Nye køller, Ping G20

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Putter
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 19 Nov 2011, 14:56

Nye køller, Ping G20

Post by Putter »

Hei!
Jeg er ny på forumet og har spilt golf 1 sesong.
Kjøpte et billig halvsett som inngangs-sett til golfsporten :roll: men er blitt hekta :D og har bestemt meg for å oppdater til Ping G20 køller.
G20-10,5 reg driver og Scottsdale putter er allerde plassert fint i baggen :)

Ønsker synspunkt om hvilken nr Fw jeg bør kjøpe?
Hvilke(n) hybrid(er)?

Bør jeg kjøpe både jern og wedger i G20 (5-9 PW,AW,SW og LW) eller kjøpe Weder i eks. Ping Tour S?

Alle svar mottas med takk!
Mål 2011:36
Mål 2012:25
Mål 2013:20
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye køller, Ping G20

Post by furu »

Velkommen til forumet :D

5-AW (altså 5-9 + PW + AW) er å foretrekke i moderne jern. Man slår langt med en PW og trenger gjerne en overgang mellom jern og wedger. Tour S er en super wedge som får glimrende kritikk i tester.

Har du testet hybrid og fw? I utgangspunktet så går du for en 4h når du har 5i som lengste jern. G20 5i er 26 grader så en hybrid på 23-25 grader er greit. En hybrid med samme loft som et jern vil normalt gå litt lengre. Det kan bli et for stort gap hvis du går fra 5i (26*) til en hybrid på 21* eller lavere.

Ping G20 5w er 18*. Jeg liker veldig godt 4w, fin kombinasjon av tilgivenhet og lengde. G20 4w er 16.5.

G20 4w 16.5*
Hybrid 20*
Hybrid 24*

Det er et greit utgangspunkt. Men - det er ingen fasit her. Vi er forskjellige og du må nesten bare prøve en del modeller og forskjellig loft for å finne køller som utfyller hverandre. Det eneste jeg er 100% sikker på er at du bør ha 5-AW i jern.

At du er hekta er ikke så dumt. Det blir bare bedre :D
Instagram @christianfuru
Putter
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 19 Nov 2011, 14:56

Re: Nye køller, Ping G20

Post by Putter »

Takk for svar Furu!
Kommer nok etter all sannsynlighet til å kjøpe en 4W, har fått anbefalt denne av andre og, litt enklere å spille fra F-way med enn 3W :-)
Kommer og til å kjøpe både PW og AW samt SW og LW, muligens ikke G20 i de 2 siste...
Ang Hybride ønsker jeg minst en som erstatter 3-4er jern. Blir jeg anbefalt 2 stk, kjøper jeg 2 stk ;-) blir vel som med pølsa i slaktetiden :-D
Er nok klar over at jeg ikke har behov for alle disse køllene med mitt HCP, men når jeg først er i støttet vil jeg fylle opp, så får jeg evnt. legge noen i boden til HCP krever mer vekt i baggen....
Ser fram shoppingtur til BGS i nærmeste framtid ;-) i mellomtiden er jeg åpen for flere synspunkt ang. invisteringen :-)
Mål 2011:36
Mål 2012:25
Mål 2013:20
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye køller, Ping G20

Post by furu »

Både 3h og 4h kan bli for mye. Med kanskje 3* som skiller køllene kan det være 2h + 4h eller 3h + 5h er det rette valget. 3+4 kan ende opp med å overlappe hverandre på lengder. Kjøp 4w + jernsettet. Finn lengdene dine og test hybrider, enten butikkhybrider eller fra noen du prater med på rangen/BGS eller kjenner.

BGS har Baffler på tilbud. God pris og god kølle.

SW og LW foretrekker jeg å ha i "ordentlige" wedger. Har brukt SW i Machspeed jernsett og den fungerte utmerket som jernkølle men ikke i sand eller rundt greenen.
Instagram @christianfuru
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Nye køller, Ping G20

Post by Boogieman »

Ikke dum pris på G20 hos onlinegolf, langt rimeligere enn golfstoreeurope når man tar moms i betraktningen. Nesten fristende å slå til...
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye køller, Ping G20

Post by furu »

Pings prispolicy gjør at vi ikke ser de store utslagene i forhold til andre land. Hele serien er egentlig bra priset hos onlinegolf.no.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Nye køller, Ping G20

Post by spiderboy »

Tror du vil finne at en 4-hybrid er lettere å treffe med enn en 3. Den får også mer høyde, så om du ikke har enorm svingspeed kan det hende den går lengre enn en 3.
Jeg ville testet om hvor langt du slår med en 6-hybrid også. Kan hende den går lengre enn 5-jernet ditt, og fyller gapet til 4-hybriden greit.

Jeg spiller en 4-wood og er superhappy med den. Et tips er å prøve den fra tee også. Ikke så uvanlig om du slår den lengre enn driveren, og mye rettere, til du er langt ned i hcp.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye køller, Ping G20

Post by furu »

Jeg er sikker på at G20 4w er en vinner. Og ja, 4w fra tee er min favoritt :D
Instagram @christianfuru
Post Reply