Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by Snowman »

Vi har jo alle måttet bli vant til svensker og dansker i majors og WGC's. Men det er en stygg påminnelse om hvor dårlig norsk golf er når vi også får se det finske flagget i best mulig selskap i verdenstoppen. Hvorfor får alle andre fram bedre herrespillere enn Norge? Det er vel ikke noe bedre klima og mer penger i golf i Finland?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by furu »

Miko er mannen vet du :)

Jeg tror vi kan få en spiller på Mikonivå om ikke altfor lang tid. 2-3 år, det er realistisk. Marginene for dette er små. Det ligger en haug med spillere og dupper like under det nivået. Espen Kofstad er - uansett hva mange måtte mene - absolutt en av dem.

Klimaunnskyldningen er ikke lenger gyldig. Det er en liten verden.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by Snowman »

Jeg skulle ønske jeg klarte å være så optimistisk som deg, furu, men det er jeg ikke. Jeg klarer ikke å se noen norsk spiller som jeg tror på som topp-64-spiller i løpet av 2-3 års tid. Selv med det mer generøse OL-systemet for små nasjoner, tviler jeg til og med på at vi kommer til å se noen norsk herregolfer på plass under OL i Rio.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by TomShanks »

Klimaet er så og si identisk. Men klubbmiljøet der er mye sunnere.

Finsk golf har 180 000 golfere fordelt på 110 klubber. I Norge har vi 110 000 golfere fordelt på 180 klubber.

Hvis ikke Kofstad klarer å etablere seg i toppen er det lenge til de neste spillerne jeg har tro på. De beste på guttesiden nå er jo mellom 16 og 18 år, og der venter først fire år med college før de i det hele tatt skal tenke på å komme seg inn på tourene.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by CharlieB »

Det har vel aldri vært større grunn til å være optimist enn nå?

Man er i gang med ett langsiktig arbeid i forhold til elite, golf får mer medie oppmerksomhet, det er mer støtte til de unge og lovende og så videre. Ingenting er perfekt og om vi har en topp 64 spiller om tre fire år henger vel stort sett på Kofstad og ingen andre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by kevin »

Ilonen er en stayer. Ble pro i 2000/2001 og var en middelhavsfarer i mange år. I 2007 kom han så høyt som nr.62. Etter det hadde han flere litt tyngre år og først i 2013 var han der oppe igjen. Har aldri før vært topp-60. Tok over 13 år. Ingen grunn til å tro at noen norske skal komme dit med det første. Men håpe kan man jo alltids håpe.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by Snowman »

kevin wrote:Ilonen er en stayer. Ble pro i 2000/2001 og var en middelhavsfarer i mange år. I 2007 kom han så høyt som nr.62. Etter det hadde han flere litt tyngre år og først i 2013 var han der oppe igjen. Har aldri før vært topp-60. Tok over 13 år. Ingen grunn til å tro at noen norske skal komme dit med det første. Men håpe kan man jo alltids håpe.
Nr. 62 i 2007, det var jo da som 27-åring, så han beviste jo da for seg selv at det gikk an. Det er vel da grunnen til at han var stayer nok til å holde ut motgang og så komme tilbake opp dit nå som 34-åring?

Uansett, imponerende og god innstilling! De fleste lovende nordmenn gir jo opp mye lettere når det kommer motgang. Likevel, det er jo en forskjell å ha vært der og så komme tilbake, enn å bevare trua og holde ut hvis man aldri har vært der.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by kevin »

Ja, han blomstra jo sånn sett ganske sent. Og blomstra på nytt i fjor. Imponerende god da han vant Nordea Masters i fjor, og har vært veldig bra i år. Men tror det blir tøft mot Bubba i morra
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by CharlieB »

Nei det skal nok litt til å bli top 60, ikke sikkert det skjer med det første. Men hvis noen hadde spurt meg for tre år siden at en Nordman skulle vinne Challenge Tour så hadde jeg sagt nope..
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by Pepto »

Nesten så jeg fungerer på om idrettslag skulle hatt drift av golfklubber.
De har ofte kompetanse angående trening og midler til å bruke på dette. Få dem til å satse på golf og nå ut til "folket" i stedet for inngrodde kakser som fortsatt ser på golf som sin sport og helst vil ha banen for seg selv.

Det evnes ikke å satse ei heller rekruttere. Vi betaler, dem klipper plenen og drifter mens jeg går der og suldrer for meg selv. Turnering i ny og ne, blir man ikke dritings på kvelden så er det ikke noe suksess. Er man ikke bakfull på dag to av turneringen så er ikke det bra heller.

Få en plan og få folk til å ville satse. Unge har ikke lyst til å satse når 90% av den daglige massen i klubben er over 50 år heller.

Litt forenklet og basert på lokale erfaringer.

Kan hende jeg er litt sur akkurat nå :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by Snowman »

Pepto wrote:Nesten så jeg fungerer på om idrettslag skulle hatt drift av golfklubber.
De har ofte kompetanse angående trening og midler til å bruke på dette.
Hva!!??? Det der låter jo like dumt som å tro at en 4-dobbelt NM-vinner i diskos, med en stakket 8.plass i OL, deretter skal kunne bli trener for utøvere i så forskjellige idretter som skøyter, kajakk, sykling og skiskyting, med OL-gull som resultat i alle 4 idretter. Sånt er jo ikke mulig! ... bortsett fra at det faktisk har skjedd!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by Pepto »

Så at de får inn folk som kan golf er utenkelig?

Mange golfklubber eier ikke struktur
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by Snowman »

Pepto wrote:Så at de får inn folk som kan golf er utenkelig?
Selvfølgelig best med folk som både kan golf og systematikk :) ... men jeg kunne ikke dy meg for å peke på hva Stein Johnsen fikk til som trener, gjennom systematisk innstilling når han gikk inn i idretter han egentlig ikke kunne.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by Snowman »

Skulle kanskje tro det er en del skuffelse i Belgia nå, med Nederland inne og sin egen Ryder Cup-spiller ute :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Finsk flagg i WGC Match Play? Nesten irriterende!

Post by kevin »

Finland har flere bra spillere ute på tourene. Og de har sin egen pro-tour, som er med i Nordic league. Og ganske mange finner har spilt på Asia touren.

De har noen unge lovende også. Toni Hakula som går på college er nr.44 på verdensrankingen for amatører. Han er en man regner med skal klare å spille seg inn på Europatour og Pga tour.
Post Reply