Gamle jern

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Gamle jern

Post by foffeey »

Hei! Fant nettopp ut at jernsettet jeg kjøpte brukt da jeg begynte å spille golf minst er ti år gammelt. De er av typen Mizuno Comp-CT og har en del skraper og noen ganske stygge merker (spesielt 4i, av en eller annen absurd grunn).

Mine spørsmål er:
1. Er det noen som vet noe om disse jernene? Er det f.eks SGI, GI eller lignende?
2. Hvor stor effekt har alder på jernsettet, uavhengig av stand?
3. Hvor slitte kan jern være før det begynner å gå ut over jernenes prestasjonsevne (hypotetisk spørsmål der vi fjerner den største variabelen, nemlig meg)?
4. Bør jeg vente til økonomien tilsier at jeg kan kjøre en customfitting, eller bør jeg kjøpe litt billigere jern med en gang?

Håper noen har tid til å hjelpe meg litt :)
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Gamle jern

Post by spiderboy »

Jerna du har er Mizunos begynner-jern fra 10 år tilbake. Dvs de mest tilgivende de laget den gangen. Så å si at de hører hjemme i GI-kategorien er nok riktig. Nå har nok utviklingen gått framover siden da, de har f.eks. ganske smal såle og antagelig litt høyere tyngdepunkt enn nye SGI-jern. Men for all del, det er gode køller. Jeg har prøvd pro-utgaven, og de er ihvertfall svært fine.
Alder har ikke den store effekten på jernsett, men bruk gir slitasje - og det er rillene som evt kan være mest slitt. Slitte riller fører til at de ikke lenger gjør jobben med å transportere bort vann og dritt skikkelig når du slår. Dette kan medføre mindre spinn, spesielt fra rough. Men noe stort problem er nok ikke dette, og du kan helt sikkert spille på dem en stund til. Nå sier du at de har en del stygge merker, er disse på slagflatene? Om de er så dype eller store at de kan påvirke ballflukten er det selvsagt noe annet, men jeg tror nok jeg ville ha ventet til neste år, da er du bedre og slår mer stabilt.
Jeg ville brukt pengene mine på en en enkel fitting og bestilling av et nytt jernsett som er tilpasset. Å kjøpe noe billig ræl fordi det er nyere tviler jeg på om vil være særlig nyttig for deg.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Gamle jern

Post by foffeey »

Det er noen ganske signifikante hakk helt nederst (sålen?) på noen av køllene. Det er nok til at jeg kjenner at det "lugger" litt i enkelte av dem ved matteutslag..
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
Post Reply