12-hulls baner

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

12-hulls baner

Post by furu »

Jeg snakket faktisk med noen om dette i dag og i natt fant jeg denne artikkelen på Golferen.

12 hull er egentlig helt perfekt. 9 er for lite, der er vel alle enig. Når man spiller 9 får man lyst på litt mer. Jeg sier ikke at alle baner skal være 12-hulls men at de som passer best for denne utformingen burde vurdere det sterkt. Fana GK er en superduperkandidat for dette. 6 hull på feil side av veien og de er ikke de alle beste hullene heller. 2-3 av dem er tegneseriehull og gåturen rundt i skog og blant rekkehus er alt annet enn koselig.

Hvorfor dette jaget etter minst par 70, en viss lengde, så mange par 5 osv? Alle kan ikke være mesterskapsbaner. En urban bane - vi kan vel kalle Fana det - bør kjenne sine begrensinger og gjøre det gode de har om til noe supert. Hvorfor ikke gjøre et forsøk over lang tid? Man setter opp 12-hulls runder på Fana og åpner noen av de andre hullene (2-4) for trening for f.eks. juniorgruppen. Kanskje antall spilte runder øker? Kanskje nye spillere kommer til og noen som har falt fra kommer tilbake? Man vet aldri men jeg mener det hadde vært verd et forsøk.

9 hull er og blir for lite. Hvis man ikke vil gå 18 så er 9 alternativet. Man må fremdeles betale ganske dyrt, Jeg har enda tilgode å spille et sted der 9 koster 50% av 18. Hadde det tatt knekken på klubben om de hadde tilbydt 12 i stedet for 9? Neppe.

Det er sikkert mange som hisser seg opp over dette forslaget. Folkene på fb-siden til Golferen var stort sett ekstremt lite positive, men fb er jo kjent for at folk oppfører seg som flokkdyr og er enig med han over. Hvis man i prinsippet mener at golf alltid skal spilles 18 hull, da er man vel også motstander av 9-hulls baner og runder? Hvis man mener at man ikke skal spille golf fordi man ikke har tid eller orker å gå 18 så er man intet mindre enn en tulling og eksempelet som bekrefter teorien om at golfere er egoister.

Lag moderne golfbaner med 12 gode hull :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: 12-hulls baner

Post by Keyser »

Er enig...og uenig. Hvorfor 12 hull? At 9 hull er for lite er en subjektiv mening. Hvorfor ikke anlegg med 18 eller 16 eller 12 eller 8 hull - alt etter hva som passer for klubb/terreng/økonomi osv? La klubbene/bane-eierene bestemme dette selv, og la regelverk og bestemmelser (turnering/hcp) være fleksible rundt dette. Golfreglene ser ikke ut til å være absolutt knyttet til 18 hulls runder...
</Keyser>
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Re: 12-hulls baner

Post by Leijm »

Synes 18 er perfekt. Skulle jeg ha dårlig tid, men føle suget for mer enn 9 hull så går jeg bare hull 1-2-9 eller 10-17-18 i tilleg til front/back nine her på Kongsvinger.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: 12-hulls baner

Post by stianm »

Bare for klubber å lage noen 12 hulls baner, så for de som ønsker å spille der gjøre det. Jeg vil fortsatt besøke 9/18 hulls baner, da dette rett og slett er det som gir en pekepinn på hvordan spillet er.

Det blir som å spille fotball med 3 mål for min del
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 12-hulls baner

Post by furu »

stianm wrote:Jeg vil fortsatt besøke 9/18 hulls baner, da dette rett og slett er det som gir en pekepinn på hvordan spillet er.

Det blir som å spille fotball med 3 mål for min del
Kan du forklare hvordan i all verden du kommer fram til dette? Er ikke et hulls "verdi" nøyaktig det samme om du spiller 12, 6, 9 eller 18 hull på banen? Hvis man skal bruke din tankegang så vil jo også 9 hull være ubrukelig. Da er det kun 18 som teller.

La som eksempel si at jeg spiller 12 hull på Fana og går disse på +10.
Dagen etter spiller jeg 9 hull på Bjørnefjorden og går på +8.
Hvordan kan 9-hulls runden gi en bedre pekepinn på hvor jeg står?
Slope og hcp er jo det samme på et hull uansett hvor mange du spiller?
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: 12-hulls baner

Post by Smilende Sam »

Jeg ser poenget til 12-hullsfansen, men synes det med tiden ikke blir et tungt argument hvis man sammenligner 9 og 12. Tror det er bedre å la greenfeeprisene for 9 hull justeres to millimeter enn å lage en mellomløsning. Personlig synes jeg golf skal spilles over 18 hull og ikke mindre. Hvis det er et marked for 12 hullsbaner så er det fint for dem som vil gå 12 hull.....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 12-hulls baner

Post by furu »

Jeg er jo selvsagt enig i at "ekte" golfrunder er 18 hull. Men, for noen baner passer det kanskje godt eller rett og slett veldig godt med 12 hull. Jeg mener også at det ikke er mindre verdi i å spille 12 hull vs. 9 hull.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: 12-hulls baner

Post by kevin »

Er ikke hverken for eller imot 12-hull egentlig. Men jeg tror f.eks det kan være bra for 9-hullsbaner som ivrer etter å bygge ut 9 til, og kanskje kan klare seg med 12. Finnes flere slike baner i sverige og noe av argumentasjonen er at man vil gjerne spille mer enn 9, men ikke vil bruke så mye tid som en 18-hulls runde tar. Da er kanskje 12 greit.

Jeg spiller normalt 9-hullsbanen på Borre på ca.1t og 15-30min. Spillte Oxie gk i Malmø som har 12 hull, på ca. samme tiden. Men det har også mye med layout å gjøre, avstand mellom hullene og banens lengde og ikke minst vanskelighetsgrad
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: 12-hulls baner

Post by stianm »

furu wrote:
stianm wrote:Jeg vil fortsatt besøke 9/18 hulls baner, da dette rett og slett er det som gir en pekepinn på hvordan spillet er.

Det blir som å spille fotball med 3 mål for min del
Kan du forklare hvordan i all verden du kommer fram til dette? Er ikke et hulls "verdi" nøyaktig det samme om du spiller 12, 6, 9 eller 18 hull på banen? Hvis man skal bruke din tankegang så vil jo også 9 hull være ubrukelig. Da er det kun 18 som teller.

La som eksempel si at jeg spiller 12 hull på Fana og går disse på +10.
Dagen etter spiller jeg 9 hull på Bjørnefjorden og går på +8.
Hvordan kan 9-hulls runden gi en bedre pekepinn på hvor jeg står?
Slope og hcp er jo det samme på et hull uansett hvor mange du spiller?
Kun en personlig mening. 9 hull er "riktig" da det er halvparten av 18, 12 hull er for min del bare feil og har ingen logisk sammenheng med noe. Er ikke verre enn det.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Post Reply