Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by furu »

Vi husker alle situasjonen med Villegas som ble disket etter at en seer hadde twittret om regelbruddet. Det var ikke første gang noen hadde gjort noe slikt og definitivt ikke siste gang. Denne siste episoden som nå har oppstått viser at dette er fullstendig ute av kontroll.

McDowell ble anklaget av en tv-seer for å ha flyttet på ballen da han skulle slå. Dette presterte han å ringe til European Tour og fortelle. Han tok feil :!: Ja, McDowell innrømmet å ha berørt ballen men reglene sier at det ikke er noe problem. Den flyttet ikke på seg, bare beveget seg litt.

ET og PGA må åpenbart lage noen regler for dette. De kan ikke tillate at folk holder på slik. Hvis noen blir tatt for et regelbrudd i ettertid ved hjelp av video eller tv-bilder så vil de måtte leve med et stempel som juksemaker dersom det er åpenbart at de med viten og vilje har brutt en regel. Alle vet hvordan golfsporten seg på juksemakere.

Hva syns dere om denne praksisen med 25 millioner dommere som twittrer og ringer for å få sine 15 minutter i rampelyset?
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by TinCup »

Helt håpløst!! Det er nødt til å skje noe på den fronten. Per tid er det jo kun de større stjernene som blir straffet på denne måten ettersom de er i TV-ruta hele tiden.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by sumo »

helt bak mål sånn som disse misunnelige, pr kåte folka holder på.
de leter nærmest etter feil, bare for og få sine 15 min of fame, som du sier.
jeg blir seriøst kvalm av slike folk. get a f...... life.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by kevin »

Jeg tror det tvinger seg fram en endring på dette punktet nå snart, kanskje allerede etter denne sesongen. Det kan ikke fortsette slik, golfen er ikke tjent med det
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by furu »

TinCup wrote:Per tid er det jo kun de større stjernene som blir straffet på denne måten ettersom de er i TV-ruta hele tiden.
Akkurat dette er kanskje den enkleste måten å se at det er helt urimelig slik man har det i dag. Noen spillere får enormt med tv-tid, andre rusler anonyme rundt og kan begå regelbrudd uten å bli angitt. Hvis et tre faller i skogen og ingen hører det, lager det da lyd ;)
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by AkE »

Nå er Padraig Harrington diskvalifisert for å signerer feil på hull 7 i går!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by kevin »

Jepp, så episoden på tv nettopp. Han er borti ballen etter å ha lagt den tilbake,idet han skal fjerne markøren sin. Kan ikke se at ballen rullet noe særlig. Tviler på han merket noe til det der selv
Litt håpløst å bli disket for det synes, gi heller 2 straffeslag
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by TinCup »

Hvordan ble han disket? Var det medspiller som gjorde oppmerksom på det? dommer? TV-seer?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by kevin »

Det var TV-bildene og det ble ikke avgjort før i morges. Både han og dommeren forklarer det best her

Han mener at ballen rørte seg men at den la seg tilbake og trodde det var greit. Noe det normalt sett er hvis den la seg eksakt samme sted. Dommeren forklarer også at hvis han hadde lagt ballen tilbake så hadde det ikke blitt noe straff.

Men han har altså signert for feil score, siden han skulle gitt seg selv straffeslag.

Jeg synes ikke det er spesielt lett å se på tv at det skiller mellom hvor man dimpler den går framover og hvor mange den går tilbake igjen. Uansett så gjorde han nok ikke det med forsett, og jeg synes straffen er altfor streng. Da kunne de heller sagt at du gjorde feil, du får 2 straffeslag. Touren selv har jo kontroll på scoren og scorekort burde være helt uvesentlig.

Men igjen, tv-bilder ble avgjørende
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by AkE »

Burde jo iallefall gjøres forskjell på rent juks og det og gjøre en feil, syns det blir litt drastisk å diskvalifisere noen for ett brudd på reglene som ikke forbedrer sjansene for utfallet. Straffeslag hadde vel vært den beste løsningen her syns jeg iallefall. Fotball er nevnt ved fler anledninger når jeg har lest om dette rundt omkring og de har vel diskutert å begynne med videodømming i enkelte tilfeller?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by furu »

Dommerne har altså studert bildene i sakte film.
In slow motion it's pretty clear the ball has moved three dimples forward and it's come back maybe a dimple and a half.
Det var altså ikke mulig for dommerne å se bevegelsen i normal hastighet. Hvordan i h******e skal da Harrington kunne se det? Hvis noe ikke er mulig å oppfatte på normal måte for det menneskelige øye........jeg gir opp.

Golfsporten skyter seg selv i begge føttene for tiden. Og de gjør det gjentatte ganger.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by Kaffekannen »

Jeg skjønner ikke hvordan de som blir dømt for disse lottolovbruddene klarer å være så rolig. Jeg hadde klikket og bedt alt og alle som var involvert i avgjørelsen om å gjøre en viss ting et visst sted mens en viss person osv.... Synes jeg hadde sett Petter Northug reagere i en slik situasjon.

Som en innpå "den vonde siden" sa; Det er forskjell på juks og uhell. Når turneringen er ferdig har man som i alle andre sporter en klagefrist. Denne kan benyttes av dommere eller konkurrenter. Når denne fristen er passert er det kun en ting som kan føre til straff og det er bevisst juks og dermed noe som kan sidestilles med doping. At ballen rullet noen millimeter og dette var synlig med slowmotion er ikke juks!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by furu »

Spillerne frykter sikkert utestengelse og dårlig rykte. Derfor klager de ikke.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by Grønne greener »

Løsningen, en dårlig sådan, er at hver flight har med seg en suveren dommer.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by furu »

Eller hva med en greendommer? En som følger med innefor en visse grense, f.eks. 20 meter fra green og innover. Da trenger man "bare" 18 dommere, ikke en for hver gruppe. Det kan virke som om de aller fleste slike hendelser skjer på eller rundt greenen.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by Grønne greener »

Greendommere er nok bedre, men jeg tror antallet skal økes til 20. Når det skal stå en tulling ved hver green må man regne med at en og annen blir truffet i ny og ne.. :lol:
Da må de ha en i reserve ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by furu »

AR klarte selvsagt å finne noe negativt med forslaget mitt om greendommere. Han fant raskt ut at dette hadde blitt over 100 dagsverk. Jobber ikke folk dugnad i golf? Finnes det ikke frivillige? I golfnasjoner som Sverige, England, Tyskland og USA må det jo kry av kyndige dommere som mot en liten påskjønnelse ville gjort en innsats. Jeg er faktisk helt sikker på at det finnes entusiaster der ute som hadde betalt for å få lov til å gjøre en slik jobb :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by furu »

Må innrømme at jeg dessverre tror Harrington faktisk skulle sett denne og lagt ballen tilbake.

Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by kevin »

Utifra intervjuet jeg har sett og lest så la han merke til det, men så også at ballen vugget tilbake. Mulig han ikke så på ballen hele tiden og dermed ikke så at det var litt forskjell. Hadde han sett det så hadde han lagt ballen tilbake uten tvil, for det hadde ikke gitt noen form for straff. Han ville ALDRI jukset for å få flyttet ballen 1.5dimpel, en av verdens mest rutinerte spillere. Enhver som påstår det burde slutte å drikke med en gang...:lol
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regelbrudd - fullstendig ute av kontroll

Post by furu »

Ballen vugger faktisk bare litt fram og jeg syns den også beveger seg tilbake. Jeg trodde Harrington hadde supersyn og faktisk kunne se dette men der tok jeg altså feil. Er det vanlig nå til dags at golfere ikke klarer å oppfatte millimeterbevegelser? Da jeg var ung var vi mye flinkere til slikt.
Instagram @christianfuru
Post Reply