Knekt kølle

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Knekt kølle

Post by totenoid »

Jessda, klarte å havne i skogen på hull 1 på Grønmo i dag, og da jeg skulle slå meg lavt ut igjen med sekserjernet prøvde jeg selvfølgelig å ta med meg et digert grantre i samme slengen. Det er vel ingen overraskelse at treet står der fremdeles, og at jeg måtte spille resten av runden med en kølle mindre...

Nå har det seg slik at jeg har et firerjern jeg har tatt ut av bagen fordi jeg ikke brukte det (fikk mye mer ut av firerhybriden, så den fikk bli). Firerjernet er fra samme settet som sekseren.

Vil det la seg gjøre å få en køllefikser til å sette over skaftet fra fireren til sekseren, og kutte det til riktig lengde? Eller blir det bare tull på grunn av forskjell i flex eller noe slik?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Knekt kølle

Post by kevin »

Vet ikke helt hvordan det vil bli og hva prisen blir. Men det er ikke så veldig dyrt å få fikset nytt skaft. Jeg leverte inn et 5`er jern (Callaway) i proshop`n i fjor og det kosta vel ca.400,- å få nytt skaft. 6`er jern er vel ganske vanlig å ha som demokølle/utlån. Kan hende du kan få kjøpt "ny" kølle billigere.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Knekt kølle

Post by spiderboy »

Ville gått for Kevins forslag, enten kjøpe demo eller nytt skaft. Å sette over og kutte skaftet fra firerjernet kan muligens gå an, men tror ikke det nødvendigvis vil bli billigere. I tillegg vil det kunne rote med fleksen, avhengig av hva slags skaft du har. Jeg er ingen ekspert på skaft, men vet at å flytte rundt på skaftene er et triks man bruker for å gjøre fleksen mykere eller stivere. Softstep eller hardstep. Å flytte et firerskaft til et sekserjern vil da si å softsteppe 2 ganger. 6-jernet ditt blir da mykere. Men det er mulig dette bare vil stemme dersom du har flighted-skaft. Noen andre kan kanskje svare på dette?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Knekt kølle

Post by totenoid »

Det høres ut som et greit opplegg, og ikke så altfor dyrt heller.
Jeg bor rett i nærheten av Myrens og CustomGolf Senter. Er de ålreite, eller er det andre i eller rundt Oslo som er å foretrekke til slike ting (pris/kvalitet/leveringstid)?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Knekt kølle

Post by veggiss »

Ikke noe problem å bruke skaftet fra 4-jernet, du må bare trimme det til riktig lengde i tuppen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Knekt kølle

Post by Golffreak »

Ville tatt den med til Customgolf på Sandaker, spesielt når du bor i nærheten. Montere skaft klarer alle køllemakere, og du vet jo hva slags skaft du skal ha ettersom jeg regner med at du skal ha samme som resten av settet. Om noen, så har de demokøller du kan kjøpe også (avhengig av merke). Kan jo hende du får lyst til å bruke 4-jernet senere, og ville ikke byttet over for å evt. spare et par hundre bare. Er noen andre køllemakere/proshoper som sier at enkelte skaft er "helt like" de du har etc, men noen med respekt for seg selv skaffer det skaftet du skal ha. Du kan jo evt. ta en lie-sjekk i samme slengen, anbefales på det varmeste i tilfellet du ikke har sjekket det før... Viktigste tilpasning av utstyret, og koster bare 500 kr for jernsettet hvis du må bøye dem. Sjekken er som regel gratis.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Knekt kølle

Post by totenoid »

Godt tips, det skal jeg sjekke ut.
Hell i uhell må jo være at det skjedde akkurat nå, ettersom det er Øya til uka, og det dermed ikke blir tid til golfing uansett :)
Post Reply