Økonomi og golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Økonomi og golf

Post by Kaffekannen »

Det er til stadighet snakk om økonomiske utfordringer i Norsk Golf. Flere baner sliter og noen går konkurs, aksjer gis bort med New York tur på kjøpet og sponsormidler finnes

Golf lider litt under en tidligere "jappetid" hvor sporten i seg selv tiltrakk sponsormidler og gode betalere gjennom å være en høystatus(kan det skrives i ett ord?) aktivitet. Med finanskrisen og det som har skjedd i den økonomiske delen av verden før og etter så har det faktisk blitt litt motsatt. Man skal ikke vise på samme måte at man har penger. Store SUVer er byttet med økonomiske gunstige Priuser og golf er erstattet med turer i fjellet. Tidligere var det akseptert at administrerende eller markedsdirektøren sponset golfklubben i kraft av å spille golf der. I dag tittes det både en og to ganger på sponsormidlene før de deles ut. For å få sponsorpenger kreves det målbare resultater og avkastning.

Jeg tror at det overnevnte ikke har sunket helt inn hos ledelsen i en del klubber og flere har muligens en holdning om at dette er en negativ periode og hvis vi klarer oss gjennom denne fasen så vil det igjen komme penger "rekende på en fjøl". Jeg tror ikke det. Smellen som traff næringslivet i 2008 sitter i og det vil gå lang tid før pengene sitter like løst som før.

Hva tror dere. Er krisen kortvarig? Hva kan gjøres for å opprettholde kvaliteten på banene og samtidig drive en fornuftig forretning? Er det andre markeder Golf kan og bør rette seg mot?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Økonomi og golf

Post by furu »

For meg virker det som om golfklubber lever etter "same procedure as last year". Det settes opp de samme typene turneringer, man har samme type dugnad osv. Klubbene burde lage egne grupper som jobbet med ideer, laget gode forslag av disse og presenterte dem for ledelsen.

Man må selvsagt finne nye grupper å sikte mot, nye marked som du sier KK. Men, golfen har åpenbart en lang vei å gå når det kommer til å utnytte fullt ut dem som spiller i dag. Her i Bergensområdet må det jo være store muligheter for å øke antall gjester som spiller på greenfee. Jeg har fulgt litt med på dette påGolfbox, det er ikke et overveldende antall gjester på banene her hos oss.

For å treffe nye marked er jeg 100% sikker på at alle ordninger som innbefatter aksjer og andeler må fjernes. Disse til tider sinnsyke prisene er egnet til å skremme vettet av 99% av befolkningen.

Kanskje man må følge opp VTG-spillerne enda bedre enn man gjør i dag? Mange klubber har sikkert gode ordninger, men det er mulig at man må lage et enda tettere bånd slik at de faktisk begynner med golf. Ved slutten av hvert kurs kan hver deltaker få tildelt en eller to runder gratis på banen med "fadder". Som sagt så har sikkert noen et slikt opplegg, de kan gjerne fortelle litt om hvordan det fungerer.

Det er ingen tvil om at utrolig mange mennesker er interessert i golf. Like mange har lyst til å prøve. Jeg har enda tilgode å treffe en person som ikke har lyst til å kline til en ball med en kølle :lol: Golf må gjøres tilgjengelig for dem, ikke virke skremmende. Jeg er forøvrig sikker på at etikette og antrekk er det minste problemet.

Vi som spiller golf må være entusiastiske. Når noen snakker om golf med oss så må vi selge det. Jeg møter mange åpne, friskt tenkende og positive golfere men jeg tror at den gjengse oppfatningen "utenforstående" har av en golfere er at vi er innelukket, litt snobbete og ikke tar hensyn til hverken naboer, turgåere eller andre. Vær positiv i alt man gjør. Jeg skal ikke skryte men jeg er sikker på at jeg, Kaffekannen og Grønne Grenner har både overbevist og overtalt folk om at golf er helt fantastisk :D

Denne diskusjonen dukker opp med jevne mellomrom og det syns jeg er bra.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Økonomi og golf

Post by Long-Hit-Wonder »

Kaffekannen wrote: Hva tror dere. Er krisen kortvarig? Hva kan gjøres for å opprettholde kvaliteten på banene og samtidig drive en fornuftig forretning? Er det andre markeder Golf kan og bør rette seg mot?
Jeg tror ikke at krisen blir kortvarig.

Ditt andre spørsmål er litt vanskelig å svare på. Jeg er usikker på om det kun er noen enkle grep som skal til.

På ditt tredje spørsmål må vi se hen til de utviklende økonomiene. Flere investorer og spekulanter stiller seg positive til det Kinesiske markedet.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Økonomi og golf

Post by Golffreak »

At klubbene er nødt til å tenke nytt er jeg helt overbevist om. At det er så stor "finanskrise" lenger i Norge er jeg ikke helt overbevist om, men vi er selvsagt sårbare for større kriser utenlands (Spania, Portugal, Irland etc). Det som er sikkert er at pengene ikke sitter "løst" lenger i næringslivet selv om resultatene ikke er så dårlige. På min egen arbeidsplass så har det ikke vært noen bemanningsreduksjoner, men det er konstant fokus på kostnadsreduksjoner nesten til det latterlige innimellom. Likevel så har vi beholdt budsjettet for golfsponsorat:-). Tror at hvis golf er attraktivt, populært blant de ansatte og pris/motytelse er riktig så er det et sponsormarked også de nærmeste årene. Det må da bygges inn flere elementer enn bare x antall greenfees eller x antall spilleretter. At det gjøres så mye business på selve golfbanen må vi slutte å fokusere på (for det gjøres det ikke), men det er alltid hyggelig å kunne invitere kunder til en runde for å bygge nærere relasjoner.

Tror det er viktig at golf blir oppfattet som en mer jordnær sport og ikke minst få vekk både myter (og faktum) at det er dyrt med golf.. Det er ikke så dyrt spille en runde golf sammenlignet med å stå på ski i alpinbakken. Squash er også minst like dyrt. Tror dog at de må kommunisere klarere hva tilbudene er, da mange ikke skjønner hva det innebærer med "medlemskap", "greenfeemedlemskap", "fjernmedlemskap", "aksjonær", "spillerett", "årsavgift" og ulike gebyrer.. Hva er galt med pris for enkeltrunde, helgekort, klippekort, sesongkort o.l? For de som ønsker å etablere hcp, spille turneringer etc så kan det være et krav om å være NGF medlem og medlem i en golfklubb. Forsikringen til NGF kunne vært inkludert i prisen for de ulike tilbudene (betaler forsikring kun for 1 runde ved enkeltrunde). Slik hadde det vært mindre fremmed for vanlige folk å dra til en golfbane. Tror det er viktig å skille mellom driftsselskapene og golfklubbene, og at det blir mer profesjonelle og kommersielle driftsselskaper mens golfklubbene fokuserer på å utvikle nye og eksisterende golfere (mer likt et idrettslag). Driftsselskapet som baneeier må ta større del av risikoen, og hvis de ikke sammen klarer å tiltrekke seg nok kunder/spillere og dertil inntekter så har de kanskje ikke livets rett uansett.. Per idag så er det enkelte baner som holdes i live ved at noen stakkars aksjonærer tvinges til å betale mer og mer i årsavgift.

Det må også bygges flere enklere golfbaner hvor nybegynnere kan starte. Dette er jo litt risky idag, men hva med å lage et par ekstra hull hvis man har litt ekstra plass? Ta en femtilapp eller hundrelapp så kan folk gå så lenge de vil. Blir det kø så er det jo bare et bevis på at folk er interessert:-).

VTG kurs er sikkert bra det, men viktig at det følges opp med viderekommende kurs etc. Litt usikker på om jeg ville følt meg komfortabel med å bli påprakket en "fadder", men hva med å bare si at man får noen runder gratis med en annen spiller som kan veilede litt underveis? Viktig å få folk til å fortsette å trene etter kurset, og det bør ikke selges uten en pakke med rangeballer (ikke selve ballene da...:-). Da føler de at de "må" tilbake for å bruke opp noe de alt har kjøpt uansett.

Og så er det de små (og litt store) tingene da.. Alle må få kunder/spillere til å føle seg velkommen, spesielt nye innen golf. Det kan ikke "slurves" med fasilitetene, og alt koster ikke mye penger. Det må i det minste være mulig kjøpe mineralvann, noe sjokolade, (god) kaffe og gjerne noe å spise eller vafler, is etc. Hvis man har en restaurant så sørg for at de lager noe som er LITT attraktivt iallefall.. Prisene må også være på samme planet som resten av oss (har betalt 70 spenn for en 10cm lang loffbit med et par skiver skinke og ost....). Mange steder Hellstrøm burde tatt seg en tur for å si det slik. Man MÅ ikke ha dårlige pølser og burgere! Ikke ha treningsfasiliter"kun for medlemmer" som puttingreenen etc. Man har da ikke egne løyper for de som er medlem av skiforeningen?

Tror det er mye som kan gjøres, og først og fremst så må golf "frem i lyset" og det trengs forbilder, PR og færre barrierer for å starte med golf...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
stooy
Site Admin
Posts: 1512
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Økonomi og golf

Post by stooy »

Honnør for det innlegget der! Og - amen...
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Økonomi og golf

Post by Kaffekannen »

Godt innlegg freak ;)

Jeg er enig med deg på alle punkter.
At klubbene er nødt til å tenke nytt er jeg helt overbevist om. At det er så stor "finanskrise" lenger i Norge er jeg ikke helt overbevist om, men vi er selvsagt sårbare for større kriser utenlands (Spania, Portugal, Irland etc). Det som er sikkert er at pengene ikke sitter "løst" lenger i næringslivet selv om resultatene ikke er så dårlige. På min egen arbeidsplass så har det ikke vært noen bemanningsreduksjoner, men det er konstant fokus på kostnadsreduksjoner nesten til det latterlige innimellom. Likevel så har vi beholdt budsjettet for golfsponsorat:-). Tror at hvis golf er attraktivt, populært blant de ansatte og pris/motytelse er riktig så er det et sponsormarked også de nærmeste årene. Det må da bygges inn flere elementer enn bare x antall greenfees eller x antall spilleretter. At det gjøres så mye business på selve golfbanen må vi slutte å fokusere på (for det gjøres det ikke), men det er alltid hyggelig å kunne invitere kunder til en runde for å bygge nærere relasjoner
Det kom aldri en stor finanskrise i det generelle næringslivet i Norge(med unntak av noen få bransjer). Hadde det ikke vært for krigstyper i avisene og påfølgende frykt og dermed reaksjoner for det som skulle skje så hadde folk flest ikke merket noenting. Noe hvermansen heller egentlig ikke gjorde. Jeg merket, som selger, at pengestrømmen stoppet opp og investeringsviljen krympet drastisk. Dermed var det kun en ting som hjalp. Høyere aktivitet, bedre kundetilpasning og generelt sett hardere arbeid. Det er dette jeg ikke tror golfklubbene forstår. Pengene er der og interessen er der. Man må bare tørre å tenke litt nytt og brette opp ermene(eller armene som noen så treffende sier) og jobbe enda mer målrettet og enda hardere. Kjipt for de som i 20 år har hatt medlemmer som har sloss for å få medlemskap og bedrifter som har troppet opp på døren for å tegne avtaler.
Tror det er viktig at golf blir oppfattet som en mer jordnær sport og ikke minst få vekk både myter (og faktum) at det er dyrt med golf.. Det er ikke så dyrt spille en runde golf sammenlignet med å stå på ski i alpinbakken. Squash er også minst like dyrt. Tror dog at de må kommunisere klarere hva tilbudene er, da mange ikke skjønner hva det innebærer med "medlemskap", "greenfeemedlemskap", "fjernmedlemskap", "aksjonær", "spillerett", "årsavgift" og ulike gebyrer.. Hva er galt med pris for enkeltrunde, helgekort, klippekort, sesongkort o.l? For de som ønsker å etablere hcp, spille turneringer etc så kan det være et krav om å være NGF medlem og medlem i en golfklubb. Forsikringen til NGF kunne vært inkludert i prisen for de ulike tilbudene (betaler forsikring kun for 1 runde ved enkeltrunde). Slik hadde det vært mindre fremmed for vanlige folk å dra til en golfbane
Jeg har tidligere skrevet lengre innlegg om markedet for små, bynære baner med rimelig greenfee, små krav til formaliteter og en pølsesjappe i stedet for et stort flott klubbhus. Dette vil skape flotte inngangsportaler for folk som senere blir betalende medlemmer av en "ekte" golfklubb.
VTG kurs er sikkert bra det, men viktig at det følges opp med viderekommende kurs etc. Litt usikker på om jeg ville følt meg komfortabel med å bli påprakket en "fadder", men hva med å bare si at man får noen runder gratis med en annen spiller som kan veilede litt underveis? Viktig å få folk til å fortsette å trene etter kurset, og det bør ikke selges uten en pakke med rangeballer (ikke selve ballene da.... Da føler de at de "må" tilbake for å bruke opp noe de alt har kjøpt uansett.
VTG er i en innkjøring og jeg tror at på sikt så var det korrekt å fjerne eksamensplikten som nok skremte en del. En del forbedringer trengs dog før VTG blir bedre enn det GK var. Jeg tror det tar noen år til før det setter seg.
Og så er det de små (og litt store) tingene da.. Alle må få kunder/spillere til å føle seg velkommen, spesielt nye innen golf. Det kan ikke "slurves" med fasilitetene, og alt koster ikke mye penger. Det må i det minste være mulig kjøpe mineralvann, noe sjokolade, (god) kaffe og gjerne noe å spise eller vafler, is etc. Hvis man har en restaurant så sørg for at de lager noe som er LITT attraktivt iallefall.. Prisene må også være på samme planet som resten av oss (har betalt 70 spenn for en 10cm lang loffbit med et par skiver skinke og ost....). Mange steder Hellstrøm burde tatt seg en tur for å si det slik. Man MÅ ikke ha dårlige pølser og burgere! Ikke ha treningsfasiliter"kun for medlemmer" som puttingreenen etc. Man har da ikke egne løyper for de som er medlem av skiforeningen?
Trivsel er alfa og omega. Når man kommer til en golfbane skal man føle seg velkommen og man skal være avslappet. På for mange klubber har jeg møtt en holdning som ikke vekker de følelsene overhodet. Kunden blir møtt med en "Hvorfor forstyrret du meg. Ta 500 kr. og gå ut om 20 min" holdning. I USA har de forstått dette. På Public courses hvor greenfee gjerne lå rundt 30$ var det smil og service på parkeringsplass, i proshopen og fra starteren. Personene på parkeringsplassen og som sto ved første tee var som oftest medlemmer som jobbet dugnad. Jeg stiller mye heller som starter en lørdag enn å luke ugress. En hyggelig kar på tee 1 som forteller gjester om banen, passer på at folk går ut til riktig tid, minner om vedlikehold og gjerne har en kopp kaffe til de som venter gjør den dagens runde til en helt annen opplevelse. Fyren oppfordrer selvsagt til å prøve dagens lunsj i restauranten i tillegg. Merverdien i en slik løsning kontra den tradisjonelle dugnaden(som 80% av medlemmene i de fleste klubber ikke stiller på) vil være stor.

Alt er ikke svart. Hadde gleden av en samtale med en DL forleden som ga meg troen på at noen i golfnorge i alle fall tenker nytt. Dermed får vi forhåpentligvis positive endringer som vil smitte videre. Det kommer dessverre til å skape store og arge protester hos veldig mange av de etablerte. Endringer er nemlig ikke bare skummelt, det er direkte ødeleggende mener en del. Jeg er ikke en av dem! Jeg lever etter mottoet at forandring skaper variasjon :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Økonomi og golf

Post by kevin »

Svært gode innlegg fra Golf-freak og Kaffe :D

Det med service tror jeg dessverre er litt typisk norsk. Vi er rett og slett laaaangt bak mange land når det gjelder service. Og som nevnt over her så er god service med på å øke trivselen. Jeg har spillt endel baner i Norge, først og fremst på østlandet. Og jeg er ikke imponert over servicenivået, langtifra. Når jeg reiser utenlands opplever jeg det som noe helt annet. Det være seg Sverige, Danmark, Spania og USA som jeg har spillt noen runder i.

Amerikanerne er i særklasse på dette og bruker mye frivillige til å være serviceverter. i fjor når jeg spillte Cowboys gc ble jeg møtt med en utrolig bra service, både på park.plassen, i proshop, restauranten og ikke minst ved tee 1. Der stod det en kar som hadde full oversikt på hvem som skulle spille, hvordan tempoet på banen var og all mulig annen info. Han var pensjonert pilot og hadde dette som en "hobby" avogtil. Og det fantes flere som han. Slikt synes jeg er fraværende på norske baner dessverre.

Trivsel og tilfredshet etter å ha besøkt en bane er superviktig synes.

Jeg har lyst å fremheve Mørk GK i spydeberg(østfold) på anleggsiden. Det er et anlegg som ligger litt øde til, veien fra Moss er kronglete og særdeles dårlig. Men et slikt anlegg skulle jeg gjerne likt å se flere steder.
- stor fin driving range
- flere putting/chipping greener
- 18 hullsbane
- 9 hulls mid-size bane (slopet)
- knøttebane for de aller minste
Det er et supert anlegg som drives godt. Meget godt miljø, alltid hyggelig å komme dit. Og de er nytenkende og satser tøft. I år får de betalt gjennom at de får arrangere Ecco Tour i juli. Det vil helt sikkert gi en opptur for de og øke interessen for golf i nærmområdet og regionen.

Når det gjelder økonomi generelt så er det vel ingen finanskrise i Norge og har knapt vært det. Men at sponsorpenger kanskje sitter litt lengre inne er nok riktig og slik kommer det kanskje til å være en stund framover. Det betyr at man må jobbe hardere for de og finne nye løsninger og være nytenkende. Det er endel baner og klubber som sliter og det kan være mange grunner til det, men kanskje har de levd litt over evne en stund og må tilpasse seg det nye markedet.

F.eks hvis man selger spilleretter til 15 000,- og ikke får solgt noe særlig av de. Så finnes det kanskje 10-20 medlemmer konstant som har sine spilleretter til salgs for 2-10 000. Da sier det seg selv at klubben skal slite hardt for å få solgt sine såpass dyrt. Da får man kanskje senke prisen eller se på andre måter å tiltrekke seg nye medlemmer. Man kan ikke bare fortsette i samme sporet.

Noen har prøvemedlemskap ganske rimelig, men det gjelder jo å beholde disse medlemmene etter at det første året har gått. Det samme med VTG, det hjelper lite å ha fulle kurs hele sommeren hvis bare noen få blir medlemmer.

selv skal jeg på årsmøte i min klubb neste uke, blir spennende å høre hvordan ståa er der. Vet blant annet at eieren vil søke om å bygge hotell inne på området, og dermed rive noe av den gamle bygningsmassen vi har. Da jeg leste det i avisa kjente jeg skepsisen krype inn under huden, men vi får vel se hva som kommer.
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Re: Økonomi og golf

Post by Leijm »

Vervepremier til medlemmer som klarer å verve nye medlemmer, ala Jakt og Fiske.

Tenk så genialt det kunne ha vært, og så såre enkelt.

"Skaff 5 nye medlemmer og slipp avgift det følgende året" feks.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Økonomi og golf

Post by Long-Hit-Wonder »

Den strategien forsøkte de på Grenland GK. Det ble ingen suksess siden de fremdeles sliter tungt.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Økonomi og golf

Post by Golffreak »

Folk vil jo nødig "prakke på" noe til venner, men det er jo ofte praktisk å være medlem i samme klubb. 5 pers kan jo være litt mange, hva med verv ett nytt medlem og få en greenfee eller rangeballer for tilsvarende sum?

Uansett, synes ikke det virker helt mørkt men det er klart at enkelte klubber sliter litt. Tror det er viktig som mange skriver at servicenivået må opp, og at de må tilpasse seg et nytt marked. De må tenke kvalitet men samtidig være kostnadsbevisste (f.eks. bedre matservering betyr ikke automatisk høyere kostnader/dårligere inntjening). De fleste klubbene/banene er relativt nye og har ikke nedbetalt utbyggingskostnadene. Jeg tror på en bedre fremtid for de klubbene som overlever når de får redusert de finansielle kostnadene, og når en klubb går konkurs så er det gjerne en ny klubb som startes på samme bane. For oss greenfeespillere så betyr det jo lite om det har vært en konkurs så lenge banen er åpen med ny klubb.. Tror det hadde vært sunt å få restrukturert en del klubber/driftsselskaper som nevnt i mitt forrige innlegg. I mitt hode så er det grunneier og baneselskap som må bære en større del av risikoen. Det er vanlig i næringslivet at f.eks. husleie for et butikklokale varierer med omsetning.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Økonomi og golf

Post by furu »

Servicenivået ja. Hvor mange norske baner har dere spilt der dere virkelig har følt dere velkommen?

Min mening er at det i dag mange steder dessverre er slik at vi er der for banen, ikke omvendt og slik det skal være.
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Økonomi og golf

Post by TinCup »

Hakadal!! Veldig god service. Forresten hørte jeg gode ting om Meland fra en kameratgjeng som var der og spilte..

Men, altfor sjelden man møter på god service..
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Økonomi og golf

Post by kevin »

Tydeligvis er ikke aksjene på en av Norges baner, Nøtterøy, mye verdt heller. Les mer hos Tb.no

Kjipt å ha betalt 50k en gang og kanskje slite med å få solgt igjen, f.eks hvis man skal flytte langt unna. Men men, man har iallefall bidratt med sitt :)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Økonomi og golf

Post by Smilende Sam »

Triste greier.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Økonomi og golf

Post by Knut »

Golfaksjer er ikke verdt mer enn det folk vil betale. Og akkurat nå virker det lite.

Selvsagt er Meland best på service. Verdens greieste jobber jo der :D
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Økonomi og golf

Post by veggiss »

Knut wrote:Selvsagt er Meland best på service. Verdens greieste jobber jo der :D
Kun ved personlig oppmøte da eller? Furu har ventet i 2 1/2 uke på svar fra Meland ang turnering der.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Økonomi og golf

Post by Knut »

Kun ved personlig oppmøte, ja :-)
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Økonomi og golf

Post by Knut »

Fra spøk til alvor.

Tipper Meland GK legger kabaler for neste sesong.
Klubbens turneringsplan er, såvidt jeg ser, ikke klar og den har ofte "førsterett" på helger.
Jeg har sendt en mail til klubben og spurt om hvorfor ikke Furu har fått svar.
Post Reply