Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Smilende Sam »

furu wrote:Jeg vet at du tar GD med en klype salt Sam, men jeg må allikevel poengtere at de baserer altfor stor del av resultatet på hvor mange som har lyst til å kjøpe køllen. De kaller det "Demand" og bare de største merkene scorer bra der. Dermed beskytter de sponsorene sine som kjøper seg inn på listen :D Men den er grei info om hva som kommer i 2012.
Kaffekannen - jeg sa det ikke for å provosere, men pekte på en påstand - se over - om at:

"de baserer altfor stor del av resultatet på hvor mange som har lyst til å kjøpe køllen. De kaller det "Demand" og bare de største merkene scorer bra der. Dermed beskytter de sponsorene sine som kjøper seg inn på listen"

Jeg ville reagert på samme måte om tilsvarende beskyldninger ble slengt fra andre, men som skrivende i minst tre publikasjoner bør altså furu være ekstra varsom. Om dere synes det er kjipt å høre, så er det bedre at dere hører det fra meg som liker dere og det dere gjør enn fra andre. Dere er ikke lenger "bare" forumdeltagere når dere også er aktører - sier ikke det forå være kjip, men fordi det er slik det er. Å være saklig kritisk - slik Golffreak peker på og er i sitt innlegg er i min bok noe helt annet enn påstander om fusk.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by veggiss »

0.830 er uansett max COR, samme hvordan man snur og vender på det. Det har andre produsenter hatt i FW-hoder i flere år, men klart at når TMAG svinger reklamepisken å hopper jo alle følgerne lydig, og tilber dette som den nye vinen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Golffreak »

Hvis vinen har vært der lenge så er vel de man har måttet bestille på polet det da? Altså ikke blant se som har kjøpt seg hylleplass og som folk kjenner igjen?

Tilbake til golf, hvis noen har klart å maksimere COR på FW tidligere, hvorfor har de ikke markedsført dette? "15m lengre med denne kølla fordi vi har max COR" ville jo vært et PR utspill som flere golfmedier ville undersøkt nærmer, uansett merke..? Veldig få merker som spesifiserer COR på FW. Noen du vet har klart dette tidligere?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

Golffreak wrote:Kan den "andre kanten" i sålen lugge i gresset?
TM har sagt at den er designet slik at dette er helt umulig. Spørsmålet ble stilt på Golfwrx. Når noen velger helt glatt såle og andre rails med argument om at køllen da fungerer optimalt under gitte forhold, hvordan klarer da TM å lage en kølle med kløft under uten å få problemer? Vi får vel egentlig bare stole på dem.

Når det gjelder Ti versjon så er det sikkert mange som ønsker det. Jeg tror den kommer til sommeren.

@Sam - Dette er den forsiktige meg :D

Min påstand er at å ha med "Demand" som kategori passer kun for de store merkene. Det er ikke en relevant kategori. MGS har en kategori som sier noe om man får lyst til å kjøpe køllen man tester. Er det trolig at denne havner i bagen? Det er mer relevant.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Kaffekannen »

Smilende Sam wrote:
furu wrote:Jeg vet at du tar GD med en klype salt Sam, men jeg må allikevel poengtere at de baserer altfor stor del av resultatet på hvor mange som har lyst til å kjøpe køllen. De kaller det "Demand" og bare de største merkene scorer bra der. Dermed beskytter de sponsorene sine som kjøper seg inn på listen :D Men den er grei info om hva som kommer i 2012.
Kaffekannen - jeg sa det ikke for å provosere, men pekte på en påstand - se over - om at:

"de baserer altfor stor del av resultatet på hvor mange som har lyst til å kjøpe køllen. De kaller det "Demand" og bare de største merkene scorer bra der. Dermed beskytter de sponsorene sine som kjøper seg inn på listen"

Jeg ville reagert på samme måte om tilsvarende beskyldninger ble slengt fra andre, men som skrivende i minst tre publikasjoner bør altså furu være ekstra varsom. Om dere synes det er kjipt å høre, så er det bedre at dere hører det fra meg som liker dere og det dere gjør enn fra andre. Dere er ikke lenger "bare" forumdeltagere når dere også er aktører - sier ikke det forå være kjip, men fordi det er slik det er. Å være saklig kritisk - slik Golffreak peker på og er i sitt innlegg er i min bok noe helt annet enn påstander om fusk.
Jeg er egentlig helt enig med deg Sam. Vi skal passe oss for å blande rollene siden vi nå er en del av samme bransje. Riktignok på mikronivå men like fullt...

Jeg synes definitivt ikke at det er kjipt å høre. Jeg foretrekker i alle sammenhenger at man diskuterer slikt åpent i stedet for "hvisking i gangene".

Når det gjelder kritikken mot GD sin liste så ser jeg nå ved en ekstra gjennomlesning at den fort kan gå over i beskyldning i stedet for kritikk og det blir feil. Jeg er helt sikker på at noen golfmedier som tester utstyr o.l. baserer resultatene sine i stor grad på hvem som samtidig annonserer hos dem, men jeg har absolutt intet grunnlag for å påstå at GD er et av dem og derfor vil jeg heller ikke si det.

PS: vi liker deg også Sam :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by veggiss »

Golffreak wrote:Tilbake til golf, hvis noen har klart å maksimere COR på FW tidligere, hvorfor har de ikke markedsført dette? "15m lengre med denne kølla fordi vi har max COR" ville jo vært et PR utspill som flere golfmedier ville undersøkt nærmer, uansett merke..? Veldig få merker som spesifiserer COR på FW. Noen du vet har klart dette tidligere?
Wishon har hatt 0.830 COR på FW siden 2004. Alpha på FW og hybrider siden 2006. Adams gjorde et poeng av økt COR i fjor, uten at de gikk ut og sa eksakt hva den var. I år henger de også seg på TMAG-vognen og bruker 0.830 for alt det er verdt.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Smilende Sam »

@kaffekannen, som sagt - jeg er ikke ute etter dere - tvertimot - og det er hyggelig å se at du skjønner akkurat det :-) . Går fortsatt an å være kritisk .....

@veggiss - hva er nyvinningene til Profound, ref innlegget ditt for leden ?
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by kevin »

Dette er en nyvinning :D

User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Smilende Sam »

....eller han kunne brukt den gamle metoden og ringt henne og sagt han var på hull 12.... :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

Vet ikke helt hvor fantastisk scan4beer egentlig er........ Ordre på hull 12. Vel, må man da vente på 12 helt til damen kommer kjørende? Hvis man spiller videre, hvordan vet hun da hvem som har bestilt? Dype tanker rundt et viktig emne :D Men nyvinning er det.

Jeg har sovet litt på dette som sies om meg og jeg kan ikke annet enn være enig med Sam. Du har rett, nå har du det skriftlig :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Smilende Sam »

Det sies mye fint om deg furu - og det er jo godt at du selv er enig :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Golffreak »

Wishon har hatt 0.830 COR på FW siden 2004. Alpha på FW og hybrider siden 2006. Adams gjorde et poeng av økt COR i fjor, uten at de gikk ut og sa eksakt hva den var. I år henger de også seg på TMAG-vognen og bruker 0.830 for alt det er verdt.
Svarte, her har jeg drevet og klinket rundt med 3W uten "sprett"!? Makan, skjønner at jeg er fullstendig utdatert.... :roll: .

Måtte sjekke Adams golf sin webside før du svarte, og blir nok testing av både TM, Adams golf og noen andre ved mulig oppgradering av 3W og hybrid til våren. Wishon kan jeg vel også prøve.. For et par år tilbake så oppfattet jeg Adams golf som et "pensjonist-brand", men nå er det mer top notch i mine øyne.. :) . Hørt mye godt om Adams, spesielt hybridene som mange også bruker på tourene. Økt lengde er jo greit nok, men trenger først og fremst en 3W som jeg treffer bedre fra (norske) fairways. Hybriden bør ha minimalt med offset som jeg hooker mindre med. Har en merkbart større hook-tendens med hybriden min idag, og vil jo ikke måtte tilpasse svingen kun for den ene kølla...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

Hvor dårlig er disse Wishon køllene da hvis de har hatt max cor i en evighet og knapt noen på jordkloden bruker dem? ;) Det var teit sagt med vilje, men noe må jo være galt hvis de har prestert like godt som RBZ de siste 8 årene og knapt en sjel har valgt å kjøpe Wishon.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Smilende Sam »

Wishon er nok de beste køllene, men siden de ikke annonserer i GD så kommer de ikke på hotlist og da blir de ikke kjøpt og ikke kjent. Proffene nekter å bruke så gode køller fordi at de ikke får sponsorpenger. Eller ? :-D
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by veggiss »

Smilende Sam wrote:Wishon er nok de beste køllene, men siden de ikke annonserer i GD så kommer de ikke på hotlist og da blir de ikke kjøpt og ikke kjent. Proffene nekter å bruke så gode køller fordi at de ikke får sponsorpenger. Eller ? :-D
Wishon har tidligere vært med på hotlist, men har ikke noe ønske om det lenger, så de sender ikke køller inn til test, ikke noe hokuspokus i det. Proffene bruker ikke Wishon fordi de ikke får betalt, og det er vel heller ikke så vanskelig å forstå.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Smilende Sam »

Men hvis Wishon var merkbart bedre ville ikke da proffene brukt dem uansett, ihvertfall de som uansett ikke får fete utstyrsdealer?
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

Mange av proffene velger egen fairwaywood. Donald med Mizuno velger TM. Crane Titleist/TM. Jeg er klar over at noen merker dropper å sende inn testkøller.Geek er vel et annet eksempel på dette.

Wishon er kult men jeg tror ikke det er like bra som de mer kjente merkene. Jeg skal kjøpe en Wishon kølle etter hvert. De er ikke akkurat lett tilgjengelig.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Golffreak »

Tviler ikke på at Wishon kan ha utviklet mye bra, og for å være ærlig så tror jeg proffene kunne spilt nesten hva som helst av køllehoder som er i samme kategori. Jeg synes det er litt overdreven tro på at noe er "bedre" uten at det ligger en reell innovasjon/egenskap bak. Det er jo ørten wooder som ser helt like ut, med ørsmå forskjeller i design. Det å maksimere COR tilsier jo mer trampolineeffekt, og mer lengde i teorien. Sånn jeg har skjønt det så har iallefall Wishon, Adams og nå TM wooder som hevdes gå lengre enn andre basert på COR verdier. Helt enig med veggiss hvorfor proffer ikke spiller Wishon eller de fokuserer på Hotlist etc. Det krever big bucks å sponse spillere samt backe det opp med marketing, og markedet er tøft.. Da er det kanskje smartere å velge en annen strategi hvis du ikke har nok kapital. Vil dog teste Adams og TM til våren. Noen som vet om et sted de evt har Wishon? Regner med det er køllemakere, og så ikke ut som Customgolf eller Losby hadde det..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Kaffekannen »

Wishon får man, slik jeg har forstått det, kun kjøpt tilpasset. Det er litt av konseptet deres at hyllevare mest sannsynlig ikke vil passe til deg og de vil derfor ikke selge det til deg.

en av de absolutt viktigste innovasjonene(om man kan kalle det det) er stadig lettere skaft som gir høyere svinghastighet. Tester jeg har lest(men som jeg ikke finner akkurat nå) sier at man får mer igjen for å sette gammelt hode på nytt skaft enn motsatt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by veggiss »

Golffreak wrote:Noen som vet om et sted de evt har Wishon? Regner med det er køllemakere, og så ikke ut som Customgolf eller Losby hadde det..
Golftek på Skedsmo.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply