Golfsett for nybegynnere

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
Atlevs
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2011, 18:38
Hjemmeklubb: Drøbak GK
Location: Oslo

Golfsett for nybegynnere

Post by Atlevs »

Hei Golfsnakk!
Er ny på forumet, prøvd å søke litt rundt men finner ikke helt hva jeg ser etter.
Tenker ikke å kjøpe et "dårlig" golfsett sånn at jeg får lyst på et nytt og bedre golfsett med en gang.

Det jeg i bunn og grund ser etter er noen tips før jeg kjøper meg golfsett som noen bra merker og hva jeg bør tenke på når jeg kjøper osv.

Er 180 Høy, føler at det er en viktig faktor.

Takk på forhånd!
Driver - Callaway RAZR Hawk 10.5
Wood - Cleveland Hibore XLS 3w
Hybrid - Nike Ignite 3H
Jern - Mizuno MP-53
Wedger - Adams Golf Tom Watson 52, 56 og 60
Putter - Oddyssey White Ice #1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by furu »

Velkommen til forumet :D

En ting må nevnes - det finnes knapt noe som helst på markedet som er virkelig dårlig. Det eneste jeg ville styrt unna er halvsett men det er pga. at man garantert vil føle at mangel på enkelte køller hindrer framgangen. XDC settet hos XXL er også et sett jeg generelt advarer mot.

Vil du kjøpe helt sett? Altså - jern, putter, driver, hybrid, fw og bag i en pakke?
Eller vil du kjøpe løst? Jernsett av en type. Velge putter selv. Driver og andre woods i annen type osv.

Jeg er ingen ekspert på høyde vs. lengde på skaft men 180 skal ikke være noe problem i forhold til standard lengde. Andre faktorer kan selvsagt spille inn så testing hos proshop eller golfbutikk er alltid en fordel.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by Golffreak »

Litt vanskelig å svare for deg hva du liker ift. design på køllehodene, men generelt så ville jeg styrt unna de største "klumpene" av noen super-game-improvement køller og selvsagt skal du ikke ha "små" hoder som blades/tynne cavety back heller. De fleste jernsett er noe midt imellom:-). Selv om enkelte ting kan endre seg i svingen ettersom du spiller mer etc, så er det greit å få et par ting riktig.. Selv om du er nybegynner så kan det hende du har en rask sving, eller innen kort tid vil kunne svinge kølla raskere. Hvis du får målt svinghastigheten, alternativt får en pro til å se på deg, så kan du ihvertfall få flexen (stivheten) i skaftet riktig. Dette gjelder for jern og woods, for putter og wedger så er det gjerne standardskaft.. Det er viktig, da disse er dyre å skifte senere (i praksis for dyrt og man ender gjerne opp med å kjøpe nytt sett..). Evnetuell bøying av lie-vinkel går helt fint å gjøre senere, så ikke tenk på det nå.

Hvis du ikke har budsjett til å kjøpe alt på en gang så invester i et bra jernsett og putter. Prøv deg frem om du skal ha 33, 34 eller 35" skaftlengde på putteren. (hva føles naturlig). Deretter kan du kjøpe et par gode wedger (her bruker man de samme køllene selv om man blir bedre) og en hybrid eller 5-wood. Er jo artig å prøve driver selvsagt, men det er dyr kølle og strengt talt ikke nødvendig i starten.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Atlevs
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2011, 18:38
Hjemmeklubb: Drøbak GK
Location: Oslo

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by Atlevs »

Takk Takk :)

Tekte på å kjøpe "løst" også er det vell ikke nødvendig å kjøpe fult sett med engang.
Kansje noen har noen clue om hvor jeg burde starte! hadde vært fint!
Driver - Callaway RAZR Hawk 10.5
Wood - Cleveland Hibore XLS 3w
Hybrid - Nike Ignite 3H
Jern - Mizuno MP-53
Wedger - Adams Golf Tom Watson 52, 56 og 60
Putter - Oddyssey White Ice #1
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by kristianffs »

http://www.xxl.no/golf-racket/golf/golf ... et-1072582" onclick="window.open(this.href);return false;

Hva med den?
Golf.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by Golffreak »

Finnes jo noen butikker og pro-shoper, men hvor bor du? Er jo uendelig mange internettbutikker også, men da får man jo ikke sett og testet utstyret først. Furu her har en link til bloggen sin hvor du finner linker til de seriøse nettshoppene. Er dessverre noen useriøse som selger falske varer og/eller dårlig service. Det er pros and cons med golfbutikk vs. internett, men smart å begynne å sjekke litt på nettsidene til leverandørene også. De største merkene er Titleist, Taylormade, Callaway, Nike, Cobra, Adams, Cleveland, Srixon, Mizuno, Ping og sikkert noen jeg har glemt.. Finnes bra utstyr i andre merker også, det er mange mindre kjente navn som absolutt kan være bra.

Golfsett som har putter inkludert er gjerne rimeligere nybegynnersett. Ikke noe galt med det, men det er gjerne "bedre" køller når det kun er jernkøller i settet.. En god putter har du livet ut hvis du treffer "den rette" ;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by mciljoy »

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt et bra jernsett som har vært brukt et år eller to. Heller det enn å kjøpe et dårligere nybegynnersett til samme prisen. Du vil bli veldig fort lei av en sånn nybegynnerpakke

Titleist AP1 er et bra valg, det samme er de fleste modellene fra TaylorMade og Callaway som er rettet mot spillere på hcp 10-20. Du taper kanskje litt tilgivenhet, men hvis du har litt ambisjoner så får du igjen for en kølle som ikke går like langt uansett hvor du treffer med den. Det kan faktisk være en grei ting at ballen går litt lengre når du treffer perfekt i sweet spot fremfor et høyt treff helt ut på tåa ;-) Du lærer mer av det

Eks:http://cgi.ebay.com/TITLEIST-AP1-IRON-S ... 27bb72f19a
User avatar
Atlevs
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2011, 18:38
Hjemmeklubb: Drøbak GK
Location: Oslo

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by Atlevs »

Bor i Oslo, men tror jeg skal starte med en godt jernsett også bygge meg "oppover".

Takk for alle gode tips og for alldel har du noe å tilføye så ber jeg deg pent om å gjøre det! :)
Driver - Callaway RAZR Hawk 10.5
Wood - Cleveland Hibore XLS 3w
Hybrid - Nike Ignite 3H
Jern - Mizuno MP-53
Wedger - Adams Golf Tom Watson 52, 56 og 60
Putter - Oddyssey White Ice #1
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by Long-Hit-Wonder »

Du må teste hva slags klubber som funker for deg. Grepenes tykkelse kan variere litt fra merke til merke. Callaway har eksempelvis litt tykkere grep enn Titleist.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by viz0id »

Jeg er selv nybegynner, men valgte å legge en del penger i et jernsett som er game improving, men også holder en stund (sikkert ned til singlehandicap om viljen tilater det).

Jeg kjøpte Callaway Razr X jernsett, og sitter å venter på det skal komme med posten. Jeg er 199cm høy, og fikk anbefalt å forlenge køllene 1", og gjor dette. Jeg tror du, som er 180, skal greie deg fint med standard lengde. Men er ikke høyden som "teller" når man skal finne ut om det skal forlenges eller ikke, det er lengden fra håndledd ned til bakken når du holder hendene inntil deg i oppreist posisjon (giv akt).

Jeg ser også at mange anbefaler å gå i proshoper å prøve køller, som er fint nok det, men _jeg_ fikk hvertfall ikke lov i min proshop å ta med køller ut på driving rangen å prøve.

Så det blir jo bare tørrsvinging i shoppen. Men man får jo kjent etter om man liker grepet og svingen (delvis).


Sånn generelt vil jeg anbefale deg å kjøpe et jernsett som du synes ser tøfft ut. Det har veldig mye å si for både hvor lenge du orker å gå rundt med de samme køllene, samtidig som du har bedre troen på degselv når du ser ned på noe som ser tøfft ut!
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by mciljoy »

viz0id wrote: Jeg ser også at mange anbefaler å gå i proshoper å prøve køller, som er fint nok det, men _jeg_ fikk hvertfall ikke lov i min proshop å ta med køller ut på driving rangen å prøve.
Hæ??? Seriøst? Det må være en missforståelse, tenker jeg. Hvor var dette? Det er jo som å kjøpe en bil uten å kjøre den først...
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by viz0id »

mciljoy wrote:
viz0id wrote: Jeg ser også at mange anbefaler å gå i proshoper å prøve køller, som er fint nok det, men _jeg_ fikk hvertfall ikke lov i min proshop å ta med køller ut på driving rangen å prøve.
Hæ??? Seriøst? Det må være en missforståelse, tenker jeg. Hvor var dette? Det er jo som å kjøpe en bil uten å kjøre den først...
På jæren golfklubb. Kanskje han var litt uerfaren han bak skranken, men jeg fikk ikke lov. Fordi da kunne dem ikke selge dem som nye etterpå..
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by Long-Hit-Wonder »

Da hadde jeg stått og tørrsvinget litt i proshop'en og smilt til karen bak skranken og sagt; "Ja, disse klubbene likte jeg godt. Vet du hva? Jeg tror jeg bestiller dem fra nettet når jeg kommer hjem i kveld...". :twisted:
Last edited by Long-Hit-Wonder on 07 Jun 2011, 21:17, edited 1 time in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by furu »

Det er dessverre ikke uvanlig at proshopene sier nei til prøving. Gudene må vite hva som da skiller dem fra en nettbutikk.........bortsett fra høyere priser selvsagt.
Instagram @christianfuru
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by viz0id »

Long-Hit-Wonder wrote:Da hadde jeg stått og tørrsvinget litt i proshop'en og smilt til karen bak skranken og sagt; "Ja, disse klubbene likte jeg godt. Vet du hva? Jeg tror jeg bestiller dem fra nettet når jeg kommer hjem i kveld...".
Det var det jeg endte opp med å gjøre :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by mciljoy »

Herregud... da kan de bare pakke sammen ja! Har vært bort i at de ikke hadde demokøllen inne akkurat da, eller at de ventet på demokølle. Men de må jo HA ei kølle du kan teste... skremmende
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by Friedman »

De må ha demokøller ja. Skjønner at de ikke gidder å plukke ut en syver her og en nier der fra alle mulige sett de har inne. Men det er selvsagt sjanseløst å ikke ha køller for testing.

Var forresten vitne til at en gjeng idioter hadde fått låne en 910 for å teste på rangen her om dagen. Basert på de slagene de slo, med tilhørende roping og skriking, MÅ det nesten ha vært mer skymarks enn maling igjen på krona når de var ferdige. "Sky it, you buy it" er en fair deal :lol:
No laying up
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by viz0id »

Jaja, satser på at jeg endte opp med et godt valg alikevel :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by furu »

Friedman wrote: "Sky it, you buy it" er en fair deal :lol:
Noe alle proshoper og golfbutikker burde ha :arrow: PUP
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Golfsett for nybegynnere

Post by Friedman »

furu wrote:
Friedman wrote: "Sky it, you buy it" er en fair deal :lol:
Noe alle proshoper og golfbutikker burde ha :arrow: PUP
Hmm, den har jeg faktisk aldri hørt om, men selvfølgelig meget smart.
No laying up
Post Reply