Dårligere kvalitet på golfbaner?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Dårligere kvalitet på golfbaner?

Post by kevin »

Nye EU-forskrifter angående bruk av gjødsel, sprøytemidler etc er i anmarsj og dette kan få stor betydning for golfbanene og vedlikeholdet av de.
Danske Folketinget krever at danske golfbaner kutter i forbruket av f.eks Pesticid, som er et sprøytemiddel man bruker for å ta livet av ugress, uønskede planter osv.
I Danmark har man hatt en frivillig ordning hvor man oppfordrer til å kutte i forbruket, men det har vist seg å gjennomføre for alle. Kanskje ikke så rart med de snørike vinterne hvor sopp etc har fått jobbe fritt under beskyttelse av snøen.

Greenkeeper på Mölle GK i Sverige skriver at man i framtiden må innfinne seg med mer soppskader og ugress på golfbanene. Men at man samtidig må jobbe mer økologisk rettet, forske på mer miljøvennlige middel og kanskje tenke mer økologisk i sin drift av banene.

Det er vel kanskje bare et spørsmål om tid før norske politikere plukker opp disse nyhetene, eller får pålegg fra EU. Da kan det hende vi ser endringer her hjemme også. Kanskje blir det Pesticid-kvoter man kan kjøpe, slik at de rikeste banene kan kjøpe seg til bedre vedlikehold? :lol:

Uansett, jeg er for at golfbanene tenker mer økologisk og at de jobber med å bidra med sin del. Men det kan medøføre at det blir endel dyrere vedlikehold, og dermed dyrere for sluttbrukeren til slutt.

Som en dansk politiker sier
Jeg kan ikke se, at det gør så meget, at der for eksempel er lidt tusindfryd på golfbanen
. Nei, kanskje ikke....eller?

Vet dere hva deres klubb gjør for miljøet? Jeg fant ingenting på hjemmesiden vår om det iallefall.

Helt som dette blir det neppe :lol:
Image
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Dårligere kvalitet på golfbaner?

Post by furu »

Slike påbud kan framtvinge en prosess for å finne alternativ til sprøytemidler. Hvis de får fortsette som før gidder jo ingen å bruke tid, penger og krefter på å finne et miljøvennlig alternativ.
Instagram @christianfuru
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Dårligere kvalitet på golfbaner?

Post by Mr. Slice »

Jeg kan ikke se, at det gør så meget, at der for eksempel er lidt tusindfryd på golfbanen
Unnskyld en liten avsporing:
Jeg så bare plutselig for meg en fairway overstrødd med hvite tusenfryd... "Der er ballen min!... Nei, det var en tusenfryd...Der!...Nei, det var også en tusenfryd..." Og skulle løvetann vinne innpass, betyr det slutten på produksjonen av gule golfballer... :lol:
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Dårligere kvalitet på golfbaner?

Post by kevin »

:lol: :lol: Kanskje det gir grobunn for produksjon av baller med nye farger
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Dårligere kvalitet på golfbaner?

Post by AkE »

Reguleringen av pesticider vil vel være avhengig av hvor stor innflytelse bondelaget har på regjeringen, slike forbud vil jo også gå sterkt utover den næringen. Og det er jo en næring som stiller relativt sterkt i Norge, iallefall i forhold til Sverige.
Hadde vært interessant å se en oversikt over hvilke produkter og hvor mye banene i Norge bruker pr dags dato.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Dårligere kvalitet på golfbaner?

Post by AkE »

Mr. Slice wrote:
Jeg kan ikke se, at det gør så meget, at der for eksempel er lidt tusindfryd på golfbanen
Unnskyld en liten avsporing:
Jeg så bare plutselig for meg en fairway overstrødd med hvite tusenfryd... "Der er ballen min!... Nei, det var en tusenfryd...Der!...Nei, det var også en tusenfryd..." Og skulle løvetann vinne innpass, betyr det slutten på produksjonen av gule golfballer... :lol:
Kløver ansamlinger i roughen er heller ingen vinner for min del, finner som regel 8 firkløver før man finner ballen...
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Dårligere kvalitet på golfbaner?

Post by Smilende Sam »

Ser for meg pøtting der man liner opp for å skru ballen rundt en klynge tusenfryd og innspill der man må sikte taktisk for å unngå tusenfryd i linjen. (Når jeg tenker meg om så er målet for mine innspill ofte bare greenen - ikke en gitt del av den.)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Dårligere kvalitet på golfbaner?

Post by AkE »

Slopen må endres etter antall tusenfryd på greenen, det hadde jo gjort spillet hakket mer interessant!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Post Reply