Hva bør vi anbefale til en nybegynner?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Hva bør vi anbefale til en nybegynner?

Post by Snowman »

Jeg er selv en 19-hcp'er som startet for 3 år siden, og da startet jeg med et billig halvsett med bare driver, 3w, sw, 5, 7, 9 og putter, dvs bare 7 køller, og det spilte jeg med 3/4 år før jeg skaffet meg noe mer og etter hvert byttet ut. Greit nok, for jeg kom i gang og hadde fremgang, og nå 3 år senere har jeg 14 køller i bagen jeg også. Jeg tror det var lurt bare å skaffe seg noe og sette i gang, så kunne jeg heller utvide, bytte og prøve senere.

Nå har jeg en kamerat som skal starte, og jeg lurer på litt råd fra andre før jeg gir råd videre til ham. Har sett litt på nettet på sett med 11 køller, og har stoppet ved 3 muligheter:

1) Royal Golf fra Golfhandelen.no, sett til kr 1795 (pluss at det vel er noe i frakt?)

http://www.golfhandelen.no/no/artiklar/ ... ag-17.html

2) Top Flight fra XXL, sett til kr 1999

http://www.xxl.no/golf-racket/golf/golf ... et-1072582

3) Wilson fra XXL, sett til kr 2499

http://www.xxl.no/golf-racket/golf/golf ... ns-1059235

Alle disse har altså 11 køller, og jeg vet ikke noe om hva som gjør det ene dårligere eller bedre enn de andre. Bør jeg da bare be ham skaffe seg de billigste, dvs det settet fra Golfhandelen til kr 1795? Eller er det noen grunn til å legge på mer?

Jeg tenker i hvert fall å anbefale det samme som jeg gjorde selv da jeg startet, og det er å starte med noe billig til man har kommet i gang og etter hvert kan vite mer, inklusive få personlige råd, om hva man bør ha.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva bør vi anbefale til en nybegynner?

Post by furu »

Helsett er tingen. Halvsettene har jeg ikke sansen for. Helsettene man får nå er uansett så rimelige at det går helt greit.

Jeg har kjøpt Wilson settet til min far på 66 så det har jeg selv erfaring med.
- Jernkøllene er gode
- Hybriden kommer med stålskaft, taper litt lengde kanskje men greit hode og enkel å slå med
- Fairwaywooden er litt dvask og egner seg best fra tee
- Driveren er like dvask som fw'en men fungerer helt greit, litt stygg lyd men det er ikke så viktig
- Bagen er grei, har alt man trenger og virker å holde bra
- Putteren er drittdårlig, rett og slett

Golfhandelen og Royal Golf har jeg testet mye. Er usikker på hvilke køller det er i dette settet men det generelle inntrykket er veldig bra. Grafittskaftene er forbedret i de senere utgavene, dette var et svakt punkt tidligere. De har også - etter anbefaling - gått over til litt tykkere grep. Det er ingenting å si på kvaliteten, har aldri vært problemer med noen av testkøllene.

I Top Flite settet har jeg kun prøvd jernkøllene. De er helt greie, hverken bedre eller dårligere enn alternativene.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva bør vi anbefale til en nybegynner?

Post by Snowman »

Takk for svar, furu, virker som det ikke blir feil samme hvem av dem han kjøper. Vet ikke om det betyr noe for valget av sett, men han er en svært sportslig type, særlig i tennis hvor han er ekstremt god!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva bør vi anbefale til en nybegynner?

Post by furu »

Stemmer det Snowman. Det finnes veldig bra golfutstyr men det finnes ekstremt lite dårlig utstyr. XDC settet til XXL er det eneste jeg vet får dårlige tilbakemeldinger fra mange. Har selv sett et XDC køllehode fly på rangen :lol:

Det høres sikkert teit ut, men det blir egentlig personlig preferanse i forhold til farge og utseende som avgjøre.

Kan legge til at Golfhandelen har fornøydgaranti. Tror også du faktisk kan sette sammen sett med det du ønsker fra dem.
Instagram @christianfuru
Putter
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 19 Nov 2011, 14:56

Re: Hva bør vi anbefale til en nybegynner?

Post by Putter »

Hei!
Startet selv høsten 2010 med halvsett fra Topflight til ca 1700 kr som inneholdt Wood, hybrid, 5-7-9-Sw og putter.
Ble anbefalt dette av kollegaer som hadde spillt i mangen år, argumentet var at om jeg ikke likte(fikk til :lol:, tror jeg de mente) golf hadde jeg ikke kastet bort masse penger....
Settet er av Ok kvalitet og ganske lettspilt.
Vil ikke anbefale andre å starte med halvsett da jeg veldig fort fann ut at jeg ønsket flere korte jern, måtte derfor kjøpe 8 jern og PW ganske kjappt :D
Putteren var ikke verdt 50,- kr, siden det er den køllen du slår flest slag med på en runde så jeg ville nok brukt litt tid på å finne den jeg likte best, vil anbefale testing av div putter.

Med nytt 8jern, PW, og ny Putter havnet jeg derfor fort på ca 4000,- totalt

Driver er forsatt ikke savnet(selv om jeg har kjøpt en ;) )

Med så mangen utstyrsfreaker :mrgreen: som finnes bør det være en enkel sak å få kjøpt et "annerkjent" lettspilt sett av noen som har oppdatert til siste skrik.
Mål 2011:36
Mål 2012:25
Mål 2013:20
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Hva bør vi anbefale til en nybegynner?

Post by Pan »

Hei
Har ett Wilson med Grafitt skaft 3 og 4 hyb +5-S kjøpt nye i 2010
Kjøpte de nye i 2010 da eg begynte Har også div andre køller
Du får de billigt send visst du er int
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
Kongletrampern
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 17 Aug 2011, 09:03
Hcp: 13,6
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Hva bør vi anbefale til en nybegynner?

Post by Kongletrampern »

Hei!
Jeg har spilt med både Royal Golf settet og Wilson.
Royal synes jeg var mange hakk bedre enn Wilson.
Driver var noe lenger og fikk mye bedre treff og lengde. Wood i Wilsonsettet var rett og slett guffene å slå med.
Jern er en vanesak men synes Royal sine virket best der også :-)
Når sant skal sies er jeg en fersking, men da fikk dere i allefall min vurdering av disse settene :-)
Stikord: Natursti og ukvemsord....
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Hva bør vi anbefale til en nybegynner?

Post by mully »

furu wrote:Helsett er tingen. Halvsettene har jeg ikke sansen for. Helsettene man får nå er uansett så rimelige at det går helt greit.

Jeg har kjøpt Wilson settet til min far på 66 så det har jeg selv erfaring med.
- Jernkøllene er gode
- Hybriden kommer med stålskaft, taper litt lengde kanskje men greit hode og enkel å slå med
- Fairwaywooden er litt dvask og egner seg best fra tee
- Driveren er like dvask som fw'en men fungerer helt greit, litt stygg lyd men det er ikke så viktig
- Bagen er grei, har alt man trenger og virker å holde bra
- Putteren er drittdårlig, rett og slett

Golfhandelen og Royal Golf har jeg testet mye. Er usikker på hvilke køller det er i dette settet men det generelle inntrykket er veldig bra. Grafittskaftene er forbedret i de senere utgavene, dette var et svakt punkt tidligere. De har også - etter anbefaling - gått over til litt tykkere grep. Det er ingenting å si på kvaliteten, har aldri vært problemer med noen av testkøllene.

I Top Flite settet har jeg kun prøvd jernkøllene. De er helt greie, hverken bedre eller dårligere enn alternativene.
Du sier man taper noe lengde med hybrider med stål. Jeg opplever det helt motsatt; jeg får mer lengde på mine hybrider, med stålskaft, kontra grafitt.
TaylorMade
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva bør vi anbefale til en nybegynner?

Post by Snowman »

Takk til alle som har bidratt med råd, svar og tilbud!

Jeg endte opp med å anbefale ham å kjøpe det settet Royal fra golfhandelen.no. Håper han blir fornøyd :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply