Royal eller Top Flite?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
toppern
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 05 Jun 2011, 18:19
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Arendal og omegn Golfklubb
Location: Aust Agder, Risør

Royal eller Top Flite?

Post by toppern »

Heisann :)

Jeg og en venn har spilt golf en liten stund, mest på lånt utstyr, men nå skal vi til og kjøpe egene sett. Vi har ikke så stort budsjett noen av oss, så det blir nok et billig helsett i starten. Men hvilket merke??

Jeg har sett mye på Top Flite og Royal sine sett, også sett på Wilson sine sett på XXL, men jeg klarer ikke helt bestemme meg. Jeg syntes de ser ganske like ut i kvalitet jeg da, men har bare prøvd litt av Royal, likte det, men tror kansje det er et litt vel "Ungt" merke.

Noen tips? Noen som kansje har prøvd disse merkene mot hverandre?

Takker for hjelpa på forhånd :)

Mvh Christopher
Its all in the hips
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Royal eller Top Flite?

Post by Fairway »

Pleier vær relativt ok køller til den prisen.
Det som ofte er negativt med disse køllene er relativt dårlige grep som ikke holder lenge.
Putterne som følger med er ikke noe å samle på (tross alt den viktigste køllen i bagen).

Driver, wood og hybrid er helt ok, men prøver man en av disse i et dyrere merke tror jeg man kjenner kvalitetsforkjell med en gang iforhold til grep, sweetspot og treff, skaft og man kan jo tenke seg at disse er testet i det uendelige og skal derfor gi mer stabilitet iforhold til de nybegynner helsettene som selges..

1. Er du 100% sikker på å fortsette med golf, kjøp heller et enkelt jernsett, og kombiner med et par wedger, driver og en god putter.
2. Litt usikker på at golf er noe som du kommer til å bruke veldig mye tid på, så kan et nybegynnerhelsett være greit å starte med. Ny putter må du nesten uansett regne med å kjøpe...
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Royal eller Top Flite?

Post by veggiss »

Du får brukte køller kastet etter deg, så jeg anbefaler å gå for et brukt sett.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
toppern
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 05 Jun 2011, 18:19
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Arendal og omegn Golfklubb
Location: Aust Agder, Risør

Re: Royal eller Top Flite?

Post by toppern »

ok, takker for tips :) Jeg er bombe sikker på at jeg kommer til og fortsette med golf, men jeg vet enda ikke hvor mye tid jeg kommer til og bruke på det, med tanke på jobb osv.. For og si det sånn, det kommer nok ikke til og plage meg og bruke 2000 på utstyr nå, for så og kjøpe ordentlig utstyr om et år eller to. Trenger noe nå som jeg kan bruke frem til jeg har grønt kort, og eventuelt en liten stund etter det. til nå har jeg spilt med et herpa dynatour jernsett, billig spalding wedger osv, så alt er antegentligvis en oppgradering :p

Men hva ville dere valgt av helsett til under 3000?
Its all in the hips
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Royal eller Top Flite?

Post by furu »

Det er veldig små forskjeller på disse settene. XDC hos XXL er trolig i en egen klasse i negativ forstand. Ikke kjøp XDC.

Jeg har litt erfaring med de aktuelle køllene siden jeg har kjøpt Wilsonsettet til min far og testet masse Royal Golf på bloggen min. Du blir sikkert fornøyd uansett hva du velger. Kvaliteten er bra. Det dårligste punktet er stort sett alltid putteren og grafittskaftet i driver og fw. Wilsonsettet kommer forøvrig med stålskaft i hybriden og den hater jeg intenst :D Vil faktisk påstå at Royal Golf har et lite overtak på Wilson i dette tilfellet.

TopFlite har jeg ikke prøvd mye, kun noen av jernene. Helt greie, hverken bedre eller dårligere enn alternativene.

Sjekk også Mgolf hos golfshopen.no
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Royal eller Top Flite?

Post by spiderboy »

Ville anbefalt å kjøpt brukte køller. Du skulle klare å sette sammen et helt ok sett med brukte køller til et par lapper, kanskje litt mer. F.eks. jernsettet herfra: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28812062
Ellers er dette et bra sett å starte med http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28823517
Tommy Armour er betraktelig bedre enn Wilson-settene på xxl ihvertfall.

Bruk forumet her til å spørre :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
toppern
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 05 Jun 2011, 18:19
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Arendal og omegn Golfklubb
Location: Aust Agder, Risør

Re: Royal eller Top Flite?

Post by toppern »

ja royal er fine greier. Broderen min kjøpte et 7jern, en UT hybrid og en putter derifra. Virket helt greit egentlig! Eneste er at treffplata på putteren sitter løst og holder på og dette ut, selv første gang han brukte den var den sånn. Kommer nok til og kjøpe helsett fra Royal, og bytte ut putteren, og etterhvert driveren antagentligvis. Takker for hjelp folks :) Om dere har noen innvendinger, eller fler tips, takker jeg for det :p
Its all in the hips
toppern
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 05 Jun 2011, 18:19
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Arendal og omegn Golfklubb
Location: Aust Agder, Risør

Re: Royal eller Top Flite?

Post by toppern »

Hallo folkens :) Endelig fikk jeg kjøpt meg et sett. Endte opp med wilson 1200. Ville bare nevne at det funker helt utrolig mye bedre enn jeg forventet! Alt er ekstremt tilgivende, og perfekt for folk som meg. Kompisen min kjøpte også det samme settet, og ingen av oss har en eneste ting og plukke på.

Driveren syntes jeg er genial. Opp mot 200 meter med range baller, og så og si helt rett oftere enn dårlige slag. Bror min har en benross*, Mactec og Big bertha drivere, og jeg har spilt en del med alle. Men med wilson driveren slår jeg en finere ball bane, rettere og lengre. Alle de 3 over er ca samme loft, og alle 460 cc, samme som wilson.

3 wood'n var også kjempe grei og lettspilt, fin lengde og retning.

Hybriden var jo sant nok med stålskaft som jeg syntes trekker litt ned, men den også var helt grei.

Jern og wedger slår jeg like bra med som callaway settet til brodern, og jeg finner ikke noe som trekker ned.

Putteren ga fin lengde, men si i forhold til en 1000kr+ putter var retning mye vanskeligere med wilson sin.

Selvfølgelig går jeg ut ifra at jeg klarer dette settet like bra som ordentlige merker pga at jeg ikke er ordentlig dreven på golf enda. Men for meg var det supert.

Ville bare gi en liten review. Om Noen andre skal ha billig helsett, anbefaler jeg Wilson sitt på det sterkeste.
Its all in the hips
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Royal eller Top Flite?

Post by furu »

Bra du er fornøyd toppern. Det er det absolutt viktigste når det kommer til golfutstyr - at du liker det selv og spiller bra med det.
Instagram @christianfuru
Post Reply