Ny Juniorgrense

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Ny Juniorgrense

Post by bjermis »

Det har no blitt vedtatt at den nye juniorgrensen er ut den sesongen du fyller 19 år...
Spør du meg så syns jeg at vi skulle fulgt sverige og danmark som da har 21 år...

Detter gjør at Juniorene får trygghet og kan sette seg skikkelige mål og rett og slett utvikle seg raskere..
At NGF har utvidet junioralderen til 19 år tror jeg ikke vil utgi noe forskjell fra det vi har i dag,,

Sverige og danmark har fått det til..
Korfor skal ikke vi også følg etter de?
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny Juniorgrense

Post by furu »

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de ikke kunne heve den til 21. Det er så vidt jeg har forstått først og fremst foreslått fordi man vil ta bedre vare på talentene. De faller fort utenfor systemet når de er ferdig som junior. Det er ikke alle som er Rory McIlroy, mange kan blomstre litt senere. Når man er ferdig med videregående blir man gjerne mer voksen, vokser litt på områder som kan hjelpe som golfspiller. Det må også helt klart være en fordel å ha samme junioralder som våre naboland.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Ny Juniorgrense

Post by kevin »

Ser på det som litt feigt å ikke øke til 21 år slik våre naboer har det. Det ene året tror jeg ikke har noen spesiell betydning. Ikke annet enn at de får spille et ekstra år på junior-turneringer,golfen er fortsatt ikke blitt for dyr...i et år til. Når man er 19 er plutselig alt dyrere,vanskeligere å få spillt turneringer og kanskje helt uten støtte fra sin egen klubb.

Men noe bedring er det kanskje,sakset fra golftinget:

Den offisielle junioralderen i Norge heves fra 18 til 19 år
- Aldersgrensen på alle forbundsturneringer for juniorer settes dermed
også til 19 år (NM, Titleist Tour, Junior B-Tour, etc.)
‣ Det avsettes egne kvoter på Norges Cup for spillere som er 20 og 21 år
‣ Det opprettes en faggruppe (bestående f. eks. av turneringskoordinatorene + evt.
ressurspersoner) som skal være et rådgivende organ for NGFs styre og
administrasjon. Gruppen skal blant annet
‣ evaluere ordningen med 19 års aldersgrense
‣ komme med innspill og forslag til utvikling av dagens turneringsstruktur
‣ vurdere fremtidige aldersklasser
‣ vurdere innføring av ”divisjonsgolf”/seriespill
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny Juniorgrense

Post by furu »

Kunne de ikke valgt ut noen klubber til et forsøk der de hever alderen og inkluderer alle opp til 21 år? I løpet av 2-3 år ville man fått utbytte av det. Ikke sikkert det er 19-21 som blir bedre, faktisk mulig at de yngre vil heve seg når de trener med eldre og mer rutinerte spillere. Men som du sier kevin, det er positive vedtak der. Bare litt synd at de må ta museskritt fordi de enten er redd eller grodd fast i gamle rutiner.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny Juniorgrense

Post by Keyser »

furu wrote:Kunne de ikke valgt ut noen klubber til et forsøk der de hever alderen og inkluderer alle opp til 21 år?
Klubbene kan sette junioralder som de vil; både med hensyn på kontingenter, organisering av trening, klubbturneringer osv.

Nå har ikke jeg satt meg veldig grundig inn i dette, men det det er snakk om her er aldersgrensen for deltagelse i forbundsturneringer og da spesielt Titleist tour. Å heve alderen til 21 år på direkten, uten andre tiltak, vil vel bare føre til de yngre juniorene vil slite med å kvalifisere seg til Titleist Tour, og må spille B-tour. Da blir det økt press og vanskeligere å komme inn der for de yngre/nye juniorene, osv...

Utfordringen er nok å finne et godt og utviklende turneringstilbud for alle juniorgruppene. Å kun øke junioralderen til 21 uten å se på hele turneringstilbudet er ikke nødvendigvis en god løsning.

<Keyser/>
</Keyser>
Post Reply