Golfen i Norge faller 6 prosent

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by Jan E. Espelid »

Antallet golfmedlemskap faller fra 121.000 til 114.000 i 2011.

Et meget bra tiltak for å få golfen på fote igjen er NGFs satsing på å øke trenerutdannelsen. Med den nye Trener 1-utdannelsen vil antallet golftrenere i Norge fordobles allerede i inneværende år. Det er meget gledelig, og en offensiv måte å forsøke å få golfen opp å stå. Les saken her.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by GunnarBull »

Jan E. Espelid wrote:Antallet golfmedlemskap faller fra 121.000 til 114.000 i 2011.

Et meget bra tiltak for å få golfen på fote igjen er NGFs satsing på å øke trenerutdannelsen. Med den nye Trener 1-utdannelsen vil antallet golftrenere i Norge fordobles allerede i inneværende år. Det er meget gledelig, og en offensiv måte å forsøke å få golfen opp å stå. Les saken her.
Jeg bare lurer litt... Er det slik at disse "trenerne" ikke kan ta betalt for undervisningen?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
uppard
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 16 Apr 2012, 07:16

Re: Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by uppard »

Tiltak er bare bra hvis det er faktisk sammenheng mellom antall trenere og "lyst til å begynn å spille" faktoren. Selv tror jeg at golf har ikke endret sin image eller appell siden 80/90 tallet, mens samfunnets fokus har. I dag er det ikke like stas å snakk om grønt kort eller handicap som det var. Folk sykler, løper og skryter av antall "økter" og ikke slag/poeng lenger. Antall trenere vil ikke endre dette. Golf trenger en image endring som er nærmere det samfunnet har fokus på. Helse, naturen og "tid med familien" er sentralt her, og vi bør ha sterkere rollemodeller. Norge har Tutta og Henrik, de må brukes mer og bedre.
Golf fortjener større plass, sørgelig å se det forfaller nasjonalt og internasjonalt men slik er trendene. Golf er ikke den første idrett som opplever dette. Bedre tider kommer.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by vBildoy »

Det som slår meg er mangelen på reklame på TV, blader og aviser. Eneste stedet jeg ser reklame for golfkøller eller annet utstyr er i golfblader. Hvem leser golfblader? Bare oss som spiller golf allerede.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by goffy »

Et annet bra tiltak ville vært om klubbene satt ned Greenfee prisene sine.
Bare den kan jo være grunnen til at mange gir seg, ikke vet jeg.
Med tanke på at golf egentlig er en arbeiderklasse sport fra gammelt av :)
Først når man er hektet så spiller man selv om det koster det hvite i øynene ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by furu »

Om de ikke setter ned greenfee permanent så bør de i hvert fall tenke på differensiering i forhold til vær og tid på dagen.
Instagram @christianfuru
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by vBildoy »

Foreslår heller å gjøre det billigere med fritt spill. For unge folk er 15-30k i innskudd en liten "formue".
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by furu »

Den er på vei bort vB. Se bare på Fana.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by kevin »

I for seg synes jeg ikke en nedgang på 7k medlemskap er dramatisk. Det er ikke nødvendigvis ensbetydene med 7k færre golfspillere. Mange har fortsatt flere medlemskap og det kan også være endel av de i denne nedgangen. Det er jo det som er interessant, og det burde være enkelt å skaffe tall på.

Når det er sagt tror jeg flere trenere kan være positivt på en måte. Har inntrykk av at det begynner å bli passe dyrt å ta pro-timer og at nybegynnere kanskje ikke vil spandere så mye penger på det, fremfor å spille en runde eller to istedenfor. Da kan en golftrener være et bra alternativ, til en lavere pris.

En annen ting er aksjemodellen ja, det er bare å innse at man må finne på nye løsninger og modeller. Svært få kjøper aksjer i golfmarkedet nå, da må man tenke nytt.

Golf er kjent for å være en "tidstyv" og mange prioriterer det kanskje bort pga tiden det tar. Her kan man jobbe med løsninger som legger til rette for golferne. Noen baner i Sverige har barnepass/lekeland som et tilskudd, litt som treningsenterne i Norge har. Det kan være en bra ide.

Leste en annonse for et bilfirma nylig, i Sverige. Hos de beregner man at service på en bil tar 1-2t og at du kan vente på bilen mens de jobber. Da tilbyr de gratis frokost eller lunsj mens man venter. Man har tilgang på gratis nett om man vil jobbe. Man kunne trene i treningsrommet deres og få tilgang til dusj, håndkle etc. De tilbydde henting/levering på flyplass ved service(ganske vanlig flere steder).

Og de tilbydde skyss tilogfra til 2 golfanlegg og frie rangeballer så man kunne trene/spille mens man ventet på bilen.

Sett kunden i fokus, tilby god service, tenk nytt og ikke minst, man må tilpasse seg nye tider!
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by CharlieB »

Ser ikke på nedgangen som veldig dramatisk, ca 50% av golferne i norge har grønt kort/vgt kurs at det er nedgang betyr sannsynligvis at antallet nye golfere er færre enn de som kutter ut golfen. I så henseende så tror jeg at de nye golf trenerne er ett godt tiltak. Golf er en idrett som krever endel trening og god teknikk for å få fremgang. Flere trenere, fadderordninger etc er bra tiltak for å skape aktivitet i klubbene. Nye golfere må rekrutteres og da er det etter mitt syn viktig å skape ett godt junior miljø og bruke det til å trekke til seg flere foreldre.

Å nå frem med kostnadsbudskapet er også viktig, golf er ikke dyrt sammenlignet med andre idretter, men det er det folk TROR og da er det sånn. Synes for øvrig uppard lengre opp i tråden hadde endel interessante innspill.
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Golfen i Norge faller 6 prosent

Post by Jan E. Espelid »

De nye trenerne kommer til å bli mer lavterskel-trenere enn proene. Trenerne blir ikke fullverdige proer (etter det jeg forstår), men trenere på noe lavere nivå, lik det man har i tradisjonelle idrettslag. Dermed kan flere av medlemmene i en klubb få et trenertilbud. På sikt vil dette høyne nivået og senke gjennomsnittshandicap blant norske golfspillere.

Bedre golfspillere blir også ivrigere golfspillere. Mestring er jo en viktig del av det å ha glede av en aktivitet..
Post Reply