3wood vs rescue

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

3wood vs rescue

Post by mciljoy »

Jeg skal bytte ut min forferdelige Callaway Steelhead 3 wood og vet ikke hva jeg skal kjøpe i stedet.

Vurderer sterkt å kjøpe en rescue med 18 graders loft, spesielt siden jeg aldri har vært comfy med en 3 wood i hendene. Fra før har jeg en 21 graders rescue.

Er veldig usikker på hvilken lengde jeg kan få med en 18 graders rescue - noen som har peiling? Slår 4'er jernet mitt (som har 25 grader) ca 180 og den 21 grader rescuen ca 200.

Det jeg er på jakt etter er vel egentlig en kølle jeg føler meg safe med, en go-to kølle jeg slår fra tee når det er trangt - og som går så laaaangt som mulig.

Har så langt siklet litt på TaylorMade Burner Superfast 2.0

Tips mottas med takk!
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: 3wood vs rescue

Post by Long-Hit-Wonder »

18 grader skal i utgangspunktet gi en god lengde. Selv om jeg tror den ikke vil gå så fryktelig mye lenger enn din 21 grader.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 3wood vs rescue

Post by mciljoy »

Det er det jeg er redd for... :-(
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: 3wood vs rescue

Post by Golffreak »

Litt mer rull pga mindre spinn vil jeg tro. Har en 19 grader rescue idag og 3-wood (15 grader). Hvor langt jeg slå med de ulike køllene varierer jo litt ift. dagsform (litt dårlig rygg innimellom), vær/vind, temperatur, gressforhold etc. Under relativt normale forhold så går vel 4 jern 180m, 19 gr rescue 200-210m og 3-wood opptil 225m. Har tidligere hatt 24 gr rescue, men den gikk altfor rett i været for min del. Er litt på jakt etter ny hybrid selv, men må veksle litt mellom å ha 3-wood, hybrid eller 2-jern i baggen..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3wood vs rescue

Post by furu »

Med den rette hybriden så blir hybrid et godt valg i forhold til fw. Jeg kan anbefale Cleveland Mashie på det varmeste. M1 er 15.5* og jeg har lest at veldig mange velger denne framfor fw. Jeg har M2 som er 18*. Den slår jeg jevnt over 200 meter med. Skikkelige treff ender vel på 220, litt dårlig treff er 190-195. Dette gjør at fw ikke er spesielt aktuelt for meg. Kommer sikkert til å teste noen i år men tviler på at de er i bagen når det gjelder.

Skaftet på Mashie er en anelse lenger enn "normalt". Dette bidrar nok både til at man slår lengre og at rolig svingtempo passer best.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: 3wood vs rescue

Post by veggiss »

Kjøp deg en 4 wood. Lettere å slå fra fairway og rough enn en 3 wood pga lavere loft og kortere skaft, men går lengre enn en hybrid med samme loft.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3wood vs rescue

Post by furu »

veggiss wrote:Kjøp deg en 4 wood. Lettere å slå fra fairway og rough enn en 3 wood pga lavere loft og kortere skaft, men går lengre enn en hybrid med samme loft.
Er du sikker på at en 4w går lengre? Hva om en hybrid er litt lettere å få 100% treff med? Maxtreff ja - der vil kanskje 4w slå en hybrid med samme loft. Snittreff - kanskje ikke.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 3wood vs rescue

Post by mciljoy »

Hm... kan ikke alle bare være enige så blir det lettere for meg å velge?? ;-)

Har aldri slått en 4 wood, men har vel til dags dato aldri slått et godt slag med min 3 wood. Når det er sagt så elsker jeg vel ikke akkurat rescuen min heller så her har jeg en utfordring. Blir som regel driver vs 4 jern fra tee.

Tror jeg må prøve litt forskjellig når jeg kommer ute og bestemme meg deretter..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3wood vs rescue

Post by furu »

Jeg er enig med veggiss at 4w er et godt valg hvis du bestemmer deg for fw. Men prøv en hybrid, den rette vil gi deg mye lengde.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 3wood vs rescue

Post by mciljoy »

4 wood er et godt tips ja, spesielt i forhold til 3 wood. Hvis jeg går for det - noen gode tips på en wood som har litt størrelse og god tilgivenhet?

Må innrømme at jeg ikke liker det lille hodet på min nåværende 3 wood. Driveren min går mye rettere og er mye mer stabil så et valg mellom de to fra tee er enkelt..
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: 3wood vs rescue

Post by veggiss »

furu wrote:
veggiss wrote:Kjøp deg en 4 wood. Lettere å slå fra fairway og rough enn en 3 wood pga lavere loft og kortere skaft, men går lengre enn en hybrid med samme loft.
Er du sikker på at en 4w går lengre? Hva om en hybrid er litt lettere å få 100% treff med? Maxtreff ja - der vil kanskje 4w slå en hybrid med samme loft. Snittreff - kanskje ikke.
En wood går lengre enn en hybrid på samme loft ja. Ballbanen er lavere så du får mer rull, samt at køllen er lengre hvilket genererer mer køllehodehastighet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3wood vs rescue

Post by furu »

Nike Machspeed - seriøst. Jeg slo stygglangt med 3w og den er fantastisk enkel. Rett og slett eksplosiv kølle. Ellers er Ping alltid populært i fw. Callaways nye Razr skal også være veldig bra. Hvis du vil ha noe litt spesielt så se på Adams F11 Ti. Lanseringen er utsatt men de som har fått tak i noen av de få som er laget sier at den er helt vanvittig.

Se også på Adams Black Super. Det er en form for blanding mellom fw og hybrid.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: 3wood vs rescue

Post by veggiss »

Hvor holder du til mciljoy? Jeg har en Cally 4-wood jeg ikke bruker lengre som du godt kan få teste.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3wood vs rescue

Post by furu »

veggiss wrote:
furu wrote:
veggiss wrote:Kjøp deg en 4 wood. Lettere å slå fra fairway og rough enn en 3 wood pga lavere loft og kortere skaft, men går lengre enn en hybrid med samme loft.
Er du sikker på at en 4w går lengre? Hva om en hybrid er litt lettere å få 100% treff med? Maxtreff ja - der vil kanskje 4w slå en hybrid med samme loft. Snittreff - kanskje ikke.
En wood går lengre enn en hybrid på samme loft ja. Ballbanen er lavere så du får mer rull, samt at køllen er lengre hvilket genererer mer køllehodehastighet.
Nok en gang med forbehold om optimale forutsetninger. Ikke sant? Regnestykkene om loft og regler om det ene og det andre med hastighet blir jo bare teori. Køllen skal svinges og hvis man jevnt over klarer å produsere en bedre sving og balltreff med en hybrid så er det et bedre valg.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: 3wood vs rescue

Post by veggiss »

Forresten, hvis lengde er viktigst så gå for en som har maks COR. Det har blandt annet Wishon 949 og den nye fra Adams.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: 3wood vs rescue

Post by veggiss »

furu wrote:Nok en gang med forbehold om optimale forutsetninger. Ikke sant? Regnestykkene om loft og regler om det ene og det andre med hastighet blir jo bare teori. Køllen skal svinges og hvis man jevnt over klarer å produsere en bedre sving og balltreff med en hybrid så er det et bedre valg.
Jeg snakker bare på generell basis.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 3wood vs rescue

Post by mciljoy »

veggis: holder til i Trondheim så det blir vel vanskelig

Men takk for mange gode tips! :-)

Safety er viktigst med den nye kølla: Vil som sagt slå den når det er trangt og hvis driveren ikke funker. COR er jo golden da så jeg ser etter det. Det og litt size på køllehodet for selvtillit
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3wood vs rescue

Post by furu »

Noen anbefalinger av fw;
Adams F11
Nike Machspeed
Ping Rapture
Ping G15
Callaway Razr
TaylorMade R9 (4w på tilbud hos Onlinegolf)

Hybrider;
Cleveland Mashie
Adams Black Super

Hvis du har mulighet til å teste f.eks. Wishon som veggiss nevner så gjør det. Det er sikkert bra saker.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 3wood vs rescue

Post by mciljoy »

furu: takk for tipset, men jeg må nok innrømme at jeg rett og slett er litt for snobbete for Nike Machspeed. Men den Cleveland rescuen er jeg veldig keen på å prøve. Er ikke happy med rescuen jeg har nå heller... en Callaway Diablo, så den er absolutt aktuell. Diablo'en er/føles veldig lukket ved adressering og jeg hooker den veldig ofte - er Mashie'en nøytral?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: 3wood vs rescue

Post by veggiss »

Jeg har et ekstra 949MC 4-wood hode av den nye typen hvis det er interessant. Den er square.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply