lettspilte jern

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

lettspilte jern

Post by Flopp »

Med referanse til en annen tråd: Jeg trodde poenget med SGI jern er at de er lettspilte. Mao at man får gode (bedre) slag når man ikke treffer godt. Hvis det er slik at en del av de nye SGI jernene går langt, men varierer med 10-20 meter på lengden ved marginale feiltreff, så kan det vel diskuteres hvor lettspilte de faktisk er...
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: lettspilte jern

Post by veggiss »

Flopp wrote:Med referanse til en annen tråd: Jeg trodde poenget med SGI jern er at de er lettspilte. Mao at man får gode (bedre) slag når man ikke treffer godt. Hvis det er slik at en del av de nye SGI jernene går langt, men varierer med 10-20 meter på lengden ved marginale feiltreff, så kan det vel diskuteres hvor lettspilte de faktisk er...
10-20 meter variasjon ved marginale feiltreff er br0science på høyt nivå. fakta er at lengdeforskjellene ved feiltreff blir mindre med GI/SGI-jern enn med blades.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: lettspilte jern

Post by Flopp »

Det var også mitt poeng. Men etter som det meldes om i tester av f eks TM RBZ, så snakkes det om slike lengde forskjeller..
Jeg forstod ikke den første setningen din, beklager :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: lettspilte jern

Post by furu »

10 meter variasjon med et jern er ikke mye for spillere som bruker SGI jern. Den gruppen varierer uansett mye fra slag til slag.

Når det gjelder TaylorMade RBZ så vil jeg absolutt ikke karakterisere dem som SGI køller. De er GI. De jernene jeg - og andre - opplever litt lengdevariasjon med er først og fremst 4i og 5i. Disse er litt spesielle da TM har laget solid cavity på dem. Det er nesten som å slå hybrider.

Utviklingen av nye slagflater som gir mer effekt vil etter min mening gjøre at vi opplever slike ting - at det kan være litt lengdevariasjon. Produsentene har ikke fokus på korte jern på dette området, et typisk GI og SGI sett har veldig forskjellige egenskaper i de forskjellige køllene.

@Flopp - Hvilken test av RBZ jern er det du har lest?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: lettspilte jern

Post by veggiss »

Flopp wrote:Jeg forstod ikke den første setningen din, beklager :-)
Broscience
Broscience is the predominant brand of reasoning in bodybuilding circles where the anecdotal reports of jacked dudes are considered more credible than scientific research.
Broscience in action:

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Med andre ord, udokumentert vås.



Ser Furu skriver at man får lengdevariasjon, og det er stort forskjell fra "litt" til 10-20 meter. Hvis 5-jernet går 20 meter kort/lang på annenhvert slag om du ikke er i sweetspot hver gang så er køllen ubrukelig.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: lettspilte jern

Post by furu »

20 meter virker å være altfor mye. Det har jeg ikke opplevd. SGI og GI er køllehoder som egentlig er en eneste stor sweetspot så de skal ikke variere så mye. Men, jeg er som sagt litt bekymret for at det kan endre seg når de skal lage trampolineeffekt med superdupertynne flater osv. Kan være at køllene faktisk blir mindre forutsigbare.
Instagram @christianfuru
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: lettspilte jern

Post by Flopp »

Furu: Jeg var upresis når jeg sa at jeg bygget på en test av RBZ. Jeg bygger på testene i siste NG av vrs forged hvor det bl a heter ". Der noen jern plutselig får får frem enorme lengder eller uforståelig korte slag, så er VRS utrolig stabile". Videre i testen av G 20 heter det: Det kommer ikke pluteslig et 7-jern slag på 170 meter og så et på 145". (En forskjell på hele 25 meter på et 7 jern!!!). I tråden jern og lengde spurte jeg hvilke jern det var som gikk så mye lengre enn VRS, og RBZ kom opp som et eksempel. Jeg har derfor lagt til grunn at RBZ også var et av de jernene som kan gi veldig gode lengder, men at de også er (svært?) ustabile ved selv helt ok treff.

Jeg ser at jeg kalte jernene SGI og ikke GI - men det ødelegger ikke poenget. GI er også lettspilte køller, og mitt spørsmål er fremdeles hvor lettspilte enkelte av disse er hvis de varierer slik i lengde. Dette da jern er presisjonsvåpen.

Jeg er uenig med deg i at du kan ta hensyn til spillernes styrke når du vurderer hva som er store avik, jf ditt innlegg ovenfor. Hvis spilleren er ustabil er det jo ekstra viktig at dette ikke forsterkes ved at køllene også er ustabile. Det er vel det som er hele ideen bak lettspilte køller. Det som har vært gjeldende lære til nå er som Veggis sier at GI og SGI gir mer stabile lengder ved marginale feiltreff enn blades. Spørsmålet er jo om dette er i ferd med å endre seg i jakten på mer lengde. Det er i såfall viktig å få frem dette i fremtidige tester. Det er også viktig at det som står i testene er korrekt. Hvis 25 meter forskjell med et 7 jern kun er et tenkt eksempel, og ikke noe du har opplevd, så gjør jo det leseren noe forvirret :-)

Er også enig med Veggis i at lengdeforskjeller på 20 meter på et jern er dramatisk. Det innebærer jo at hvis jeg som følge av svingen min/feilberegning slår 20 meter for kort, kan risikere å slå 40 meter for kort, selv om jeg treffer ballen ok. Det er MYE!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: lettspilte jern

Post by furu »

Ping G20 170 vs. 145 er en overdrivelse. Et virkemiddel som man kan bruke for å understreke et poeng. Jeg burde kanskje poengtert at det var en overdrivelse. Beklager.

Jeg tror ikke det finnes jern som gir begynnere og helt ok golfere samme, konsistente lengde på slagene uavhengig av balltreffet. Det vil være variasjoner. SGI og GI kan ikke hjelpe deg til å oppnå samme lengde på slagene hele tiden men de kan gjøre de dårlige slagene bedre.

Og jeg står fast ved at det med denne typen køller som RBZ vil være større variasjon pga den teknologiske utviklingen som gir en mer avansert slagflate. Jeg vet ikke om jeg har skrevet det tidligere men jeg ser det først og fremst i de lange jernene og det er fordi de er helt annerledes laget enn korte jern.
Instagram @christianfuru
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: lettspilte jern

Post by Boogieman »

Hvordan kom G20 ut av det i testen (har ikke meldt meg inn i noe klubb i 2012 ennå, så får ikke NG)? Likte G15 veldig godt da jeg testet de i simulator i fjor. Var det kun Furu som testet de, eller flere?
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: lettspilte jern

Post by furu »

Jeg har fått tilbakemelding fra flere som har fått låne dem. De er bunnsolide men oppleves gjerne litt kjedelige. Den brede sålen merkes godt på hardt underlag men er fin når det er vått og mykt. De er ikke optimale rundt greenen hvis man liker å improvisere litt med f.eks. chipping med 8i (bred såle og mye offset). Det blir aldri et dårlig valg men jeg syns det finnes litt artigere alternativ der ute. Samtidig er de som jeg sier veldig konsistent på lengde. Det blir litt spektakulær vs. konsistent, mange velger det første.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: lettspilte jern

Post by mciljoy »

Flopp wrote:Jeg er uenig med deg i at du kan ta hensyn til spillernes styrke når du vurderer hva som er store avik
Hvis du skal finne ut avvik hos jernkøller kan du jo ikke ha en vanlige hobbygolfere til å prøve det. Det blir for meg meningsløst. Da må man enten bruke en maskin eller en golfer på aller aller øverste nivå med prima ball striking. Alle som noen gang har tatt i en golfkølle kan jo plukke opp hvilket som helst sett og si hva de synes, men ikke mange kan si hvor mye det samme settet varierer på lengde. Til det er vi selv altfor ustabile. Men det er min mening... og ikke kritikk til Furu. Så lenge du ikke utgir deg for å være scratch-spiller så er det uproblematisk å ha et folkelig handicap som tester av golfutstyr :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: lettspilte jern

Post by furu »

Det er ikke roboter som spiller golf. Det er mennesker :)
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: lettspilte jern

Post by furu »

Når det gjelder testene så kan jeg si det sånn - vi tar det vi har, gjør det beste ut av det og jeg kan garantere at jeg noen ganger vil ta feil/gjøre feil/si feil/skrive feil/få forskjellige resultater enn andre osv. osv. osv. :D Men det går helt greit - det er det det er :)
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: lettspilte jern

Post by mciljoy »

furu wrote:Det er ikke roboter som spiller golf. Det er mennesker :)
Yes! Og det er nettopp derfor en robot bør teste for oss - fordi vi varierer, det gjør ikke roboten. Du kan teste mye selv med køllene, men jeg mener at variasjon på lengde ikke er en av de.
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: lettspilte jern

Post by Boogieman »

furu wrote:Jeg har fått tilbakemelding fra flere som har fått låne dem. De er bunnsolide men oppleves gjerne litt kjedelige. Den brede sålen merkes godt på hardt underlag men er fin når det er vått og mykt. De er ikke optimale rundt greenen hvis man liker å improvisere litt med f.eks. chipping med 8i (bred såle og mye offset). Det blir aldri et dårlig valg men jeg syns det finnes litt artigere alternativ der ute. Samtidig er de som jeg sier veldig konsistent på lengde. Det blir litt spektakulær vs. konsistent, mange velger det første.
Min handicapgruppe tar konsistente lange slag any day over muligheten til kreativ chipping med 8i :) Men så er vel G20 av en eller annen grunn "bare" klassifisert som GI, ikke SGI?
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: lettspilte jern

Post by Flopp »

Ping G 15 er SGI, og det er sikkert G 20 også! Spiller selv på Callaway x 24, som er ultra game improvement. Kan ikke si at jeg føler det er kølla som skal ha ansvar for mine dårlige chipper :-) Jeg er sikker på at Furus karakteristikk "bunnsolid" er en korrekt beskrivelse av G 20. Prøvde G 15 før jeg kjøpte x 24 og angrer litt på at jeg ikke heller gikk for Ping. Etter min mening er den eneste grunnen til å ikke velge G 20, eller tilsvarende, at man av en eller annen grunn ikke liker køllen. Tror man skal være svært god før en slik kølle av en eller annen grunn skal utgjøre en begrensning for spillet. Men det er kun min private, og svært lite vitenskapelige, eller på annen måte utprøvde mening :-)
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: lettspilte jern

Post by Boogieman »

Ja, min kølletesting ga det samme resultatet... det er vel en grunn til at man nesten aldri finner G15/G20/K15/Rapture V2 på bruktbørsen.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: lettspilte jern

Post by furu »

De har ganske spesielt utseende. Mitt inntrykk er at mange produsenter jobber hardt for å skjule offset og tykke topplinjer. De lurer oss litt med "optiske illusjoner", vinkler og farger. Ping er rått og brutalt, de skjuler ingenting og er stolt av det de har å vise fram :)

Det er lite av de nevnte Ping køllene til salgs ja men det tror jeg kan ha helt andre årsaker. Min teori der er at kjøperne av disse køllene ofte er godt voksne og eldre menn som ikke en gang tenker på å selge det videre selv om de slutter med golf. Jeg tror det står mange G-sett i bodene til norske eks-golfere. Yngre kundegrupper som f.eks. kjøper mye TM, Nike og Cobra bytter oftere ut utstyret og selger det brukt.
Instagram @christianfuru
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: lettspilte jern

Post by Boogieman »

Hm, kan ikke akkurat si meg enig i at G-serien er mindre stilren enn f.eks. transformerskøllene Machspeed og RBZ. Men det er vel øyet som ser.
Tror heller på at Callaway/TM/Nike er mer tilgjengelige i vanlige butikker i så fall, i tillegg til at de tilsynelatende bruker mer penger på markedsføring.

Det kunne jo vært en interessant spørreundersøkelse, hvilket merke har du i jernsett og hvor lenge har du brukt det?
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
Post Reply