Slår utrolig høyt, men kort..

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Slår utrolig høyt, men kort..

Post by Hantimilon »

Startet å spille golf for 2 mnd siden. Men siste tiden har jeg begynt å slått utrolig høyt. Har også mistet lengde pga jeg slår ballen rett opp.
Hva gjør jeg galt?
Kan det være jeg holder køllene for rett ned? ikke med venstre hoft? Lener meg bortover akkurat i slaget? N
Noen tips hva jeg kan gjøre? Tenkte ikke å ta protimer i år, men tenkte å starte neste sesong med noen. Men greit å få rette opp de verste feilene før sesongen slutter.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by Grønne greener »

Du skal aldri hjelpe en golfball opp i luften.
Du skal SLÅ den. Hardt! :!: :D
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by Hantimilon »

ahh... :P
Så hva gjør jeg galt siden mine slag går skyhøyt da? Hva bør jeg se etter.
Har lyst å slå ballen hardt og langt :P haha
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by JensK »

22.8 i hcp etter 2 mnd?? Imponerande...
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by Hantimilon »

Takker. Ble hekta og har spilt mye :) Men banen jeg har spillerett på har så lav baneverdi så har nesten ikke slag igjen. Så vanskelig å gå ned mer :P
Må vell begynne å grave i lommeboka og betale greenfee for å gå ned litt mer :shock:

Men høye slag? :P
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by furu »

Det blir aldri feil å slå ballen høyt. Når du sliter med at den ikke forlater bakken - da har du problemer.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
Instagram @christianfuru
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by Hantimilon »

Haha. sant det :P men føler jeg taper så mye lengde på å slå den så høyt.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by kevin »

det kan være utstyret og det kan være alt mulig i svingen. Litt vanskelig å si. Har en kompis som svinger veldig pent, rolig og kompakt. Men slår altfor høyt og taper veldig mye lengde han også. Er vanskelig å se eksakt hva det er som er feil. Men når han slår driver ser det ut som han pegger litt høyt...men slår fortsatt høyt ved lavere pegging. Har kanskje noe med hvordan man kommer ned til ballen, kanskje har man litt mye "loft".

har du testet å de-lofte eller å se om du klarer å slå punchede slag? kort baksving og lav avslutning?

Du får teste og eksprimentere litt, evt ta pro-time i løpet av vinteren slik at du er klar til vårsesongen igjen
iHelguera
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2011, 08:26
Hcp: 8.4
Hjemmeklubb: Bjaavann

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by iHelguera »

Hva er lengdene dine da? Med PW og 7er f.eks? Dette har jo alt å si. Å slå 130 meter med 7er hvor lengden er det samme som carry er jo bedre (vil jeg si) enn å slå 160 meter med rull...

Har selv også alltid hatt ganske høy ballbane ifht andre jeg kan sammeligne meg med, og den har nesten bare blitt høyere i takt med lavere handicap - uten at det har gått på bekostning av lengden.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by furu »

Hører fra mange som har sett proffene i aksjon at de blir overrasket over høyden på ballbanen.

Det eneste jeg kan se som negativt er at du kan slite litt i sterk vind.
Instagram @christianfuru
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by Hantimilon »

Spilte i sterk vind i helga og taper utrolig lengde når den går rett opp ja.
Slår vell en 100-120m på rangen med 7'er i gjennomsnitt.

Noe som også har blitt et problem er at jeg slår veldig kort på bane forhold til range :P
Merker jeg feiger ut når jeg vet jeg kan slice og havne i skogen :lol:

Hvordan er deres lengder med P og 7? (på range siden det er markeringer der)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by kevin »

Husk at rangeballer normalt sett går litt kortere enn andre "skikkelige" baller. Kanskje rundt 10% kortere

Jeg slår ca.110-115m med PW og 140-145m med 7`er jern i snitt

På range får du ofte litt hjelp av mattene, blir hardere straffet på gress ved et litt dårligere treff
iHelguera
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2011, 08:26
Hcp: 8.4
Hjemmeklubb: Bjaavann

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by iHelguera »

100-120 m med 7er er litt kort ja... Jeg ligger nok på ca 130-140 med 7 og 100-110 med PW. Jeg slo lengre før da jeg var dårligere. Jeg slo mer ujevnt, men når jeg traff godt slo jeg langt. Nå trives jeg med å slå litt kortere men med høyere ballbane.
Men hvis du er normalt bygd, slår relativt jevnt og bra gjennom svingen og føler du treffer sweetspot godt er 100 meter kort for et 7er jern.

Ser du skriver at du feiger ut på bane og slår enda kortere her. Antar at du mener at du slår veldig forsiktig da? Får du veldig høy ballbane også da? Isåfall har du noen rare køller tror jeg:p
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by furu »

Hvis du "feiger ut" kan du ende opp med å prøve og kontrollere slaget ved å sette ned farten og flippe håndleddene for å skyve ballen opp i luften. Du ender kanskje opp med mye vekt på bakfoten. Sving med selvtillit.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by Golffreak »

Altså, det finnes ulike svar på hvordan en selskapsgolfer og hvordan en tour-pro bør eller kanslå ballen..

En tour-pro slår ballen slik han tror er optimalt for å få best resultat. Dette varierer veldig med type bane, vind og vær. Selv om de skal slå et høyt slag, så har de en penetrerende ballbane i starten, hvor den får god høyde (og gjerne en fade på toppen) mot slutten av ballbanen. De slår aldri en "ballong", hvor ballen går rett mer rett opp og kommer ned igjen i samme ballbane. Andre ganger slår de utrolig lavt (tro meg, har vært og sett proffene spille The Open), og tror ikke f.eks. et 5-jern er over 5-6m fra bakken hvis de skal slå lavt inn i vinden og få rull. Det finnes ingen fasit for hvordan de slår "vanligvis", da de har ulike svinger som alle andre men først og fremst tilpasser seg forholdene.

En selskapsgolfer med middels handicap bør jo ikke tenke så altfor hardt på å slå ulike typer slag enda, men bør prøve å få et bra balltreff og slå ned på ballen så man får et greit resultat så rett som mulig. Slår du ballen bra og prøver å slå så "normalt" som mulig, så vil den gå ganske så langt og med mer enn nok høyde og spin for å få stopp på greenen. For meg høres det ut som du slår mer "ballongslag", hvor ballbanen er omtrent som en omvendt "U". Uten å ha sett på svingen eller vite noe om de fysiske forutsetningene, så vil jeg si at det høres ut som du har et potensial til å slå lengre hvis du har normal fysikk og er mellom 18 og 55 år. Ved gode slag skal du føle at ballen går mye rett fremover i starten, før den stiger halvveis og deretter får en dropp mot slutten. Det spiller ingen stor rolle hvilke køller du slår med forsåvidt, men det er jo en kjensgjerning at det blir vanskelig med slag på 180m hvis du slår f.eks. 110m med 7-jern... Da har du ingen kølle å slå med, og selv 150m vil du kanskje måtte slå med lange jern eller hybrid? Dette er en del av læringsprosessen, og det er jo slik at når teknikken forbedrer seg så kommer det også gradvis mer lengde på slagene. Det er ikke noe vits i å stresse med lengde alene men fokuser på svingteknikk, balltreff, rytme/tempo og ballbane. Igjen, å slå høyt er ikke nødvendigvis feil eller riktig men en "ballong-ballbane" er et tegn på at man ikke treffer ballen riktig. Du kan få greie scorer de rundene du klarer å gjøre det hele tiden (og på korte baner), mens du vil slite voldsomt i motvind f.eks.. Skal du forbedre deg så må du evt. "flippe" mindre med håndleddene, få hoftene frem ved impact, få håndleddene foran ballen/mer passive og prøve å "skvise" ballen mer ned mot bakken.. Protimer er nøkkelen her, og få gjerne kompiser til å filme deg på rangen også. Har du høyhastighetskamera så du kan kjøre super slow-mo er dette virkelig et god hjelpemiddel :). Dog, ikke hør så altfor mye på alle andre enn proen din! De er ikke heksedoktorer, men de kan tross alt tusen ganger mer om golfsvingens mysterier enn en som har spilt golf et år eller to... ;)

Lykke til, og høres jo ut som du har talent for golf! Gikk ikke så fort med meg dessverre... :roll:
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by veggiss »

Hvor peker divoten din etter et slag?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by Hantimilon »

Rimelig sikker på at divoten er foran ballen :P
Stresser ikke så veldig mye på lengden. Ballen kommer fram på de slagene jeg skal bruke, men vet at slagene går for høyt, og ved lavere ballbane ville slagene gått mye lengre. :)
Hvordan vil du/dere sagt vekten på føttene fordeles under slagene? Kan være jeg legger litt vell mye på høyre fot.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by veggiss »

Hantimilon wrote:Rimelig sikker på at divoten er foran ballen :P
bahhhh....peker den til høyre eller venstre for målet, evt rett på?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Hantimilon
Forumvant
Forumvant
Posts: 74
Joined: 12 Jun 2011, 00:37
Hcp: 19.3
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by Hantimilon »

hehe :p peker mot flagget :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Slår utrolig høyt, men kort..

Post by veggiss »

hvor store divots tar du? som en seddel, mindre eller større?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply