskrive slagflater med trampolineeffekt, som skiller seg vesentlig fra tradisjonelle jern der slagflaten er en fast del av køllehodet.

Snillere ballbane er en ballbane som med mer sannsynlighet gir golferen sjanse for å holde greenen på innspill, også med middels og lange jern. Litt mer høyde, mykere landing. Som en hybrid.

Når jeg ikke slo 7i vs 7i og heller gikk for grader for å sammenligne køller. Z945 6i er 29 grader, M2 7i er 28.5 grader. Og de gir meg nærmest identiske lengder. 2 meter mer med M2.

Du er så skjønn når du stiller masse spørsmål fordi du håper at jeg skal dumme meg ut :D Engasjementet ditt er fabelaktig.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

Da bekrefter du selv med dine tall at M2 går akkurat like langt som Z945. Det betyr at det er ingen forskjell på de to typene. Det er loften som dedikerer lengden på slaget.

Det er mange fine ord fra markedsføringsfolket. Så det er ikke mulig å få med seg alt for oss som ikke har tid til å lese om alle merker. :) Forøvrig har alle slagflater trampolineeffekt, men antar det menes at disse har høyere trampolineeffekt

Snillere er altså høyere.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

furu wrote:Hvorfor må en PW være 45+ grader?
Feil spørsmål. Hvorfor skal den IKKE være det? Vi har et tallsystem som snart må forkastes fordi man må finne på nye navn til wedgene. Hvorfor ikke bare beholde det? Det har en historie OG en funksjon. Jeg syns bare det er tåpelig å spille åtterjern, nierjern, long wedge, fly wedge, high wedge, stop wedge, pitching wedge, gap wedge, sand wedge, lob wedge, når jeg kunne spilt 4-P pluss wedger.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: TaylorMade M2

Post by Rotten »

Kommer med samme innspill fra sidelinjen her som i den andre tråden. Reprise mao :D

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

Rotten wrote:Kommer med samme innspill fra sidelinjen her som i den andre tråden. Reprise mao :D

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Jeg syns begge disse trådene holder seg fint til tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

Franz wrote:
furu wrote:Hvorfor må en PW være 45+ grader?
Feil spørsmål. Hvorfor skal den IKKE være det? Vi har et tallsystem som snart må forkastes fordi man må finne på nye navn til wedgene. Hvorfor ikke bare beholde det? Det har en historie OG en funksjon. Jeg syns bare det er tåpelig å spille åtterjern, nierjern, long wedge, fly wedge, high wedge, stop wedge, pitching wedge, gap wedge, sand wedge, lob wedge, når jeg kunne spilt 4-P pluss wedger.
Usaklig krisemaksimering og overdrivelse er ofte siste utvei.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: TaylorMade M2

Post by veggiss »

Men han har jo et poeng. Hvorfor styrke loften? Eneste grunn jeg kan se for å lure dumme forbrukere til å tro at den nye modellen går lenger enn den gamle. Correct me if I'm wrong.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

veggiss wrote:Men han har jo et poeng. Hvorfor styrke loften? Eneste grunn jeg kan se for å lure dumme forbrukere til å tro at den nye modellen går lenger enn den gamle. Correct me if I'm wrong.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
"Lengste 7er jern" og sånt vil alltid selge ja. Det er helt rett.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

Det går an å spille med gamle køller. Trenger ikke det lengste. Det koker alltid ned til den som slår.

http://www.golfdigest.com/story/watch-p ... l_facebook
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

furu wrote:
veggiss wrote:Men han har jo et poeng. Hvorfor styrke loften? Eneste grunn jeg kan se for å lure dumme forbrukere til å tro at den nye modellen går lenger enn den gamle. Correct me if I'm wrong.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
"Lengste 7er jern" og sånt vil alltid selge ja. Det er helt rett.
Selg lengste 35-graders jernkølle, så gir det mening. Alt annet er og blir lurendreieri.

Og nei, det var ikke krisemaksimering lenger opp her. Det var en overdrivelse ikledd humordrakt. Latterlige ting kler ofte humor relativt godt.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

Satire og humor fungerer sjelden slik man håper.

Jeg er enig med deg Franz, det gir ikke mening å tenke nummer, men antall grader. I tillegg så kommer variasjon i produksjon, og det gjelder alle leverandører. Bare de ypperste kontrollerer og forkaster køller som er 0,5 grader eller mer utenfor spesifikasjoner. Det slår ut på noen supre jern og noen mindre gode. Altså loftvariasjoner. De fleste har +/-1 grader som variasjon. Så også Wishon til info. Da er det viktig med en sjekk og justering av loft og lie. Desverre er det ikke alle jern som lar seg bøye så da må vi bare håpe at de er rimelig korrekt.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: TaylorMade M2

Post by Golfspilleren »

Har Liverglimt noengang møtt noen som har tenkt at de har en grad feil loft i køllen?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

Jeg er for dum til å plukke opp humor og "satire". Beklager :oops: Satire? Seriøst? Tror ikke vi skal opphøye foruminnlegg til å inneha egenskaper som ligger over våre hoder.

Jeg fikk hodepine av å lese innleggene til liverglimt, så jeg må ta en liten pause. Beklager igjen.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: TaylorMade M2

Post by veggiss »

Golfspilleren wrote:Har Liverglimt noengang møtt noen som har tenkt at de har en grad feil loft i køllen?
Bryr du deg ikke om hvilken loft du har på køllene dine?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: TaylorMade M2

Post by Golfspilleren »

Om jeg hadde fått en kølle som skulle vært 35 grader og den var 34 eller 36 hadde jeg aldri merket det.
Det hadde ikke du heller.
Post Reply