Peak Performance Golf Swing

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Peak Performance Golf Swing

Post by furu »

Noen av dere som har prøvd Peak Performance Golf Swing? Eller bruker teknikken i dag?

Jeg var veldig skeptisk til dette men har sett et par filmer og lest litt om det. Det er veldig mye fornuftig i det Trahan sier og gjør. De neste dagene (ryggen er neste ok igjen nå) skal jeg prøve metoden og se om hva resultatene sier. Det første jeg er ute etter er hvordan ryggen min takler det. Jeg forventer ikke at teknikken skal sitte umiddelbart men forventer en rask tilbakemelding fra kroppen.

Kunne tenkt meg å høre fra f.eks. JanB og Knut angående dette.

Det å løfte opp køllen til en "catcher" som sitter i rett linje bak deg er en veldig rolig og fin bevegelse for meg. Det strider nok mot en del tanker om vid baksving og å starte med de store musklene, men jeg har tro på at man allikevel klarer å bygge opp nok kraft.

Jeg tror at hurtighet og presisjon i svingen er viktigere enn å bruke de store muskelgruppene. Ja, de er inne i bildet men ikke i så stor grad som jeg har trodd tidligere. De største musklene mine er trolig også de treigeste :lol:

Det ligger noen filmklipp på siden deres. Ikke noe særlig mer å finne på youtube bortsett fra noen eldre klipp med Don Trahan.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by furu »

Har hatt en liten runde på rangen nå i kveld. Stort sett dårlige resultater, det var tross alt første forsøk.

Gode slag var veldig solide. Fin ballbane og meget bra lengde. Helt uten å bruke krefter! Traff 150m skiltet med 7i og da hadde jeg dagens roligste sving. Fikk veldig god fart i køllen.

Merker at jeg sliter med timingen med denne nye svingen. Drar køllen ned med armene. Tror jeg har funnet feilen - på toppen av svingen starter jeg framsvingen med å stramme grepet og dra ned med armene. Når jeg slapper av i grepet gjennom hele svingen så kommer det naturlig. Når jeg strammer grepet tror jeg at jeg prøver å styre køllen for mye. Drar den ned og skal styre gjennom hele svingen. Hvis jeg svinger korrekt så skal det vel ikke være nødvendig å gripe hardt i det hele tatt? Da vil jo køllen komme gjennom svingen på riktig måte selv om jeg holder helt rolig.

Konklusjonen etter dagens økt;
PPGS er en meget avslappende og rolig måte å svinge på.
Jeg må slappe mer av i armer og hender - stole på svingen.
Denne måten å svinge på gir veldig god køllehastighet uten anstrengelse.

Jeg skal fortsette treningen i morgen. Håper å se litt framskritt :D Syns forøvrig at dette ligner en god del på Shawn Clements måte å svinge på. Han slenger køllen mer opp i baksvingen mens Trahan sier man skal løfte den. Ellers er de ganske like.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by JanB »

Jeg har gjennomgått PPGS ganske inngående. Kjøpte tilgang til alt materiell, alle video m.m. Det skulle jo ikke være vanskelig å få pengene tilbake (het det). Dette brukte jeg imidlertid 2 mnd på og jeg lagde et ikke så lite helvete for dem. Man legger seg nemlig ikke ut med JanB.

Ok.. til selve systemet.
Som de fleste vet er jeg selv nærmere 60 enn 50 og har omtrent samme ryggproblemer som Trahan.
Teorien er kjempegod og det er faktisk ikke så vanskelig å gjøre denne svingen.
Den har kun 3/4 skuldervridning.
Den har kortere baksving (ikke mer enn kl 10)
Den gjør det enklere for hofter å rotere (begge føttene er gjort litt åpne) Spriker altså 15 grader Shaplin

Selv fikk jeg til med jern opp til 4, mye bedre nøyaktighet på linje enn min normale sving. Derimot fikk jeg ikke til driver.
Det er også symtomatisk for hele opplegget der en kun ser tilsammen 5 sekunder av 12 timer video, men en kølle som ligner driver. Vi ser heller ikke noe om distanse på dette slaget.

Trahan har hentet mye fra mitt forbilde i shortgame; Dave Pelz. Blant annet dette med føttenes plassering og rotasjonen av kroppen.
Hele videoserien er noe dritt og jeg anbefaler ikke å kjøpe stoffet. Du får like mye ut av de få snuttene som ligger gratis.

Vil dere ha noe mer om PPGS så spør gjerne. Jeg jobbet med det ganske lenge for å kunne svare på spørsmål og også for å se om jeg fikk noe ut av det selv.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by furu »

Takker for innspill JanB :D

$27 er ikke all verden. Det er mye i golfens verdens som er dyrere enn det. Man kan også laste ned "mindre lovlig".

Jeg hadde en bra økt på rangen i dag. Får ikke helt til teknikken enda men det sitter litt bedre. Er tross alt bare andre økten jeg prøver det. Ryggen er fin. Balltreffene blir bra. Slo litt over 80 baller i dag og vil påstå at 65 av dem var gode slag. 10 var helmiss, noen var greie. Jeg ser fordelene ved flere av punktene og teorien er god. Jeg tror allikevel ikke at jeg klarer å gjennomføre det til punkt og prikke.

Jeg fikk heller ikke det til med "lange" køller. Jernene mine stopper på 5i og alt det gikk bra. Lånte min fars Sumo #5 hybrid med litt kort skaft og den gikk bedre enn min #3 med langt skaft.

Tror at jeg skal bruke det positive jeg finner i denne svingmetoden og sette det inn i en helhet som passer best for meg. Jeg tror ikke jeg klarer å svinge så rett opp som Trahan vil (opp til kl.12). Men - det har brakt meg inn på rett spor og jeg ser helt klart enormt stor framgang fra i går til i dag.
Instagram @christianfuru
radar
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 12 Oct 2010, 14:54

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by radar »

Enig med dere begge. Teknikken fungerer fint helt til man nærmer seg de lange jerna.
Er noe Harmonesk over takeawayen til Surge, armene som går vekk fra kroppen, men! i motsettning til Harmons teorier så dropper man ikke kølla på innsiden - men holder seg til target line.

Jeg synes det kjennes litt ut som om det blir mye hender og armer og lite annet. Sliter med lengden på de lengre køllene, og da mener jeg også den fysiske lengden på køllene, kjennes ut som om man automatisk kommer ned for bratt.

Nå skal de sies at DJ Trahan ligger på 10plass på driving distance lista.. Så det kan tyde på at det er jeg som gjør noe feil.
Han ligger faktisk veldig godt at på alle stats listene.. Driving acc og sand saves er det som trekker noe ned.
Søkte på DJ på youtube, men fant ingen videoer som viser svingen hans spesielt godt.

Kult om dere fortsetter å dele erfaringene deres-
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by furu »

Jeg sliter med å få god fart på køllen.Har gått fra unormalt lave 68-70mph med 8-9 jern til 93mph. Med PPGS faller jeg fort ned til 80mph.

Tar jeg helt feil når jeg sier at prinsippet er å løfte køllen opp i baksvingen? Jeg føler at dette aktiverer litt for mange uønskede muskler hos meg og jeg blir veldig anstrengt. Mister rytmen og sliter med å time framsvingen.

Det finnes ikke en eneste god film på youtube som viser DJs sving. I en av instruksjonsvideoene får vi sett den ganske bra men jeg savner en slow motion der vi ser de forskjellige momentene.

Og velkommen til radar :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by Kaffekannen »

@radar. Leste at du postet innlegget ditt på golfsiden også. Noe som i utgangspunktet er grei skuring fordi du da kan få flere innspill og forhåpentligvis treffe flere som tester denne svingteorien. Problemet med golfsiden er at redaktøren nå har vært inne og endret på innlegget ditt. Du nevnte golfsnakk og Furu og begge deler er merkelig nok borte. Det er jo som at Stooy skulle endre "leste på golfsiden at" til "leste at". det er så omg, wtf og woot og flere uttrykk jeg ikke vet hva betyr at det halve hadde vært nok.

Konklusjonen min på dette teite OT innlegget er at man ikke burde skrive i det hele tatt på golfsiden fordi at en redaktør som er så {Fyll inn passende skjellsord} i skallen burde ikke ha bidragsytere på forumet sitt!!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by furu »

Det er generelt veldig vanskelig å få gode svar på Golfsiden. Det kommer alltid noen teite tilbakemeldinger. En ting jeg lurer på med PPGS og AR er - hvorfor legger han ut tipsene og videoene når han ikke kan uttale seg om det på generelt grunnlag? Radar spurte om han hadde innspill og svaret var;
Vanskelig å si noe konkret om en spesiell sving uten å ha sette den. Det er vanskelig å komme med noen spesifikke punkter.
Hvis det er så umulig å diskutere dette så burde han heller ikke drive med treningstips på nettsiden sin.

Når det gjelder meg og PPGS for tiden så fungerer det ikke. Jeg får ikke fart på køllen. Balansen er vesentlig bedre. Samme med stress på kroppen - jeg føler meg bedre når jeg bruker denne svingen. Men, jeg har lang vei å gå før jeg kan komme med en konklusjon.
Instagram @christianfuru
radar
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 12 Oct 2010, 14:54

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by radar »

Mhm ble skuffet over ARs oppførsel og ikke minst - svar.
Merkelig at han legger ut PPGS videor i fleng uten å gjort seg opp en mening han er villig til å dele.

Anywho--- Furu
Sliter med det samme.
Har funnet ut at PPGS ikke er noe for meg. Jeg svinger relativt flatt så PPGS blir en total svingomlegging og det har jeg ikke tålmodighet eller tid til.

Litt feil å legge inn denne linken her, men pytt.

http://www.youtube.com/watch?v=_JES-8I-VAk

Om armene med Steve Bann, trenern til Appleby - som jeg synes har en flott sving.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by Kaffekannen »

Den videoen har jeg ikke sett før, men det var ett aha øyeblikk av de helt store. Jeg fant ett kosteskaft for å sjekke.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by furu »

Trahan vil ha en framsving og avslutning som er helt lik baksvingen. Hans argument for dette er;
"For every action there's an equal and opposite reaction".

Er dette riktig? Er Newtons fysiske lov virkelig ment slik? Jeg er med på at hans finish passer fint for denne svingen men å si at framsvingen og avslutning må være lik baksvingen fordi fysiske lover tilsier det - det er jo bare tull. Er jeg helt dum her? Eller har jeg rett når jeg sier at Newtons lov ikke kan brukes på denne måten for å argumentere for PPGS?

Det som rent fysisk skjer ved golfsvingen er at vi løfter køllen opp i baksvingen. Reaksjonen på dette vil være at den faller rett ned til bakken. Ikke at den svinger fram igjen på nøyaktig samme måte.

Jeg har ikke trent mye i det siste. Faktisk veldig lite. Men jeg prøver meg på PPGS - uten suksess.
Instagram @christianfuru
radar
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 12 Oct 2010, 14:54

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by radar »

Helt lik er umulig å få til, mistenker at det er svingsporet han sikter til å ikke selve utseendet på bak/fram - sving.
Svingsporet kan man klare å få relativt likt begge veier.

Synes han her forklarer det fint.




Veldig forskjellig fra Trahan :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Peak Performance Golf Swing

Post by furu »

Han har faktisk i flere videoklipp sagt at bevegelsen skal være den samme. Jeg skjønner ideen men ikke begrunnelsen.
Instagram @christianfuru
Post Reply