Sliter bestandig med front 9...

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Sliter bestandig med front 9...

Post by Procli »

I år har jeg spilt 13 runder på min hjemmebane, Tromsø.
De siste 7-8 har jeg spilt forferdelig dårlig på front 9!!!
Har hatt 8, 9, 10, 11, 12, 12 poeng.. men back 9 har vært alt fra 20-25 poeng!

Idag hadde jeg kun 8 poeng etter første 10 hullene.. men 22 poeng etter det, så fikk totalt 30. Vet ikke helt hva jeg gjør feil... kan det være psykisk??
Index-summen på første 9 er 81, mens index sum på siste 9 er 90.. som vell betyr at det totalt sett er lettere hull på siste 9.. men så mye lettere kan de da ikke være.... :o

Jeg har ikke noe fast rutiner.. noen ganger kommer jeg 30 minutter før og slår en bøtte på rangen før tee off.. mens andre ganger kommer jeg 5-10 minutter før og må bare springe rett til første tee.

Er kun 1 hull på første 9 som jeg er litt "bekymret" for, hull 4 med dog-leg høyre. Etter 160 meters utslag, har jeg sidevann hinder til høyre og grøft rett fram.. så 2.slag må jeg ha carry på ca 90-100 meter for å komme over vann/grøft, 160-170 til flagg - her tar jeg som regel 5jern.. (for meg ca 130-135 meter vanligvis), men knyter seg litt/tar for mye i.. og det resulterer i at jeg ofte treffer vann.

Kan nesten virke som at jeg "vet" at jeg blir å spille dårlig på første 9..
Denne gangen følte jeg meg komfortabel på sist treningsøkt med 3er wooden pegget opp, men gikk ikke så bra på dette idag.. tok noen hull før jeg skiftet til driver/hybrid.

Er det flere som har dette fenomenet med dårlig/bra front 9 og totalt forandring siste 9?
Kan jo være at det hadde hjulpet å gått 3-4 hull før jeg startet på den egentlige runden..

Hvordan takler dere andre vann-hull.. noen tips å komme med? Har prøvd å tenke at det ikke er noe vann der.. men ehh.. det er jo der!!! :lol:
Neste runde tenker jeg at jeg legger meg opp på hull 4.. så slipper jeg å tenke "nå MÅ jeg slå langt nok til å komme meg over grøften og vannet
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Sliter bestandig med front 9...

Post by Keyser »

Tja - noe fasitsvar er ikke lett å komme med, men jeg ville kanskje sett litt på hva som rører seg i topplokket...

For min egen del slet jeg en del tidligere med dårlig spill på de første hullene. Jeg tror mye skyldtes at jeg hadde et stort ønske om å spille bra/imponere medspillere, og prøvde ofte litt ekstra hardt på hull 1. Når det selvfølgelig skar seg, skulle jeg ta inn det tapte på hull 2, osv. Ofte begynte jeg å spille bra når jeg hadde gitt opp, ble da mere avslappet og ga egentlig litt f. Har blitt mye bedre etterhvert å nullstille meg etter dårlige slag/hull, selv om jeg har litt problemer med det seint på runden, dersom jeg er på vei på mot et godt resultat.

Når det gjelder vannhinder, er du inne på det selv - det er ikke noe vann der! Fokuser på hvor ballen skal (målet), ikke problemet. Det er også viktig å ha gode mål. "Over vannet" er ikke mål, målet bør være et så lite punkt/sted om mulig. Kanskje for din del bør målet være kort av denne jinx-bekken en stund? Det er ingen krise å legge seg på et par-4 dersom det kan berge en bogey og redusere sjansen for en trippel eller verre.
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Sliter bestandig med front 9...

Post by kevin »

skjønner godt hva du mener. På min hjemmebane scorer jeg alltid dårligere på back,men det er kanskje fordi det er par 37 mens front er 35. Men synes back er betydelig vanskeligere. Så titta jeg på hva jeg snitter pr.hull,og for hele sesongen så spiller jeg hull 1,2 og 3 dårligst :!: Kanskje er det noe med oppvarmingen,konsentrasjonen,spenningen i kroppen,hva vet jeg.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Sliter bestandig med front 9...

Post by TinCup »

Front 9 på TGP er simpelthen meget meget vanskeligere enn back 9 :)

Course management er viktigere på front, i forhold til back hvor man kan bombe på nesten hvert hull...
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Sliter bestandig med front 9...

Post by Procli »

Takk for innspill! :)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sliter bestandig med front 9...

Post by Kaffekannen »

I helgens turnering gikk jeg 9 over på banens 3 første hull(Startet på ni) og 11 over på de resterende 15... Burde kanskje varmet opp.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Sliter bestandig med front 9...

Post by Sticho »

Ja, men du liker jo ikke å bruke opp de gode slagene KK... :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sliter bestandig med front 9...

Post by Kaffekannen »

Fortjente muligens den...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Sliter bestandig med front 9...

Post by Sticho »

Jepp, du spaserte rett inn i den... :)
Post Reply