Vond hånd

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Vond hånd

Post by Tajkern »

Jeg sliter en del med smerter i venstre hånd, og mellom lille- og ringefinger.(jeg er links).
Har fått en kul oppå hånda. hvis jeg tar noen dager fri med golf så kjennes den bra ut. Men når jeg slår første slaget etter hviledagene så kjennes det ut som om jeg slår opp igjen skaden.

Vet ikke om skaden kommer av feil grep på golfkølla, eller om det bare er at jeg har spilt litt for mye golf i det siste?

Noen som har vært borti det samme?
Noen anbefaling på hva som er galt, og hva som kan gjøres for å hindre denne skaden i fremtiden?
Finnes det noe skinner (ala det man bruker i bowling) som kan støtte hånda/håndleddet for oss golfspillere?

Takker for svar!
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Vond hånd

Post by Keyser »

Bruker du interlock-grep?

Jeg gjorde det i noen år, og fikk problemer med høyre ringfinger knoke, antagelig på grunn av at jeg holdt for hardt i køllen, spesielt i nedsving.
Byttet til overlap-grep i vinter og har ikke vært plaget med smerter etter det

<Keyser/>
</Keyser>
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: Vond hånd

Post by Tajkern »

Ja, jeg bruker interlock grepet.
jeg sliter også med vond knoke på ringefinger.

Tusen hjertelig takk for tipset! Da skal grep endres på rangen idag :-)
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Vond hånd

Post by Kaffekannen »

Jeg hadde samme smertene i høyre lillefinger etter intensive økter på simulator i vinter. Det var litt samme type smerte som lyskestrekk bare i lillefingeren :? Hos meg gikk det over etter et par dagers hvile(hvile for smerte i lillefingeren høres tøysete ut. Og da mener jeg tøysete som i naboene til pondus eller tøysete som Per Sundnes :oops:)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: Vond hånd

Post by Tajkern »

Ja, jeg har hatt 4 dager hvile på det meste, men når jeg tar første slaget etter hvilen så slår jeg det opp igjen.
Kan faktisk sammenlignes med lyskestrekk som du sier. (Vet hva jeg snakker om da jeg har hatt "kronisk" lyskestrekk i snart 10 år)

Men endrer grep fra idag, og forhåpentligvis blir smerten borte.
Kan jo verken leve med smerte eller uten golf ;-)
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vond hånd

Post by furu »

Høres ikke helt bra ut Tajkern. Kul oppå hånden? Mellom knokene? Er størrelsen konstant eller blir kulen mindre når du hviler? Jeg ville gått til lege, helst en som er flink med idrettsskader. Finn en som er tilknyttet f.eks. en fotballklubb.

Å bruke skinner for å støtte håndledd er ikke en god ide. Trenger du det så er min mening at du har en kronisk skade og ikke bør spille golf. Forhåpentligvis finner du en løsning.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Vond hånd

Post by JanB »

La en PRO se på grepet ditt. Ut fra den skaden du har fått er årsaken at du holder feil og for hardt. Kjenn etter hva høyre pekefinger gjør. Se også på hva lillefingeren gjør. Det skal ikke gjøre noe forskjell om du kjøre interlock eller Vardon grip.
De som bruker interlock kan faktisk klarer å holde enda løsere enn ved Vardon.
Med interlock er det omtrent umulig å miste kølla, så hold så løst du bare kan.
Det går selvsagt an om det regner og du er kjempeglatt på henda.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: Vond hånd

Post by Tajkern »

Kulen er akkurat i overgangen fra hånda til håndleddet. Den blir mindre jo lengre jeg hviler.
Skal på ferie i sommer så da blir det to uker uten golf. Får se an tilstanden når jeg er kommet hjem.

Det er ikke akkurat knoken jeg har vondt i. Jeg har vondt i området mellom knoken på lillefinger og knoken på ringefinger(tvilsomt, men kjennes nesten ut som det er en muskel der;)). Jeg håper og tror det er fordi jeg holder for hardt i kølla. Og noen ganger har jeg holdt et hardt grep bevisst fordi kølla har en tendens til å vri seg i det jeg treffer bakken før ballen. Og at kølla vrir seg i det jeg treffer bakken kan ha noe med at jeg bruker en hanske som ikke passer meg. Gått til innkjøp av ny hanske nå (TM R9) så får vi håpe at denne fikser problemet med for hardt grep, og som da gjør at jeg ikke for slitasje skader, som det ser ut til at jeg har nå.

Jeg skal ta en snakk med PRO'en og høre hva han har og si om grepet mitt.
Prøvde å endre fra interlock i går, men følte at jeg ikke hadde noen god kontroll på kølla da, så håper inderlig at jeg fortsatt kan bruke det grepet og at det er andre ting som kan rette på skaden.

Takk for tips folkens!
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Vond hånd

Post by TinCup »

@Tajkern.

Hva angår kulen du har fått i overgangen mellom underarm og håndledd så har du mest sannsynlig fått en ganglion, helt ufarlig. Det er en form for cystedannelse i seneskeden (senehinna). Oppstår typisk etter skade eller repetitive mikrotraumer. Den kan være smertefull eller irritere hvis den presser på en nerve eller sene. Du kan selv fjerne ganglionet ved å klemme den bort, evt få noen til å slå deg med en bok :)
Dog kommer den typisk tilbake etter en viss tid..

Hva angår muskulatur mellom ring- og lillefinger så har du helt rett. Der ligger noen små intrinsikke håndmuskler (interossea og lumbricales) som virker å være overbelastet. Hvile og is er beste medisin.


Men, vanskelig å si 100% sikkert hva som er galt uten å ha undersøkt hånden.. God ide å få sjekket golfgrepet!
Tajkern
Forumvant
Forumvant
Posts: 56
Joined: 27 Apr 2010, 07:52
Hcp: 23,4
Location: Stavanger

Re: Vond hånd

Post by Tajkern »

hmm.. du er ikke tilfeldigvis lege?? ;)

Nå har det faktisk dukket opp en kul til på samme hånda.. Denne ligger på skrått til venstre for den første kulen.. 2-3 cm ned mot ringefinger..
Hva i all verden er det som driver og skjer med meg.. Er jo i min beste alder :P

Du sier at jeg kan "klemme bort" kulen, men når jeg klemmer så gjør det noe forbasket vondt.
Samboeren slår meg og kaster tunge ting mot meg hele tiden, så hun kan sikkert lege meg ;)
I bagen:
Driver: Nike SQ Driver
Jern: TaylorMade Burner
Putter: TaylorMade Rossa Monza Spider
Wood: Mangler


hcp 01.01.11: 25,3
hcp NÅ: 23,4
målsetning 2011: 22,5
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Vond hånd

Post by TinCup »

hehe.. skjønner at det er en kjedelig situasjon :)

Som sagt så er det vanskelig å si helt sikkert hva som er galt uten å ha undersøkt hånden, så dette er jo mest bare et bud på fjerndiagnose..
Prøv å google litt på ganglion cyste så får du opp diverse på temaet, så kan du se om det ligner. Sjekk denne for eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=GR5Qfwyqs5U.. du virker å ha en samboer som fint tar på seg bokoppgaven :)
men, er du i tvil søk hjelp.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Vond hånd

Post by TinCup »

btw, er kiropraktor..
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Vond hånd

Post by Grønne greener »

Jeg hadde selv et ganglion en gang. Ikke pga golf men jobbrelatert. Det var vondt og ømt å knipe på, ja.
Legen stakk en sprøyte inn og sugde ut væsken.
Det hjalp til jeg var tilbake på jobb. Ca en halv time..
Til slutt fikk jeg skåret den bort (operasjon) og siden har området vært helt problemfritt. :P
Post Reply