Valg av golfball

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Bhar
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 09 Dec 2015, 16:49

Valg av golfball

Post by Bhar »

Som fersk golfer søker jeg råd om hvilken golfball jeg bør bruke. Jeg har ingen andre preferanser enn mitt hcp 28 og når jeg har spilt i simulator har jeg ca 10-20 mph lavere ballspeed enn han jeg spiller med som har 5 hcp. De jeg spiller med sier jeg har bra med backspin i slagene mine. I tillegg har jeg gjennom mitt nye leketøy Apple Watch, data fra PING appen som sier jeg har ca backswing time 0.75 og downswing 0.30. Men dette sier meg lite.

Jeg har spilt med Titleist Pro VX1, Callaway Crome soft og Supersoft. På mitt nivå kan en hel sesong med Titleist Pro VX1 fort bli litt dyrt...

Er det noen som kan komme med innspill på gode golfballer til mitt nivå?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Valg av golfball

Post by furu »

Hvis du mister mye baller og er bekymret for økonomien i det - kjøp alltid det billigste, men velg nye baller. Lakeballs kan ha lagt lenge i jord og vann, og en golfball kan faktisk bli ødelagt av det.

Du er sikkert ute etter den gylne middelvei. Alle vil egentlig finne den. Er nok derfor Supersoft er så populær. Den er jo rå på pris. Lavkompresjon har jeg anbefalt i mange sammenhenger, ikke bare Supersoft. Etter mye videre testing og lesing av andre artikler, ser jeg et problem. Lavkompresjon spinner mindre på greenen. For f.eks. seniorgolfere og nybegynnere er ikke dette et problem, da de færreste av dem får så mye spinn.

Det kommer en interessant lavkompresjonsball i 2016. Titleist Trusoft. Den lover å spinne mer enn motstanderne, men være like myk.

Før den tid vil jeg anbefale Wilson DX3. Den kan være en fin løsning for deg. Chrome Soft er også veldig bra.

Den beste måten å velge riktig ball er å ta med de aktuelle typene ut på banen eller et treningsområde. Velg den som passer best til nærspillet ditt. Alle flyr 99% likt fra tee, så du skal ha den du får best resultat med fra 100 meter og inn.

Backspin skapes for øvrig ikke bare av svinghastighet. Dynamisk loft og god ballkontakt er også ekstremt viktig. Jeg mener å huske at ved 7000rpm (kan være det var 8000......) stopper ballen. Alt over det = backspin.
Instagram @christianfuru
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Valg av golfball

Post by Gundersen »

Spill på den samme ballen hele tiden.
User avatar
Bhar
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 09 Dec 2015, 16:49

Re: Valg av golfball

Post by Bhar »

Takk for utfyllende svar Furu!


Sent from my iPhone using Tapatalk
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Valg av golfball

Post by eivaan »

Helt enig med hva som blir sagt, de beste koster mest...sånn er det. Finnes mange bra billig varianter som Furu sier, styr unna harde, såkalte superlange distance baller som er helt ubrukelige på og rundt greenen. Hjelper lite med 0- 5 meter ekstra på utslag når følelsen, stopp og spinn er fravværende. Umulig å putte med klinkekuler...og som Gundersen sier, spill med lik ball hele runden :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Valg av golfball

Post by liverglimt »

Mitt beste forslag er ta med deg 3 baller av hver type du vil teste. Minimum 5 forskjellige typer. Så går du til en passe stor green. Slå slag med forskjellige wedger, men alle gangene slår du alle tre baller og alle typer. Så noterer du hvilke som gir deg best følelse og hva som er nærmest hullet. Etter en gjennomkjøring på 2 wedger, og totalt 30 slag eller mer om du har 3*5 baller. Så eliminerer du den som er lengst unna og det var nok den som ga deg dårligst følelse. Du kan også eliminere en balltype om du ikke hadde noen god følelse med den.

Hvis du f.eks står igjen med 3 forskjellige typer, så tar du fram putteren. Kjører runde med lange, middels og korte putter. Hva gir best resultat?

Denne eliminasjonsmetoden gir deg en god følelse for hva du liker og hva gresset på din hjemmebane forteller deg er best for ditt resultat. Jeg kan garantere deg at du blir overrasket!

Når du nevnte ballhastighet, så er det greit å referere til hvilke køller det er snakk om. Samt slår dere samme ball? Hvis du ikke klarer å dekomprimere ballen så vil du tjene på å spille med en med lavere kompresjonas faktor.
User avatar
Bhar
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 09 Dec 2015, 16:49

Re: Valg av golfball

Post by Bhar »

Takk for tipsene! God idé med eliminasjonsmetode liverglimt. Ønsker å finne en ball som jeg bruker gjennom hele neste sesong.

Når det gjelder ballhastighet så var det med 7 jern og driver med Titleist Velocity.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bhar
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 09 Dec 2015, 16:49

Re: Valg av golfball

Post by Bhar »

Kan DT Solo være en ball å vurdere? Ser at den har kompressjonstall på 80 mot 38 hos Supersoft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Valg av golfball

Post by liverglimt »

http://golf-info-guide.com/golf-tips/eq ... -and-rank/

Der kan du sjekke de som ligger i midtsjiktet. :)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Valg av golfball

Post by GolfMickey »

Bhar wrote:Kan DT Solo være en ball å vurdere? Ser at den har kompressjonstall på 80 mot 38 hos Supersoft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
DT Solo er en god ball :)
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Valg av golfball

Post by ShooterMacgavin »

Blir aldri lei meg om jeg finner en Callaway supersoft i skauen. God ball som er relativt rimelig. Test den ut
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Valg av golfball

Post by furu »

DT Solo fases ut nå for tiden. Bør være mulig å finne den til god pris. Blir erstattet av tidligere nevnte Trusoft.
Instagram @christianfuru
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Valg av golfball

Post by JonasB »

Jeg spiller hovedsaklig på Supersoft, mest fordi den er god på pris og jeg liker følelsen. Vil anbefale å teste den ut.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Valg av golfball

Post by kevin »

Jeg synes alle bør spille med ProV1 av to grunner. 1) den er mye rimeligere nå enn tidligere. 2) da blir det flere sånne jeg kan finne i skogen når jeg er ute og leter etter min ball ;)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Valg av golfball

Post by eivaan »

kevin wrote:Jeg synes alle bør spille med ProV1 av to grunner. 1) den er mye rimeligere nå enn tidligere. 2) da blir det flere sånne jeg kan finne i skogen når jeg er ute og leter etter min ball ;)
Jeg kjøpte 2 dusin prov1x i 2014 som jeg fikk personlig trykk på....kommer aldri til å skje igjen, jeg får stadig høre om alle de rare plassene de er blitt funnet på..;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Valg av golfball

Post by furu »

Kampanje på 00-99 Pro V1 for tiden :) Litt artig greie. Noen som spiller på 69?

Hvis du har personlig trykk, sliter du når "Alf-Vidar sin ball" står i frontruten på en leiebil i Spania.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Valg av golfball

Post by eivaan »

furu wrote:Kampanje på 00-99 Pro V1 for tiden :) Litt artig greie. Noen som spiller på 69?

Hvis du har personlig trykk, sliter du når "Alf-Vidar sin ball" står i frontruten på en leiebil i Spania.


Haha...fantastisk!!! Jeg har en historie fra en sponsorturnenring jeg var med på. Spilte match og vedkomne jeg spilte med hadde baller med personlig trykk på, hadde nok en aning om at fyren ikke var "helt" til å stole på...men da han "vant" matchen på hull 17 plukket jeg opp ballen hens i fra hullet og gratulerte han med seieren...var ikke noe personlig trykk på den!!! Jeg sa aldri noe, takket for kampen og gratulerte han med seieren...mes jeg tenkte i mitt stille sinn, kanskje ikke så lurt å snakke om på hull 1 at "jeg" spiller alltid på prov1 med navnet mitt på :lol: :lol:
Post Reply