ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

Kall det hva man vil - det er en utrolig viktig helg for noen av våre fremste, mannlige golfere.


Eirik Tage Johansen spiller på Costa Ballena Ocean Club i Jerez.
Han starter 10.30 og spiller med Nicklas Glans og Chris Gane. Engelske Gane er trolig mest kjent for å ha brukt 17 slag op #18 på Gleneagles i en turnering (CT eller ET, husker ikke).

Espen Kofstad og Lars Petter Brovold har valgt Arcos Gardens, også den i Jerez.
Bortsett fra Tage så er nok Kofstad den vi forventer mest av. Kofstad starter 9.20 med Baine og Perez, Brovold går ut 10.50 med Lowe og Caldwell.

Peter Kaensche har hatt en grusom sesong. Vi håper selvsagt at det snur på Hacienda del Alamo. Han starter 9.35 med Bliss og Meitinger.

Hvor mange som går videre fra hver bane blir offentliggjort i løpet av fredag.

Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by kevin »

Laget en liten oversikt over spillerne som de norske spillerne spiller med. Litt synd at det ikke er noen livescore men resultatene er vel klare i løpet av tidlig kveld.

Tage`s gruppe:
Gane(owgr 498) - en meget erfaren spiller med 2 CT seire i karrieren. Har en 6/15/25.plass på ET i år :!:
Glans - fra sverige og Borås GK. Ble proff i -08. Ble nr.9 i 1.kvalet i Tyskland

Kofstad`s gruppe:
Bain(owgr 959)- få resultater i år, men har en 53.plass i Omega Dubai Desert classic på ET i år :!: Har spillt 3 turneringer på ET og 1 CT i år. Klarte 1.kvalet med et nødskrik
Perez Gelma- lite info om han, ble nr.15 i 1.kvalet. Ble nr.59 på Alps Tour rankingen i år

Brovold`s gruppe:
Lowe(owgr 1328)- Klarte 1.kvalet med et nødskrik, og har hatt en elendig sesong på CT i år med bare MC. Kom til finalen i kvalet i fjor men havnet blant de siste
Caldwell(owgr 931) - har en 7.plass i år på CT i Marokko. Hadde 14 turneringer på ET i -09 hvorav en 31.plass på Gleneagles var det beste. En god spiller

Kaensche`s gruppe:
Bliss(owgr 1015) - canadier som representerer Falkenberg i sverige. Har en 8.plass fra Scottish challenge på CT i år. Ble nr.2 i første kval.runde i Tyskland
Meitinger(owgr 772) - god CT-spiller som leverte en 60 runde på Båstad i sommer men ble ikke bedre enn T17 totalt den uka etter litt varierende spill. Har en 11.plass som best i år
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by kevin »

-3 på Kofstad i dag og en meget god start. +1 på Kaensche er ikke så aller verst kanskje, får se hvordan resten gjør det.

les mer på Losby`s hjemmeside
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

Kofstad leverer varene. Men det er utrolig skuffende at ET ikke klarer å lage skikkelige resultatlister. Seniordagen på Bjørnefjorden er raskere ute med resultatene :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

Tage er T8 med -4. Flere man på -6 leder. Bra start av den rogalandske folkehelten.

Kofstad er T5 med -3. Brovold T56 med +3.
Lederen har også her -6. Bra av Kofstad, Brovold trenger en svært bra runde i morgen for å ikke bli hektet av.

Kaensche er T47 med +1. Lederen har -6. Det blir tøft for Kaensche.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

Golfsiden skriver at Kaensche ble forstyrret av engelske hooligans. Ikke alle fulle engelskmenn er hooligans. Og ikke alle unnskyldninger er like bra. Meitinger gikk på -5 og spilte i samme gruppe som Kaensche. Dersom de hadde tråkket rundt på greenen når de skulle putte og stadig forstyrret så burde PK og andre vært så voksne at de hadde stoppet spillet, fått tak i noen i turneringsledelsen/dommer e.l. og fått dem bort fra banen. Hvis man syns det er greit å ha en unnskyldning i bakhånd (kjenner meg igjen i den :lol: ) så lar man dem være. Stygt sagt av meg?
Instagram @christianfuru
Flise
Forumvant
Forumvant
Posts: 93
Joined: 27 Jan 2009, 10:39
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Stiklestad Golfklubb
Location: Verdal

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by Flise »

Hvor mange går videre fra hver bane? Noen som vet? Er det cut? Og, får man noen kategori hvis man ryker ut?
I baggen:
Cobra FP 6-7-8-9-pw-gw-sw
Callaway 60*
Cobra S2 senior driver
Cobra S2 3wood
Cobra LD fw 5,7,9
Putter: Profound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

De skulle annonsere hvor mange som gikk videre men jeg har ikke lest noe om det. Utgangspunktet er 80 plasser fordelt på fire baner, altså #20 og delte.

Når det gjelder eventuell kategori for dem som ryker ut her så tror jeg ikke de får noe. Skal sjekke det. Mulig kevin vet.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

Kaensche gikk på par i dag. Han er ikke ute av det med +1 og T44. 21 spillere har -3 eller bedre, altså fire slag bedre enn PK. På grunnlag av hans drittdårlige år totalt sett så har jeg ikke troen men det skal være mulig å spille seg opp i topp 20 når man bare er fire slag bak.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by kevin »

Vært mye dårlig og kaldt vær i dag. Kofstad gikk på 75 i dag men er fortsatt T9. Brovold kollapset helt og gikk på 86.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

Ingen nyheter om Tages runde men her er det han skrev i bloggen etter 1.runde.
68 -4 idag. Det var overskyet når dagen begynte, og utover dagen så ble det mere regn og vind. Føltes som en høst dag i Stavanger med 14grader.

Spillet var bra idag, enkelt og greit. Spilte sammen med Chris Gane “lefty” fra England og Niklas fra sverige. Chris er en hyggelig kar som har godt humør alltid kjekt å spille med. Hadde aldri spilt sammen med Niklas før, han hadde treneren sin som caddy. Treneren hans hadde vært pro på Vestfold før han flyttet tilbake til Sverige for 8 år siden.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by kevin »

furu wrote:De skulle annonsere hvor mange som gikk videre men jeg har ikke lest noe om det. Utgangspunktet er 80 plasser fordelt på fire baner, altså #20 og delte.

Når det gjelder eventuell kategori for dem som ryker ut her så tror jeg ikke de får noe. Skal sjekke det. Mulig kevin vet.
Fra FAQ siden til q-school:
"Any player who participates at the 1st Qualifying Stage will be eligible for
Category UR1 membership of the European Challenge Tour for the following
season."

Dvs at alle får en slags kategori, men utifra hva jeg har forstått er det først fremst hvis man kommer til finalekvalet at man får en offisiell kategori som gir sannsynlige muligheter for spill. Enten på ET eller CT. På noen av de "minste" turneringene på CT er det muligheter for å komme med selv bare etter å ha spillt kvalet i 2. eller 3.steg. Og hvis Norge skal arrangere CT neste år får de et visst antall wild cards som de kan dele ut og evt bytte med andre arrangører, det er svært viktig for å norske spillere ut på CT-nivå

Tage`s gruppe måtte dessverre avbryte etter 12 hull i går pga dårlig vær, han er -1 etter 12 og de starter opp nå kl.9 igjen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by kevin »

Tage fullførte runde 2 på -1 og har iflg golfsiden gått på 65 slag på runde 3, det burde bety at han er helt i toppen der. Resultatene er ikke klare derfra ennå

Kofstad har en litt nedadgående kurve med en 73 runde i dag og er T20. Brovold gikk på 71 i dag men ligger håpløst langt etter en kval plass.

Meget god 69 runde av Kaensche i dag og rykker godt oppover, er T36 og ligger vel 3 slag bak en mulig kval plass. En kanonrunde i morra så er det mulig
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

Det var det jeg tenkte med Kaensche. Selv om jeg ikke har troen på ham så skal det være mulig å spille seg opp til topp 20 siden han var så få slag bak.

Tage viser nok en gang at han er en mann for de store kvalikanledninger :D Jeg håper at han i fremtiden tar "en Anderson Hed" - at han kvaler inn til ET år etter år og plutselig så løsner det.

Brovold er på +16 og det er håpløst ja. Hvis han hadde klart å komme seg inn på par i går så hadde han vært ett slag bak topp 20. Jeg må helt ærlig si at jeg syns veldig mange norske golfere er ekstremt dårlig på skadebegrensing. Når det først butter mot i spillet og være kanskje er dårlig så går det rett til h******. Har de dårlig psyke? Er norske golfere dårlige konkurransemennesker?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by kevin »

Runde 3 ble fullført i morges og resultatene er endelig klare. Tage leder med 1 slag på nestemann på sin bane, meget bra. Svært spent på resultatene fra sisterunden som forhåpentligvis er i gang. Er ikke meldt storveis vær i dag
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

Scoren er ikke klar på nettsiden (dårlig av Touren) men Tage vant kvalet på Costa Ballena :D
74 +2, -10 totalt. Vant steg 2 og er videre til 3.steget i Barcelona.

Idag var det ikke fint vær, liten kuling fra Nordnord-øst, regn første 9, og under 10 grader. Jeg spurte Dalheimen om han kunne gå caddy for meg idag, jeg hadde ikke mange nok hender til å styre med alt i regnet. Det fungerte bra. Tusen takk for hjelpen. Åse var med på side linjen og de så begge to ganske kalde ut.

Litt anti-klimaks med å vinne for det er en kvalifiserings turnering så alle de 23 første er vinnere. Og touren gratulerte bare med å klare kvalifiseringen så jeg måtte se på notatene til score mottaket for å se om jeg hadde vunnet.

Hadde på meg fult ullundertøy og flaks var det, for været var helt på kanten. Turneringen gjorde alt de kunne for å fullføre idag, de var fremme med rullene for få vekk vannet på greenene. Tror vi hadde 10 dommer avgjørelser idag med tanke på overflate vann og dropping.

Ser frem til å ta turen til Barcelona, det blir bra å komme dit. Nærland skal være caddy der så det blir kjekt å ha han på baggen igjen. Ellers så sier Rune som er spesialist på den banen at det bra stand på banen og litt kaldt på morningene.
Kaensche gikk på par i dag. Endte som T30 med -2. Han måtte hatt -5 for å gå videre.

Kofstads resultater finner jeg ikke for øyeblikket. Han lå utsatt til på T20 og trenger selvsagt en god runde i dag. Håper og tror at han klarer dette.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by kevin »

Resultatene fra Arcos er ikke ute ennå men Kofstad har visst gått på -1 og mest sannsynlig klart seg videre
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

Johansen tames the rain at Costa Balena :D
In treacherous conditions at Costa Ballena Ocean Club, in Southern Spain, Norway’s Eirik Tage Johansen led 23 wet but contented qualifiers through the European Tour Qualifying School – Second Stage on Monday.

Kofstad endte som T16.

Finalen - med to norske - spilles 4-9 desember på PGA Catalunya.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by kevin »

3 norske....må ikke glemme Jan Are Larsen :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET Q-School - del 2/andre steg/semifinale

Post by furu »

Jeg hadde faktisk glemt Larsen :oops: Får satse på at han brekker beina slik at jeg får rett :lol:

Det blir jo seriøst spennende med norske øyne. Jeg regner med at mange har troen på Kofstad. Tage kommer til å klare det nok en gang (tenk Anderson Hed, tenk Anderson Hed, tenk Anderson Hed). Larsen må finne tilbake til formen han hadde tidligere i sesongen. Siste halvdel var vel ganske drittdårlig.

Kofstad og Tage i topp 15 er mitt tips. Larsen - dessverre ikke kort til ham (håper jeg tar feil).
Instagram @christianfuru
Post Reply