UPS og moms+gebyr forklaring (fortolling)

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

UPS og moms+gebyr forklaring (fortolling)

Post by Fairway »

Jeg har handlet noen ganger med nettbutikker som bruker ups som fraktselskap. Kjøper du noe med verdi over 200 kr er du garantert at du vil få en faktura i posten en stund etter du har fått pakken levert.

Synes ofte de beregningene ikke alltid stemmer fra ups, så spurte derfor om hvordan de regner den ut. Fikk svar og skal prøve å gjengi her.

Først fikk jeg oppklart atvaluta kursene de bruker for beregning av varenes verdi er tollvesenets kurser. http://www.toll.no/templates_TAD/Tollta ... anguage=no

Kursen som gjelder er den dagen sendingen blir fortollet.

Så videre blir man belastet 25% av varens verdi og 25% av fraktverdi. Hvis ikke frakten er spesifisert på fakturaen legger de til frakt som går på kg.
1 kg er f.eks 231 i frakt .(fikk ikke opplysninger om 2,3,4+++kg er sikkert bare å gange eller sjekke prisene på deres sider for fraktpriser).

Itillegg blir man belastet for et administrasjonsgebyr, dvs.gebyr for at UPS må legge ut pengene ,3,5 % av momsen (minimum 150 kr.) Pleier som regel bli 150 kr siden man skal opp en del i moms for at det skal overstige 150 kr.(ca alt over 4300 kr i MOMS gir høyere gebyr enn 150 kr)

Til slutt sa de at( vi tar også et gebyr hvis sendingen inneholder over 5 ulike produkter som må tarifferes). Han nevnte ikke størrelsen på gebyret.

Dette var bare liten forklaring til det man kan vente seg ved bruk av ups. Så om sender ikke spesifiserer frakten, betyr det ikke at man slipper moms på frakt siden ups lager fraktpris selv og regner ut moms på dette.

Dette kan være en peilepinn på totalpris hvis man f.eks handler hos http://www.justshopuk.com som ikke oppgir fraktpris(tror ikke det siden frakt er inkludert i prisen og alle priser der er uten engelsk VAT så finner man godt rabatterte priser der så kan man gjøre et kupp bare man regner ut ups sin momsberegninger og gebyrer).
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: UPS og moms+gebyr forklaring (fortolling)

Post by Golffreak »

Staten skal ha sitt, og innkrevingen av momsen er jo svinedyrt når du ser på gebyrene. Spesielt på små forsendelser så blir det ofte altfor dyrt til at det lønner seg, da fraktpris gjerne er minimumssats og samme med admin.gebyr etc.

Noen vil jo gjerne heve tollgrensen til f.eks. 1000 kr, men jeg forstår jo også at norske butikker synes dette er konkurransevridende. Hvis vi hadde vært medlem av EU så hadde vi jo bare betalt mva i avsenderlandet (innenfor EU), og dermed sluppet disse tullete administrasjons- og fortollingsgebyrene i det minste. Da hadde det kun vært varens pris (inkl. mva) og frakt. Klart, staten er vel redd for å miste noen momskroner også....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: UPS og moms+gebyr forklaring (fortolling)

Post by kevin »

Jeg hadde et halvt øye på "god morgen Norge" i dag hvor de besøkte Postens sorteringsentral. Der mener jeg dama fra Posten sa at de har foreslått for departmentet å heve grensen fra 200,-, men fikk ikke med meg hvor mye de foreslo å heve den til. Iogmed at det handles mye mer på nett nå vil det gjøre jobben for de lettere også med en høyere grense
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: UPS og moms+gebyr forklaring (fortolling)

Post by furu »

Grensen blir stadig foreslått hevet men det skjer aldri.

UPS er håpløst dårlige. Har ekstremt dårlig erfaring med dem.
Instagram @christianfuru
Post Reply