HCP regulering turnering

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

HCP regulering turnering

Post by raysv »

Hei,
Et aldri så lite spørsmål angående HCP regulering i turneringer.

Når spillet er slagspill, er det ikke da KUN bruttoslag - SH som skal registereres og som HCP'et blir regulert etter? Ser etter sist turnering jeg spilte som var slagspill, så var jeg i buffer angående totale slag på banen, men ser de har lagt det ut som hullscore, så tiltross for at jeg gikk på samme antall slag 2 tirsdager på rad så ble jeg IKKE satt opp i hcp første gangen, men forgje uke så ble jeg justert opp i HCP da den ene runden ble en i stableford 32 poeng og den andre 31.

Skal dette forekomme på slagspill? trodde ikke antall poeng hadde noe å si jeg da?



Spørsmål 2: Hadde en tirsdag hvor jeg hadde meldt meg på turneringen, kunne ikke stille til start, og ble her også skrevet opp i HCP.. er det riktig at man skal bli skrevet opp på en noshow? (Plager meg ikke, har plutslig bare litt bedre sjanse neste gang).. men kunne vært morro å vite om det stemte.
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: HCP regulering turnering

Post by Keyser »

Handicap blir alltid regulert basert på hvor mange stablefordpoeng du oppnår på en 9 eller 18 hulls runde. Din buffersone er vel 31-36, dvs får poeng innenfor dette justeres normalt ikke handicappet. Men det *kan* justeres...dersom mange spiller gjør det veldig bra på denne spesifikke turneringen, så blir buffersonen justert, feks opp et poeng til 32-37. Buffersonen kan også blir justert ned. Denne justeringen kalles CBA og beregnes utifra turneringsresultatene.

Jeg tror at NS (No Show) skal føre til oppjustering. Men dersom du informerte turneringskomiteen før start, så skulle du vel fått status som WD (Withdrawal) og da skal du ikke justeres.
</Keyser>
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: HCP regulering turnering

Post by tilskuer »

Handicap justeres etter alle spilte handicaptellende turneringsrunder, inkludert NR (No Return) - kan man lese i handicapreglene.
No Return er en påbegynt runde som ikke fullføres, eller hvor det ikke returneres noe scorekortet.
Det er vel egentlig ganske logisk at en ikke kan regulere hcp ut fra en runde som ikke er spilt eller påbegynt, uansett om status settes til WD eller NS.
Post Reply