Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer?

Post by raffener »

Vet at det finnes andre tråder om sakte spill, men fant ingen som spesielt omhandler turneringer og sakte spill.
Har i år noen turneringer jeg er med og planlegge, og vi har diskutert litt hvordan man best hindrer sakte spill.

Den ene typen turneringer er ettermiddagsturneringer i prime time på samme bane. Hovedsakelig er det spillere med hcp fra rundt 4 til 15. Kan egentlig sammenlignes litt med herregrupper som enkelte klubber har.

I fjor hadde vi noen problemer med runder som tok 5+ timer, der man var 3 stk pr ball, ca 10 baller. Det var et par enkeltspillere som tidlig var skyld i problemene, men dette løste seg etter hvert med litt oppmerksomhet rundt problemet. Likevel hadde vi et par turnerninger der en ball plutselig endte opp med å bruke 40 minutter mer enn ballen foran, selv om begge baller spilte turnering. Spørsmålet her om folk på forumet her har noen gode tips til hvordan man hindrer sakte spill i turneringer?

Blir litt inhabil selv siden jeg ikke kan fordra sakte spill. Mener liksom at selv om man har en turnering så bør man mer eller mindre klare å holde følge med ballen foran, spesielt siden det er "halv-gode" spillere med stort sett spillere rundt singel-hcp (kan selvfølgelig diskuteres det akkurat er det som er problemet men :P )
Hadde det kun vært opp til meg hadde det fort blitt delt ut straffeslag, men blir litt subjektivt og vanskelig å bedømme.

Andre forslag til pisk eller gulrot for å klare å holde flyt på banen, og ikke ødelegge for alle som kommer etter turneringa?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by kevin »

Jeg synes spilleformatet har endel å si, hva slags format spiller dere med?
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by raffener »

Netto slagspill, max score på et hull er par+5.
Medfører riktignok at man tidvis bruker flere slag enn i en stablefordturnering, men personlig oppfatning er at forskjellen mellom formatene ikke blir avgjørende for tidsbruken. Det første året brukte vi stableford, og hadde tidvis samme problemene da også. Byttet turneringsformat i fjor til netto slag, og vil fortsette det i år
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by kevin »

Nei,det er nok riktig at det ikke er avgjørende alene. Men hvis må man hulle ut kan fort tiden løpe i vei. Netto slag er nok bra

det med straff er vanskelig i golf. På tourene er det jo gruppa som blir satt på klokka ved sakte spill, ikke enkeltspillere. Selv om det veldig ofte er noen få enkelte som lager krøll.

kanskje et fellesmøte før turneringsesongen starter, hvor man har fokus på effektivt spill. Det er ingen grunn til at hobbyspillere som spiller om en flaske vin eller et gavekort skal bruke mer tid på å lese greener enn tourspillere som spiller om millioner. Vis fram noen videoer av spillere som veldig trege (Kevin Na, Ben Crane, JB Holmes) og noen av de som er raske (f.eks Snedeker).

Her er en fin oversikt golf.com gjorde ang trege og raske spillere. Det er enorme forskjeller og blir veldig synlig når man presenterer tallene

Kanskje skal man holde det positivt og informativt, før man innfører straff? Er vel ikke så lett å belønne enkeltpersoner når man er avhengig av sine medspillere.

God gammeldags marshall-tjeneste er jo mulig også. Hvis noen blir hengende langt etter så er det greit at noen utenforstående sier ifra
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Snowman »

Man kan ikke straffe spillere for å bruke tid de har rett til, f.eks. å lete etter en ball innenfor den tid man skal ha. Man må regne med at rundene på en turneringsdag tar noe lenger tid en når det bare er selskapsrunder.

Hvis det er en turneringsarrangør som ikke kan akseptere det, da bør man la være å arrangere turneringer.

Noen baner burde imidlertid satt opp atskillig flere røde pinner. Man må jo regne med at spillere leter litt mer opp eller ned en skråning dersom det IKKE er pinner der, mens det speeder opp spillet på banen dersom klubben er litt rausere med røde pinner.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by kevin »

Hvorfor skal det ta lengre tid under turnering? Man får ikke lete mer enn de tilmålte 5min uansett. Det er neppe der man bruker mest tid med mindre det er en svært krevende bane med masse skog, kratt og rough og at spillerne slår skjevt hele tiden. Banemerking kan være med å redusere det problemet.

Tiden går på tee, gang-tid til ball, vurderinger før hvert slag, lesing av puttelinjer og kanskje verst av alt....prøvesvinger, gjerne 2-3 stk før hver slag.

Jeg har mest tro på informasjon, bevissthet og kanskje en form for belønning. Kanskje en Oom gjennom året for de som er raskest, eller de som flest ganger er i en gruppe som er raskest. Da vil man kanskje gjøre alle innad i gruppe bevisst på effektivt spill.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Snowman »

Man kan bruke masse tid hele veien, uten å bryte reglene, bare til ting man har rett til, så det med å lete etter baller var bare ett eksempel. Bare se på TV alt hva man kan bruke tid på hvis man først vil, så pisken funker dårlig overfor tillatte ting.

Belønne raskt spill? Dvs arrangere en golfturnering som premierer blandingen av hurtighet og presisjon??

...da kan jo evt et alternativ være å konvertere til skiskyting, så får man det som man vil?

Er du ikke enig med meg om at mer bruk av røde pinner gir raskere spill? Noen klubber har skjønt det, andre ikke.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by kevin »

Jeg skrev at banemerking kan gi raskere spill. Men det er ingen automatikk i det. All tid man bruker på dropping tar også lang tid i endel tilfeller. At det er røde pinner betyr ikke at man ikke kan lete og evt slå derfra. Er det virkelig vann der kan man se folk ta av seg skoa, brette opp buksa osv for å slå.

Så argumentet er at så lenge man følger reglene kan det ta så lang tid man vil?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Snowman »

Et stor problem som skaper konflikter er dette:

Alt er relativt, og alt for mange folk bruker seg selv som normen. Mange av dem som spiller seint, syns ikke det selv, så særlig når det er konkurranse gjør de som de selv syns de har full rett til - og etter reglene ofte har. Disse er lett å bli irriterte over, jeg ser jo det. Men de er ikke alene om å synes de selv har rett!

Det fins nemlig en annen gruppe som ødelegger trivselen på golfbanen minst like mye, og etter min mening ødelegger de mer! Det er de ekstra raske som syns at alle andre burde vært som dem. De er jo da selv blant de kanskje 10% raskeste, så syns de at 90% av golferne er for seine, og så viser de sin irritasjon veldig tydelig, også overfor helt normalt gjennomsnitlig spill. Den gjengen der kan gjerne for meg gå over til skiskyting, så får de det som de vil i en idrett som passer dem!

Det er jo meningsløst å utvikle en holdning til hva som er sakte spill som gjør at man hver eneste runde man spiller går og irriterer seg over helt vanlige gjennomsnittlige spillere som spiller i helt grei fart uten å jogge!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by veggiss »

Ha fire sjekkpunkt under runden. Hvis det passerer baller som henger etter de foran, så får de beskjed om å få opp farten frem til neste sjekkpunkt, hvis ikke KAN de risikere å få straffeslag.

Snowman: Synes du raske spillere er et større problem enn trege? Jeg har spilt et par runder golf opp igjennom, og jeg har enda til gode å ha problemer med raske spillere.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by raffener »

Liker ideen din om et tidlig infomøte der litt av fokuset går på hva som tar tid etc. Takk for den linken kevin :)

Bakgrunnen for tråden går litt ut på at vi får bruke en bane i primetime på en ettermiddag, og i respekt for de som spiller etter turneringa mener jeg at vi bør bruke en fornuftig tid. Det går mer på riktig etikette enn regelbruk.

Nå er tidsbegrepet om sent spill relativt, men jeg mener at med 3 stk i en ball, selv i en turnering så bør man ikke bruke mer enn 4,5 time. Mener at 4 timer bør være et realistisk mål, men det er mulig at jeg er helt på viddene her ift hva andre mener?

Belønning eller straff vil jo uansett bli avhengig av en gruppe med spillere, og ikke bare enkeltspilleren selv. Spørsmålet er om det kanskje kan lages en grunn til at enkeltspillere forsøker å få opp farten litt i ballen dersom man begynner å henge etter, f.eks etter leting.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by kevin »

Jeg er helt enig i at 3 personer bør kunne gå på 4t greit. Vi har vel 4.15min som maks tid på vår bane og det klarer stort sett 4 spillere også. Men det er selvfølgelig avhengig av andre spillere på banen også.

Hvis det er Hauger det er snakk om så har jeg aldri spilt den, så jeg vet ikke hva den byr på av "tidsfeller". Men har gått rundt der et par runder under CT turneringen og en gang tidligere. Det slår meg ikke at det er noen typisk bane hvor man bruker veldig mye tid, selv om den er småkupert noen steder. Det finnes kanskje en maks tid?

Et annet aspekt er om man spiller med shotgun-start, da skal man huske at hvis folk avslutter på det hullet som er lengst unna klubbhuset så kan det ta lang tid før man når inn. Opplevde det i fjor på hjemmebanen, avslutta på hull 11, som er veldig langt unna. Vi spilte scramble og det gikk ikke spesielt raskt. Når det i tillegg tok lang tid å gå tilbake, så var premieutdelingen nesten ferdig når vi kom inn.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Snowman »

veggiss wrote:Snowman: Synes du raske spillere er et større problem enn trege? Jeg har spilt et par runder golf opp igjennom, og jeg har enda til gode å ha problemer med raske spillere.
Ja, det har jeg definitivt opplevd, ikke fordi den raske spillerens tempo var et problem, men fordi hans holdning og irritasjon over helt vanlige golfspillere ødela trivselen på banen. Dette skjedde:

Vi var to gode kamerater som skulle spille sammen på Holtsmark, så vi hadde satt oss opp på ledig tid. Så kom det en tredje spiller, som vi ikke kjente, som hadde satt seg opp i flighten vår. Han presenterte seg hyggelig og bra, bl.a med å fortelle at han spilte der flere ganger i uka. Alt ok ved start!

Men vi gikk ut bak en 4'er-flight, så de var en mer enn oss, og de brukte litt tid, ikke ekstremt, så det var greit nok, og de hadde antakelig folk i rimelig avstand foran seg. Da startet han 3.-mann i vår flight å ødelegge hyggen på banen, for hele tiden klaget han over tempoet på 4'er-flighten foran oss, kroppsspråk og replikker på hver tee og noen ganger innimellom. Den type utålmodige raske folk er det jeg snakker om, som ikke kan lide i stillhet hvis de synes det går for seint, men som på død og liv skal involvere oss andre i sine frustrasjoner. Det var deilig for oss andre to at han ikke gadd mer etter hull 6, så slapp vi å høre på ham mer, og vi hygget oss resten av runden selv om vi måtte vente en del bak den 4'er-flighten.

Hvis du aldri har opplevd sånne typer, Veggis, da har du vært heldig! For du er vel ikke en sånn en sjøl?? :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Yngvebol »

Jeg har vært med å arrangere en god del turneringer. Sakte spill, spesiellt i turneringer har tidvis vært er et stort problem i hjemmeklubben min og vi prøvde å sette oss ned for å se på tiltak. Vi fikk også hjelp av NGF med et "tids-skjema" som NGF har utarbeidet for å legge inn baneinfo, spillestyrke, leitetid og gangtid mellom hullene.

Det mest effektive tiltaket vi kom opp med var informasjon til spillerne, hva vi faktisk forventet av maks spilletid og lagde et infoark med tips som kunne øke spillehastigheten. Alle tok dette positivt og dette ga gode resultater i form av redusert tidsbruk.
Når vi trakk turneringen prøvde vi å sette sammen grupper med lik hcp-sum slik at vi unngikk å ha 3 lav-hcp'ere foran en gruppe høy-hcp'ere. Vi brukte også tid på å sortere gruppene manuellt for å unngå å sette spillere med veldig ulik spillehastighet sammen eller unngå 2 kjemperaske eller kjempetrege sammen.

Et tiltak som jeg tror på er at klubben skriver på scorekort hva som er forventet forbrukt tid 3-4 steder på golfbanen, samt setter opp skilter på de samme stedene.
F.eks etter hull 4 skal man ikke ha brukt mere enn 1 time, etter 9 hull bør det ikke være brukt mer enn f.eks 2 t, 10 minutter osv.. Dette blir da normen for klubben.

Jeg tror at treiginger ødelegger mere for spillet enn de som er raske, men klagere ødelegger mest..
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Snowman »

Yngvebol wrote:Jeg tror at treiginger ødelegger mere for spillet enn de som er raske, men klagere ødelegger mest..

Bra!! Hvis du deler inn i 3 på den måten, da har du selvsagt helt rett, for raske spillere ødelegger jo ikke for noen når de ikke klager. Raske spillere som ikke klager og plager andre, er selvsagt overhode ikke noe problem.

Poenget mitt om problem med enkelte raske spillere handler utelukkende om raske spillere som er av typen klagere :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by raffener »

Skjønner hva du mener Snowman, og burde vel ta det til etteretning selv ettersom jeg fort havner i den kategorien selv når en vanlig selskapsrunde drar seg mot 5+ timer. ...prøver stort sett å unngå tidspunktene hvor det er fare for at det tar så lang tid i en vanlig runde..

Skal hvertfall forsøke å sette sammen en "informasjonpakke" i år først og fremst, og så får vi om det hjelper. Alternativet til veggiss er også noe å ta med seg hvis det fortsatt blir et problem.

Det er godt å få litt innspill utenfor sin egen lille horisont, det kan jo hende man lærer noe :P
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Kaffekannen »

Et annet tips er å snakke med en "leder" for hver ball. Gi en person i ballen ansvar for å holde følge med ballen foran. Typisk den med lavest handicap.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Snowman »

Kaffekannen wrote:Et annet tips er å snakke med en "leder" for hver ball. Gi en person i ballen ansvar for å holde følge med ballen foran. Typisk den med lavest handicap.
Hallo !!! Vi snakker om konkurranse !!! De som går i flight sammen er konkurrenter i en idrettskonkurranse !!! OK ???

Tenk det er spiller som står og lurer litt på et køllevalg, ikke noe verre enn det som skjer hundre ganger pr runde i en proff-turnering, så har han en lav-hcp'er av den utålmodige typen som er "leder" i flighten som sier: "Hei du, nå må du bestemme deg, de har jo gått av greenen der nede nå."

Eller man ble plutselig usikker på puttelinja, så man tok en ekstra kikk, ikke noe spesielt, men fordi en annen i flighten var i skogen etter utslaget noen minutter tidligere, så syns han "lederen" at nå får alle stå på, så han bemerker: "Kom igjen nå da, sett den putten, de venter bak oss!"

Det ville være fullstendig utidig å gi en deltaker i en idrettskonkurranse i oppdrag og mandat å kunne si sånne ting til konkurrentene sine. Enhver får ta ansvar for seg og sitt! Og skal noe sies, fordi det blir altfor ille, bør det handle om et forsiktig "vi bør kanskje gå litt fortere nå" eller noe annet som ikke inngår i konsentrasjonen om slagene.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by veggiss »

Er det en fanesak for deg å fremme sakte spill Snowman? Er du den som leter 5 minutter etter første ball, 5 minutter etter den provisoriske, for så å gå tilbake til tee og slå en ny ball fordi du har lov til det iht reglene?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Pisk eller gulrot for å hindre sakte spill i turneringer

Post by Kaffekannen »

Snowman wrote:
Kaffekannen wrote:Et annet tips er å snakke med en "leder" for hver ball. Gi en person i ballen ansvar for å holde følge med ballen foran. Typisk den med lavest handicap.
Hallo !!! Vi snakker om konkurranse !!! De som går i flight sammen er konkurrenter i en idrettskonkurranse !!! OK ???

Tenk det er spiller som står og lurer litt på et køllevalg, ikke noe verre enn det som skjer hundre ganger pr runde i en proff-turnering, så har han en lav-hcp'er av den utålmodige typen som er "leder" i flighten som sier: "Hei du, nå må du bestemme deg, de har jo gått av greenen der nede nå."

Eller man ble plutselig usikker på puttelinja, så man tok en ekstra kikk, ikke noe spesielt, men fordi en annen i flighten var i skogen etter utslaget noen minutter tidligere, så syns han "lederen" at nå får alle stå på, så han bemerker: "Kom igjen nå da, sett den putten, de venter bak oss!"

Det ville være fullstendig utidig å gi en deltaker i en idrettskonkurranse i oppdrag og mandat å kunne si sånne ting til konkurrentene sine. Enhver får ta ansvar for seg og sitt! Og skal noe sies, fordi det blir altfor ille, bør det handle om et forsiktig "vi bør kanskje gå litt fortere nå" eller noe annet som ikke inngår i konsentrasjonen om slagene.
Dette er ikke snakk om idrettskonkurranser!!! Dette er snakk om turneringer på et sosialt nivå med eller uten handicap. Det plager tydeligvis ikke deg veldig mye, men faktum er at tregt spill i turneringer er et stort problem hos alle klubber jeg har snakket med. Det fører til at de som spiller blir stresset og ikke trives så godt og det koster penger for klubbene.

Det er jo snakk om voksne mennesker og det må jo kunne forventes av voksne mennesker at man tåler å få beskjed om at det går litt tregt. Samtidig gjelder selvsagt vanlig etikette på når man gir beskjed. Man sier selvsagt ikke noe når noen gjør seg klar til å slå verken vanlige slag eller putter.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply