Pro V1 kampanje

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Pro V1 kampanje

Post by furu »

Den nevnte kampanjen med Pro V1 og personlig trykk finner dere på denne linken.

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Pro V1 kampanje

Post by veggiss »

Så det norske "tilbudet" er 1295 eks frakt, og fra golfstoreeurope koster akkurat det samme ca 1120 kroner inkl frakt, selv etter at tollerne og posten skal ha tollgebyret sitt. Hurra.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Pro V1 kampanje

Post by furu »

Baller kjøpt i Norge har birdiegaranti. Det får du ikke i UK. Det er Forbrukerrådet som har stilt dette som krav til alle produsentene.
Instagram @christianfuru
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Pro V1 kampanje

Post by Sharky »

Er mer interressert i storfugl ;)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Pro V1 kampanje

Post by sumo »

hipp hurra, for et tilbud.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Pro V1 kampanje

Post by furu »

325,- inkl. trykk er jo god pris på Pro V1 her i Norge uansett hvordan man ser på det.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Pro V1 kampanje

Post by veggiss »

280 er bedre pris her i Norge, uansett hvordan du ser på det. Om du kjøper på nett fra Onlinegolf eller golfstoreeurope utgjør ingen forskjell...leveringstid er det uansett. Ballene kommer fra akkurat samme stedet, og det blir for dumt at importør opererer med så høye vekslingskurser når det er europeiske kampanjer.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Pro V1 kampanje

Post by furu »

Skal vi virkelig sette grensen for god pris på det den absolutt rimeligste nettbutikken i UK tar for tilsvarende vare?

Hos dormy.se koster det 549,- x 3 (+ at man da får et gratis dusin). 1.647,- svenske eller 1.414,- norske. I andre engelske nettbutikker ligger prisen på £95-115 + frakt.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Pro V1 kampanje

Post by veggiss »

Det synes jeg faktisk. Hvert fall når det ikke finnes noen fornuftig grunner til å velge det norske alternativet. Spesielt når Knut går ut her og sier at tilsvarende tilbud vil komme her på berget.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Pro V1 kampanje

Post by furu »

Jeg klarer ikke å være helt uenig med deg veggiss. Det er helt greit. Kan vi si at tilbudet er bra men at vi hadde håpet på noe bedre? Det kan jo være den tilbakemeldingen Titleist får.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Pro V1 kampanje

Post by veggiss »

I forhold til tidligere pris her hjemme så er tilbudet knall, men i forhold til hva vi kunne forvente når Knut sier at tilsvarende tilbud som golfstoreeurope har kommer her hjemme så ble jeg litt skuffet. Det kommer jo fort på 1400 inkl frakt, og det er over 20% dyrere enn fra golfstoreeurope....
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Pro V1 kampanje

Post by Golffreak »

Jeg er litt enig med dere begge, JA det er et godt tilbud sammenlignet med full pris og at du får trykk inkludert.

Likevel, holder du mva, frakt og fortolling utenfor (tross alt selve produktprisen butikken lever av) så er det ikke til å komme utenom at prisen er 38% høyere på golfonline.no vs. GSE ( 1036 NOK vs. 748,90 NOK). Igjen, det viser seg igjen at distributør og/eller forhandler tar seg vesentlig bedre betalt her hjemme. Det er jo frakt og fortolling som gjør at differansen blir mindre, og et lite paradoks at det blir billigere selv med fortolling på bare 4 dusin baller.

Likevel, det er jo bare å glede seg over gode tilbud og handle der man vil:-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Re: Pro V1 kampanje

Post by Pointmonaco »

Litt rart at prisene skal være såpass forskjellige på nettbutikker... Skjønner at ting koster litt ekstra i en proshop, der står det tross alt noen som man kan spørre, men en nettbutikk er en nettbutikk... Blir GSE på meg :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Pro V1 kampanje

Post by veggiss »

uten at jeg kjenner til hvordan det funker i golfverden, så vil jeg tro at mye kan skyldes på vekslingskursene som brukes...slik var det hvert fall i it-bransjen når vi hadde store differ mellom norske og europeiske priser. da opererte kanskje importør med vekslingskurs på 8.3 på €, mens reell kurs på på 7.9.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Pro V1 kampanje

Post by furu »

Erik fra BGS/onlinegolf.no skrev dette i en diskusjon på golfsiden. Det er vel egentlig relevant til denne tråden også.
Et annet veldig interessant tema som tas opp i denne tråden er veiledende innpriser til forhandlere i Europa. Og som denne Simen sier, innprisene er i utgangspunktet ganske lik over hele Europa, men Simen glemmer/vet ikke om Storbritannia sin posisjon her. Og grunnen til at Storbritannia har lavere innpriser er like enkel som den er frustrerende: I 2008 kom finanskrisen dundrende inn over oss, og etter at støvet hadde lagt seg litt så fikk vi en situasjon der det britiske pundet neste over natten hadde blitt 30% mindre verdt mot både euro og norske kroner. Produsentene hadde da tre valg:

1. Øke prisene i det britiske markedet (europas største golfmarked). Problemet her er at folk i Storbritannia på ingen måte hadde mer penger å rutte med , heller mindre, så dette var ikke aktuelt.

2. Redusere prisene i resten av europa/verden. Også uaktuelt siden det ville bety en reduksjon i inntekt på over 30% i resten av markedene.

3. La alt forbli uendret og satse på at ting går tilbake til normalen om ikke altfor lenge, som selvsagt var det som skjedde.

Nå, 4 år senere, er pundet mindre verdt enn noensinne, og vi har kjempet en hard kamp mot alle leverandørene i alle disse årene for å få de til å justere denne ujevnheten mellom markedene. Per dags dato ligger omregningskursen mellom innprisene i norske kroner og britiske pund på mellom 10 og 11,50, som da betyr omtrentlig 10-30% lavere innpriser i det britiske markedet. Det positive er dog at dette er det nærmeste vi har vært på disse 4 årene, og jeg regner med at vi er ganske ajour i løpet av 2 til 3 sesonger.

Jeg skal snart slutte og mase nå ;-), men en liten ekstraeffekt som også er verdt å nevne i denne sammenhengen er at siden prisene i England over natten ble 30% lavere enn resten av Europa fikk vi en enorm vektst i engelske nettbutikker, både i antall og størrelse. Disse fikk over natten en ganske formidabel økning i salgsvolum (frem til 2008 hadde England stort sett helt like priser som vi hadde i vår butikk). Disse store volumene sammen med økt konkurranse førte igjen til lavere og lavere marginer, og dette forsterker dermed prisforskjellene mellom det britiske markedet og resten av verden ytterligere

Men vi kan ikke legge oss ned og grine, men kjempe med de betingelsene vi har. Alt i alt er det norske markedet for golfutstyr ganske konkurransedyktig på pris, og tar man alle kostnader med å kjøpe fra utlandet med i regnestykket, samt økt trygghet med den norske kjøpsloven i ryggen, er det min påstand at det for de aller fleste er enklere, bedre og vel så lønnsomt og kjøpe fra en norsk butikk!
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Pro V1 kampanje

Post by veggiss »

furu wrote:Erik fra BGS/onlinegolf.no skrev dette i en diskusjon på golfsiden. Det er vel egentlig relevant til denne tråden også.
Alt i alt er det norske markedet for golfutstyr ganske konkurransedyktig på pris, og tar man alle kostnader med å kjøpe fra utlandet med i regnestykket, samt økt trygghet med den norske kjøpsloven i ryggen, er det min påstand at det for de aller fleste er enklere, bedre og vel så lønnsomt og kjøpe fra en norsk butikk!
I dette tilfellet er det absolutt ikke tilfelle.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Pro V1 kampanje

Post by Golffreak »

veggiss wrote:uten at jeg kjenner til hvordan det funker i golfverden, så vil jeg tro at mye kan skyldes på vekslingskursene som brukes...slik var det hvert fall i it-bransjen når vi hadde store differ mellom norske og europeiske priser. da opererte kanskje importør med vekslingskurs på 8.3 på €, mens reell kurs på på 7.9.
Det er en delta på 5%, og ikke 38%....

Jeg jobber i et selskap med import og vi kalkulerer månedlig hvilke vekslingskurser vi benytter inklusiv alle faktorer. Det er sjelden at vi er mer enn 5% fra spot i ene eller andre retningen. Nå kjøper både distributører og forhandlere for sesongen i større grad i golfverden vil jeg tro, men akkurat denne kampanjen tror jeg de norske distributørene/forhandlerne betaler for i kampanjeperioden. Som det gås inn på i en tråd over her, spørsmålet er jo om innprisene er lavere for britiske forhandlere (noe de er nødt til å være..). Tror det er en kombinasjon av påslagene i Norge samt innpriser. Spesielt distribusjonsleddet i Norge tror jeg er for kostbart, ser ingen grunn til at det skal sitte noen på hver sin tue i Norden..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Pro V1 kampanje

Post by kevin »

De proshopper som er med i Golfstore kjeden(tror alle har det, Borre har det iallefall) har det tilbudet, så man behøver ikke bestille på nett. 1497,- for 4 dussin, eller 375,- pr dussin om man vil. Dyrere enn golfstoreeurope og onlinegolf, men allikevel grei pris
Erik - onlinegolf
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 04 Apr 2012, 10:24

Re: Pro V1 kampanje

Post by Erik - onlinegolf »

Som jeg har snakket om i andre sammenhenger, og som Furu gjengir over, så er det generelt sett en tidvis vedlig stor forskjell i prisene fra leverandør mellom Norge og Storbritania. Forskjellene er på vei til å bli mindre, men er fortsatt innimellom ganske store. Når det gjelder denne kampanjen spesifikt så står selvsagt enhver forhandler fritt til å sette sine egne priser, og dersom én forhandler i Europa velger å bruke akkurat dette tilbudet som en ren brekkstang der de har en fortjenestemargin på bortimot null, så er ikke det noe resten av markedet nødvendigvis ser seg tjent med å følge opp. Kunder står selvsagt fritt til å velge den butikken de vil kjøpe fra. Taperen i så måte er Titleist som opplever at en i utgangspunktet suveren kampanje blir knust av en samarbeidspartner.

Det er også en liten ting som bør nevnes, og det er denne diskusjonen rundt kostnadene med nettbutikk i forhold til vanlig butikk som nevnes over. Alle de store leverandørene har veldig klare krav til hvem som får anledning til å selge varene deres på nett. Kravene innebærer minstekrav til omsetning, men også krav om hvor stor andel av totalomsetningen til en forhandler som kan skje på nett i forhold til gjennom fast utsalg. Dette betyr i praksis at om man skal ha en stor nettbutikk så må man samtidig ha en eller flere store butikker, og dette har selvsagt noe å si for kostnadsnivået med tanke på drift. Når det gjelder onlinegolf.no for eksempel så driver vi en butikk på ca 700 kvadratmeter i Bergen (www.bgs.no), i tillegg til at vi har ansvar for utvalget i endel lokale klubb-butikker. Bakgrunnen for dette er at ethvert golfmarked er avhengig av et aktivt og kompetent lokalmarked der man kan få gode og kvalifiserte råd vedrørende kjøp av køller. Jeg vil også for ordens skyld understreke at dette er en strategi som vi står 100% bak, og nettbutikkene bør alltid kun være et supplement til dette.
Post Reply