Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by Franz »

furu wrote:Det eneste jeg egentlig kommer fram til er at ingen har 100% rett og at det viktigste fremdeles er å se bort fra tallene på køllehodet og heller fokusere på resultatet av slaget.
Det er klart noen har 100% rett. Dette er ett av to. Ja eller nei. Mulig eller umulig. Hvem det er er vanskelig å si med mitt kunnskapsnivå, men det er for meg helt åpenbart at argumentene vingler mest blant de som skulle ønske det gikk an å justere face og loft uavhengig av hverandre. Jeg er åpen for å ta feil, men med de fysiske lover jeg kjenner er ikke dette ekstremt komplisert.

Når det gjelder praktisk bruk er jeg helt enig;
Slå ballen, analysér, justér, slå ny ball, smil, spill så bra man kan.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by Nerd »

@Furu

Du burde vite bedre enn det du serverer her, for nå er jo på jordet bokstavelig talt
Først og fremst, den første driveren med justerbar Hosel kom fra, ja nettop Tom Wishon
Du mener å vite at han som startet det hele for 30 år siden ikke forstår Golf club teknologi? Det er den groveste påstand jeg har sett på trykk, og leser du videre vil du se hvor tåpelig den påstanden er, for dette er såre enkelt.

Face angle og loft er gift med hverandre på samme måte som loft og Bounce er på en wedge
Ændrer vi den ene, følger den andre, og ingen teknologi i verden kan ændre det.
Dra hode ut av reklameboksen og bruk det, ikke til å ha capsen på, men tenk.

Loft måles på 2 vis.
Statisk loft ved adressering
Dynamic loft ved impact

Når vi måler en driver, vil ALLTID face angle påvirke loft, for vi måler alltid med SQUARE face.
Et hode som står 2 grader lukket ved adressering, vil når vi måler dette, åpnes 2 grader opp så face blir square, og derfra kommer 2 grader ekstra loft. Den anden vei, en driver som står 2 grader åpen ved adressering må lukkes 2 grader for å komme square og der forsvinner 2 grader loft.

Loftet er altså IKKE loft åpen eller lukket, men sqaure, så enhver face angle plus eller minus påvirker loft, og forholdet er 1:1 uanset hvad hosel makerne måtte mene. I det øjeblikk vi har endret face angle med 1 grader, har vi endret loft med 1 grader.
Bare se på Trackman. 1 grader åpen face ved impact = 1 grader mere dynamisk loft (slår du en wedge åpen tilfører du loft)

10 Grader - nautral face = 10 grader
10 Grader - 1 grader closed = 11 grader ved impact
10 Grader - 1 grader open = 9 grader ved impact

Nå kan du forsøke etter evne å forklare meg hvordan designet af en asymmetrisk connectror skal kunne foreta en skilsmisse mellom Loft og Face angle, når den ene er det samme som den andre? Selv den mest enforlige må fatte at det ikke kan la seg gjøre, så denne debatten viser bare at her er det mytene og reklamens makt som råder, mens mentoren som startet det hele, han vet ikke lengere op ned på en Golfkølle, så han forstår bare ikke hvordan Nike har løst dette han selv opdaget ikke kunne løses og det for 30 år siden?

Kom deg avsted til en Trackman så vil du se hvordan det hele går sammen, du behøver ikke annet måleutstyr for å se at man kan ikke endre face angle uten å endre loft, og man kan ikke endre loft uten å endre face angle, for det er det samme vi snakker om.

Om du gir en wedge 2 grader mere loft, vil du se at den falder lukket ved adressering. Jo mere bounce den har, jo bedre synlig blir dette. Men vi adresserer den sqauere, og returner den square, og derav har vi opnådd endring på loft, ikke på face angle.

Driveren som står sqaure, og som vi åpner 2 grader, kan vi velge om vi vil la stå 2 grader åpen ved adresseeing, eller om vi vil adressere den sqauere. Vi skal uanset returnere den square, og derav blir face angle endring til en endring av loft, på samme vis som wedgen. Lar du den stå 2 åpen, skal du lukke 2 grader mere i til impact og derav tage bort 2 grader loft ved impact
Adresserer du den sqauere, har du allerede ved adressering taget bort loftet som 2 grader åben gav.

SÅ enkelt er dette, men allikevell er det noen som tror det er noen "magi" i selve designet av connectoren som opphever dette, og som trekker mentoren i faget i tvil, og det på noe så basalt som dette her?. Om noen stadig ikke forstår dette, så er det forde dere venter på at magien fra connectoren skal endre regnestykket, men den kan ikke det, så dere venter forgjeves. Bruk heller hodet og tenk selv, dette er helt basic og slettes ikke noe som burde skape tvil for det forhold vi snakker om, kan ikke overstyres uanset teknologi.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by furu »

Jeg har ikke et definitivt standpunkt i saken. Det er en diskusjon, jeg har skrevet ned noen tanker. Meninger. Påstander. Informasjon jeg har lest. Jeg skriver at det er mulig at noen har oppdaget og funnet en løsning han ikke har nok kjennskap til å forstå. Det er ikke helt utenkelig. Men hele denne diskusjonen er ekstremt vanskelig. Det er utrolig høyt nivå på det du og noen andre vet.

Å være åpen for at begge sider kan ha rett gjør at man lærer. Etter å ha prøvd drivere på testur med Dansk Golf der vi skrudde og vridde men ikke kunne se noen forskjell har jeg lært mye. Og ja - vi hadde med TrackMan :)
Instagram @christianfuru
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by Rotten »

Det jeg ikke forstår, som en enkel landsens gutt er følgende: Hvorfor skal face angel påvirke loft dersom man har oppstilling med face mot målet? Og kan man i så fall bare stille opp med noe svakere eller sterkere grep?
Nerd kan gjerne komme med spydighetet til Furu...men jeg synes fortsatt det lukter litt...

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by Nerd »

Saken er IKKE grunnlag for å diskutere. Her er det noen som ønsker at der på magisk vis skal kunne endre og skille noe som ikke kan ændres eller skilles. Du antyder stadig at Tom Wishon ikke forstår dette, men det faller på din egen urimelighet, for du ønsker at dette skal være mulig, du forstår bare ikke hvordan, men trøst deg med at det forstår absolutt ingen, for det kan ikke skje.
Selv jeg forstår dette, og jeg har ikke designet et eneste køllehode for woods eller drivere, men jeg har den høyeste skole man kan få i faget, og tema er det vi kaller en "No brainer".

Faktum er og forblir, justerer du face angle justerer du loft, det kan ingen teknologi i denne verden endre på, det blir akkurat like dumt som å koke vannet for at det skal bli kalt, og det går heller ikke, men noen har kanskje en magisk kokeplate der kan kjøle vannet mens det koker?

Face angle og loft henger sammen på samme vis, skur du op temperaturen på platen blir vannet varmere, og lukker du face angle får du mere loft. Så konstante henger disse faktorer sammen, og når jeg sammenligner det med vann, er det for å fjerne enhver tvil om retningen på det som skjer her, den kan ikke blir noen annen, for du kan ikke varme opp vann og beholde temperaturen du startet på, og det samme skjer med face angle vs loft.

HUSK - Loft er målt Square ift skaft planet, IKKE ift sål, den har ikke en dritt med tema å gjøre, så når vi måler face angle er det ift skaft, ikke ift hvordan køllen falder ved adressering når den groundes, for det påvirkes av sålfaconen i sig selv. (dette vet du fra TMR11 driveren, der vi med en vinklet sål plate kan endre hvordan den står ved adressering, men faktisk faceangle ift skaft planet forblir uendret, altså skaper denne sål platen en illusjon, den endrer ingenting egentlig, så både loft og face angle er uendret.)

Og ikke si at her skal man være åpen for muligheter, her er ingen muligheter her er ku ett riktig svar, og det har du nå fått her.Om du stadig mener man skal forholde sig "åpen" til en umulighet, kan du lige godt si at hull i hodet er godt, for det er ikke mulig å endre dette på noen annen måte enn jeg henviser til her.

Du kan lage en 3 dimmentional hosel, Det vil ikke hjelpe
Du kan bende på hoselen, resultatet er akkurat det samme

Når jeg bender en hybrid som jeg gjør flere ganger pr uke, bender jeg Face angle på samme vis som om det var et jern jeg endrer loft, altså bender jeg hoselen mot meg om jeg skal ha mere loft, og fra meg om jeg skal ha mindre loft.
Det er altså DIREKTE på loftet jeg justerer, men når jeg vil se hvor meget loftet har endret sig, er det via face angle jeg kan måle dette. De er altså gift, og kan ikke skilles, vi er bare ikke vant til at man justerer face angle på jern, men det er rent faktisk hva vi gjør når vi endrer loft, og da blir magien rundt det hele borte, for der er INGEN.
ALL LOFT JUSTERING ER FACE ANGLE JUSTERING OGSÅ PÅ JERN OG WEDGER

Justerings metoden for Loft er altså ens, om det er et jern, hybrid eller wood, og i alle fald er det Face angle vi reelt set justerer på.

Om man nå skal ha et "åpent sinn" ift denne diskusjonen, faller det på steingrunn hos meg, for dette er IKKE gjenstand for diskusjon i det hele tatt, så konklusjonen er. Reklamen er fyldt med pisspreik uten rot i virkeligheten, og derfor har de vansker med å forklare det umulige, for det kan jo ikke forklares, end of story.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by Nerd »

Rotten wrote:Det jeg ikke forstår, som en enkel landsens gutt er følgende: Hvorfor skal face angel påvirke loft dersom man har oppstilling med face mot målet? Og kan man i så fall bare stille opp med noe svakere eller sterkere grep?
Nerd kan gjerne komme med spydighetet til Furu...men jeg synes fortsatt det lukter litt...

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Uanset hva din driver har som loft, kan du ikke endre dette uten at du FYSISK endrer face angle vs skaft planet.
Du kan adressere køllen akkurat som du vil, men LOFT er LOFT ved Square face.

Innse nå en gang for alle face angle = loft

Du kan derfor ikke endre den ene uten at du også endrer den andre de henger sammen og kan ikke skilles, for som jeg skriver ovenfor, når vi justerer LOFT på et JERN, så er det REELT set FACE ANGLE vi justerer, og det er gammelt nytt, men vi bruker termen LOFT fordi det er det som man forstår, men det er altså Face angle vi har justert, med endring av loft til følge

Jeg er IKKE spydig til Furu, han får svar på tiltale der han mistror at den med flest first designs i dette faget ikke vet hva han snakker om, og selv når dette tekniske er forklart, håper han fortsatt på at det er en magisk vei utenom som ikke eksisterer.
Det jeg omtaler her er BASIC kunnskap i club making, og ikke nytt i det hele tatt. ALLE som har skole i faget vet at det er FACEANGLE vi justerer på alt sammen, også JERN og WEDGER.

Han siterer også feil når han skriver at TomWishon mener at Lie angle ikke kan justeres?
Glem det, det har han ALDRI sagt, for Lie angle er et helt annet tema, og en helt annen retning.
Han hevder videre at Tom Wishon har en agenda, og derfor skriver han som han gjør.
På nytt rent pisspreik og diskreditering uten grunnlag.

Tom designet den første wood overhode med justerbar face angle mens han jobbet for Golfsmith, og den modellen er nå snart 30 år gammel, så de andre er kort og godt en mannsalder etter skjema.
Han har for 2013 lansert nok en driver, denne med bendbar hosel som på hans woods og hybrider.
Mener noen oppriktig at Tom bare ikke er like smart som designerne hos Nike eller TM?
I dette scenario, hvor kommer hans agenda fra? Jo fra det samme sted det alltid har, nemlig å slå ihjel de tusentall myter med pisspreik som Golfutstyr har vært omspunnen med, og det er dags at denne svadaen tar slutt.

Jeg står som sagt med denne typen jobber hver eneste dag, dette er mitt fag og det jeg driver med, så kan de som forholder seg til reklamens verden drømme videre, men det er bare drømmer om det umulige. Om noen av dere mener at jeg ikke kan mitt fag eller måler feil, skal dere være velkommen til å bevise det, men gjør det med målinger, ikke med TRO på magi, for det orker jeg ikke høre på mer.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan funker egentlig justerbare drivere/woods

Post by furu »

Jeg har et avslappet forhold til dette, men merker at du tar det veldig høytidelig. Tråden er en diskusjon. Man skriver en kommentar med tanker og spørsmål. Rent teoretisk kan det tenkes at noen har en agenda her. Det er jo bare å diskutered det videre og komme med motargument. Det er en diskusjon, ikke en slåsskamp.

Du er en av de absolutt flinkeste og jeg lytter til det du sier. Jeg stoler på deg. Det betyr ikke at du alltid har rett i alt du sier ;) Jeg er enig med det du sier her om loft. Men jeg vil hevde at Wishon på samme måte som alle andre kan ha en agenda i enkelte saker. Han er hverken gud eller ufeilbarlig.
Instagram @christianfuru
Post Reply