Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
HotelArtaMallorca
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 20 Sep 2013, 12:42

Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by HotelArtaMallorca »

Hei!

En tysk venn av meg har kjøpt og modernisert et lite og (etter gjenåpningen) eksklusivt hotell i Artà på Mallorca.

Hotellet har ypperlig beliggenhet og er særlig interessant for golfere - det er bare ikke så kjent ennå.
Min venn ønsker nå å gjøre markedsføre hotellet til golfere, og særlig golfere fra Skandinavia, og har bedt meg (som også er tysk men som jobber i Norge) om å finne ut hvor/hvordan det kunne lønne seg å annonsere for hotellet.

Ettersom jeg ikke har peiling på golf tenkte jeg å spørre her:
Er det spesielle blader man bør annonsere i? Ville dere i det hele tatt vurdert et hotell ut fra en annonse eller bare hørt på anbefalinger fra bekjente?
Hotellet er så lite at det neppe vil lønne seg å gå gjennom store selskaper som Ving e.l.

På Tripadvisor har hotellet forresten fått 17x høyest, og 1x nest-høyest score, og ikke noe annet ellers.
Derfor mener jeg at folk virkelig ville hatt en fordel av å vite om hotellet.

Jeg linker ikke til hotellet for at innlegget ikke skal oppfattes som reklame (jeg blir selv irritert over folk som prøver å misbruke forumer til å spre skjult reklame).
Jeg lurer virkelig først og fremst på hvilken vei dere hadde anbefalt å gå for å gjøre hotellet mer kjent i golfmiljøet i Norge/Skandinavia.

Tusen takk på forhånd, og jeg håper ikke innlegget vil bli oppfattet som skjult reklame.

Marvin
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by Snowman »

Jeg kan prøve å gjette på hva jeg tror er lurt:

De tre banene der oppe er jo bra, - jeg har spilt alle tre, både Capdepera, Canyamel og Pula. Han bør prøve å få gode priser og rutiner med de banene, slik at hotellet kan fikse gunstige priser og starttider på banene. Da kan han lage pakkepriser med f.eks. 7 netter inkl. 6 runder (2 på hver bane), og sørg for gode parkeringsmuligheter ved hotellet for leiebiler! Det vil være et veldig salgbart produkt, hvor det bør være pristabeller avhengig av hvor mange man er som reiser sammen og fleksibilitet på enkelt- og dobbeltrom. Lag så en bra nettside som presenterer tilbudet, for da er den billigste markedsføringen at vi golfere finner det på nettet og sprer ryktet med jungeltelegrafen.

Så start med det, dvs. et bra produkt med overnatting i kombinasjon med golf! Jeg hadde gjerne vurdert å dra dit igjen til en lettvint og gunstig pakke. Fly og leiebil kan man da fikse selv, men så kjøper man overnatting og golf samlet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by halvorsen84 »

http://www.norskgolf.no
http://www.golferen.no
http://www.golfsiden.com

3 mer eller mindre "store" aktører innen norsk "redaksjonell" golf. Førstnevnte gir også ut et blad med samme navn, flere ganger i året. Eventuelt kan man prøve å gå "direkte" mot Norges golfforbund, for på den måten å nå ut til klubbenes respektive medlemmer, men personlig ville jeg satset på de tre sidene jeg nevnte over her. Sosiale medier er jo også en mulighet?

Viel glück! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
HotelArtaMallorca
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 20 Sep 2013, 12:42

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by HotelArtaMallorca »

Tusen takk for gode svar!! :)
Skal sende anbefalingene videre.

Jeg tror ikke han vil prøve å konkurrere på pris - hotellet er lite og eksklusivt (han har investert en god del penger), så målgruppen vil heller være folk som først og fremst ønsker et fint sted å tilbringe ferien sin på, og som ikke bryr seg så mye om det koster 100 kr mer eller mindre per natt.

Hotellet er helt fantastisk bra, men jeg merker hvor vanskelig det er å få dette frem i en annonse.
For selvfølgelig vil alle beskrive sitt hotell som det beste...
Kanskje det kan være en løsning å invitere en journalist fra ett av de nevnte bladene dit for å få ham til å skrive en artikkel?
Kan jo være verdt et forsøk... Jeg tror ikke man trenger å bekymre seg for at han skriver noe negativt i alle fall, mtp. Tripadvisor-omtalene...

Sosiale medier tror jeg kan være vanskelige:
I så fall bør man kanskje ha en norsk/skandinavisk kundebase å starte med (så man ikke starter med 0 "likes"), pluss at noen må ha tid til å oppdatere en Facebook-side e.l...
Det har ikke jeg i hvert fall :mrgreen: , jeg har en annen jobb og gjør dette bare som en tjeneste for vennen min.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by kevin »

Man må nok ta seg tid til bruk av sosiale medier.

Kanskje et samarbeid med svenskene som driver http://golf-service.com/ ? Veldig mange booker golfrunder gjennom de, og de dekker også Mallorca.

Hvis det er snakk om de andre skandinaviske landene, er vel disse stedene også aktuelle:
golf.se (nettsted og bladet svensk golf)
golf.dk (nettsted og bladet dansk golf)
teetime.dk
HotelArtaMallorca
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 20 Sep 2013, 12:42

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by HotelArtaMallorca »

Takk!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by Freud »

Invitere en journalist, for å få ham til å skrive positivt om stedet?
Dette oser av tekstreklame, som er forbudt i norske media. I tidligere tider spanderte man turer på journalister, og de skrev etterpå rosende artikler. Redaktørene så gjennom fingrene med det. Disse tilstander er forbi.
Det er bare Golfsidens redaktør som ignorerer dette. Golfsiden er da heller ikke medlem av PFU-systemet, med "Vær varsom-plakaten".
Så da kan jo hotelleieren kontakte Golfsiden og invitere ham ned. Fly og opphold bør være inkludert.
HotelArtaMallorca
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 20 Sep 2013, 12:42

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by HotelArtaMallorca »

Jeg vet ikke hvor stor Golfsiden er, men nettsiden virker jo i alle fall ikke så veldig profesjonell? Ser ut som om den siste design-oppdateringen kom på 90-tallet... :|

Jeg tror absolutt ikke vennen min er interessert i tekstreklame - jeg tar utgangspunkt i at hotellet faktisk er så bra at man ikke har noe å frykte ved en objektiv omtale.
Så om journalisten foretrekker å dekke oppholdet selv for at det skal være "ordentlig", er det jo bare et pluss. ;)
Men hvordan får man en reisejournalist til å dra dit tro?
HotelArtaMallorca
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 20 Sep 2013, 12:42

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by HotelArtaMallorca »

Og hvordan er det med greatgolf.no - er det noe som kan være verdt å ta en titt på eller er det bare et "reklameblad" som ingen leser uansett?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by Snowman »

Freud wrote:Invitere en journalist, for å få ham til å skrive positivt om stedet?
Dette oser av tekstreklame, som er forbudt i norske media. I tidligere tider spanderte man turer på journalister, og de skrev etterpå rosende artikler. Redaktørene så gjennom fingrene med det. Disse tilstander er forbi.
Det er bare Golfsidens redaktør som ignorerer dette. Golfsiden er da heller ikke medlem av PFU-systemet, med "Vær varsom-plakaten".
Så da kan jo hotelleieren kontakte Golfsiden og invitere ham ned. Fly og opphold bør være inkludert.
Hehe :lol:

Det viktige her; seriøse golfjournalister skriver sin egen mening, og de er ikke mest opptatt av hotellet, men av golfen. Så sentralt i produktet MÅ det være å ha et opplegg med de tre banene. Hvis ikke din venn starter der, da misser han mht å lage et produkt for golfere. Da kjøper vi heller pakker av andre som tilbyr totaliteten av golf og overnatting.

VING har etter min mening gjort en dårlig jobb i det området der, for de har bare dyre 4-dagerspakker med 2x Canyamel og 2x Capdepere. De tar kr 3100 for 4 greenfee, og det er vesentlig dyrere enn vi selv shopet greenfee på stedet. Nei, lær av Lorrin Golf og andre som skaffer gunstige golfavtaler, betydelig gunstigere enn vi vanlige reisende greier på egenhånd! Og lag, som sagt, 6-dagerspakker med 2x Canyamel, 2x Capdepera og 2x Pula - alternativt ta bort en runde på en av banene mot også å få med Alcanada, selv om den ligger litt lenger unna. For Alcanada er jo enda bedre enn de 3 nærliggende!

Skal din venn selge relativt dyre hotellrom, da vil gode golfpriser i pakka hjelpe ham til å få det til. For vi kunder vurderer jo totalen!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
HotelArtaMallorca
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 20 Sep 2013, 12:42

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by HotelArtaMallorca »

Takk! Det høres veldig fornuftig ut.
HotelArtaMallorca
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 20 Sep 2013, 12:42

Re: Hvordan annonsere for golfhotell på Mallorca?

Post by HotelArtaMallorca »

Og ref. prisen - det har visst vært et par gjester som ELSKET hotellet, men som ikke hadde råd til å spise på restauranten.
Målgruppen er altså kunder som synes at 200 kr for en flaske utmerket vin er helt OK.

Jeg tipper derfor at han heller vil prøve å gjøre hele golfopplevelsen så smidig som mulig (gode starttider og hva annet som måtte spille inn), men ikke å konkurrere i pris.
Priskampen ville man uansett tape mot de store hotellene, og et sted må pengene for den dyre moderniseringen (nytt luksuriøst spa-anlegg osv.) komme inn.
Post Reply