Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Post by Jan E. Espelid »

Noen golfklubber klager over at det er nesten umulig å få medlemmene til å engasjere seg utover det som er strengt nødvendig.

Grini golfklubb, som er utsolgt på medlemskap, klarer også å engasjere medlemmene til frivillig innsats i administrasjonen. Det sparer klubben for store lønnsutgifter. Hvordan er det i andre norske klubber - må det enda mer frivillighet til for å holde maskineriet i gang?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Post by furu »

Noen klubber har fantastisk engasjement blant medlemmene sine. De får uvurderlig hjelp, jeg har snakket med noen som har regnet på hvor mye det hadde kostet i kroner og øre å få gjort det arbeidet man gjør på dugnader og det er ikke småpenger.

Klubbene som sliter med dårlig oppslutning om dugnad o.l. har ofte seg selv å takke. De er ikke flinke nok til å informere om hva som skal gjøres og hvorfor. De gir medlemmene de aller kjedeligste jobbene - rake løv, renske kratt osv. Bruk medlemmene på en skikkelig måte. Det er garantert mange som er flinke til å jobbe og ikke minst har kompetanse som kan brukes på et golfanlegg.

Grini har tydeligvis gjort en god jobb. Utsolgt på medlemskap er vel noe klubben selv kontrollerer og de fleste klubbene kunne vært utsolgt bare de satt grensen lavt nok. Men at de har en engasjert og flink leder er det ikke tvil om. Og de gjør akkurat det jeg alltid foreslår - de prøver og bruke medlemmene til litt mer givende arbeidsoppgaver.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Post by kevin »

Fin historie fra Grini. Godt gjort å drive klubben sånn, men har man nok av engasjerte og kompetente folk så er det sikkert mulig.

Jeg tror vel at golfklubber har mye å hente på dugnads fronten. Det gjelder på banevedlikehold også. Jeg tror at man lett kan få til flere dugnader i løpet av året hvor man gjør oppgaver som banemannskapet da kan slippe å bruke tid på. Det være seg opprydding og rensking av trær/skog, rensking vannhindere og sikkert mye mer. De fleste har vel 1 eller 2 dugnader i året. Men har sett at enkelte klubber har dugnader ifbm diverse prosjektet, som oftest er de anleggs-relaterte.

Det finnes også sikkert mange kompetente folk som kan hjelpe til med administrative oppgaver. Diverse komiteer er vel frivillig arbeid.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Post by CharlieB »

Dugnad er viktig for å bygge miljø i klubben, på Fana så ble det innført en dugnadsavgift, mest for å få inn penger til klubben, men det hadde også den effekten at flere møtte opp til dugnad.

Men jeg er helt enig med Furu her, det må gå an å utfordre medlemmene i større grad til å bidra med noe mer avansert enn å rake løv og sile bunkersand. Medlemsmassen har antagelig sært mye kompetanse å bidra med innen veldig mange forskjellige fag områder. Sannsynligheten er vel likevel stor for at det er seniorene / pensjonistene som har tid og lyst til å bidra og derfor virkelig utgjør den store ressursen i denne sammenhengen. Vi vanlige lønnslaver løper mellom jobb og barnehage og middager som skulle vært ferdig i litt for stor grad til at vi har tid. Noe som sikkert vil gjøre fordelingen skjev .. uten at det trenger å være noe problem. Det viktige her er jo at finnes det mennesker som har tid og lyst til å bidra så bør klubbene se hva de kan få til. (Så sant det ikke medfører betydelig merarbeid for klubbene).
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Post by furu »

Skal vi si at frivilligheten lever men at den trenger et spark i r***? Legg merke til at jeg ikke sa "den svarte r****" ;)
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Post by CharlieB »

furu wrote:Skal vi si at frivilligheten lever men at den trenger et spark i r***? Legg merke til at jeg ikke sa "den svarte r****" ;)
LOL, det hadde nemlig vært skikkelig politisk ukorrekt. Tror for eksempel at du ikke hadde fått jobb som caddie i statene med den ....

Klubbundersøkelsen til Fana har jo de siste årene inneholdt ett spørsmål om hvor / hvordan du kunne tenkt deg å bidra til klubben, komite arbeid ol. Vet ikke om det har gjort noe forskjell for klubben til dags dato dog...

Er såpass kynisk i dag at jeg tror dugnadsavgift er det mest effektive i alle fall for å få gjort siling av sand i bunkere etc. Komite arbeid tror jeg stort sett du alltid finner folk til så lenge miljøet er tilstrekkelig stort.
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Post by Jan E. Espelid »

I min hjemmeklubb, Moss & Rygge GK, er det en hel del medlemmer som virkelig tar i et tak. Blant annet har det vært gjennomført en imponerende tynning og hogst av skogen. Og det er anseelige dimensjoner på en stor del av trærene som er blitt felt. Slikt er det bare å ta av seg hatten for.
oddbjarne
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 30 Jun 2011, 15:40
Hcp: 14,3
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Sandvika, Akershus

Re: Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Post by oddbjarne »

I min hjemmeklubb (Holtsmark GK) har jeg ikke sett et eneste oppslag eller invitasjon til dugnad. I en klubb med så mange medlemmer, burde man klart å samle nok folk til å rydde hele skogen i Sylling på noen dager :)

Jeg tror at medlemmer stiller opp på dugnad, om de får noe igjen for det. Lag en happening rundt det. F.eks. grilling, grennfeebilletter, rangekort eller gi samtlige som er med prosenter i pro-shop.
TaylorMade R9 420
TaylorMade Burner Superfast 2.0 #3 Wood og #3 Hybrid
TaylorMade Burner #4 - Pw
Cleveland 588 50.08 og 56.14
Nike Method Core 3i
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Post by kevin »

De fleste klubber har dugnad på våren og har en dugnadsturnering etterpå. Litt mat i mellom også kanskje. Det er et greit opplegg, men ikke mer enn det

Jeg har etterlyst mer dugnadsopplegg i tidligere tråder, og har i disse dager etterlyst det i min egen hjemmeklubb. Det har vært dårlig oppslutning om høst-dugnad tidligere visstnok og det er jo synd. Kanksje kan man etablere en dugnadsgruppe med folk som kan rulere litt og avtale seg imellom, som består av folk som har litt tid og masse innsatsvilje

Nøtterøy Gk hadde 40 personer på høst-dugnad i oktober og har en dugnadsgjeng som har laget ny vei mellom range og tee 1 nylig også.

Man må bare være kreativ, og spørre folk. Kanskje kan man gjøre det med andre oppgaver også...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er frivilligheten fortsatt levede i norske golfklubber?

Post by furu »

Bjørenfjorden satt opp dugnadene i Golfbox slik at medlemmene kunne melde seg på der. Ikke dumt. Da jeg snakket med greenkeeper i fjor sa han at han ville bruke dem aktivt, ha et opplegg med klare arbeidsoppgaver og ikke bare rake løv og luke ugress rundt klubbhuset.
Instagram @christianfuru
Post Reply