wedge's

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Atlevs
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2011, 18:38
Hjemmeklubb: Drøbak GK
Location: Oslo

wedge's

Post by Atlevs »

Er på jakt etter noen wedger eller wedge sett for å få styr på nærspillet mitt.

For øyeblikket har jeg bare en wedge i baggen: xDC 56g (det er alt jeg vet om kølla :oops: )
Synnes igrunn den er ganske ubrukelig hvis jeg ikke står i en slakk oppover bakke, står jeg rett føler jeg at den graver formye.
Har lest litt golfbloggen til Furu og fant dette:

"Digger/Driver
Slår bratt ned på ballen, tendens til å ta dyp divot og bør ha mye bounce og bred såle.
Slider/Sweeper
Sveiper nærmest med seg ballen, bør ha smalere såle og lite bounce.
Hardt underlag
Bedre med lite bounce, altså få grader, slik at ikke køllen spretter av underlaget og man treffer ballen med underkanten av hodet.
Mykt underlag
Mye bounce, altså flere grader, som vil forhindre at køllen graver seg ned i bakken. Dette gjelder spesielt i bunkere med mye myk sand.

Jeg kunne selvsagt gått dypere inn i dette men jeg føler at det viktigste er dekket. Mange nybegynnere trenger virkelig info om dette med wedger og det er veldig mange flinke spillere der ute som ikke har nok kunnskap om bounce. Hvis du vil ha mer info eller trenger tips til valg av wedger så logg på Golfsnakk og ta diskusjonen der."

So i did 8-)

Vet godt at jeg er nybegynner men har VELDIG lyst til å lære mer om "bounce" og da kansje få mer forståelse om hvilke wedger jeg burde kjøpe.
Driver - Callaway RAZR Hawk 10.5
Wood - Cleveland Hibore XLS 3w
Hybrid - Nike Ignite 3H
Jern - Mizuno MP-53
Wedger - Adams Golf Tom Watson 52, 56 og 60
Putter - Oddyssey White Ice #1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: wedge's

Post by furu »

XDC wedgene har bare en "standard bounce". De kommer ikke i forskjellige varianter. Vil anta at slike wedger - XDC er ikke det eneste merket som gjør det slik - kjører 10* eller 12* bounce på en 54* eller 56* wedge.

Har du prøvd noen av testene i videoene? Hvis du i dag erfarer at du graver deg ned med wedgen så kan du prøve mer bounce. Det er ingen vidunderkur, det er selvsagt også svingteknikk inne i bildet her.

Har du mulighet til å teste forskjellige typer bounce? Proshop eller butikk i nærheten som har demokøller? Eller kjenner du noen som har wedger du kan låne?

Tror noen proshoper tilbyr fitting med wedge. Det er et presisjonsverktøy så det kan være greit å ha riktig type.
Instagram @christianfuru
User avatar
Atlevs
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2011, 18:38
Hjemmeklubb: Drøbak GK
Location: Oslo

Re: wedge's

Post by Atlevs »

Er usikker på hva de har av demokøller på grønmo men, tror at de har ett godt utvalg av div demokøller i drøbak GK, uten om det har jeg bare 2 kompiser som spiller å han ene spiller "feilvei" så ikke mye å hente der. hehe
Har prøvd noen av øvelsene, er det noen spesiele du tenker på?
Driver - Callaway RAZR Hawk 10.5
Wood - Cleveland Hibore XLS 3w
Hybrid - Nike Ignite 3H
Jern - Mizuno MP-53
Wedger - Adams Golf Tom Watson 52, 56 og 60
Putter - Oddyssey White Ice #1
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: wedge's

Post by bentzen »

Hvis du graver deg inn i bakken i motbakke, kan du jo prøve og sette kroppen mer i linje med helningen, altså tilte ryggraden mer til høyre (hvis du er høyrespiller).

Har ikke prøvd særlig med wedger selv, men føler at jeg kan slå alle mulige slags slag med de jeg har, alt ettersom hvordan jeg gripper høyt/lavt, ballplassering, relase eller holder gjennomsvingen og flat/bratt sving. Kanskje de er anvendelig pga Dynamic Sole Grind systemet?
Bekken
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 19 Jun 2011, 01:00
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Fjernmedlem Haugesund GK

Re: wedge's

Post by Bekken »

Atlevs : jeg spiller da ikke feil vei!

Du er definitivt en digger. Jeg kan være med deg ned på custom golf, så kan vi teste litt forskjellige wedger. Jeg trenger en liten sving analyse også så da slår vi 2 fluer i en smekk.
Skeivhendt i golfen gitt!
Taylormade Rocketballz driver - 10,5 g
Top Flite 3 wood - 14,5 g
Taylormade Rocketballz 5 wood - 17 g
PING Rapture V2 27 resque
PING Tour S wedge - 60 g
Taylormade TP MC IRONS
Odessey white hot #9 putter
User avatar
Atlevs
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2011, 18:38
Hjemmeklubb: Drøbak GK
Location: Oslo

Re: wedge's

Post by Atlevs »

Da fikk selger på custom golf "lurt" meg til å kjøpe Adams golf Tom Watson 52, 56 og 60 wedger til 2000 kr så får vi se om det går veien :)
Driver - Callaway RAZR Hawk 10.5
Wood - Cleveland Hibore XLS 3w
Hybrid - Nike Ignite 3H
Jern - Mizuno MP-53
Wedger - Adams Golf Tom Watson 52, 56 og 60
Putter - Oddyssey White Ice #1
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: wedge's

Post by goffy »

Da er det bare å trene før du stikker ut på banen :)
http://www.golf.se/Spela/Golfskolan/Lek ... na-wedgar/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lykke til!
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: wedge's

Post by kristianffs »

Har tom watson 52, 60. Helt greie de altså. Går like dårlig som med Titleist 56* min :)
Golf.
User avatar
Atlevs
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2011, 18:38
Hjemmeklubb: Drøbak GK
Location: Oslo

Re: wedge's

Post by Atlevs »

Gikk 18 hull i drøbak på lørdag, føltes gode å spille med, ingenting å klage på :)
Takk for all tips!
Driver - Callaway RAZR Hawk 10.5
Wood - Cleveland Hibore XLS 3w
Hybrid - Nike Ignite 3H
Jern - Mizuno MP-53
Wedger - Adams Golf Tom Watson 52, 56 og 60
Putter - Oddyssey White Ice #1
Post Reply