Hvilken golfball bør jeg velge?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
oka
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 149
Joined: 18 Jun 2009, 14:25
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Onsøy Golfklubb
Location: Saltnes (Råde)

Hvilken golfball bør jeg velge?

Post by oka »

Tenkte å høre litt med forskjellige folk her om hvilken golfball dere spiller på og hva jeg burde velge.

Jeg er ute etter en ball som gir mye stopp/spinn på greenen men samtidig er ok på utslaget.

Spiller vanligvis på Titleist NXT baller men velger helst ProV1 ball.

Hva anbefaler dere...finnes jo så mye å velge mellom.
Golfhilsen
OKA_Woods :)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvilken golfball bør jeg velge?

Post by Golffreak »

Er en tråd om golfballer litt lengre ned.. ;)

Var en artikkel i Golf World iår, tror også den var delvis referert til i Norsk Golf litt senere. Kort fortalt så gikk det ut på at de fleste premium/multi-lags baller (med mykere ytterskall) var omtrent like gode, og at hovedforskjellen mellom dem og 2-lags/distanse-/"økonomi" (har ikke noe godt samlebegrep..) baller er spin på nærspillet. Lengden fra utslaget var så og si likt (kanskje 2-3m kortere med premium), men betydelig høyere spintall med wedger. Dette er jo litt spørsmål om preferanse også, men de fleste ønsker myke baller rundt greenen. Man bør jo også ha spillet så man kan utnytte disse egenskapene da, samt at det nok er litt overkill med premiumballer på klubbhandicap..

Eksakt hvilke premium- eller 2-lagsballer man vil velge er diskutert i den andre tråden. Personlig spiller jeg på Taylormade Penta, men mange andre premiumballer er også gode.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvilken golfball bør jeg velge?

Post by Kaffekannen »

Som freaken sier over så er de fleste toppballene omtrent like god. I den sammenheng så er tilbudene som XXL kjører på Nike One tour et veldig godt alternativ. Rundt 200,- dusinet.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvilken golfball bør jeg velge?

Post by kevin »

Liker Bridgestone ballene godt. I det siste har jeg spilt mye med Taylormade XD og Burner, liker de ganske bra også
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hvilken golfball bør jeg velge?

Post by JanB »

En ting jeg vil anbefale deg å ta med i vurderingen er hvordan "svaret" du får fra ballen mot putteren din. Det er enorm forskjell å spille med bløt eller hard ball. Hva slags materiale er det på treffpunktet på putteren. Insert, stål (hvilken legering), kobber, messing ....
Prøv deg fram og du vil få en stor opplevelse. Siden du trolig har minst 30 putter (utav maks 90 slag) vil jeg ta det med i vurderingen. Nærspill handler først og fremst om følelse.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply