bytte køller

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Flise
Forumvant
Forumvant
Posts: 93
Joined: 27 Jan 2009, 10:39
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Stiklestad Golfklubb
Location: Verdal

bytte køller

Post by Flise »

Er det lov å bytte køller midt i en runde? For eksempel som min hjemme klubb, som de siste 9 er lengre enn de første.. kan jeg for eksempel ta ut et 5-jern og erstatte den med en 3-wood? sånn at jeg har større sjanse til å komme nærmere greenen på 2 slaget? Eller må man ha de man har begynt med?
I baggen:
Cobra FP 6-7-8-9-pw-gw-sw
Callaway 60*
Cobra S2 senior driver
Cobra S2 3wood
Cobra LD fw 5,7,9
Putter: Profound Dark Ace
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: bytte køller

Post by kevin »

Jeg tror det er slik at du ikke kan bringe inn nytt utstyr,ei heller erstatte utstyr som du har skadet med hensikt,f.eks blitt forbanna og smelt kølla i et tre o.l.
Men du kan bytte en kølle hvis det har blitt skadet eller ødelagt uten at du har skyld i det selv,f.eks mener jeg å huske et bytte av driver på pga touren i fjor hvor spilleren gikk til dommeren med en driver hvor hodet virket å være løst. Da fikk han bytte
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: bytte køller

Post by Smilende Sam »

Det må være som Kevin skriver, ellers kunne man jo potensielt byttet køller etter hvert hull (hvis ikke det var en regel som bare sa at det var hvert 9 hull og den finner ikke jeg ihvertfall)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: bytte køller

Post by JanB »

Ikke at jeg anbefaler det, men her er en kreativ måte som faktisk er helt lagal.
1.) Du registrerer deg for 9 hull (front) og spiller dem
2.) Du registrerer deg for 9 hull (back) og spiller dem

Med reglen for din HCP gruppe skal du kunne legge på 18 poeng for de 9 som du ikke går.
Du får dermed gått 2 tellende runder den dagen på begge 18 hull.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: bytte køller

Post by furu »

JanB wrote:Ikke at jeg anbefaler det, men her er en kreativ måte som faktisk er helt lagal.
1.) Du registrerer deg for 9 hull (front) og spiller dem
2.) Du registrerer deg for 9 hull (back) og spiller dem

Med reglen for din HCP gruppe skal du kunne legge på 18 poeng for de 9 som du ikke går.
Du får dermed gått 2 tellende runder den dagen på begge 18 hull.
Da må du gå fra hull 9 til klubbhuset, registrere runden og få den godkjent av markør før du starter igjen på hull 10. Er ganske så sikkert på at systemet ikke lar deg gjør det.

Forøvrig enig med svarene.

En klassiker fra PGA Tour i fjor da en spiller knakk eller kastet putteren i vannet mot slutten av runden. Skjønte lite da han stod på #18 og puttet med driveren :lol:
Instagram @christianfuru
Post Reply