Fullt medlemskap uten aksje?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Fullt medlemskap uten aksje?

Post by Mats »

Finnes dette i det hele tatt? Er det noen klubber isåfall som har dette i Oslo-området? Må vurdere et fullt medlemskap på en bane i oslo-området neste år, blir så mye greenfee utgifter ellers :lol: .

Hvem har gunstige "pakker" på dette?
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by Solaar »

Ser at du er medlem i Krokhol og de gir jo bort aksjer gratis for tiden, så der er det jo ingenting å tape. Har to venner som fikk aksjer + gratis spill ut sesongen mot at de forplikter seg til å betale neste årsavgift.

Ellers så er jo aksjene på mange klubber "relativt gratis" nå for tiden, det er definitivt kjøpers marked i Oslo-regionen.

Alternativt har du jo løsninger som de har på Holtsmark. Jeg husker ikke helt detaljene (det finner du sikekrt på websidene deres), men tror det var noe sånt som at du betaler minimumsummen - dvs. nok til å dekke administrative kostnader + penger til NGF og betaling for norsk golf. Det er vel rundt 500,-, altså omtrent det samme man betaler for medlemskap i en postkasseklubb. Når du gjør det så får du redusert greenfee hos de. Men så vidt jeg husker så har vel Krokhol den samme løsningen?

Uansett, hvis du får tak i en aksje gratis et sted så er det jo ikke noe problem, er det?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by Mats »

Når man har aksje er man jo tvunget til å betale årsavgiften ( i de fleste tilfeller).

Vet at krokhol har en ordning der man kan slippe å betale årsavgiften hvis man har prøvd å selge aksjen året før, og ikke ønsker å være medlem lenger.

EDIT: Ser at man må betale en sum tilsvarende årsavgift for å melde seg helt ut og kvitte seg med aksjen dersom man ikke får solgt denne.
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by Solaar »

Vel hvis du med fullt medlemskap mener at du bare betaler årsavgift for deretter å spille gratis så finnes ikke det (tror jeg), men det finnes mange klubber som tilbyr medlemskap uten aksje til en redusert pris og som gir deg billigere greenfee på den banen. Hakadal GK f.eks
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by eaglebooger »

Vet at Lommedalen og Ski kjører noen medlemskap som gir spillerett gjennom sesongen.
Lommedalen tror jeg er 4000,- og Ski er på 3375,- (Pluss avgift NGF og Norsk golf, samt dugnad, som man får tilbake når man er på dugnad)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
akalars
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 14 Jun 2011, 15:25
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Lillestrøm

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by akalars »

Lillestrøm tror jeg det bare er å melde seg inn for 1.000 (det var det jeg gjorde etter å ha tatt kurs sist helg). Tilgjengjeld er det bare en 6-hullsbane.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by Golffreak »

Dessverre veldig få klubber/baner som har "sesongskort" hvor en betaler for spill på banen, uten å forplikte seg til å betale årsavgift hvert eneste år.. Som kjent så er det vanskelig å selv gi bort aksjer nå for tiden. Ikke bare at du får dem "gratis", men du får gjerne noe ekstra som tur til New York etc... (ja, dette er tilfelle fra en finn.no annonse). Ja, det er fristende å "ta over" en aksje gratis men husk at du ofte kan leie en spillerett for mindre enn årsavgift også. Det er nok av folk som brente seg på "golf-boomen", og som sitter på flere spilleretter de må leie ut hvert år. Vet at noen har fått leie spillerett på Losby for 4000 kr f.eks.. Det er dog litt mer usikkert om/hvor lenge kjøpers marked fortsetter i "all evighet" og hvorvidt man får leie så billig hvert år, men jeg tror det tvinger seg frem andre forretningsmodeller for klubbene. Personlig ville jeg heller ha betalt sesongkort for 6000 kr, enn å ta over en aksje med tvungen årsavgift på 4000 kr... Da kan man også kjøpe sesongkort der hvor det ser ut til at banen har klart seg igjennom vinteren. Ja, det ville vært mindre stabilt for klubbene men jeg tror de tjener på det i det lange løp. 14-15 000 kr som på Mikla er dessverre helt uaktuelt da jeg ønsker å spille litt forskjellige baner iløpet av sesongen.


-
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by veggiss »

På Tyrifjord er det i praksis sesongkort da du får aksjen gratis og kan levere den tilbake til klubben hvis du ikke vil ha den lengre.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by sirandrew214 »

Artig at man klarte
å dra fram en 2 år gammel tråd! :) nesten nøyaktig på datoen faktisk...
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by Grønne greener »

Når man kjøper en golfaksje..
Er det ikke da en forpliktelse overfor et idrettslag?
Krav fra idrettslag har en begrensning på tid. Jeg tror at det er to år. Dvs at etter en viss tid er ikke kravet legitimt lenger.
Poenget mitt er at hvis man sitter med en aksje og ikke blir kvitt den så kan man ikke bli krevd å måtte betale i all evighet.
Dersom aksjen er knyttet til et baneselskap som ikke er med i idrettsforbundet stiller det seg nok helt sikkert litt annerledes.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by Golffreak »

Er nok sistnevnte som er tilfellet de fleste steder, men vet det har vært "diskutert" samt noen rettssaker på dette. Litt usikker på hva konklusjonene ble. Folk trodde golfaksjer skulle stige i verdi, derfor ble disse forretningsmodellene i det hele tatt satt opp. I tillegg var det jo sikkerhet for finansieringsselskapene som lånte ut penger til baneselskapene/klubber, men de fleste banker har også tapt penger på golfbaner. Det er interessant at de baner som er bygget etter "golf-krakket", samt nye klubber som er opprettet etter en konkurs, ikke baserer seg på samme modeller.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by viz0id »

Jeg har avtalegiro trekk på 450kr i mnd, og med det er jeg medlem med full spillerett. Uten noe andel. Synes det er en veldig grei ordning.
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Fullt medlemskap uten aksje?

Post by veggiss »

Golffreak wrote:Er nok sistnevnte som er tilfellet de fleste steder, men vet det har vært "diskutert" samt noen rettssaker på dette. Litt usikker på hva konklusjonene ble. Folk trodde golfaksjer skulle stige i verdi, derfor ble disse forretningsmodellene i det hele tatt satt opp. I tillegg var det jo sikkerhet for finansieringsselskapene som lånte ut penger til baneselskapene/klubber, men de fleste banker har også tapt penger på golfbaner. Det er interessant at de baner som er bygget etter "golf-krakket", samt nye klubber som er opprettet etter en konkurs, ikke baserer seg på samme modeller.
Hauger vant i retten mot et av sine medlemmer hvert fall.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply