Mulligan!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Mulligan!

Post by mciljoy »

Eller?

Er det ok med mulligan på første tee i selskapsrunder? Bruker dere det?

I min gjeng kjører vi mulligan dersom vi ikke har hatt oppvarming og ikke skal føre score. Må innrømme at de første par årene kjørte vi ALLTID mulligan selv om runden var hcp-tellende. Det gjør jeg selvfølgelig ikke i dag :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mulligan!

Post by furu »

Selskapsrunde på første tee - ja :D Tellende runde - nei :(

Hvis det ikke er nødvendig å bruke mulligan på første tee så kan den selvsagt overføres til et annet utslag senere på runden :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Mulligan!

Post by Kaffekannen »

Mulligan hvis det er uten oppvarming og med folk man kjenner. Skal gies beskjed om FØR man slår. Hvis man ikke fører score er det ikke noe poeng i en mulligan...

Runden er selvsagt ikke handicaptellende hvis mulligan ble benyttet, men jeg mistenker at jeg har sviktet på dette punktet en gang eller to
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Mulligan!

Post by Sticho »

Spiller alltid hcp-tellende, så mulligan er uaktuelt. Alltid synes at det har vært tullete uansett. Dersom man ikke gidder å komme i tide til oppvarming så får man ta straffen.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Mulligan!

Post by mciljoy »

Furu: Jeg måtte le av kommentaren din om å skyve mulliganen fremover i runden. Vi gjør det samme og kaller det "forward mulligan". Et høyst tvilsomt konsept, så klart hehe

Kaffekannen: Det er jo poeng med mulligan selv om man ikke fører score. Vi spiller ofte lag i et eller annet format uten at vi fører tradisjonell score. Da benyttes som oftest mulligan. Jeg mente bare at jeg kun kjører mulligan når runden er hcp tellende.

Sticho: Jeg spiller også alltid hcp tellende 18-hullsrunder, men kan ikke justere hcp når jeg spiller 9. Da blir det fort litt mer jalla når man vet at scoren ikke har noe betydning..
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Mulligan!

Post by Long-Hit-Wonder »

Personlig anvender jeg aldri mulligan. Dog hender det at jeg tillater at andre i flighten bruker dette. Den gjengse godværsgolferen ser ikke like strengt på det som oss golfsnakkere. ;)

Mine foreldre får hver sin kvote på 3 mulligans som de kan bruke på valgfritt utslag. Dette er en egen særregel som kun mine foreldre får, bare for at de skal ha litt mer glede av spillet. Uten denne særregelen vil de bare gå og tråkke rundt i roughen for å lete etter golfballer som "gjemmer" seg. Da er det ingen som har det gøy. De blir lei seg, jeg blir småirritert siden spillet går veldig tregt og flightene bak blir stadig mer utålmodige.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mulligan!

Post by furu »

Vi må jo ha det litt gøy av og til. Jeg klarer ikke å alltid spille tellende.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Mulligan!

Post by kevin »

runde-møll :)
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Mulligan!

Post by spiderboy »

Vi kaller det flytende mulligan når den kan skyves utover i runden. Og vi har alltid mulligan på første tee hvis det er utslag før lunsj. Alle vet at kroppen ikke funker før 12 på dagen. :-)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Mulligan!

Post by Smilende Sam »

Jeg misunner Sticho som alltid har tid til å varme opp. Skulle jeg bare spilt runder der jeg hadde tid til det så hadde det blitt få runder for en hardtarbeidende barnefar med mange jern i ilden. Hvis man bare spiller for treningen og vaflene og ikke fører score så blir man bare enige om mulligan i forkant eller ikke. Vi hadde i noen år en turnering som het Rulebreaker Open. Der var det en mulligan, en gang rett til å fridroppe ut av bunker, tilsvarende to ganger ut av rough, en gang ut fra vann og diverse andre regelbrudd. Hadde man ikke brukt opp regelbruddene når runden var slutt ble det straffeslag og det var ganske morsomt hvordan gutta siktet på vannet på siste vannhull, siktet på bunker på 18nde etc etc. Egner seg godt for spill på bane med kort vei hjem og noen øl i klubbhuset etter runden. Noen 17nde og 18nde hull ble hysterisk morsomme.......

Man skal ikke glemme at golf i tillegg til å være en sport også er et gøyalt spill......
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Mulligan!

Post by Kaffekannen »

Det er litt morsomt hvordan ganske mange har en mulliganåpning på en eller annen måte. Har en kompis jeg spiller med som har et vanvittig konkurranseinnstinkt(les: han hater å tape) og dermed så må det alltid regler være heeelt klare. Dermed kan vi ende opp med noe sånt som: Ok, mulligan på første hvis ballen er ob eller ikke spillbar. bruker man ikke mulliganen sin her kan den brukes i løpet av runden, men ikke på par 3 hullene og kun hvis man slår ut med driver osv. Han gjør det samme når det gjelder å gi putter. har han 10 cm igjen og jeg sier "den er din" kan han svare med at "ok, men det betyr ikke at du får alle lette putter resten av runden". Det høres lamt ut, men har blitt en greie som jeg bare ler av. Han ler av det etterpå han også, men under runden mener han det i fullt alvor.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Mulligan!

Post by Sticho »

Hehe, jeg kjenner meg litt igjen i han kompisen din, KK. Jeg har nok også et litt overdrevet konkurranseinnstinkt. Har ikke noe imot å gi bort putter, men er nok litt påpasselig på at regelverket blir fulgt. :)
Skal man spille 18 hull normal hcp-tellende runde så med skje i ordnede former. :)

Jeg har igrunn ikke så mye tid selv. Jobb, kone og pjokken tar mye tid. I tillegg skal det sykles litt på fritiden. Gjerne derfor jeg kun klarer å snekre sammen rundt 30 runder i løpet av sesongen. Jeg er imidlertid veldig opptatt av at jeg skal gi meg selv de beste forutsetningene for å spille bra de gangene jeg tar meg tid til golf. Da må det settes av tid til å slå en bøtte på rangen før jeg starter. En skikkelig dårlig golfrunde gir meg omtrent samme gleden som å sitte og se maling tørke. Da sitter jeg faktisk igjen med følelsen av at jeg har kastet vekk tid jeg ellers kunne brukt sammen med familien.
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mulligan!

Post by Mr. Slice »

Hvis det er ledig på greenen når vi kommer til første tee, slår vi gjerne ut litt før oppsatt tid. Hvis da første ball går helt galt, erklæres den uten videre som "bare et oppvarmingsslag" - vi har jo egentlig ikke begynt ennå ;) . Men hvis første ball går bra - da gjelder den... :lol:
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Mulligan!

Post by Smilende Sam »

Sticho, tror det blir smak og behag dette - jeg har glede av en golfrunde - uansett hvordan jeg spiller og enhver runde inneholder noe å glede seg over, et gullslag eller 10 eller noe artig. Noen ganger er til og med de uoppvarmede rundene ganske gode fordi hodet er litt frikoblet. Litt tøying og prøvesving....og ut i vakker skulpturert natur :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Mulligan!

Post by Sticho »

Sam, enig i at det er smak og behag. Jeg spiller stort sett på Fana, og der kan man få en tøff start dersom man ikke slår ballen godt fra starten av. :)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Mulligan!

Post by Smilende Sam »

He he er ikke hull 1 bare et rolig jern og en wedge? :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Mulligan!

Post by Sticho »

Jo, og da høres det enkelt ut, men når flagget står til venstre så er det ikke mye å lande på. Vann foran og til venstre, rett bak greenen er det skog og fjell. Men om alt går bra her, så blir det fort vrient på utslaget på hull 2.. :)
Post Reply