TaylorMade M2

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: TaylorMade M2

Post by veggiss »

Du bryr deg med andre ord ikke :) Jeg bryr meg, og sjekker dette. Er ikke så lett å ha jevne gap mellom køllene om gapet i loft varierer fra 2 til 6 grader.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

Golfspilleren wrote:Om jeg hadde fått en kølle som skulle vært 35 grader og den var 34 eller 36 hadde jeg aldri merket det.
Det hadde ikke du heller.
Nei, men hvis neste kølle er en grad feil endre veien risikerer du å ha én grad mellom to av køllene. Det hadde jeg. Dét merket jeg.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

Golfspilleren wrote:Har Liverglimt noengang møtt noen som har tenkt at de har en grad feil loft i køllen?
Når jeg møter en spiller for første gang så spør jeg blant annet om de er fornøyd med lengden på hver kølle. Da kommer det enkelte ganger fram at de slår noen køller veldig likt og stor avstand på andre. Ved måling så er det for tett loft på to køller og på andre for langt sprang. En loft sjekk avdekker som regel en feil i antall grader på hver kølle. Noen er helt på, mens andre er flere grader feil, ofte både loft og lie.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

Antall spillere i Norge som treffer ballen med identisk dynamisk loft på hvert slag når sannsynligvis hårfint tresifret. Vi er en nasjon middels og dårlige spillere. Variasjonen i treff og påfølgende gear effect osv. vil langt overgå effekten av 1 grad feil loft i køllehodet. Tar man bort elitespillere er kundegrunnlaget for å et så nøyaktig marked mikroskopisk. Kun en mann kan drive med det og leve av det, og det er Tom Horley. Han er nok også den eneste virkelig dyktige vi har. Vi andre er faktisk idioter sammenlignet med det.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

furu wrote:Variasjonen i treff og påfølgende gear effect osv. vil langt overgå effekten av 1 grad feil loft i køllehodet.
Det er snakk om jern hvor "gear effect" ikke kommer inn i bildet. Men du har sikkert bare skrevet feil :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

liverglimt wrote:
furu wrote:Variasjonen i treff og påfølgende gear effect osv. vil langt overgå effekten av 1 grad feil loft i køllehodet.
Det er snakk om jern hvor "gear effect" ikke kommer inn i bildet. Men du har sikkert bare skrevet feil :)
Jeg siterer Tom Wishons "Practical clubfitting"
Irons are not designed with horizontal bulge for the simple reason that 'gear effect' does not occur nearly as much from an off-centre hit. This is because the CG of most irons is much closer to the face of the iron than it is on a wood head .
Altså ikke i nærheten like mye som i woods, men den er der. Når du påstår at 1 grad er merkbart for golfere, må jeg kunne trekke fram like minimale påvirkningsfaktorer.

Et spørsmål liverglimt - Bruker du launch monitor i custom fitting? Eller ser du på ballbane og divot i tillegg til filming?

Edit: Det er altså et sitat fra Tom Wishon. Bare for å understreke det igjen.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

"Nearly as much" er i praksis veldig liten effekt. Hodet er for lite og for nær CG til å påvirke spinn.
If an iron were to be given a horizontal bulge across the face, off-center hits would start off-line, much like a driver, but then there wouldn’t be enough corrective sidespin caused by the gear effect to get the ball back on line.
1 grad for sterk og svak kølle, kan arte seg slik:
9er: 42 grader slaglengde 115 meter
8er: 37 grader slaglengde 127 meter
7er: 35 grader slaglengde 132 meter
6 er 30 grader slaglengde 145 meter

Denne spilleren vil oppleve 8 og 7 som "like lange" køller. Og ett unaturlig hopp fra 9-8 og 7-6.

Vanlig fitting prosess for meg er en samtale/intervju med spilleren. Sjekk av gamle køller for å se på slitasje for å se på balltreff, lengde på køller, kølleoppsett osv. En tur i min hitting bay eller på driving range for å filme og få registrert nødvendig data fra LM. Hvis vi er på driving range så noterer jeg ballbane på de forskjellige slagene. Hvis det er mulig så slår vi noen baller på gress for å studere divot. Ikke alle plasser man får lov til å slå på gress. Har jeg anledning så spiller jeg noen hull med kunden. Da får jeg som regel de beste resultatene å jobbe med.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

"I praksis liten effekt". Ja - det innrømmet jeg jo. Og din 1 grad forskjell i loft er ikke "i praksis liten effekt"? Skal du bestemme hvem som får bruke argumenter med minimal betydning?

Jeg gjentar påstanden om at med slike kriterier er markedet med aktuelle golfere mikroskopisk. Spillerne som er konsistent nok til å oppleve denne forskjellen kan samles for årsmøte på Beffen.

Den spilleren i eksempelet ditt som slår 115m med 9i, 127m med 8i osv. - er dette et snitt? Av hvor mange slag? Hvor lang er de forskjellige slagene? Sannsynligvis 110-115-120 hvis du tar en vanlig norsk golfer?

Hvor mange timer tar en custom fitting? 4-5? Pluss noen timer på arbeidet ditt?

En divot sier ingenting. Det vet du.

Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

Jeg er en aktiv motstander av fordommer, men jeg må bare innrømme at furu innfrir alle mine tanker om bergensere; indignert, lettfornærmet og arrogant. Du er ingen underdog, furu. Du nyter stor respekt, og har mange støttespillere. Prøv å lese det du skriver et par ganger før du poster. Ja, liverglimt skriver som en idiot noen ganger, men han kan også mye, og - kanskje viktigst - han har ikke en fremskutt og delvis offentlig posisjon innen golf og (sosiale) media.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

Bare som et eksempel:

Du skriver "En divot sier ingenting. Det vet du." Deretter poster du en video - som bevis, formoder jeg - av en høflig ung herremann som presiserer at en divot sier lite, men ikke "ingenting". Og alt dette er respons til at liverglimt nevner det å studere divot som én mulighet blant flere strategier.

Rist løs gutter. Jeg syns det er gøy når ting er direkte og offensivt, men ikke når det er sutrete og aggresivt.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

Jeg bestemmer ingen ting om hva som skal brukes som argumenter. Jeg utdypet dette fordi det er nevnt og repetert flere ganger så enkelte kan bli forledet til å tro at "gear effect" har stor betydning på jern.

Divot forteller meg blant annet om jeg skal lete eter widesole wedge eller ikke for kunden. Som Franz nevner, dette er en av mange ting. Hver ting seoparat forteller meg egentlig ingen verdens ting. Ei heller køllehastighet. Når vi kombinerer dette med spillerens styrke, svingtempo, overgang, rytme, lengde osv. Så smelter dette sammen til en mengde data som til sammen utgjør spillerens profil.

Mine kunder har ca 24 hcp i snitt. Med den høyeste på 54 og den laveste er pro/scratch. Derfor er de fleste ting viktige i totalen, men ikke alle hos hvert individ. En god spiller kan fortelle meg hva han søker, en med høyere/høyt hcp må ledes. En helhetsprofil for å ha grunnlag til en hel bag, så bruker jeg i snitt 3 timer.

Heldigvis for meg så er det flere enn dere tror som har følelsen av å slå forskjellige lengder med køllene enn de forventer. Gapet er større/mindre, lengdene på køllene er forskjellige. Jeg deler min erfaring på dette forumet som en motvekt til de som deler erfaringen de henter fra eget og sine venners spill. Bagene kunder kommer med er noen ganger så jeg blir enda gråere i håret. Hvis alle hadde hatt perfekte køller for dem, så ville jobben min vært bortkastet. Da hadde jeg startet som clubfitter med noen OEM og hatt noen lurendreier køller for de høyst interesserte som ønsker noe utenom allfarvei.

De aktive på dette forumet er ikke mine kunder. De bytter grep og reparerer køller selv. Har mening om det meste og vet hva de søker. Mine potensielle kunder er de som ikke har denne kunnskapen eller interessen. Som søker hjelp til å ha det mer moro på banen eller spisse seg inn med køllene for å bli enda bedre. Alt etter hvilket nivå de er på og hvor mye tid de har til å forbedre spillet sitt og hva som er deres personlige mål.


EDIT: Så videoen og ett par til fra samme karen. Veldig bestemte meninger om så mangt, men kan ikke helt se hva hans kommentarer om divot har med køllertilpasning å gjøre. Han snakker ball bane, retning osv.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TaylorMade M2

Post by furu »

liverglimt wrote: EDIT: Så videoen og ett par til fra samme karen. Veldig bestemte meninger om så mangt, men kan ikke helt se hva hans kommentarer om divot har med køllertilpasning å gjøre. Han snakker ball bane, retning osv.
Han er ekstremt kunnskapsrik rundt TrackMan. Verktøyet som har tatt bort all gjetting rundt golfsvingen.

Ja. "Ingenting" er kanskje å dra det litt langt, men det er faktisk så lite viktig at det ikke kan vektlegges under custom fitting. Vinkelen på slagflaten/køllehodet står for 70-80% påvirkningsgrad for hva som skjer med ballen. Det er det som teller. Ingen kan klare å se på en divot om køllehodet er 1-2 grader åpent eller lukket, tå ned eller hæl ned samme antall grader.

Han snakker ballbane ja. Og retning. Akkurat det du jobber med å forbedre for spillere som kommer til deg.

24 hcp i snitt. Og du snakker om 1 grad forskjell i loft? Kanskje 2 grader? Hver eneste en av disse har større avvik i dynamisk loft på hvert enkelt slag. Hver eneste gang. Garantert.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TaylorMade M2

Post by liverglimt »

Skal vi snart legge fra oss det dramatiske og heller holde oss til det som gjelder. Loft på køller er viktig, enda viktigere at de er korrekt dess bedre spilleren blir. Wishon har ett sett med 6 graders steg på loften akkurat for å få forskjell på lengdene.

Kan jo si det sånn at i praktisk kølletilpasning for høy hcpere så er divot på wedgeslag en av tingene som blir vurdert. Da i forhold til hvordan såle de skal ha på sine wedger. Lite med retningen på slaget, men ballbanen for å få høyde på slagene.

Trackman er ett supert verktøy, men når han snakker om vinkler så virker det som om ballen er en statisk greie og bare køllehodet som bestemmer. Testet i dag og jeg har utgangsvinkel på 18-21 med 30 graders jern, men ikke helt tour lengder av den grunn. :lol:
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TaylorMade M2

Post by Franz »

Ja, det blir noen ganger så dramatisk at vi går glipp av en del artige diskusjoner. Tenk f eks om de store merkene kunne begynt å tilby fornuftige "halvsett", eller sett med rundt ti køller. Det hadde gjort det så utrolig mye lettere for nybegynnere å sette sammen et fornuftig sett. I stedet bruker de millioner på å finne mer og mer idiotiske måter å kamuflere loft-dopingen sin.
Post Reply