Hvordan få folk interessert i golf?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Hvordan få folk interessert i golf?

Post by raffener »

Har satt meg som et mål i år at jeg skal prøve å rekruttere minst to kamerater til golf, og prøver å finne ut av hvordan dette best kan gjøres.

Jeg tenker at det viktigste må være å ta med folk på range og på korthullsbane, og prøve å få interessen gående derfra. Det koster bortimot ingenting, og med litt godt vær kan det være en god start. Andre meninger her?
Spørsmålet er også hvorvidt man prøver å pushe på med vtg så fort som mulig, sånn at man får et grønt kort og anledning til å spille baner. Har egentlig ingen anelse om det finnes et "fasitsvar" på det, men lurer på hva andre erfaringer tilsier her?

Andre historier om hvordan dere har rekruttert folk til spillet tas også gjerne imot med takk.

Har selv ikke noe stor formening om hvordan man egentlig begynner, siden golfen på en måte alltid har vært der hos meg. Prøvde selv første gang for rundt 10-15 år sida, og var vel såvidt ferdig med barneskolen etter at fattern dro meg med.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan få folk interessert i golf?

Post by furu »

Vi kan vekke golfglede ved å vise vår egen glede og positivitet. Fokusere på de artige tingene ved golf. Mestring av enkle ting som chip, putt og korte slag gir gode opplevelser. Lær dem at det ikke er en perfekt golfrunde som er målet - det er de små øyeblikkene med briljant verdensklasse som faktisk alle kan klare i golf som bidrar til den gode følelsen.

Vis at golf kan være ganske rimelig. Vær oppdatert på medlemskap, rangepriser og utstyr. Finn alternativ som passer for dem.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvordan få folk interessert i golf?

Post by Snowman »

1) Få lånt noen køller til dem et sted, et halvsett holder, slik at de slipper å kjøpe utstyr til noe de ikke har prøvd en gang.

2) Finn et sted hvor helgekurs VTG er kombinert med billig førsteårsmedlemsskap, så det er rask, grei og ganske billig inngangsbillett.

3) Spill sammen med dem fra rød, for det er sosialt å spille fra samme tee. Ikke rød mest pga lengden, men fordi nesten alle baner har noen hull hvor det er veldig grisete mellom gul og rød, slik at feilslag fra gul betyr mistet eller uspillbar ball, mens samme feilslag fra rød mye lettere ligger i fairway.

4) Vent med å bytte til gul når du spiller med dem til de har kommet minst under hcp 36, gjerne lenger.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Hvordan få folk interessert i golf?

Post by Fredrikkm »

Jeg har fått flere venner til å starte med golf ved å ta dem med til baner hvor man ikke trenger vtg for å spille (jeg har brukt nihullsbanen på Holtsmark, stort sett) så de får prøve noe annet enn å slå på rangen. Dra gjerne på et tidspunkt hvor det ikke er mye trafikk, og ikke vær så nøye på reglene. Bare ha det gøy sammen, rett og slett.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Hvordan få folk interessert i golf?

Post by JonasB »

Ble tatt med en kompis på rangen på Nordhaug og hadde det moro der i fjor. Ble bitt av basillen og spilte masse på Imjelt i fjor. 18 hulls kortbane, helt genial og morsom å spille. Spilte og masse på 9-hullsbanen på Holtsmark når vi fant den etterhvert.

Har vært så heldig å fått masse golfutstyr gratis, blant annet av Veggis her på forumet.

5-6 mai er vi 4-5 stk som er meldt på VTG på Holtsmark. Som dere kan se på signaturen har ikke det faktum at jeg ikke har kortet hindret meg til å kjøpe utstyr, men har 2 relativt komplette sett i tillegg som gladelig lånes ut til kompiser som vil prøve.

Har og vært på Myrens 2 ganger og spilt et par timer på simulator med noen som aldri har prøvd golf før. Flere av de sier nå at dette vil de prøve mer. Det som da er greit er at det er med folk i klassen og siden vi er studenter kan vi spille før 16,da er det billigere og det koster ca 150 kr per hode for 2 timer på simulator.(med 4 på hver sim og vi har tatt nr 6-7 og da har vi eget rom hvor vi kan le høyt uten å plage andre :D )

Er jo nybegynner selv men føler jeg har fått med meg flere som aldri har tatt seg det siste steget for å prøve golf men gjør det nå.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hvordan få folk interessert i golf?

Post by raffener »

Godt å høre å se mange gode tips her. Korthullsbane er nok en veldig god start som flere nevner.
Har egentlig samlet mer enn nok utstyr selv gjennom årenes løp, så å sørge for at folk har køller til å begynne med er ihvertfall ingen hindring.
Se om ikke jeg rekker å ta med et par på simulator før gresset blir grønt også..

Er det noen av dere som har noe erfaring med de litt mindre banene rundt på romerike? Lillestrøm, Gjerdrum, Ullensaker?
Post Reply